جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

استاندارد دوگانه و سیاسی اروپا در قبال حقوق بشر

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا درباره تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه هشت نهاد و مقام ایرانی و استانداردهای دوگانه این اتحادیه در قبال مسئله حقوق بشر گفت: «ژست حقوق بشری از سوی اتحادیه اروپا همواره وجود داشته و آن‌ها بر اساس منافع خود از این ابزار بهره می‌گیرند»

سهراب سعدالدین در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «نظام تحریمی اتحادیه اروپا اکنون نسبت به گذشته منسجم‌تر و سخت‌گیرانه‌تر شده است. البته ژست حقوق بشری از سوی این اتحادیه همواره وجود داشته و این نظام تحریمی امروز هم منسجم‌تر شده، هم دامنه آن گسترش یافته و هم مستقل‌تر شده است.»

سعدالدین در خصوص استانداردهای دوگانه اتحادیه اروپا نیز توضیح داد: «موضوع حقوق بشر برای اروپایی‌ها اصالت ندارد؛ یعنی اگر سند استراتژی جهانی سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا را نگاه کنیم آن‌ها از عبارت «عمل‌گرایی مبتنی بر اصول» استفاده کرده‌اند که این عمل‌گرایی مبتنی بر اصول بیانگر آن است که برای بروکسل اصل با عمل‌گرایی است نه اصول.»

وی افزود: «لذا عمل‌گرایی سیاسی، اقتصادی و امنیتی بر اصول که حقوق بشر و هر ارزش دیگر اروپایی را شامل می‌شود، مقدم است.»

این کارشناس اشاره کرد: «در این سند به‌صورت تلویحی ذکرشده گاه به‌منظور پرهیز از شکل‌گیری خروجی‌های اجتماعی نامطلوب می‌توان به ارزش‌ها اهمیت کمتر داد یا تأکید بر ارزش‌ها را کنار گذاشت.»

سعدالدین توضیح داد: «به‌عنوان‌مثال در بحرین اگر حمایت از دمکراسی و حقوق بشر باعث شود که شیعیان حامی ایران قدرت بگیرند و نفوذ منطقه‌ای ایران بیشتر شود به‌زعم اتحادیه اروپا، می‌توان دمکراسی و حقوق بشر را فعلاً نادیده گرفت؛ زیرا خروجی ایجاد شده برای اروپایی‌ها خروجی نامطلوبی است.»

وی تأکید کرد: «لذا بخش مهمی از استاندارد دوگانه اروپایی از این مفهوم ناشی می‌شود که اروپایی‌ها منافع عملی خود را به ارزش‌ها مقدم می‌دانند. در چنین شرایطی در جایی مثل بحرین منافع سیاسی امنیتی اروپا بر ارزش ها مقدم است اما در کشوری مانند عربستان چون شیعیان خیلی قدرتمند نیستند، بحث منافع اقتصادی اولویت دارد.»

سعدالدین مثال مشخص‌تر در این رابطه را قطر عنوان کرد و گفت: «در قطر برای تدارک میزبانی جام جهانی حدود ۵ هزار کارگر به دلیل شرایط سخت‌جان خود را از دست دادند. در قبال این مسئله باشگاه‌های مهم اروپا و دنیا موضع گرفتند اما اتحادیه اروپا موضع‌گیری نداشت.»

این کارشناس دلیل این امر را صادرات گاز ال‌ان‌جی قطر به اروپا دانست و گفت: «واردات ال‌ان‌جی از قطر به کشورهای اروپایی باعث می‌شود که وابستگی گازی آن‌ها به روسیه کاهش پیدا کند و یک منبع جایگزین در اختیار داشته باشند.»

سعدالدین در جمع‌بندی این بخش از صحبت‌هایش با تأکید بر اینکه نظام تحریمی اتحادیه اروپا در حال سخت‌تر شدن است توضیح داد: «در چنین شرایطی چون فعلاً ایران منفعت اقتصادی و مالی آن‌چنانی برای بروکسل ندارد آن‌ها از همه ابزارهایشان برای تحت‌فشار قرار دادن ایران بهره می‌گیرند.»

کارشناس مسائل اروپا درعین‌حال افزود: «اکنون ایران به سیبل و مرکز این نظام تحریمی جدید تبدیل‌شده است.»

وی همچنین تأکید کرد که ترجمه مفهوم عمل‌گرایی مبتنی بر اصول در سیاست خارجی اروپایی در بحرین، سیاسی و امنیتی است و در کشورهایی مانند قطر و عربستان اقتصادی است.

سعدالدین افزود:  بنابراین استاندارد دوگانه اروپایی از همین‌جا ناشی می‌شود.

کارشناس مسائل اروپا در ادامه در رابطه با واکنش ایران به این رویکرد اتحادیه اروپا گفت: «ایران باید حضور خود را در مجامع و رسانه‌های بین‌المللی بیشتر کند. تا اگر تصویری از ایران ساخته می‌شود، آن تصویر اشتباه اصلاح شود.»

وی درعین‌حال تأکید کرد ازآنجایی‌که بروکسل بر اساس منافع خود و با استانداردهای دوگانه‌اش به مسائل حقوق بشری می‌پردازد یا تحریم‌هایی را علیه برخی کشورها اعمال می‌کند، تنها اقدام برای مواجهه با این موضع‌گیری اتحادیه اروپا این است که منافع پایدار و مشترک با این کشورها ایجاد کنیم تا منافع اروپایی‌ها با ایران گره بخورد.

سعدالدین در نهایت گفت چون استانداردهای حقوق بشری اروپا کاملاً دوگانه است راهکار مشخصی برای مواجهه با آن وجود ندارد و فقط بهتر است که جمهوری اسلامی ایران باهدف آنکه وجهه‌اش نزد جامعه جهانی مخدوش نشود ارتباطاتش را با مجامع و رسانه‌ها افزایش دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *