جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading

رسانه‌ها؛ تشدید جنایات صهیونیست ها درفلسطین و…

۱۴۰۰/۰۲/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: نشست فوق العاده اتحادیه عرب درباره تحولات فلسطین، درخواست فلسطین از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، ادامه اعتراضات در قدس شرقی، تداوم تجمعات اعتراضی مقابل اقامتگاه نخست وزیر رژیم صهیونیستی،آماده باش حزب الله لبنان همزمان با تحرکات نظامی صهیونیست ها، تاکید موگرینی بر حفظ برجام، احتمال تمدید مهلت بازرسی آژانس انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران، ابتکارعمل اتحادیه آفریقا برای بحران سد النهضه، برگزاری مراسم  سالروز پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم، پیوستن زیردریایی اتمی موشک‌انداز "قازان" به ناوگان دریایی روسیه، محکومیت تحریم های آمریکا ضد کوبا در سازمان جوامع کارائیب، دومین قرارداد مصر برای خرید جنگنده های فرانسوی، پیروزی حزب ملی اسکاتلند برای چهارمین بار پیاپی در انتخابات پارلمانی، برنامه اتحادیه اروپا برای خرید کلان واکسن، از سرگیری مذاکرات اتحادیه اروپا و هند پیرامون توافقنامه تجارت آزاد  و تاکید اتحادیه اروپا بر عدم تشدید تنش با چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: در پی تشدید جنایت‌ها و تنش‌های رژیم صهیونیستی در قدس ، اتحادیه عرب نشستی اضطراری به ریاست قطر برگزار خواهد کرد. وزیر خارجه تشکیلات خودگردان از ادامه رایزنی‌ها و درخواست‌ها برای برگزاری نشست شورای امنیت و شورای حقوق بشر برای بررسی تشدید جنایت‌ها و تنش‌های رژیم صهیونیستی در قدس خبر داد.

تی.آر.تی ترکیه: فلسطین از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا برای محافظت از فلسطینیان و انزوای اسرائیل نشست اضطراری برگزار کنند.ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین در گفتگو با رادیو صدای فلسطین از نهادها و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا برای محافظت از فلسطینیان و منزوی کردن اسرائیل نشست اضطراری برگزار کنند.

آناتولی  ترکیه:  پلیس رژیم اسرائیل برای پراکنده کردن فلسطینیانی که در مقابل دروازه شام قدس شرقی تجمع کرده بودند، از بمب‌ صوتی استفاده کرد.فلسطینیان پس از اقامه نماز تراویح در مسجد الاقصی به مناسبت شب قدر، در دروازه شام تجمع کرده بودند.قدس شرقی در پی تهدید به اخراج فلسطینیان ساکن در محله شیخ جراح از سوی اسرائیل شاهد تنش بوده و حملات پلیس این کشور در مسجدالاقصی نیز آن را تشدید کرده است.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های صهیونیستی از تداوم تجمعات اعتراضی مقابل اقامتگاه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در میادین مهم قدس اشغالی خبر دادند. معترضان به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی شنبه شب به وقت تهران تجمعات اعتراضی در میادین مهم قدس اشغالی برگزار کرده‌اند.مخالفان خواستار کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت  به دلیل فساد مالی، رشوه، کلاهبرداری و ضعف در مدیریت در مواجهه با کرونا هستند.

الکوثر فارسی: برخی رسانه ها از افزایش سطح آمادگی نیروهای حزب الله لبنان همزمان با برگزاری مانور نظامی توسط ارتش رژیم صهیونیستی خبردادند. بر اساس گزارش رسانه های لبنانی حزب الله همانطور که سید حسن نصرالله دبیرکل این جنبش در سخنان روز جمعه خود گفته بود سطح آمادگی خود را در جنوب لبنان و برخی مناطق سوریه به ویژه جنوب این کشور برای مقابله با هرگونه اقدام احتمالی توسط صهیونیست ها در نتیجه مانوری که ظهر یکشنبه آغاز می شود ، بالا برده است.

خبرگزاری ایلنا: مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر نقش برجام در امنیت جهان تاکید کرد‌. فدریکا موگرینی گفت: در سال ۲۰۱۵ اتحادیه اروپا و آمریکا به توافقی رسیدند که من معتقدم عنصر  اصلی دیپلماسی، چندجانبه گرایی‌ و عدم اشاعه تسلیحات اتمی بود؛ امروز آمریکا به عرصه دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی بازگشته است و ما هم به میز مذاکره آمده‌ایم. فکر می‌کنم امروز بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد که اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش برای حفظ این عامل مهم امنیت را در پیش بگیرند. برجام برای امنیت سراسر جهان مهم است.

اسپوتنیک روسیه: معاون سیاسی وزارت خارجه ایران از احتمال تمدید مهلت بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای کشورش خبر داد.، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در روند نشست برجامی وین ابراز امیدواری نمود که با پیشرفت کافی در مذاکرات، دیگر نیازی به تمدید مهلت بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود نداشته باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه سودان از ابتکارعمل جدید اتحادیه آفریقا برای حل و فصل بحران سد النهضه خبر داد. مریم صادق المهدی، وزیر خارجه سودان اعلام کرد که عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی کشورش با فلیکس تشیسکدی، رئیس جمهوری کنگو و رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا درباره بحران سد النهضه دیدار و رایزنی کرد.وی گفت که تشیسکدی در جریان این دیدار ابتکار عمل جدیدی را ارائه کرد و طرف‌های مربوطه درحال بررسی این ابتکار عمل هستند.مصر و سودان با اتیوپی بر سر راه‌اندازی سد النهضه بر رودخانه نیل اختلاف نظر دارند و مصر نگران است که راه اندازی این سد موجب کاهش ۹۷ درصدی منابع آبی‌اش شود.

خبرگزاری مهر : همزمان با اوج گیری تنش ها با غرب، پوتین به تماشای قدرت نظامی روسیه نشست. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز یکشنبه از رژه سنتی یادبود پیروزی کشورش در جنگ جهانی دوم بازدید کرد.

خبرگزاری تسنیم: طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، زیردریایی اتمی “قازان” مجهز به انواع موشک‌های کروز جدید و دورنمای استفاده از موشک‌های مافوق صوت، به ترکیب ناوگان نظامی-دریایی این کشور پیوسته است. وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد که در آستانه “روز پیروزی” – هفتاد و ششمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی (جنگ جهانی دوم)، زیردریایی اتمی “قازان” مجهز به تجهیزات موشکی مدرن بطور رسمی به ترکیب ناوگان نظامی-دریایی روسیه پیوست.

خبرگزاری ایرنا: سازمان جوامع کارائیب موسوم به کاریکوم (Caricom) با صدور بیانیه‌ای تحریم‌های آمریکا علیه کوبا به دلیل آثار مخرب آن بر رفاه مردم و توسعه اقتصادی-اجتماعی این جزیره را محکوم کرد. موضع‌گیری کاریکوم در حمایت و دفاع از کوبا در حالی در نشست مجازی دو روزه این ائتلاف منطقه ای ۱۵ کشور کارائیب انجام شد که وزرای عضو بار دیگر بر پایان دادن به محاصره طولانی مدت اقتصادی، مالی و تجاری اعمال شده از سوی آمریکا علیه این کشور تاکید کردند. 

العالم فارسی: ارتش مصر از امضای قرارداد و خرید 30 جنگنده رافال فرانسه با وامی حداقل 10 ساله خبر داد.جنگنده های فرانسه افزون بر داشتن یک سیستم تسلیحاتی پیشرفته، قدرت مانور بالا، دارای چندین سیستم تسلیحاتی توان عالی رزمایش و سامانه های تسلیحاتی دارای قابلیت جنگی بالا و انجام ماموریت های دوربرد است.در حالی که در بیانیه ارتش مصر ارزش معامله مشخص نشده است، وب سایت تحقیقاتی Disclose فاش کرد که مبلغ آن به 3.75 میلیارد یورو می رسد و شامل تجهیزات به ارزش 200 میلیون یورو است.

یورونیوز: حزب ملی اسکاتلند برای چهارمین بار پیاپی در انتخابات پارلمانی پیروز شد.نتایج رای گیری روز پنجشنبه در بریتانیا نشان می دهد که حزب ملی اسکاتلند با وجود کسب چهارمین پیروزی پیاپی در انتخابات پارلمانی احتمالا موفق نخواهد شد اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را به دست آورد.شمارش آرای ۶۸ حوزه انتخابیه نشان می دهد که حزب ملی اسکاتلند از ۱۲۹ کرسی پارلمان ۵۷ کرسی را در اختیار خواهد داشت.

دویچه وله: اتحادیه اروپا قرار داد خرید ۹۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا شرکت‌های آلمانی و آمریکایی بیون‌تک و فایزر را نهایی کرد. این اتحادیه همچنین حق خرید همین تعداد واکسن را برای خود محفوظ نگه داشته است.این بزرگترین قرارداد خرید واکسن کرونا به وسیله اتحادیه اروپا تا کنون به شمار می‌رود.

 ان. اچ.کی ژاپن: اتحادیه اروپا و هند مذاکرات پیرامون توافقنامه تجارت آزاد را از سر می گیرند. به نظر می رسد دو طرف با مد نظر داشتن حضور روز افزون چین در گستره اقیانوس هند تا اقیانوس آرام توافق کرده اند تا در طیف گسترده ای از عرصه ها نیز همکاری کنند. نارندرا مودی، نخست وزیر هند، و شارل میشل، رئیس شورای اروپا، به همراه سایر رهبران اروپایی عرصه ها برای افزایش همکاری را روز شنبه، در یک اجلاس سران آنلاین مورد تبادل نظر قرار دادند.

ایران پرس:  سفیر اتحادیه اروپا در پکن گفت: اتحادیه اروپا خواستار تشدید تنش با چین نیست و بر روی یک توافقنامه سرمایه گذاری، کار می کند.درحالیکه تنش ها میان اتحادیه اروپا و چین بالا گرفته است و اتحادیه اروپا قرارداد سرمایه گذاری این اتحادیه در چین را تعلیق کرده و تحریم هایی را نیز علیه برخی مقامات چین اعمال کرده است؛ «نیکولا شاپوی» سفیر اتحادیه اروپا در پکن گفت: “اتحادیه اروپا خواستار تشدید تنش با چین نیست و بر روی یک توافقنامه سرمایه گذاری، کار می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *