جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛زلنسکی و پوتین درمسیر تنش زدایی و…

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: پیشنهاد رییس جمهوری اوکراین برای دیدار با پوتین، درخواست ضد روسی جمهوری چک از شرکایش در اروپا و ناتو، اقدام روسیه به محدود کردن پروازها  بر فراز بخش‌هایی از دریای سیاه و جزیره کریمه، بیانیه اتحادیه‌اروپا بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام، تکرار ادعاهای ضد ایرانی فرمانده تروریست‌های سنتکام، بیانیه مداخله‌جویانه دولت عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفتگوی نمایندگان عالی‌رتبه ایرانی و سعودی در بغداد، توافق عربستان و یونان برای خرید پاتریوت، دیدار فرستاده رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه امارات، تنش در روابط پاکستان و فرانسه، آغاز مذاکرات ترکیه با روسیه برای خرید محموله دوم اس 400، تعویق کنفرانس صلح افغانستان در استانبول، دیدار وزیر دفاع ترکیه با فرمانده نیروهای مشترک ناپولی، حضور رییس جمهور چین در نشست سران اقلیمی به دعوت بایدن، اتهام ژاپن به ارتش خلق چین در خصوص انجام حملات سایبری و هشدار دانشمندان درباره افزایش زباله‌های فضایی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: ولادیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پیشنهاد دیدار در منطقه مورد مناقشه دونباس در شرق اوکراین کرد.زلنسکی در سخنانی که در کانال تلگرامی وی خطاب به پوتین منتشر شد، افزود: در نشست مشاوران گروه چهار نورماندنی (متشکل از روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) و گروه کاری امنیتی در چارچوب گروه تماس سه جانبه برای حل مساله اوکراین، موضوع برقراری دوباره آتش بس در دونباس مطرح و بررسی شد.وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد شد که به خطوط حائل در دونباس بیاییم تا وضعیت این منطقه را خوب درک کنیم.وی اظهار داشت : به شما(پوتین) پیشنهاد می کنم تا در هر نقطه ای از دونباس لازم باشد با یکدیگر دیدار کنیم.

یورونیوز: درپی بروز تنش دیپلماتیک میان پراگ و مسکو، جمهوری چک از شرکای خود در اتحادیه اروپا و ناتو خواست تا به نشانه همبستگی، دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کنند.یان هاماچک، وزیر کشور و امور خارجه جمهوری چک به خبرنگاران گفت: «ما خواستار اقدام جمعی کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو با هدف اخراج دیپلمات‌های روس به نشانه همبستگی هستیم.»جمهوری چک روز شنبه اعلام کرد که ۱۸ دیپلمات روس را به دلیل جاسوسی اخراج می‌کند. دولت روسیه نیز بلافاصله به اقدام جمهوری چک واکنش نشان داده و دستور اخراج ۲۰ تن از دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت این کشور در مسکو را صادر کرد.

خبرگزاری فارس: روسیه با ارسال اخطاریه‌ای به سازمان‌های هواپیمایی، مناطقی از شبه جزیره کریمه و دریاهی سیاه را به طور موقت منطقه خطرناک برای پرواز اعلام کرد.بر اساس گزارش‌ها، روسیه به صورت موقت پروازها بر فراز بخش‌هایی از شبه جزیره کریمه و دریای سیاه محدود کرده است. روز 14 آوریل (25 فروردین) نیز روسیه اعلام کرد که به طور موقت عبور کشتی‌های جنگی خارجی از طریق آب‌های منطقه‌ای دریای سیاه را از روز 24 تا 31 آوریل (4 تا 10 اردیبهشت) به حالت تعلیق در می‌آورد.

خبرگزاری مهر : اتحادیه اروپا پس از اتمام نشست کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه‌ای در این خصوص موضع‌گیری کرد.اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر برجام را برعهده دارد. افراد حاضر در مذاکرات، اقدامات لازم را بررسی کردند. این اقدامات در راستای لغو تحریم‌ها، بازگشت آمریکا به برجام و احیای کامل توافق هسته‌ای خواهد بود.در انتهای این بیانیه نیز از نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در هفته آینده در شهر وین خبر داده شده است.

خبرگزاری ایلنا: فرمانده تروریست‌های سنتکام، با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌ها، گفت که ایران تهدیدی روزانه برای آمریکا و هم‌پیمانان این کشور در خاورمیانه است.ژنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام، با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌ها، از ایران به عنوان بزرگ‌ترین تهدید منطقه‌ای یاد کرد.

خبرگزاری تسنیم: هیئت دولت سعودی با صدور بیانیه‌ای مداخله‌جویانه، خواستار دستیابی جامعه جهانی به توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران شد که در آن «عوامل بازدارنده قوی‌تر و پایدارتری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» گنجانده شود. هیئت دولت سعودی در نشست هفتگی خود به ریاست ملک سلمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در صورت توافق جامعه بین‌الملل بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران، باید عوامل بازدارنده قوی‌تر و پایدارتری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، در توافقنامه گنجانده شود.

الکوثر فارسی: منابع عراقی و غربی با تأیید دیدار طرف‌های سعودی و ایرانی در بغداد، هدف از آن را تلاش برای بهبود روابط میان ریاض و تهران اعلام کردند. یک منبع دولتی در عراق و یک دیپلمات غربی که نامشان ذکر نشده به خبرگزاری فرانسه گفتند، هیأت‌های عالی رتبه‌ای از عربستان سعودی و ایران اوایل ماه آوریل کنونی در بغداد با هم دیدار کردند. بر اساس این گزارش، یک منبع دولتی عراقی تأیید کرده است که ریاست هیأت سعودی را «خالد بن علی الحمیدان» رییس دستگاه اطلاعات سعودی و رئیس هیأت ایرانی را نمایندگانی از سوی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر عهده داشتند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): عربستان و یونان توافقنامه‌ای ویژه در زمینه فروش سامانه‌های دفاع هوایی از نوع پاتریوت به ریاض امضا کردند. توافقنامه مذکور دیروز در ریاض بین دو طرف منعقد شد.این مسؤول یونانی گفت، سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا برای حمایت از مهمترین تاسیسات نفی عربستان استفاده خواهند شد.

خبرگزاری ایرنا: فرستاده ویژه رژیم صهیونیستی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، با وزیر امور خارجه امارات متحده عربی دیدار و گفت وگو کرد.در دیدار «زوی حفتس» با شیخ عبدالله بن زاید در ابوظبی، روابط دوجانبه در سایه توافق اخیر امارات و رژیم اسرائیل موسوم به توافق ابراهیمی بررسی شد. دو طرف همچنین در باره راه های همکاری مشترک میان امارات و اسرائیل در زمینه های مختلف بهداشتی، اقتصادی، بازرگانی، سرمایه گذاری و توریسم و مقابله با ویروس کرونا گفت وگو کردند.

دویچه وله: پارلمان پاکستان در مورد اخراج سفیر فرانسه رای‌گیری می‌کند. حزب اسلام گرای “تحریک لبیک” دولت پاکستان را زیر فشار گذاشته است تا سفیر فرانسه را به دلیل انتشار کاریکاتورهای محمد در شارلی ابدو از این کشور اخراج کند. پارلمان پاکستان در مورد اخراج احتمالی سفیر فرانسه رای‌گیری می‌کند.

  اسپوتنیک روسیه: ترکیه مذاکرات با روسیه را برای خرید محموله دوم اس 400 آغاز نمود. مولود چاووش اوغلو رئیس وزارت امور خارجه ترکیه گفت که ترکیه در حال مذاکره با روسیه برای خرید هنگ دوم سامانه های دفاع هوایی S-400 است.چاووش اوغلو در شبکه تلویزیونی خبرترک گفت: “در مورد هنگ دوم اس -400 ، بخشهای مربوطه ما از جمله وزارت دفاع ترکیه علاقه مند است که مذاکرات را ادامه دهند.”

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که کنفرانس صلح افغانستان که قرار بود 24 آوریل در استانبول آغاز شود به بعد از ماه رمضان موکول شد. وی با اشاره به دریافت درخواست برای میزبانی از کنفرانس صلح افغانستان در استانبول، گفت: تلاش‌ها بر این بود که نشست پیش از اول ماه می برگزار شود. دلیل آن نیز این بود که آمریکا قرار بود براساس توافق با طالبان در این تاریخ کاملا خارج شده باشد. همه معتقد بودند که در کنفرانس ترکیه توافق حاصل خواهد شد، اما این روند آسان نبود.

تی.آر.تی ترکیه: خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه با دریادار رابرت بورک، فرمانده نیروهای مشترک ناپولی دیدار کرد. آکار با دریادار رابرت بورک فرمانده نیروهای مشترک ناپولی و دیوید ام. ساترفیلد سفیر ایالات متحده آمریکا دیدار و درباره موضوعات منطقه رایزنی کرد.

 رادیو چین: هوا چون یینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین بنا به دعوت جو بایدن رییس جمهور آمریکا، 22 آوریل در پکن و به صورت ویدئویی در نشست سران اقلیمی شرکت و سخنرانی مهمی ایراد خواهد کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن ارتش خلق چین را مسئول حملات سایبری به این کشور می داند. ارتش چین به هکرها دستور حمله به صدها هدف در ژاپن از جمله آژانس هوا و فضا و شرکت های وابسته به صنایع دفاعی این کشور را داده است. پلیس ژاپن روز سه شنبه در ارتباط با یک عضو حزب کمونیست چین که مظنون به جعل اسناد دیجیتالی مربوط به حملات سایبری است پرونده ای را به دادستانی ارجاع داده اند.

خبرگزاری صدا و سیما: دانشمندان درباره افزایش زباله‌های رها شده در فضا هشدار دادند.میزان زباله‌های رها شده در فضا بسیار افزایش پیدا کرده است. چرخش این زباله‌های به دور کره زمین بسیار خطرناک است. این هفته کارشناسان امور فضایی اروپا راه‌های مقابله با زباله‌های رها شده در فضا را بررسی می‌کنند. یکی از راه‌های پیشنهاد شده ارسال یک فضاپیمای جمع آوری کننده زباله به فضا است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *