جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ لایحه مهار چین در مجلس نمایندگان آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: خیز مجلس نمایندگان آمریکا برای مهار چین، درخواست فرانسه از اروپا برای بازتعریف روابط با روسیه، تاکید آمریکا بر تحقیقات جدید در مورد منشا ویروس کرونا، اعلام زمان دیدار پوتین و بایدن ، پایان تحریم «نورد استریم– 2» از سوی آمریکا ، حمایت ناتو از سیاستهای اروپا ضد بلاروس، تاکید مدیرکل آژانس بر توسعه برنامه هسته ای ایران، تاکید چین بر احیای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن، انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، اعزام بمب افکن های راهبردی روسیه به پایگاه حمیمیم سوریه، حرکت سوریه و عربستان به سمت عادی سازی روابط، پیشنهاد روسیه به عربستان سعودی درباره همکاری‌های هسته‌ای، ادامه بن‌ بست سیاسی در رژیم صهیونیستی، بازگشایی سرکنسولگری‌ آمریکا در قدس ، سفر وزیر خارجه انگلیس به فلسطین اشغالی و کودتای نظامی در مالی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : در ادامه رقابت با پکن، لایحه مهار چین به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در راستای مهار قدرت اقتصادی چین و با طرح اتهام های حقوق بشری، لایحه ای را به این مرجع قانون گذاری ارائه داد. تلاش های آمریکا برای رقابت با چین، با ارائه لایحه ای از سوی «گرگوری میکس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، شتاب بیشتری به خود گرفت.این لایحه ۴۷۰ صفحه ای که بر رقابت اقتصادی و اتهام های حقوق بشری علیه چین استوار است؛ تحت عنوان «قانون تضمین تعامل و رهبری جهانی آمریکا» ارائه شده است.

یورونیوز: رئیس جمهوری فرانسه از اروپا خواست تا روابط با روسیه را «عمیقا بازتعریف» کند.امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه  با بی‌اثر توصیف کردن تحریم‌های اروپایی علیه روسیه، از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا چارچوب روابط با مسکو را به‌شکل بنیادین از نو تعریف کنند.روابط اتحادیه اروپا با روسیه در ماه‌های گذشته و به‌ویژه پس از مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین و زندانی شدن وی در بدو بازگشت به روسیه، به شدت بحرانی شده است.

دویچه وله: آمریکا می‌گوید منبع ویروس کرونا و زمان واقعی شیوع آن باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. این درخواست واکنش به گزارش‌هایی است که اخیرا در باره بیماری برخی از کارکنان آزمایشگاه ووهان چین در سال ۲۰۱۹، منتشر شده است.خاویر بسرا، وزیر بهداشت ایالات متحده خواستار تحقیقات مجدد در مورد منشا ویروس کرونا شد. ایالات متحده از متخصصان بین المللی خواست تا برای یافتن منشا این ویروس اقدام به بررسی مجدد کنند.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد : جو بایدن در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در مورد ثبات استراتژیک، اوکراین و بلاروس صحبت خواهد کرد.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت: “ما انتظار داریم که آنها زمان کافی را به ثبات استراتژیک اختصاص دهند، این مربوط به مسئله کنترل تسلیحات است”.وی خاطرنشان کرد که بایدن قصد دارد موضوع اوکراین را نیز مطرح کند، سپس افزود: “رئیس جمهور قصد دارد بر حمایت آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کند”.

رادیو چین: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تحریم طرح خط لوله «نورد استریم-2» را خاتمه خواهد داد، به دلیل آنکه این طرح نزدیک است انجام شود و همچنین تحریم به مناسبات آمریکا با اروپا آسیب خواهد رساند.بایدن گفت: طرح نورد استریم-2 نزدیک است انجام شود. به نظرم اجرای تحریم در حال حاضر تأثیر منفی در مناسبات ما با اروپا خواهد داشت.

تی.آر.تی ترکیه: دبیرکل ناتو در پی مذاکراتش با نخست وزیر استونی در قرارگاه نظامی ناتو به سوالات روزنامه‌نگاران پاسخ داد.ینس استولتنبرگ از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه بلاروس که در پی فرود اضطراری ساختگی هواپیمای مسافربری حامل یک روزنامه‌نگار مخالف دولت این‌کشور و بازداشت او در فرودگاه اتخاذ کرد، اظهار امتنان نمود. وی ضمن اشاره به اینکه حادثه فرود اجباری هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هوایی رایان ایر از سوی بلاروس برای بازداشت یک مخالف ،اعلام کرد: این یک نوع راهزنی دولتی بوده و نشانگر حمله دولت مینسک به حقوق اساسی دموکراتیک است .

خبرگزاری ایرنا: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه توسعه برنامه هسته ای حق ایران است، به اقدام تهران در زمینه غنی سازی اورانیم در سطح ۶۰ درصد اشاره کرد و مدعی شد که غنی سازی در این سطح نگران کننده است. رافائل گروسی در مصاحبه با فایننشال تایمز مدعی شد که اوضاع نگران کننده است زیرا برنامه هسته ای ایران در دوسال اخیر خیلی پیچیده شده است.

خبرگزاری ایلنا:  چین بر ضرورت احیای سریع‌تر برجام تاکید کرد. نماینده چین در نشست وین گفت: امیدوارم همه طرف‌ها اهمیت و ضرورت موضوع را درک کنند و آمریکا و ایران در سریع‌ترین زمان به اجرای کامل برجام بازگردند. وی اظهار کرد: پکن امیداور است که درخواست‌های منطقی ایران درباره برجام رسیدگی شود و چین به همکاری با طرف‌ها و گروه‌ها برای رسیدن به توافقی اولیه ادامه می‌دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): انتخابات ریاست جمهوری سوریه امروز چهارشنبه ۲۶ مه با حضور مردم این کشور در حوزه‌های رای گیری آغاز شد. در این دور از انتخابات ریاست جمهوری، رای دهندگان از میان سه نامزد یعنی بشار اسد، رئیس جمهور فعلی و دبیر کل “حزب بعث” سوریه ، عبدالله سلوم عبدالله، وزیر اسبق و معاون سابق حزب سوسیالیست و از مخالفان داخلی نیز محمود احمد الراعی، دبیرکل جبهه دموکراتیک سوریه انتخاب خواهند کرد.

خبرگزاری صدا وسیما: وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای از اعزام سه فروند بمب افکن دور پرواز به پایگاه حمیمیم سوریه خبر داد.‎ِ، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که سه فروند بمب افکن راهبردی مدل توپولف تی یو-۲۲ ام (TU-۲۲-M-۳) در پایگاه نظامی حمیمیم سوریه فرود آمده است.این بیانیه افزود که اعزام این بمب افکن‌ها پس از توسعه باند فرودگاه نظامی این پایگاه نظامی و امکان فرود آمدن همه انواع جنگنده‌ها و بمب افکن‌های بزرگ در آن صورت گرفته است.این نخستین بار است که این بمب افکن‌های دوربرد در سوریه به کار گرفته می‌شود.

الکوثر فارسی: وزیر گردشگری سوریه برای مشارکت در چند نشست گردشگری به دعوت عربستان سعودی و سازمان گردشگری جهانی وارد ریاض شد. «محمد رامی مارتینی» وزیر گردشگری این کشور برای مشارکت در چهل و هفتمین نشست کمیته سازمان گردشگری جهانی در خاورمیانه و مراسم افتتاح دفتر منطقه‌ای خاورمیانه و همچنین اجلاس احیای گردشگری در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی مشارکت کرده است.

خبرگزاری تسنیم:معاون نخست وزیر و مسئول سیاست انرژی روسیه گفت، مشارکت در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کم قدرت در کشورهای ثالث، از جمله جهت‌گیری‌های پیشنهادی برای همکاری با عربستان سعودی است. “الکساندر نوواک” معاون نخست وزیر و مسئول سیاست انرژی روسیه اعلام کرد که این کشور به عربستان سعودی پیشنهاد همکاری در عرصه توسعه انرژی اتمی در کشورهای ثالث را داده است.

العالم فارسی: هشت روز از فرصتی که به “یائیر لاپید” رئیس حزب “یوجد مستقبل” مانده است تا کابینه‌اش را تکمیل کند و یا اینکه کار را به کنست ارجاع دهد که آن نیز خودش را منحل خواهد کرد، در غیر اینصورت، انتخابات جدیدی برگزار خواهد شد؛ انتخاباتی که “بنیامین نتانیاهو” امیدوار است نتایجش به نفع آن تغییر کند و به کرسی‌های بیشتری دست یابد و بتواند دولتی با موافقت اکثریت آرای پارلمان تشکیل دهد.برخی معتقد بودند که نتانیاهو بعد از جنگ اخیر علیه نوار غزه- به‌ویژه که این باریکه مقاوم و پایدار ماند و دستاوردهای چشمگیری کسب کرد- عین برگ پاییزی خواهد افتاد و خشک خواهد شد. در هر حال، نشانه‌ها و تغییرات در ائتلاف‌ها حاکی از آن است که یائیر لاپید نمی‌تواند در روزهای آتی دولتی یکپارچه تشکیل دهد.

آناتولی  ترکیه: وزیر امور خارجه آمریکا از بازگشایی سرکنسولگری کشورش در قدس که مسئول روابط واشنگتن با فلسطین است، خبر داد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که برای انجام برخی دیدارهای رسمی به فلسطین اشغالی سفر کرده؛ با محمود عباس، رئیس دولت فلسطین دیدار و گفت‌وگو کرد.وی در پی این دیدار نشست خبری ترتیب داده و اظهار داشت که آمریکا، 5.5 میلیون دلار کمک مالی اضطراری به نوار غزه و 32 میلیون دلار نیز به سازمان‌های بین‌المللی کمک خواهد کرد.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه انگلیس در سفر به فلسطین اشغالی برای تقویت آتش‌بس یکجانبه رژیم صهیونیستی با نوار غزه، خواستار کاهش خشونت‌ها و ایجاد سازش بر مبنای راهکار دو دولتی شد.«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس بامداد امروز (چهارشنبه) برای پیگیری تصمیم رژیم صهیونیستی برای اعلام آتش‌بس یکجانبه با نوار غزه، وارد فلسطین اشغالی شد.

ایران پرس: منابع خبری مدعی شدند افسران نظامی در مالی رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور را دستگیر کرده‌اند.گزارش‌های اولیه حاکی است رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر دفاع موقت این کشور دستگیر شده‌اند. برخی منابع دیپلماتیک مالی به خبرگزاری رویترز اعلام کردند رئیس‌جمهور «باه نداو»، نخست‌وزیر «موکتار اونین» و وزیر دفاع «سلیمانه دوکور» همگی به یک پایگاه نظامی در منطقه «کاتی» در بیرون از پایتخت این کشور منتقل شده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *