جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

Loading

رسانه‌ها؛تنش روس ها با غرب برسرناوالنی و…

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: هشدارکاخ سفید به روسیه درخصوص مرگ ناوالنی و واکنش مسکو، نگرانی آمریکا از طرح روسیه در دریای سیاه، هشدار اتحادیه اروپا درخصوص  تجمع نیروهای روسیه در مرز اوکراین، برگزاری رزمایش نظامی گسترده ناوگان شمال روسیه در قطب شمال، پایان شش دهه حکومت برادران کاسترو بر کوبا، طرح دولت بریتانیا برای مبارزه با کشورهای متخاصم، درخواست نتانیاهو برای  برگزاری انتخابات مستقیم برای تعیین نخست‌وزیر، تنش چین و فیلیپین در دریای چین جنوبی، انتقاد رئیس سابق کمیسیون اتحادیه اروپا از روند کند واکسیناسیون در قاره سبز، ادعای واشنگتن‌پست درخصوص بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام، برگزاری  جلسه دیگر کمیسیون برجام در وین ، جمهوریخواهان آمریکایی بدنبال رونمایی از طرح فشار حداکثری علیه ایران و برگزاری  چهارمین دور نشست اعتمادسازی بین ترکیه و یونان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه: سخنگوی کاخ سفید ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت الکسی ناوالنی تاکید کرد اگر برای وی اتفاقی بیافتد مسئول آن مسکو خواهد بود.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به ارزیابی پیرامون اخبار اخیر درباره وضعیت الکسی ناوالنی، مخالف ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که به دلیل رد درخواست کمک پزشکی در زندان دست به اعتصاب غذا زده و به بیمارستان منتقل شده، پرداخت.وی ضمن تاکید بر اینکه در تماس با مقامات روسیه در هر سطحی مراتب نگرانی نسبت به وضعیت سلامتی ناوالنی اعلام شده، گفت که همچنین تحریم‌هایی در رابطه با مسمومیت وی اعمال شده است.

خبرگزاری ایرنا: دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که به تهدید اخیر آمریکا علیه روسیه در مورد الکسی ناوالنی که در صورت مرگ وی با پیامدهایی مواجه می شود، توجه نمی کنیم.پسکوف در گفت و گو با خبرنگاران در مورد تهدید آمریکا در مورد ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت دولت روسیه گفت: به این گونه اظهارات مقامهای کشورهای دیگر هیچ توجهی نمی کنیم.سخنگوی رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: وضع سلامتی زندانیان و محکومان در روسیه نمی تواند موضوع مورد توجه کشورهای غربی باشد.  پسکوف در واکنش به این سوال که برخی مقامات کشورهای دیگر در مورد وضع ناوالنی ابراز نگرانی کرده اند، اظهار کرد: این مورد نگرانی از مواردی نیست که ما به آن توجه کنیم.

العالم فارسی: آمریکا از تصمیم روسیه برای محدود کردن دسترسی به بخش‌هایی از دریای سیاه انتقاد کرد و آن را اقدامی «تنش‌‌زا» توصیف کرد.آمریکا اعلام کرد تصمیم روسیه برای بستن بخش‌هایی از دریای سیاه به روی کشتی‌های خارجی را تلاش در جهت بی‌ثبات کردن اوکراین می‌داند.«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از قصد روسیه برای جلوگیری از تردد کشتی‌های خارجی در بخش‌هایی از دریای سیاه ابراز نگرانی کرد. او گفت: «این یک اقدام تنش‌زای دیگر از مجموعه تلاش‌های فعلی مسکو برای تضعیف اوکراین و بی‌ثبات کردن آن است.»

یورونیوز:  اتحادیه اروپا درباره افزایش شمار نیروهای روسیه به بیشترین حد ثبت شده در مرز با اوکراین هشدار داد.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به بالا گرفتن بحران در شرق اوکراین، از افزایش تنش‌های موجود با روسیه خبر داد و نسبت به این وضعیت ابراز تاسف کرد. بورل پس از نشست ویدیوکنفرانسی با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «به دلیل استقرار ۱۵۰ هزار سرباز روس در مرز اوکراین خطر تشدید تنش وجود دارد. این بزرگ‌ترین تجمع نیروهای روس [در این منطقه] است که تاکنون شاهد بوده‌ایم. موضوع نگران‌کننده است. ما از حادثه در امان نیستیم.»

رادیو چین: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد  ناوگان شمال روسیه روز دوشنبه به فرماندهی دریادار نیکلای یومنف، فرمانده کل نیروی دریایی روسیه، رزمایش نظامی گسترده مختلطی برگزار کرد. هدف عمده رزمایش تضمین امنیت تأسیسات اقتصادی روسیه در مناطق قطب شمال، اجرای عملیات امدادرسانی در آبهای این منطقه و حل بحرانهای احتمالی و دفاع از خطوط حمل و نقل دریایی روسیه در قطب شمال اعلام شده است.

خبرگزاری فارس: با انتخاب رئیس جمهور کوبا به عنوان رهبر حزب حاکم کمونیست، شش دهه حکمرانی برادران کاسترو بر کوبا پایان یافت.حزب حاکم کمونیست کوبا در آخرین روز نشست خود «میگوئل دیاز کانل» رئیس جمهور این کشور را به عنوان دبیر نخست این حزب که قدرتمندترین پُست در کوبا به شمار می‌آید، انتخاب کرد.با رسیدن دیاز کانل به این سمت، شش دهه حکومت برادران کاسترو بر کوبا پایان یافت. فیدل و رائول کاسترو از انقلاب 1959 تا کنون قدرت را در کوبا در دست داشتند.پیش از رائول, برادر بزرگترش فیدل قدرت را در دست داشت که وظایف خود را در سال 2006 به رائول منتقل کرد.

خبرگزاری ایلنا: روزنامه تایمز بریتانیا از تصمیم لندن برای اعمال قانون جدیدی جهت مقابله با کشورهای متخاصم خبر داد. دولت بریتانیا در نظر دارد قانون جدیدی را تصویب کند که طبق آن همه افرادی که از طرف دولت‌‌های خارجی در این کشور کار می‌کنند، باید حضور خود را در دستگاه‌های مربوطه در بریتانیا ثبت کنند.این روزنامه نوشت که دولت به این طریق می‌خواهد از بریتانیا در برابر کشورهای دشمن مانند روسیه یا چین محافظت کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از شکست مذاکرات مربوط به تشکیل ائتلاف با رهبر حزب “یمینا” خواستار برگزاری رای‌گیری مستقیم برای تعیین نخست‌وزیر شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه امروز، دوشنبه حزب خود، لیکود، به طور قطعی با درخواست نفتالی بنت، رئیس‌حزب “یمینا” مبنی بر اعطای نخست‌وزیری به او مخالفت کرد. او گفت: نیاز به انتخابات مستقیم داریم و کم خردی است که بنت نخست‌وزیر شود.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور فیلیپین اعلام کرد که برای دفاع از آنچه که ادعا می‌کند منابع نفتی و معدنی این کشور در دریای چین جنوبی است، ناوهای خود را به این منطقه مورد مناقشه اعزام می‌کند.«رودریگو دوترته» در سخنانی که تا حدی خطاب به مقامات پکن بود، اعلام کرد که برای دفاع از آنچه که ادعا می‌شود منابع نفتی و معدنی این کشور در دریای چین جنوبی است؛ ناوهای خود را به این منطقه مورد مناقشه اعزام می‌کند. وی روز دوشنبه در یک سخنرانی گفت: «من کشتی‌های خاکستریم را به آنجا می‌فرستم تا بر یک ادعای [ارضی] تأکید کنم». دوترته در ادامه افزود که به منازعه بر سر منطقه ماهیگیری علاقمند نیست، بلکه از «[سهمیه] نفت فیلیپین» حمایت می‌کند.گفتنی است، در سال ۲۰۱۸ چین و فیلیپین یک یادداشت تفاهم در زمینه منابع نفتی و گازی در دریای چین جنوبی امضا کردند و بر طبق آن دو طرف در مورد انرژی در این منطقه با یکدیگر توافق کردند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس سابق کمیسیون اروپا انتقاد شدیدی به وعده‌های عمل نشده اروپا در زمینه سفارش واکسن کرونا و پیشبرد روند واکسیناسیون سراسری وارد کرده و آن را عامل آسیب جدی به اعتبار این اتحادیه دانست. “یان کلود یونکر”، رئیس کمیسیون اروپایی در گفتگویی با یک رسانه انگلیسی به نحوه سفارش واکسن در اتحادیه اروپا انتقاد شدیدی وارد کرده و گفت: شروع کند واکسیناسیوندر این اتحادیه به اعتبار آن آسیب وارد کرد.وی همچنین با اشاره به وعده های عمل نشده اتحادیه اروپا در رابطه با واکسیناسیون اینکه همه گناهان و مسئولیت ها در این رابطه به گردن اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی انداخته شود را رد کرد.

الکوثر فارسی: روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه مدعی شده ایران و آمریکا در حال حرکت به سمت طرح بازگشت همزمان و با گام‌های متوالی به برجام هستند. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره مذاکرات جاری در وین نوشته در سراسر گفت‌وگوها ایران اصرار داشته که آمریکا باید نخستین گام را برای پایبند شدن به برجام بردارد. این روزنامه نوشته ایران خواستار رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده از سوی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام و همچنین رفع 1500 تحریم جدید اعمال‌شده از سوی دولت او  است.

اسپوتنیک روسیه: جلسه دیگر کمیسیون برجام در وین روز سه شنبه برگزار می شود. اعضای مذاکرات برجام در وین یک بار دیگر روز سه شنبه جمع می شوند. دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص اطلاع داد.در این اطلاعیه آمده است: ” اعضا از پیشرفت های انجام شده در جریان مذاکرات ، احتمال بازگشت آمریکا به برجام و همچنین روش های اطمینان از اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف ها نتیجه گیری می کنند.”

ایران پرس: کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان، بزرگترین گروه محافظه‌ کاران در نهاد قانونگذار آمریکا از قصد خود برای رونمایی از طرح فشار حداکثری علیه ایران خبر داد.”کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان” در بیانیه اعلام کرد، قصد دارد روز چهارشنبه در مراسمی با حضور “مایک پمپئو”، وزیر خارجه پیشین آمریکا از یک طرح قانونی به نام “قانون فشار حداکثری” رونمایی  کند. بر اساس اعلام “کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان”، این طرح 3 هدف، “گسترش و اعمال شدیدترین تحریم‌های کنگره علیه ایران”، “تبدیل راهبرد فشار حداکثری به قانون” و همچنین “جلوگیری از پیوستن دولت بایدن به برجام” را دنبال می کند.

تی.آر.تی ترکیه: چهارمین دور نشست وزرای دفاع ترکیه و یونان برای گفتگو در مورد تدابیر اعتمادسازی در روابط بین دو کشور برگزار می‌شود.وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای دفاع ترکیه و یونان در مورد برگزاری چهارمین دور نشست گفتگو در مورد تدابیر اعتمادسازی در روابط دو کشور به توافق رسیدند.بر این اساس، تاریخ و محل برگزاری این نشست به زودی اعلام خواهد شد.مذاکرات فنی میان هیات‌های نظامی ترکیه و یونان با میانجی‌گری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به منظور کاهش تنش در مدیترانه شرقی پس از دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از اواخر تابستان آغاز شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *