أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛انتقاد کره شمالی از از رویکرد دوگانه آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: انتقاد کره شمالی از آمریکا بابت پایان دادن به محدودیت برد موشک‌های کره جنوبی، گفتگوی  بایدن با شی جیپینگ برای نخستین بار، تحریم جدید آمریکا ضد چین، اتحاد نیوزیلند و استرالیا علیه چین، افشای جزئیات جاسوسی آمریکا از مقامات اروپایی، نظارت امنیتی آمریکا بر مسیر حرکت دو ناو جنگی ایران، انجام  اولین انتقال نفت ایران با دور زدن تنگه هرمز، واکنش حماس به توافق بنت و لاپید برای تشکیل دولت ائتلافی،  لفاظی های خصمانه رئیس مستعفی موساد علیه ایران، افتتاح سفارت امارات در اسرائیل ، گفتگوی نتانیاهو با رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر، خشم و نگرانی نتانیاهو از تلاش احزاب مخالف برای حذف وی از نخست وزیری، برگزاری رزمایش مدافعان نیل با حضور ارتش هاي مصر و سودان، پایان مهلت حریری برای تشکیل دولت ، انجام اولین سفر رسمی مکرون به آفریقای جنوبی و برپایی تظاهرات در اروپا برای آزادی مخالف بلاروسی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رسانه رسمی و دولتی کره شمالی امروز (دوشنبه) تصمیم اخیر آمریکا در پایان دادن به توافق بین این کشور با کره جنوبی درباره محدودیت برد موشکی را مورد انتقاد قرار داد و آن را نشانه‌ای از رویکرد “شرم آور و دوگانه” واشنگتن دانست. مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی پس از نخستین دیدارش با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید که اوایل ماه جاری میلادی انجام شد، پایان یافتن محدودیت برد موشک‌های هدایت شونده را اعلام کرد؛ بر اساس توافق قبلی بین دو کشور، کره جنوبی نمی‌توانست موشک‌های بالستیک تا برد ۸۰۰ کیلومتر را بسازد.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار از زمانی که وارد کاخ سفید شده،‌ با رئیس جمهور چین تلفنی گفت‌وگو کرد.این نخستین تماس تلفنی بایدن با رئیس جمهور چین از زمان ورود به کاخ سفید از 20 ژانویه (1 بهمن 1399) به شمار می‌آید.دولت آمریکا در ماه‌های گذشته به خصوص تمرکزش را روی مقابله با چین متمرکز کرده است. روابط میان واشنگتن و پکن طی سال‌های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله جنگ تجاری، شیوع ویروس کرونا و فعالیت رسانه‌ها در دو کشور مخدوش شده است.

رادیو چین: آمریکا یک شرکت دیگر چینی را به بهانه واهی «کار اجباری» تحریم کرد.اداره گمرک و مرزبانی آمریکا چندی پیش ادعا کرد که به علت وجود مسأله کار اجباری از کارگران اندونزیایی، شرکت ماهیگیری اقیانوسی دا لیان چین را تحریم میکند. لی هایی دونگ استاد دانشکده دیپلماسی چین هدف از این اقدام آمریکا را تضعیف چین و امتیازگیری در رقابت راهبردی با چین اعلام کرد.

خبرگزاری ایرنا: نخست وزیران استرالیا و نیوزیلند اعلام کردند در باره افزایش تاثیر منطقه ای چین، تجارت جهانی و مسائل امنیتی در یک جبهه متحد قرار دارند. « اسکات موریسون » نخست وزیر استرالیا به همراه « جسیکا آردن » نخست وزیر نیوزیلند در مصاحبه مطبوعاتی در “کوئین استون” اضافه کردند هیچ مساله ای دو کشور را از یکدیگر جدا نمی کند و همچنان در برابر چین در جبهه مشترکی قرار دارند.

العالم فارسی: مرکز رسانه رسمی دانمارک (DR) بامداد دوشنبه افشا کرد که آژانس امنیتی ایالات متحده از طریق کابل های ارتباطی دانمارک از مرکل صدراعظم آلمان و دیگر مقامات ارشد اروپایی جاسوسی کرده است.براساس گزارش مرکز رسانه ای دانمارک، آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) از طریق همکاری واحد اطلاعات خارجی دانمارک برای جاسوسی از مقامات ارشد کشورهای همسایه از جمله صدراعظم آلمان استفاده کرده است.

دویچه وله: یک نشریه از نظارت آمریکا بر مسیر دو ناو جنگی ایران خبر داده است. گفته می‌شود که مقصد احتمالی این دو کشتی ونزوئلا است. بدیهی است که حضور نظامی ایران در آب‌های آن منطقه می‌تواند بر دامنه تنش بین این کشور و آمریکا بیافزاید. نشریه پولیتیکو ضمن انتشار گزارشی اختصاصی درباره حرکت دو ناو جنگی ایران به سوی ونزوئلا نسبت به انگیزه این اقدام و محموله این دو کشتی ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

اسپوتنیک روسیه: ایران اولین انتقال نفت خام از طریق خط لوله انتقال نفت و دور زدن تنگه هرمز را انجام داد. نفت خام ایران از تلمبه خانه شماره دو طرح عظیم گوره – جاسک عبور کرد.  نفت از منطقه گوره از طریق لوله‌ هایی عبور کرده و به نزدیکی بندر جاسک رسیده‌ است. ساخت خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک یک پروژه استراتژیک دولت ایران است .

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به توافق احزاب «یش عتید» و «یمینا» برای تشکیل دولت ائتلافی و احتمال برکناری نخست‌وزیر فعلی، گفت که ما روی هیچ یک از این تحولات حساب باز نمی‌کنیم.«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به توافق احزاب «یش عتید» و «یمینا» برای تشکیل دولت ائتلافی و احتمال برکناری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی از قدرت، گفت که ما روی هیچ یک از این تحولات حساب باز نمی‌کنیم.

خبرگزاری مهر : رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی که تا مدتی دیگر از این سمت کنار گذاشته خواهد شد؛ در ادعایی جدید خواهان افزایش فعالیت ها علیه ایران شد. یوسی کوهن رئیس موساد (سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی) که به زودی جای خود را به «دیوید بارنیا» می دهد؛ در اظهارنظری مدعی شد که این رژیم باید اقداماتش علیه ایران را بیش از پیش افزایش دهد.

الکوثر فارسی: با برافراشته شدن پرچم امارات در کنار پرچم رژیم صهیونیستی در ساختمان سفارت، ابوظبی رسما سفارت خود را در تل آویو افتتاح کرد.روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد که با برافراشته شدن پرچم امارات در کنار پرچم رژیم صهیونیستی، سفارت ابوظبی در تل آویو روز یک شنبه رسما آغاز به کار کرد.

آناتولی  ترکیه:  نخست وزیر اسرائیل با رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر در مورد آزادی زندانیان اسرائیلی دربند حماس بحث و رایزنی کرد. عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر که به منظور گفت‌وگو در خصوص آخرین تحولات پس از آتش‌بس غزه و استرداد زندانیان اسرائیلی در بند حماس به تل‌آویو سفر کرده با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد.

ایران پرس: نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه شب نسبت به تلاش برخی احزاب برای حذف وی از مقام نخست وزیری واکنش نشان داد. “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی مطبوعاتی افزود: نفتالی بنت از همه تعهدات خود سرباز زد و به سرعت به دامن دولت چپ‌گرا رفت تا نخست وزیر بعدی شود.وی افزود: بنت با سخن گفتن از اختلافات، دودستگی و نفرت‌پراکنی همه را گول زد و از همه وعده‌های خود عقب نشست.

خبرگزاری صدا و سیما: با حضور ارتش های مصر و سودان، رزمایش مدافعان نیل -۱ امروز به پایان رسید. این رزمایش با شرکت سودان و مصر در منطقه‌ای ولایت شمال کردفان و پایگاه نظامی مروی شمال سودان برگزار می‌شود. شماری از همه یگان‌های نیرو‌های زمینی و هوایی ارتش‌های سودان و مصر در این رزمایش حضور دارند.

خبرگزاری تسنیم: درحالی که منابع لبنانی اعلام کردند امروز مهلت حریری برای تشکیل دولت به پایان می‌رسد، چند گزینه برای سرنوشت پرونده تشکیل کابینه در این کشور مطرح می‌شود. منابع گزارش می‌دهند «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان بامداد امروز دوشنبه به بیروت بازگشته است و همه منتظرند تا او به پیمان خود با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان درباره تشکیل سریع دولت پایبند باشد و به توافقی برسد که پرونده تشکیل کابینه را تکمیل می‌کند.

تی.آر.تی ترکیه: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اولین دیدار رسمی خود از جمهوری آفریقای جنوبی را انجام داد. مکرون اعلام کرد که از آفریقای جنوبی در رابطه با افزایش تولید واکسن کووید 19 حمایت می‌کند.گفتنی است، رهبر فرانسه در سفر خود به رواندا، نقش کشورش در نسل‌کشی رواندا به سال 1994 که منجر به مرگ بیش از 800 هزار تن شده بود را قبول کرده، اما اعلام کرده بود که فرانسه شریک جرم نیست.

 ان. اچ.کی ژاپن: اروپا شاهد برپایی تظاهرات خیابانی بود. تظاهر کنندگان خواهان آزادی یک خبرنگار منتقد دولت آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، بودند. دولت لوکاشنکو به دلیل فرود اجباری یک جت مسافربری در مینسک، پایتخت بلاروس، و بازداشت رامان پراتاسویچ، یک خبرنگار آن کشور که در میان مسافران آن بود، مورد انتقاد شدید جامعه بین المللی قرار گرفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *