جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

رسانه‌ها؛هشدار کره شمالی به آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: واکنش پیونگ‌یانگ به اظهارات اخیر بایدن، تلاش کره جنوبی برای احیای مذاکرات آمریکا-کره شمالی، انتقاد شديد خواهر رهبر کره شمالی از سئول، گفتگوی «بایدن» و رئیس موساد درباره ایران، انتصاب کامالا هریس به ریاست شورای ملی فضایی آمریکا، ادامه کشمکش‌های سیاسی بر سرتشکیل کابینه لبنان،سه روز تا پایان مهلت تشکیل کابینه نتانیاهو، رسوایی همکاری مرزبانی اروپا با لیبی در مهار موج پناهجویان، هشدار مسکو به غرب درخصوص  مهار برنامه‌ریزی شده روسیه، تنش در روابط  سوئد و روسیه، توافق آتش‌بس میان قرقیزستان و تاجیکستان، تاکید ترکیه بر راه حل دو کشور برای مساله قبرس،آغاز خروج نظامیان آمریکا و ناتو از افغانستان، هشدار برنامه توسعه سازمان ملل نسبت به افزایش فقر در میانمار و برگزاری تظاهرات گسترده علیه کودتای نظامی در چندین شهر میانمار از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: یک مقام دولتی کره شمالی با انتقاد از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا، گفت این مواضع نشان‌دهنده تداوم خصومت واشنگتن با پیونگ‌یانگ است که نهایتاا به ضرر خودشان تمام می‌شود. اظهارات اخیر «جو بایدن»‌ رئیس‌جمهور آمریکا درباره کره شمالی و بازنگری در سیاست‌های واشنگتن در قبال پیونگ‌یانگ، با واکنش تند این کشور مواجه شد.خبرگزاری رسمی کره شمالی (کِی‌سی‌ان‌اِی)، بامداد یکشنبه به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور گزارش داد: «اظهارات بایدن و بازنگری در سیاست‌ها، نشان داد که می‌خواهد سیاست خصمانه در قبال کره شمالی را حفظ کند».

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه کره جنوبی از تلاش برای ترغیب آمریکا جهت تداوم مذاکرات خلع سلاح اتمی با کره شمالی خبر داد. وزارت امور خارجه کره جنوبی گزارش داد که سئول، ایالات متحده را به ادامه گفت‌وگوهای طولانی مدت خلع سلاح اتمی با کره شمالی تشویق می کند.یک مقام مسئول در وزارت خارجه کره جنوبی گفت: «کره جنوبی و آمریکا رایزنی در مورد کره شمالی را به مناسبت اجلاس سران خود در این ماه و جلسات وزرای خارجه ادامه خواهند داد.»

خبرگزاری صدا و سیما: خواهر رهبر کره شمالی امروز یکشنبه از سئول به خاطر کوتاهی در جلوگیری از پخش اعلامیه‌های ضد پیونگ یانگ توسط اتباع پناهنده کره شمالی در کره جنوبی به شدت انتقاد کرد.گروهی از اتباع پناهنده کره شمالی در کره جنوبی روز جمعه با بالن‌های کوچک اعلامیه‌هایی برضد پیونگ یانگ را به همراه اسکناس‌های دلار در مناطق مرزی مشترک دو کشور پخش کردند. این در حالی است که دولت کره جنوبی به تازگی و بدنبال شکایت‌های متعدد کره شمالی، با تصویب قانونی، این قبیل اقدامات را ممنوع کرده است.

الکوثرفارسی: رسانه‌های صهیونیستی بامداد یکشنبه از دیدار «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) با رئیس جمهور ایالات متحده خبر دادند.کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی اعلام کرد که «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید دیدار کرده است. بنا به گزارش این رسانه اسرائیلی، کوهن پیش از این دیدار که در آن اعضای شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز حضور داشتند، با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک نشست جداگانه برگزار کرده بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):کاخ سفید اعلام کرد، معاون رئیس جمهور آمریکا قرار است به ریاست یک گروه سیاستگذاری حوزه فضا در این کشور که از سوی دولت دونالد ترامپ احیا شد موسوم به “شورای ملی فضا” منصوب شود. کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا قرار است به عنوان رهبر این گروه متمرکز بر یک مجموعه از سیاستها شامل سفرهای فضایی پایدار و روابط صلح آمیز بین کشورها در فضا باشد. هریس در توئیتی درباره این انتصابش نوشت: همانطور که قبلا گفته‌ام در آمریکا وقتی ما هدفمان ماه است، پرچممان را روی آن می‌کاریم. من از بابت رهبری شورای ملی فضا مفتخر هستم.

خبرگزاری مهر: نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان گفت:کشمکش‌های سیاسی بر سَر تشکیل کابینه لبنان هنوز متوقف نشده‌اند.حسان دیاب تأکید کرد که علیرغم گذشت ۹ ماه از استعفای او کشمکش های سیاسی پیرامون تشکیل کابینه جدید همچنان ادامه دارند. وی در این خصوص گفت: درحال حاضر، دولت لبنان ۹ ماه است که از مسئولیت خود استعفا داده است. این درحالی است که کشمکش های سیاسی بر سَر تشکیل کابینه جدید در طول این چند ماه هنوز متوقف نشده اند.

خبرگزاری تسنیم: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از سوی رئوون ریولین رئیس این رژیم مامور تشکیل کابینه جدید شده است، تنها ۳ روز دیگر فرصت دارد که این ماموریت را به سرانجام برساند. پایگاه خبری عبری زبان “وای نت” در گزارشی آورده است که مهم‌ترین سوال در شرایط کنونی این است که آیا اگر نتانیاهو مهلت بیشتری بخواهد، ریولین طبق قانون، دو هفته دیگر به او برای تشکیل کابینه جدید فرصت خواهد داد؟ این یکی از سناریویی‌هایی است که اکنون مطرح است، اما این احتمال تنها به این بستگی دارد که آیا  در لحظات پایانی ممکن است تغییر مثبتی اتفاق بیفتد که به دادن مهلت بیشتر به نتانیاهو برای تشکیل کابینه منجر شود؟

دویچه وله: اخباری درباره همکاری آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا (فرونتکس) با گارد ساحلی لیبی برای مهار موج پناهجویان به اروپا منتشر شده است. گفته می‌شود این آژانس عملا گارد ساحلی لیبی را تبدیل به “شکارچی” انسان کرده است.بسیاری از سیاستمداران اروپا خواستار برکناری یا استعفای فابریس لجری، رئیس فرونتکس، یا آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اروپا شده‌اند.لجری در ماه مارس سال جاری با حضور در برابر نمایندگان پارلمان اروپا خبر مربوط به همکاری با گارد ساحلی لیبی در زمینه مهار پناهجویان را تکذیب کرده بود.

اسپوتنیک روسیه:ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه فدراسیون روسیه، غرب را به مهار برنامه ریزی شده روسیه متهم کرد. وی گفت:  کشورهای غربی در حال اجرای یک برنامه اطلاعاتی و برنامه ریزی شده و از پیش طراحی شده هستند که هدف آن مهار فدراسیون روسیه است.

ایران پرس: وزارت خارجه سوئد سفیر مسکو در این کشور را در اعتراض به  تحریم‌های اخیر مسکو علیه مقامات اتحادیه اروپا، احضار کرد. مقامات وزارت خارجه سوئد در این احضار مدعی شدند،  بر خلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های روسیه خودسرانه، از لحاظ قانونی نامشخص و نشانگر انگیز‌ه های سیاسی است.”آسا اسکات” رئیس موسسه تحقیقات دفاعی سوئد یکی از افرادی است که روسیه اخیرا آنها را در واکنش به تحریم ها اتحادیه، تحریم کرده است.

آناتولی  ترکیه: کامچی‌بک تاشی‌اف و سای‌مومن یاتیم‌اف، روسای کمیته امنیت ملی قرقیزستان و تاجیکستان پس از نشست امروز در شهر باتکن اعلام کردند که بر سر آتش بس به توافق رسیده‌اند.دو طرف که نظامیانشان از روز 29 آوریل بر سر کنترل شبکه توزیع آب در مرز دو کشور درگیر شده بودند، تاکید کردند: کاملا در مورد آتش بس توافق کردیم و سربازان به پادگان‌ها بر می‌گردند.روستاییان در منطقه مرزی قرقیزستان- تاجیکستان در زمینه مسائلی چون زمین‌های کشاورزی، چراگاه، چاه آب و ترددهای غیرمجاز با یکدیگر اختلاف دارند که این مساله منجر به بروز درگیریهایی از 29 آوریل شد.

تی.آر.تی ترکیه: رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد که تنها راه حل مسئله قبرس وجود دو کشور بر اساس اصل تساوی حاکمیت است. فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه طی توئیتی تاکید کرد که تنها راه حل مسئله قبرس وجود دو کشور بر اساس اصل تساوی حاکمیت است.وی با اشاره به اینکه مسئله قبرس که سالهاست حل نشده است، با اراده قوی ترکیه، در عرصه بین المللی با رویکرد منصفانه‌تری مورد بحث قرار گرفته است، گفت: مشکل قبرس با نادیده گرفتن حضور ترک‌ها در این جزیره قابل حل نیست. تنها راه حل این موضوع وجود دو کشور با حاکمیت مساوی است.

یورونیوز: آمریکا آخرین مرحله خروج نظامیانش از افغانستان را آغاز کرد.هر چند خروج سربازان آمریکایی از افغانستان پیش از این آغاز شده بود اما روز اول مه (۱۱ اردیبهشت) اهمیتی نمادین پیدا کرده است زیرا واشنگتن در توافق ماه فوریه سال ۲۰۲۰ با گروه طالبان با موعد اول مه سال ۲۰۲۱ برای خروج نظامیانش از افغانستان موافقت کرده بود. آخرین مرحله از خروج نظامیان آمریکا از افغانستان برای ایالات متحده به معنای پایان جنگی ۲۰ ساله خواهد بود اما برای افغانستان با توجه به نفوذ گروه طالبان در این کشور می تواند سرآغاز دوره ای نامعلوم باشد.

رادیو چین: یک مقام ناتو عنوان کرد: پس از آنکه بایدن رییس جمهور آمریکا خروج ارتش این کشور از افغانستان را اعلام کرد، ناتو نیز خروج نیروهایش را از افغانستان شروع کرده است. وی که نخواست نامش فاش شود، گفت: کشورهای همپیمان ناتو در دهه دوم آوریل تصمیم گرفتند که پیش از یکم مه نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کنند و این کار شروع شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: برنامه توسعه سازمان ملل هشدار می دهد که احتمال دارد تا اوایل سال ۲۰۲۲، تقریبا نیمی از جمعیت میانمار به دلیل تاثیرات اجتماعی و اقتصادی همه گیری جهانی ویروس کرونا و کودتای نظامی ماه فوریه دچار فقر شوند. این نهاد طی گزارشی گفت به دلیل شیوع کرونا، درآمد در طیف وسیعی از بخش های صنعتی از جمله خرده فروشی ها، کشاورزی و شیلات کاهش یافته است.این نهاد اشاره می کند که به دلیل عدم حمایت کافی دولت پس از کودتای نظامی، وضعیت بد اقتصادی تشدید شده است.

خبرگزاری ایلنا: هزاران معترض در بسیاری از شهرهای میانمار علیه کودتای نظامی در این کشور تظاهرات کردند. اعتراض‌های امروز با هماهنگی گروه های خارج از کشور در سراسر جهان برگزار شد تا آنچه را که برگزار‌کنندگان آن «انقلاب جهانی بهار میانمار» نامیده‌اند، جشن بگیرند.برگزارکنندگان تظاهرات در بیانیه‌ای اعلام کردند: «جهان را با صدای وحدت مردم میانمار به لرزه آورید.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *