جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading

رسانه‌ها؛ورود چین به پرونده افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۲/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: پیشنهاد چین برای میزبانی از مذاکرات بین افغان‌ها، ادامه بمباران غزه برای نهمین روز متوالی، دستور نتانیاهو برای ادامه عملیات نظامی علیه نوار غزه، فرار گسترده صهیونیست ها از تل آویو به شهرک های کرانه باختری، قدردانی رژیم صهیونیستی از حمایت‌های آمریکا در شورای امنیت، هشدار مقام نظامی آمریکایی درباره ادامه جنگ فلسطین، موافقت دولت آمریکا با فروش سلاح های پیشرفته به رژیم صهیونیستی، وعده مرکل برای حمایت از رژیم صهیونیستی در گفتگوی تلفنی با نتانیاهو، نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در باره بحران اسرائیل و فلسطینی‌ها، پیشنهاد اردوغان برای اداره قدس از سوی نمایندگان سه دین، نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای غزه، اعلام محل احتمالی دیدار پوتین و بایدن، اختلاف کوزوو و صربستان بر سر مرزها،گسترش همکاری های هسته ای چین و  روسیه ، اثر منفی همه گیری جهانی کرونا بر اقتصادهای جنوب شرق آسیا، برگزاری مانور مشترک نظامی روسیه و قزاقستان در دریای خزر و تاکید آمریکا بر حل مسالمت‌آمیز اختلاف ارمنستان و جمهوری آذربایجان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: «وانگ یی»، وزیر خارجه چین طی تماسی تلفنی با «حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی افغانستان گفت‌وگو کرد. وانگ یی طی این تماس به محب پیشنهاد داد که چین میزبان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد. بنا به بیانیه وزارت خارجه چین، این کشور «آماده است تا مذاکرات بین‌الافغان را تسهیل کرده و شرایط و فضایی را برای برگزاری این گفت‌وگوها در چین فراهم کند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد امروز سه شنبه برای نهمین روز متوالی بمباران مناطق مختلف نوار غزه را ازسرگرفتند. تنها طی چند ساعت گذشته، بیش از ۲۰ نقطه در شرق و شمال شهر غزه بمباران شده است.هواپیماهای جنگی اسرائیلی در این حملات مناطق شرقی، شمالی، جنوب خان یونس و غرب شهر غزه و محله النصر در این باریکه را بمباران کردند.طبق اعلام منابع فلسطینی شمار ساختمان‌های تخریب شده در حملات ۹ روز اخیر در غزه به بیش از ۱۰۰ بنا رسیده و همچنین تعداد شهدا 212 نفر اعلام شده است.

الکوثر فارسی: نخست وزیر رژیم صهیونیستی تا زمانی که نیاز باشدعملیات را برای بازگرداندن آرامش و امنیت به همه شهروندان اسرائیلی خواهیم داد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حساب توئیتری خود به زبان عربی نوشت : هم اکنون نشست ارزیابی اوضاع به پایان رسید. در این نشست وزیر دفاع, رئیس ستاد ارتش, رئیس شاباک, رئیس موساد و رئیس کمیته امنیت ملی برای تصویب برنامه های عملیاتی حضور داشتند.

العالم فارسی: منابع خبری از مهاجرت گسترده شهرک نشینان صهیونیست از تل آویو به شهرک صهیونیستی در کرانه باختری، از بیم موشک های مقاومت غزه، خبر دادند. منابع آگاه گفتند: شهرک نشینان صهیونیست در تل آویو دسته دسته به شهرک های کرانه باختری می گریزند.این منابع گفتند: شمار زیادی از صهیونیست ها خانه هایی را در شهرک های بیت حورون و جفعات زئیف و شهرک های دیگری در کرانه باختری اجاره کرده اند.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت و‌گو با همتای آمریکایی خود از حمایت‌های ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل متحد قدردانی کرد.«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا تلفنی با «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیشب  درباره بحران غزه گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری صدا وسیما: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت تداوم جنگ بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، باعث بی ثباتی در مقیاس گسترده‌تر و پیامد‌های منفی خواهد شد. ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: خشونت بین اسرائیل و فلسطینی‌ها به درجه بسیار بالایی رسیده است و ادامه این جنگ به مصلحت نیست.

ایران پرس:  روزنامه “واشنگتن پست” از موافقت دولت آمریکا با یک قرارداد فروش تسلیحات پیشرفته به رژیم کودک کش صهیونیستی  در بحبوحه حملات این رژیم به فلسطینیان خبر داد.واشنگتن پست با اعلام اینکه ارزش این قرارداد تسلیحاتی 735 میلیون دلار است خاطرنشان کرد،  این تسلیحات از نوع پیشرفته نقطه زن هستند.

خبرگزاری تسنیم: صدر اعظم آلمان در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی با این رژیم اشغالگر ابراز همبستگی کرده و حمایت برلین از آن را اعلام کرد.”آنگلا مرکل” در اقدامی یکجانبه در گفتگوی تلفنی با “بنیامین نتانیاهو”، نخست وزیر رژیم صهیونیستی حملات موشکی از نوار غزه که برای دفاع از مردم مظلوم این منطقه انجام می شود را به شدت محکوم کرده و با این رژیم اشغالگر اعلام همبستگی کرده و بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید کرد.

دویچه وله:  وزیران خارجه اتحادیه اروپا در یک نشست ویدیویی در باره افزایش خشونت در اسرائیل و غزه تبادل‌نظر می‌کنند.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تایید کرد که با توجه به تشدید تنش میان اسرائیل و فلسطینیان، وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه  ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) یک کنفرانس ویدیویی فوق‌العاده برگزار خواهند کرد.آنها در این کنفرانس در باره چگونگی واکنش اتحادیه اروپا برای کاهش خشونت در این بحران تبادل‌نظر خواهند کرد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه با اشاره به وضعیت اخیر در فلسطین گفت اداره قدس توسط یک کمیسیون متشکل از نمایندگان سه دین، مناسب‌ترین و صحیح‌ترین راهکار در شرایط امروزی خواهد بودرجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست کابینه دولت در آنکارا با بیان این که شرایط موجود نشان می‌دهد که باید راهکار جدیدی برای قدس در نظر گرفته شود، گفت: اداره شهر قدس توسط یک کمیسیون متشکل از نمایندگان سه دین (اسلام، مسیحیت، یهودیت)، مناسب‌ترین و صحیح‌ترین راهکار در شرایط امروزی خواهد بود.

تی.آر.تی ترکیه: مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه تشکیل جلسه خواهد داد.ولکان بوزکر رئیس مجمع عمومی هفتاد و پنجم سازمان ملل متحد گفت مجمع عمومی بمنظور مذاکره پیرامون حملات اسرائیل علیه فلسطین روز پنجشنبه تشکیل جلسه خواهد داد.

اسپوتنیک روسیه: مکان احتمالی دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا مشخص شد.کمیته دوجانبه رهبران دو کشور ممکن است در سوئیس برگزار شود. خاطر نشان می شود که تصمیم مربوط به تاریخ و محل اجرای جلسه به نتایج مذاکرات دوجانبه وزرای خارجه دو کشور در پایان ماه مه مربوط است. مسکو هنوز پاسخ صریح در خصوص دیدار دو رهبر نداده است اما در صورت توافق به احتمال زیاد این ملاقات در خاک سوئیس برگزار می شود.

یورونیوز: نشست سران کشورهای غرب منطقه بالکان در اسلوونی با تنش بین رهبران صربستان و کوزوو بر سر تغییر مرزهای این منطقه همراه بود. اسلوونی و کرواسی که به عضویت اتحادیه اروپا در آمده اند در این اجلاس با شش کشور دیگر منطقه غرب بالکان که به دنبال عضویت در این اتحادیه هستند شرکت کرده بودند. قرار بود در این نشست سالانه که بیشتر جنبه ای تشریقاتی دارد قطعنامه ای مبنی بر «غیرقابل تغییر بودن» مرزهای کنونی در منطقه صادر شود.

رادیو چین: سران چین و روسیه شاهد مراسم راه اندازی طرح همکاری انرژی هسته ای دو کشور خواهند بود. هوا چون یینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین روز چهارشنبه 19 مه به صورت آنلاین در پکن به همراه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه مشترکاً شاهد مراسم راه اندازی طرح همکاری  انرژی هسته ای دو کشور خواهند بود.

 ان. اچ.کی ژاپن: همه گیری جهانی ویروس کرونا به اقتصاد کشورهای جنوب شرق آسیا لطمه زده است. برخی از این کشورها به مدت بیش از یک سال شاهد افت اقتصادی بوده اند. اقتصادهای بزرگ این منطقه تولید ناخالص داخلی خود را برای دوره ژانویه تا مارس منتشر کردند. اقتصاد اندونزی – بزرگترین اقتصاد این منطقه – به نسبت سال به سال هفت دهم درصد کوچک شد که چهارمین فصل متوالی انقباض در این کشور بوده است.

خبرگزاری مهر : ارتش روسیه با صدور بیانیه‌ای از برگزاری مانور مشترک نظامی روسیه و قزاقستان در آب‌های دریای خزر خبر داد. فرماندهی ناوگان نظامی منطقه جنوب روسیه از برنامه این کشور برای برگزاری مانور مشترک نظامی کشتی جنگی «فلوتیلا» مستقر در دریای خزر با نیروی دریایی قزاقستان در آب‌های این دریا خبر داد.بر اساس بیانیه صادر شده از سوی ارتش روسیه، این تمرین نظامی مشترک قرار است از تاریخ ۱۸ الی ۲۴ ماه جاری میلادی (از فردا) با شرکت ۶ کشتی جنگی در آب‌های دریای خزر برگزار شود.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از تماس تلفنی مشاور امنیت ملی بایدن با نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری آذربایجان سخن گفت و افزود: وی بر حل مسالمت‌آمیز این دو کشور تاکید کرد. امیلی هورن افزود: جیک سالیوان در تماس جداگانه با نیکول پاشینیان و الهام علی اف، تعهد آمریکا به صلح، امنیت و سعادت در قفقاز جنوبی را ابلاغ کرد. وی از تنش‌های اخیر بین ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی و تأکید کرد که تحرکات نظامی در نزدیکی نقاط مرزبندی نشده، غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *