جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

عواقب بازی خطرناک رژیم صهیونیستی در تعرض به امنیت ملی ایران

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، «مهم‌ترین خط قرمز» آن در محیط منطقه و بین‌الملل و در مناسبات دو یا چندجانبه با کشورهای دیگر محسوب می‌شود. این مقوله بسیار مهم و کلیدی که حیات و بقاء و استمرار کشور و نظام سیاسی منوط به حفاظت از آن در مقابل تهدیدات فیزیکی و غیر فیزیکی خارجی و داخلی است، به‌خصوص در شرایط کنونی که محیط پیرامونی ایران آکنده از بحران‌ها و آشوب‌های مختلف است و جمهوری اسلامی ایران نیز از هر سو در معرض تهدید قرار دارد، به‌اندازه‌ای حائز اهمیت راهبردی و کلیدی است که ایران بر اساس حق مشروع دفاع از خود تمام ابزارهای لازم برای مقابله با تهدیدات مذکور را به میدان می‌آورد. حمید خوش‌آیند – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

اینکه رژیم صهیونیستی دریکی دو سال اخیر و به‌موازات گسترش عمق و دامنه قدرت منطقه‌ای ایران، به انجام اقدامات تروریستی و ضد امنیتی ازجمله ترور دانشمندان هسته‌ای و دفاعی (شهید فخری‌زاده)، خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای و همچنین تهدید امنیت دریانوردی ایران روی آورده است، موضوعی است که برای جمهوری اسلامی «غیرقابل‌اغماض» بوده و بر اساس حق مشروع دفاع از خود نمی‌تواند آن را بدون پاسخ باقی بگذارد. این اقدامات نه‌تنها عبور از «خطوط قرمز» ایران از طریق تهدید ارکان مادی و غیرمادی امنیت ملی کشور است، بلکه ورود به یک «بازی خطرناک و پرهزینه» برای رژیم صهیونیستی است که عواقب جبران‌ناپذیری برای این رژیم در پی خواهد داشت؛ در خصوص بازی خطرناک صهیونیست‌ها با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نکات مهمی وجود دارد که اشاره به برخی از آن‌ها ضروری است.

نکته اول؛ آنچه تحت عنوان اقدامات تروریستی و ضد امنیتی رژیم صهیونیستی علیه ایران یاد می‌شود، از یک «عقبه نظری و عملی» برخوردار است؛ به این معنا که در روند تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، طراحی و اجرای عملیات و اقدامات ضد امنیتی تل‌آویو علیه ایران، مطمئناً سرویس‌های اطلاعاتی – جاسوسی، محافل سیاسی و اتاق‌های فکر کشورها و بازیگرانی که ضمن دشمنی با ایران در زمره شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی اسرائیل به شمار می‌روند، مشارکت فعال و جدی دارند. به‌بیان‌دیگر اقدامات تروریستی و ضد امنیتی صهیونیست‌ها علیه ایران مطمئناً بااطلاع و هماهنگی حامیان این رژیم است که بایستی مسئولیت عواقب آن را بپذیرند. اینکه تصور شود رژیم صهیونیستی به‌تنهایی دست به چنین اقدامات مخربی می‌زند، ساده‌انگاری مسئله است. در اثبات این ادعا کافی است اشاره شود که طی روزهای گذشته هم از تل‌آویو و هم از واشنگتن سیگنال‌هایی به گوش می‌رسد که حکایت از «همکاری و هماهنگی» دو طرف علیه ایران دارد. دراین‌باره گفتنی است حدود دو هفته پیش بود که یک مقام آمریکایی به روزنامه «نیویورک‌تایمز» گفت که صهیونیست‌ها با هماهنگی واشنگتن، کشتی تجاری ایران به‌نام «ساویز»‌ را در دریای سرخ هدف قرار دادند! این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده است، صهیونیست‌ها در زمان حمله مقداری صبر کردند تا ناو هواپیمابر «آیزنهاور» که متعلق به ارتش آمریکا است، فاصله خود را با کشتی ساویز افزایش دهد. بر اساس این اطلاعات، ناو آیزنهاور در زمان وقوع حمله به کشتی ایرانی، در فاصله ۲۰۰ مایلی قرار داشته است!

علاوه بر این، در خصوص خرابکاری در تأسیسات نطنز نیز توجه به این موضوع، قابل‌تأمل است که این عملیات درست زمانی انجام شد که مقامات ارشد امنیتی واشنگتن و تل‌آویو در حال انجام دور دوم گفت‌وگوهای استراتژیک علیه ایران بودند! «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا و «مئیر بن‌شبت» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در این نشست حضور داشتند. نکته قابل تأمل‌تر اینکه پس از عملیات خرابکاری نطنز، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با انتشار توئیتی ضمن تأکید بر «تعهد کاخ سفید به شراکت استراتژیک آمریکا – اسرائیل» از نتانیاهو بابت اقداماتش علیه «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران» قدردانی کرده است! ضمن اینکه گفته می شود پیش از این و در خصوص عملیات ترور شهید فخری‌زاده نیز، صهیونیست‌ها این کار را با هماهنگی آمریکا و عربستان انجام دادند. این ترور دقیقاً پس از نشست نئوم عربستان و دیدار مخفیانه نتانیاهو، پمپئو ویر امور خارجه وقت آمریکا و محمد بن‌سلمان در نئوم عربستان شکل گرفته بود!

نکته دوم؛ همان‌گونه که مقامات فعلی و سابق امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی نیز هشدار داده‌اند، اقدامات ضدامنیتی و تروریستی علیه ایران در هر سطحی که باشد، بازی خطرناک با ایران است. اسرائیل و شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی آن به‌خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران این حملات و اقدامات را بدون پاسخ نمی‌گذارد و در موارد متعدد نیز آن‌ها «پاسخ‌های قاطع امنیتی و میدانی» دریافت کرده اند که صهیونیست‌ها از کم و کیف آن‌ها به‌خوبی اطلاع دارند، اما بنا بر حساسیت‌های داخلی‌شان چندان علاقه‌ای به افشای جزئیات آن‌ها ندارند! همانطور که تا به حال اسرائیل حتی در افکار عمومی داخل خود هم این جرأت را نداشته است تا خسارات موشک‌باران بلندی‌های جولان در سال 1397 را افشا کند؛ عملیاتی که طی آن موشک‌های بالستیک نفوذپذیر ضمن عبور از سامانه گنبد آهنین اسرائیل، پایگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی و همچنین مهم‌ترین مراکز استراق سمع ارتش اسرائیل و موساد در مرز سوریه را نابوده کرده و ده‌ها افشر ارشد اطلاعاتی اسرائیل را به هلاکت رساندند!

در خصوص قدرت ایران «چاک فرلیچ»، مشاور اسبق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی طی گفتگویی اظهار داشته است، «اسرائیل در صورت بروز درگیری با ایران، توان پیروزی در برابر این کشور را نخواهد داشت. ایران یک قدرت منطقه‌ای است و بازی کردن با آن خطرناک است. فکر می‌کنم ایران نخستین دشمن ما است که به‌قدری قدرتمند، پیشرفته و دور از ما است که احتمالاً نمی‌توانیم شکستش دهیم. ما نمی‌توانیم در تقابل با ایران پیروز شویم. ما می‌توانیم با موفقیت از خودمان دفاع کنیم و شب را آسوده بخوابیم ولی نمی‌توانیم ایران را شکست دهیم».

«یاکوف عمیدرور» مشاور امنیت داخلی سابق رژیم صهیونیستی نیز اخیراً در یک مصاحبه رادیویی گفته است: «ایران پتانسیل این را دارد که به طرز چشمگیری به ما صدمه بزند. البته به این بستگی دارد که در چه سطحی بخواهند این برخورد را ایجاد کنند». یوسی مِلمان کارشناس نظامی – امنیتی اسرائیل هم در گزارشی که تحت عنوان « لاف‌زنی اسرائیل چگونه ایران را مجبور به هدف قرار دادن کشتی‌های آن می‌کند؟» در پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی منتشر کرده، نوشته است: «اسرائیل با حملات مکرر به کشتی‌های ایرانی در دریا و جشن گرفتن‌ با اخباری که از این عملیات‌ها به بیرون درز می‌دهد، در حال بازی با آتش است».

در جمع‌بندی نوشتار حاضر باید تأکید داشت، در قبال نقض امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم صهیونیستی، در هر مقطعی و با هر توجیهی که باشد، «حق پاسخ و دفاع از خود» برای ایران همیشه محفوظ است و مشمول مرور زمان نمی‌شود. ایران برای پاسخ به کنش‌های ضدامنیتی رژیم صهیونیستی، از سیاست و منطق «محکم و خدشه‌ناپذیری» برخوردار است و در زمان و مکان مقتضی بنا بر تشخیص خود پاسخ آن را می‌دهد. بازی با امنیت ملی ایران، به قول گزارش نشریه اینترست که 30 فروردین منتشر کرده است، می‌تواند «برای اسرائیل فوق‌العاده خطرناک باشد و بقای آن را به خطر بیندازد»؛ رژیمی که مرکز مطالعات امنیت ملی آن موسوم به آی‌ان‌اس‌اس در آخرین ارزیابی سالانه خود در سال 2021، ایران را «وخیم‌ترین تهدید وجودی» خود عنوان کرده است. این عبارت کوتاه به‌تنهایی کافیست تا به عمق پیامدهایی که مقابله ایران با صهیونیست‌ها می‌تواند داشته باشد، پی برد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *