جدیدترین مطالب

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

اعتصاب در شرکت لوفت هانزا، منجر به لغو چهارصد پرواز شد

تلویزیون آلمان، «آ. اِر. دِ»، در ادامه اعتصاب‌های کادر حفاظتی و امنیتی چند فرودگاه بزرگ آلمان، این بار، اعتصاب در بزرگترین شرکت هواپیمایی مسافربری اروپا، «لوفتهانزا»، تنها در فرودگاه مونیخ، ۴۰۰ پرواز را لغو کرد .

Loading

أحدث المقالات

9 هزار کودک از بلگورود روسیه تخلیه می شوند

به گزارش اسپوتنیک، فرماندار این منظقه اعلام کرد که به دلیل حملات نیروهای اوکراین به این منطقه و نواحی دیگر، 9 هزار کودک تخلیه می شوند. به گفته وی اکثر روستاها تخلیه شده اند و اکنون تصمیم گرفته شده کودکان نیز از این مناطق تخلیه شوند.

Loading

رسانه‌ها: تایید آژانس درباره آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی ایران و…

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تایید آژانس درباره آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی ایران، ادامه رایزنی‌های هیأت‌های مذاکره‌ کننده ایران و گروه ۱+۴ در وین، حمله پهپادی انصارالله به یک پایگاه نظامی در عربستان، رزمایش بزرگ هوایی روسیه بر فراز دریای سیاه، اخراج سفیر روسیه از اوکراین، امضای بزرگ‌ترین معامله نظامی بین یونان و اسرائیل، ورود تفنگداران دریایی آمریکا به شرق یمن، واکنش تند چین به اظهارات بایدن درباره تضمین امنیت ژاپن، حمله خمپاره ای داعش به مقر نیروهای عراقی در کرکوک، درخواست مکرون برای ترسیم خطوط قرمز در رابطه با روسیه، هشدار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش «نگران کننده» شمار مبتلایان به کرونا، تعیین زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه، هزینه بیش از ۱۲ میلیارد یورویی آلمان در جنگ افغانستان، بازداشت سه نامزد انتخابات فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی و تداوم تظاهرات علیه نتانیاهو در قدس اشغالی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای، آغاز تولید اورانیوم ۶۰ درصد توسط ایران را در سایت هسته‌ای نطنز تایید کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه تایید کرد که ایران تولید اورانیوم غنی شده تا خلوص ۶۰ درصد را آغاز کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود همچنین اعلام کرد: «آژانس امروز تایید کرد که ایران تولید هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد U-۲۳۵ را آغاز کرده که این کار را با گازدهی هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۵ درصد U-۲۳۵ به طور همزمان به دو آبشار سانتریفوژ IR-۴ و IR-۶ در سایت غنی سازی سوخت نطنز انجام داده است».

العالم: رایزنی‌های هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۴ در وین امروز (یکشنبه) نیز در فرمت‌ها و سطوح مختلف ادامه می‌یابد. همچنین کارگروه‌های کارشناسی به بحث و گفت‌وگو در خصوص دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ادامه می‌دهند. روز گذشته، علاوه بر نشست کمیسیون مشترک، دیدارهایی نیز به صورت دو و چندجانبه میان هیأت مذاکره‌کننده کشورمان با اعضای ۱+۴ برگزار شد. در این رایزنی‌ها، سه دیدار بین عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

یورونیوز: سخنگوی ارتش جنبش انصارالله یمن در توییتی اعلام کرد که نیروهای انصارالله با پهپادهای انفجاری به پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط در جنوب عربستان حمله کرده‌اند. یحیی سریع، نوع این پهپاد را قاصف ۲کی اعلام کرد و افزود که این حمله پاسخی به محاصره و حملات علیه انصارالله بوده است. تاکنون ائتلاف عربی به رهبری عربستان درباره این حمله اظهار نظری نکرده است. انصارالله اخیرا حملات پهپادی و موشکی خود به عربستان سعودی را افزایش داده‌اند. این حملات به اهدافی چون تاسیسات نفتی و اماکن نظامی اصابت کرده است.

خبرگزاری فارس: برخی رسانه‌ها از استقرار شماری از انواع جنگنده‌های روسیه در «استاوروپول» نزدیک شبه جزیره کریمه برای انجام یک رزمایش بزرگ هوایی بر فراز دریای سیاه و در نمایش قدرت به آمریکا و اوکراین خبر دادند. اوکراینی‌ها هفته گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده  و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند. روسیه ادعای اوکراین را رد کرده و با هشدار به آمریکا اعلام کرده به نفع آمریکاست که کشتی‌های جنگی خود را از کریمه و سواحل روسیه دور نگه دارد.

آناتولی  ترکیه: وزارت امور خارجه اوکراین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به تصمیم مسکو برای اخراج الکساندر سوسونیوک، سرکنسول اوکراین در سن پترزبورگ، سفیر روسیه در کی‌یف را اخراج می‌کند. این وزارتخانه با رد اتهامات مسکو علیه سوسونیوک و محکوم کردن دستگیری و اخراج وی تاکید کرد که این اقدامات روسیه ناقض کنوانسیون 1961 وین در مورد روابط دیپلماتیک است. در بیانیه مذکور تصریح شده که در پاسخ به این تحریک، دیپلمات ارشد سفارت روسیه در کی‌یف از روز 19 آوریل 72 ساعت مهلت دارد تا خاک اوکراین را ترک کند. گفتنی است وزارت امور خارجه روسیه امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور اخراج الکساندر سوسونیوک، سرکنسول اوکراین در سن پترزبورگ که به اتهام «جمع‌آوری اطلاعات سری» بازداشت شده بود، صادر شده است. براساس این بیانیه، وی از روز 19 آوریل 72 ساعت مهلت دارد تا خاک روسیه را ترک کند.

خبرگزاری ایلنا: وزارت جنگ اسرائیل امروز -یکشنبه- اعلام کرد که بزرگ‌ترین معامله نظامی با یونان را امضا کرده است. این معامله مبتنی بر اقدام شرکت اسرائیلی «البیت سیستمز» به راه‌اندازی یک مرکز آموزش برای نیروی هوایی یونان طبق قراردادی به ارزش حدود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار است. این شرکت اظهار داشت که یونان را به هواپیمای آموزشی جدید «ام ۳۴۶» مهز خواهد کرد و علاوه بر این وظیفه حفاظت از کل ناوگان آموزشی نیروی هوایی یونان را که شامل ده‌ها هواپیمای ام ۳۴۶ و تی-۶ است را به مدت ۲۰ سال به عهده خواهد گرفت. این معامله چند روز پس از افشای مشارکت دو کشور در ایجاد یک مجمع برای تقویت روابط اعلام شد.

خبرگزاری تسنیم: منابع یمنی از ورود تفنگداران دریایی آمریکایی به فرودگاهی در استان «المهره» در شرق یمن و نبرد سنگین در غرب مأرب و زخمی شدن شماری از فرماندهان ائتلاف سعودی و سرکرده‌های القاعده خبر دادند. ین منابع به ورود این تفگنداران دریایی آمریکایی به مناطق تحت کنترل نیروهای سعودی طی دو روز گذشته بدون اینکه به هویت هواپیمایی که با آن به فرودگاه آمده‌اند، اشاره‌ای کنند، خبر دادند. این در حالی است که در ژانویه گذشته هم نیروهای آمریکایی  و انگلیسی به استان المهره وارد شده بودند.

خبرگزاری مهر : اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن بدون هیچ قید و شرطی حتی با جنگ افزار هسته ای از امنیت ژاپن دفاع می کند با واکنش چین مواجه شد. در همین رابطه، «کویی تیانگای» (Cui Tiankai) سفیر چین در آمریکا، اطلاعیه مشترک آمریکا و ژاپن را برای صلح و ثبات منطقه آسیا-اقیانوسیه زیانبار دانسته و آن را مانعی برای حفظ مناسبات عادی دیپلماتیک بین چین و آمریکا خوانده است. بر اساس این گزارش، تضمین امنیت ژاپن از سوی ایالات متحده آمریکا حتی با استفاده از جنگ‌افزارهای هسته‌ای ناخشنودی و واکنش شدید چین را در پی داشته است. چین از سخنان جو بایدن درباره دفاع از امنیت ژاپن به شدت انتقاد کرده و آن را برای صلح جهانی زیانبار دانسته است. در ارتباط با افزایش تنش بین چین و آمریکا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) بر عزم این کشور در دفاع از امنیت ژاپن تاکید ورزیده بود. آمریکا تاکید کرده است که در دفاع از امنیت ژاپن این کشور بدون درنگ از هر امکانی و حتی از سلاح هسته‌ای بهره خواهد گرفت.

الکوثر فارسی: تروریست های داعش شنبه شب یک مقر نیروهای ارتش و سازمان بسیج مردمی عراق “حشد الشعبی” در استان کرکوک، شمال این کشور را هدف حملات خمپاره ای قرار دادند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،منابع عراقی اعلام کردد در این حمله دستکم 7 نیروی عراقی زخمی شدند که سه نفر از زخمی ها از نیرو‌های سازمان بسیج مردمی عراق و 4 نفر دیگر از نیروهای ارتش این کشور هستند. با وجود شکست گروه تروریستی داعش در عراق، هنوز شماری از اعضای این گروه تروریستی در مناطق مختلف این کشور حضور دارند و به صورت پراکنده دست به اقدامات  تروریستی می زنند.

اسپوتنیک روسیه: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگو با کانال تلویزیونی CBS آمریکا گفت که در روابط با روسیه تعیین خطوط قرمز لازم است که برای نقض آن مجازات اعمال می شود. به گفته ماکرون، کشورهای غربی باید یک رویکرد دو طرفه ایجاد کنند. ” اول، گفتگو. و من کاملاً از آمادگی رئیس جمهور شما برای گفتگو حمایت می‌کنم و اطمینان دارم که رئیس جمهور پوتین ممکن است آماده از سرگیری گفتگو باشد. رهبر فرانسه گفت؛ اما اگر سیستمی را بخواهیم که از نظر کنترل تسلیحاتی بهتر باشد، اگر ما می خواهیم بسیاری از منازعات موجود در جهان را به ثبات برسانیم، ما نیاز به یک گفتگوی آزاد و صادقانه با روسیه داریم. در عین حال، وی افزود، در صورت بروز اختلافات باید به روسیه سیگنال های روشن داده شود. وی همچنین خاطر نشان کرد که این تحریم ها “به تنهایی کافی نیست” اما در مجموعه اقدامات لازم گنجانده شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: مدیرکل سازمان جهانی بهداشت خواستار تقویت حمایت های بین المللی برای توزیع عادلانه واکسن های کرونا به منظور متوقف کردن افزایش «نگران کننده» شمار مبتلایان و جان باختگان شد. تدروس آدانوم گبریسوس روز جمعه به خبرنگاران گفت که در سطح جهان، شمار هفتگی مبتلایان جدید طی دو ماه گذشته تقریبا دو برابر شده است، و در حال نزدیک شدن به بالاترین سطح تا کنون در دوران همه گیری جهانی این بیماری است. سازمان جهانی بهداشت می گوید که از پنجم آوریل در طول یک هفته حدود ۵ / ۴ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده اند، و این که شمار جان باختگان نیز از اواسط ماه مارس در حال افزایش بوده است. این سازمان می گوید که شمار مبتلایان در جهان در طول هفته یاد شده با تقریبا ۵ میلیون مورد تایید شده، به بالاترین سطح از چهارم ژانویه تا کنون رسیده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس پارلمان سوریه موعد دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در داخل و خارج این کشور را اعلام کرد. به گزارش شبکه روسیا الیوم، حموده صباغ، رئیس پارلمان سوریه در جریان نشست فوق‌العاده پارلمان اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری سوریه در خارج از این کشور بیستم مه (۳۰ اردیبهشت) و در داخل کشور نیز ۲۶ مه (پنجم خرداد) برگزار خواهد شد. وی از نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری خواست که طی ۱۰ روز از ۱۹ آوریل تا ۲۸ همین ماه درخواست‌هایشان را به دادگاه عالی قانون اساسی این کشور ارائه دهند.

دویچه وله: قرار است سربازان آلمانی به همراه نیروهای ناتو از افغانستان خارج شوند و این در حالی است که دو دهه حضور ارتش آلمان در افغانستان، ۱۲ میلیارد یورو خرج برداشت. آلمان کمک‌ به افغانستان را پس از خروج نیروها ادامه می‌دهد. بالاترین میزان هزینه استقرار ارتش آلمان در افغانستان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بوده که در آن زمان هر سال به یک میلیارد یور رسیده است. این دوره سه ساله، مربوط به وقتی است که بیش از پنج هزار سرباز آلمانی در افغانستان مستقر و درگیر جنگ با شبه‌نظامیان طالبان بودند.

خبرگزاری ایرنا: شبکه خبری روسیا الیوم روزشنبه به نقل از پلیس رژیم صهیونیستی گزارش داد که دو تن از بازداشت شدگان از فهرست جنبش فتح شامل اشرف الاعور، ناصر قوس و یک تن نیز از فهرست «فدا» به نام رتیبه النتشه هستند. نامزدهای مجلس قانونگذاری فلسطین اعلام کرده اند که قدس، عربی و حاکمیت آن فلسطینی است. آنان عصر روز شنبه با حضور در خیابان صلاح الدین تاکید کردند که هیچ انتخاباتی بدون قدس برگزار نخواهد شد. بر اساس فرمان ریاستی رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در روز ۲۲ ماه مه‌ (یکم خرداد)  و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) برگزار خواهد شد و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده نشود، انتخابات مجلس ملی در ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد. پس از ۱۵ سال، این نخستین بار است که تشکیلات خودگردان فلسطین حکمی برای برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست جمهوری و مجلس ملی صادر می‌کند که مورد استقبال جنبش حماس نیز قرار گرفت.

ایران پرس: ساکنان فلسطین‌اشغالی  شنبه شب با تظاهرات مقابل ساختمان محل اقامت “بنیامین نتانیاهو” نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی خواستار استعفای وی شدند. ساکنان فلسطین‌اشغالی در این تظاهرات شعارهایی علیه نتانیاهو سر دادند. سرزمین های اشغالی طی ماه های اخیر بارها شاهد تظاهرات علیه فساد مالی بنیامین نتانیاهو و نیز عملکرد ضعیف او در زمینه مقابله با ویروس کرونا بوده است. نتانیاهو در طول سال های اخیر درگیر 4 پرونده فساد مالی بوده‌است؛ پرونده‌هایی که در رسانه‌ها به «پرونده 1000»، «پرونده 2000»، «پرونده 3000» و «پرونده 4000» معروف شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *