جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از اشتباه بایدن در هند تا تأثیر تنش‌های آمریکا – چین بر آسیا پاسیفیک

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مناقشه اسرائیل-فلسطین، درس گرفتن از روابط شوروی و غرب در دوران جنگ جهانی دوم، معنای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط آمریکا برای روابط ترکیه-روسیه، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، اشتباه بایدن در هند، تأثیر تنش میان آمریکا و چین بر آسیا پاسیفیک و پیام‌های نامشخص رزم‌ناو آلمانی در ایندوپاسیفیک ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

کارنگی

درس هایی از روابط شوروی-غرب در دوران جنگ جهانی دوم برای امروز: تجربه ائتلاف شوروی-آمریکا-بریتانیا در دوران جنگ تجربه‌ای بی‌نظیر و تکرار نشدنی بود. دور کردن رابطه آمریکا-روسیه از آستانه یک تقابل و بردن آن به سمت رقابتی کم‌تر خصمانه فقط در صورت تغییراتی مهم در سیاست داخلی یک یا هر دو کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

معنای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط آمریکا برای روابط ترکیه-روسیه چیست؟: به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه مشکل اصلی روابط ترکیه-آمریکا که چند سالی است دچار بحران شده، محسوب نمی‌شود.

ابهام آلمان در قبال حقوق بشر اروپا را تضعیف می‌کند: درحالی‌که آنگلا مرکل به پایان آخرین دوره حضورش به‌عنوان صدراعظم آلمان نزدیک می‌شود، باید به سخت کردن موضع اتحادیه اروپا در قبال حقوق بشر روی آورد. این‌که حقوق بشر تابع روابط تجاری و اقتصادی باشند، اتحادیه اروپا را بی‌اعتبار می‌کند.

آیا مناقشه قدیمی اسرائیل-فلسطین از بین رفته است؟: مناقشه اسرائیل-فلسطین عمیقاً در زندگی روزمره ریشه دوانده است. اکنون باید تلاش برای التیام اختلافاتی عمیق آغاز شود که با یک حرکت ناگهانی دیپلماسی حل‌وفصل نخواهد شد.

بگین سادات

دست بالای مصرِ السیسی در برابر ترکیه‌ی اردوغان: سیاست خارجی رجب طیب اردوغان که ترکیبی از امپریالیسم و احساسات اخوان‌المسلمین است، در اقداماتش علیه مصرِ عبدالفتاح السیسی مشهود بود. آنکارا متوجه اشتباه خود شده است. آیا دولت جدید آمریکا از این اشتباه درس خواهد گرفت؟

بروکینگز

انتظار جان گرفتن دوباره طالبان در افغانستان را نداشته باشید: اگرچه خروج سربازان آمریکایی از افغانستان از فشار بر القاعده خواهد کاست، اما این گروه با قدرتی که پیش از 11 سپتامبر 2001 داشت فاصله زیادی دارد و احتمال کمی وجود دارد که قادر به انجام حملات تروریستی بین‌المللی باشد.

آیا آمریکا کشوری نژادپرست است؟: سناتور تیم اسکات از کالیفرنیای جنوبی وقتی در پاسخ به سخنرانی جو بایدن گفت «آمریکا کشوری نژادپرست نیست»، بسیاری از مردم را شوکه کرد. او پذیرفت که خودش رنج تبعیض را تجربه کرده است و افزود : «می‌دانم وقتی بی‌هیچ دلیلی کنار کشیده شوی، یا هنگام خرید مدام کسی دنبالتان باشد، چه حسی دارد.» وقتی کاملا هریس در پاسخ به سؤال شبکه ای.بی.سی گفت که فکر نمی‌کند آمریکا کشوری نژادپرست باشد به نظر رسید که با اسکات موافق است. اما فوراً ادامه داد که «ما باید درباره تاریخ نژادپرستی در کشورمان و تجربه امروز آن حقیقت را بگوییم.»

آینده آلمان عامل نگرانی‌های سیاست خارجی متحدان: دیدگاه‌های احزاب رقیب در انتخابات پیش روی آلمان در خصوص سیاست خارجی باعث نگرانی همسایگان و متحدانش شده است، اما این‌که رأی‌دهندگان آلمان متوجه این مسئله هستند یا نه را باید منتظر ماند و دید.

اشتباه بایدن در هند: درحالی‌که دولت بایدن اشتباه خود در ندادن پاسخ قدرتمند به بحران کووید-19 در هند را تصحیح کرد، این تجربه درسی است که نشان می‌دهد بایدن و گروهش باید با سرعت و انعطاف بیشتری به بحران‌های آینده پاسخ بدهند.

امریکن اینترپرایز

هرج و مرج پیش رو در افغانستان: جو بایدن تصمیم گرفته است سربازان آمریکایی را تا 11 سپتامبر از افغانستان خارج کند. فارغ از علامت راهبردی قابل‌توجهی که کاخ سفید با انتخاب روز حمله به آمریکا برای عقب‌نشینی ارسال می‌کند، این‌که چنین اقدامی بدون هرگونه توافق اساسی با طالبان در خصوص صلح در افغانستان انجام شود یک مشکل است. طالبان اکراهی برای نشان دادن قصد خود در خصوص آینده افغانستان نداشته است. آن‌ها عملیات خود را افزایش داده‌اند.

میدل ایست فوروم

آیا ایران می‌تواند از چین برای مقابله با آمریکا استفاده کند؟: ایران روابط با چین را در سال‌های اخیر افزایش داده و به یک توافق 25 ساله همکاری با پکن رسیده است.

چتم هاوس

تأثیر تنش‌های میان آمریکا و چین بر آسیا پاسیفیک: روابط میان آمریکا و چین در سال‌های اخیر به‌سرعت رو به وخامت گذاشته و با پاندمی کرونا بدتر شده است. نشست آلاسکا تنش‌های جاری را نشان داد. اگرچه دو کشور اشاره کردند که برای همکاری در خصوص مسائل مربوط به منافع جهانی با روی باز برخورد خواهند کرد.

مرکز تحلیل سیاست اروپا

خطرات و مزایای بازگشت آمریکا به آسیای میانه: آمریکا در حال ترک افغانستان است اما ممکن است در همسایگی آن باقی بماند. نیروی نظامی می‌گوید که به تداوم حضور منطقه‌ای نیاز دارد و در حال بررسی پایگاه‌های احتمالی آینده در آسیای میانه است. چین و روسیه وقایع را باعلاقه‌ای قابل‌توجه دنبال می‌کنند.

اوکراین: زمانی برای یک شراکت راهبردی حقیقی: آمریکا و اوکراین و به‌طورکلی غرب باید در خصوص قرار دادن کارت‌هایی بر روی میز که می‌تواند مانع از هرگونه اقدام نظامی بیشتر پوتین شود جدی باشند.

امریکن اینترپرایز

پیام‌های نامشخص رزم‌ناو آلمانی در ایندوپاسیفیک: تغییر برنامه‌ها نشان می‌دهد که استقرارهای دریایی می‌تواند ارتقای حقوق بین‌الملل و راهبرد بازدارندگی در برابر چین را تضعیف کند.

رند

وضعیت بازدارندگی در کره و تنگه تایوان: در این گزارش مانند مجموعه گزارش‌هایی که در آن‌ها پژوهشگران اندیشکده رند مفاهیم بازدارندگی و ایجاد چارچوبی برای ارزیابی قدرت روابط بازدارندگی را بررسی می‌کنند، دو مورد کنونی از بازدارندگی بررسی می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *