جدیدترین مطالب

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

اسپوتنیک، تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

فلج سیاسی آمریکا

اخبار را ورق می زدم به مطلبی که نشریه واشنگتن پست در باره امضای لایحه کمک های آمریکا به کی یف اشاره می کند رسیدم.

Loading

پشت پرده اقدامات تروریستی در افغانستان

۱۴۰۰/۰۲/۳۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره در ارتباط با انفجار اخیر مقابل یک مدرسه دخترانه در کابل که منجر به شهید و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم و کودکان بی‌گناه افغان شد، گفت هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

پیرمحمد ملازهی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «از یک سو طالبان می‌گوید که کار آن‌ها نبوده و داعش را متهم می‌کنند و از سوی دیگر دستگاه‌های دولتی معتقد هستند که طالبان این عملیات را انجام داده است.»

وی افزود: «به خصوص که این عملیات تنها علیه مدارس دخترانه نبود، بلکه چند عملیات دیگر در مکان‌های مختلف انجام دادند؛ به عنوان مثال مسجدی را که مربوط به اهل سنت بود نیز منفجر کردند.»

ملازهی با اشاره به اینکه بسیاری معتقد هستند که عملیات‌هایی که به این صورت پیچیده است کار شبکه حقانی است، تاکید کرد: «زیرا شبکه حقانی اگر چه با طالبان نوعی همکاری دارد، ولی وابستگی قدرت آن‌ها به پاکستان و به ویژه آی‌اس‌آی است.»

این کارشناس همچنین گفت: «بخشی از طالبان که از روند جریاناتی که به دوحه منجر شده ناراضی هستند از این جریان جدا شده و به گروه داعش پیوسته‌اند. هرچند در ظاهر امر نشان نمی‌دهند که از طالبان جدا شده‌اند.»

وی با بیان اینکه روسیه اخیرا مدعی شده که داعش توسط آمریکایی‌ها در افغانستان سازماندهی می‌شود، ادامه داد: «به خصوص گروه‌های قومی-منطقه‌ای مانند نهضت اسلامی ترکستان شرقی که از قوم ایغور است و علیه چین و برای استقلال منطقه سین‌کیانگ می‌جنگد، نهضت اسلامی تاجیکستان، حزب تحریر و چچن‌ها نیز تحت نظر داعش درآمده‌اند؛ لذا روس‌ها معتقد هستند که این نیرو به تدریج در حال جایگزین شدن با طالبانی است که در شورای کویته به راه حل سیاسی تمایل نشان داده‌اند.»

ملازهی با تاکید بر این موضوع که کسی از مسائل پشت پرده اطلاعات دقیقی ندارد، گفت: «اما اگر قضاوت روس‌ها را مورد توجه قرار دهیم داعش در حال سازماندهی میان گروه‌های قومی غیرعرب است تا علیه چین، مناطق مرکزی روسیه و آسیای مرکزی فعال شوند.»

وی ادامه داد: «البته واقعا قضاوت دشوار است که آیا اطلاعاتی که روس‌ها می‌دهند به دلیل رقابت‌شان با آمریکا است یا واقعا اطلاعاتی است که از طریق دستگاه‌های امنیتی‌شان به دست آورده‌اند.»

کارشناس مسائل شبه‌قاره توضیح داد: «در پشت پرده تقریبا مشخص است بخشی از داعش با پاکستانی‌ها مرتبط هستند؛ همچنانکه اخیرا یکی از فرماندهان داعش که در شمال افغانستان دستگیر شده بود به واسطه تلاش‌های اسلام‌آباد آزاد شد.»

ملازهی در پاسخ به اینکه اکنون جهان اسلام در مقابل این اقدامات تروریستی باید چه سیاست‌هایی را مدنظر قرار دهد، گفت: «اگر اطلاعات صحیح باشد و آی‌اس‌آی در تحولات افغانستان دست داشته باشد و به نوعی با آمریکا نیز هماهنگ باشند، در این صورت باید توجه داشت که اغلب گروه‌های تکفیری چون داعش به لحاظ ایدئولوژیکی مورد حمایت عربستان سعودی هستند و از نظر سیاسی تحت نفوذ پاکستان قرار دارند. لذا دنیای اسلام اگر می‌خواهد کاری انجام دهد باید به سازمان همکاری اسلامی رجوع کند.»

این کارشناس ادامه داد: « سپس در سازمان همکاری اسلامی باید یک کشور ابتکار عمل را به دست بگیرد و مسئله افغانستان و تروریسم را در آنجا مطرح کنند. همچنین همه کشورهای اسلامی ملزم شوند تا برای کنترل این اوضاع همکاری کنند.»

به گفته ملازهی برای موفقیت این طرح، باید منابع مالی و تدارکاتی این گروه‌های تروریستی قطع شده و فشاری نیز روی عربستان و پاکستان وارد آید تا این حمایت‌ها را متوقف کنند.

وی افزود: «تا زمانی که این وضعیت وجود دارد و این گروه‌های تروریستی تامین مالی می‌شوند به نظر نمی‌آید راه‌حلی برای کنترل اوضاع وجود داشته باشد.»

کارشناس مسائل شبه قاره تاکید کرد که اگر آمریکایی‌ها نیز طبق گفته روس‌ها در این مسائل نقش داشته باشند در این صورت توافقات بین طالبان و آمریکا نیز تاحدودی زیر سوال خواهد رفت. زیرا ممکن است در پشت پرده طالبان نیز توافق کرده‌ باشند که وقتی به قدرت رسیدند فضا را برای داعش و القاعده تنگ نخواهند کرد. البته مشروط بر اینکه این گروه‌ها علیه آمریکا و متحدان آن وارد عمل نشوند، بلکه علیه رقبای آمریکا عملیات انجام دهند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *