جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

رسانه‌ها؛ واکنش روس ها به تحولات میانمار  و…

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار روسیه درخصوص وقوع جنگ داخلی در میانمار، نگرانی آمریکا از " چالش نظامی" روسیه در قطب شمال، تاکید ناتو به حمایت از تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین، برگزاری نشست اعضای برجام در وین، تاکید چین بر بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به برجام، واکنش شدید بنیامین نتانیاهو علیه مذاکرات وین، سفر وزیر دفاع آمریکا به سرزمین‌های اشغالی با محوریت رایزنی درباره ایران، شکست مذاکرات سد النهضه، تمایل اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری اقتصادی با ترکیه ، تأکید روسیه و پاکستان برای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی، تجاری و دفاعی، تمدید تحریم های کره شمالی از سوی ژاپن، تحریم احتمالی بازی‌‌های المپیک زمستانی پکن، عقب‌گرد دوباره در پرونده تشکیل دولت لبنان،  رزمایش هوایی مشترک رژیم صهیونیستی و قبرس ، سومین دور مذاکرات بغداد و واشنگتن و انتشار گزارش جدید صندوق بین المللی پول درخصوص دورنمای اقتصادی  ایران از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله:  مسکو نسبت به افزایش اقدامات تنبیهی علیه خونتای نظامی میانمار هشدار داد. وزارت خارجه روسیه سایر کشورها را از اعمال تحریم علیه دولت میانمار برحذر داشت و هشدار داد که این مسیر ممکن است به یک جنگ داخلی تمام‌عیار بیانجامد. از زمان کودتای نظامی میانمار در اوایل فوریه، اعتراضات این کشور را فرا گرفته است.

اسپوتنیک روسیه: روسیه حضور نظامی بی سابقه خود و آزمایش جدیدترین تسلیحات در قطب شمال را افزایش می دهد. شبکه سی ان ان آمریکا تصاویر ماهواره ای را منتشر کرده است که در آنها نشان داده می شود روسیه فرودگاه ها و پایگاه های نظامی را در ساحل قطب تقویت می کند و همچنین فناوری نظامی و جنگنده ها را در منطقه مستقر می سازد. سی ان ان تاکید کرد که روسیه دو هدف را دنبال می کند: شمال کشور را ایمن کرده و حمل و نقل را از مسیر دریای شمال آغاز کند.

تی.آر.تی ترکیه: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به حمایت پیمان دفاعی ناتو از تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین تاکید کرد.استولتنبرگ با ولادیمر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در خصوص فعالیت‌های نظامی روسیه در اوکراین، تلفنی گفتگو کرد. ینس استولتنبرگ در گفتگوی تلفنی با زلنسکی ضمن ابراز نگرانی جدی ناتو از فعالیت‌های نظامی روسیه در اوکراین و اطراف آن و همچنین موارد نقض مقررات آتش‌بس اعلام کرد: ناتو قویا از حفظ تمامیت اراضی و حق حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند.

رادیو چین:  دیروز نشست اعضای توافقنامه همه جانبه مساله هسته ای ایران (برجام) در وین، پایتخت اتریش برگزار شد و در آن پیرامون بازگشت آمریکا به این توافقنامه و از سرگیری اجرای برخی تعهدات ایران در قالب آن گفتگو شد و همه آن را «سازنده» خواندند. رابرت مالی فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران در راس یک هیات به وین سفر کرده اما به علت خروج آمریکا از برجام، ایران حاضر به گفتگوی مستقیم با آمریکا نیست و نماینده آمریکا در نشست حضور نخواهد داشت. نماینده اتحادیه اروپا به عنوان میانجی گر با همه طرف ها رایزنی کرد و از طریق «مذاکره غیرمستقیم» نظرات آمریکا و ایران را به یکدیگر انتقال داد.

خبرگزاری صدا وسیما: سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمام تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند.سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمام تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند.ژائو لیجیان گفت در حال حاضر، وضعیت هسته‌ای ایران در مرحله حساسی قرار گرفته است. چین از تشکیل جلسات کمیسیون مشترک برجام برای بحث لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و ازسرگیری اجرای برجام از سوی ایران پشتیبانی می‌کند.

خبرگزاری مهر:  روزنامه صهیونیستی از واکنش شدید بنیامین نتانیاهو علیه مذاکرات وین که به منظور احیای دوباره توافق هسته ای میان ایران و طرف های اروپایی در جریان است، خبر داد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام میان نماینده ایران و طرف‌های اروپایی، بار دیگر به روند تهدیدات خود علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد و مدعی لزوم جلوگیری از پیشرفت و توسعه توان ایران در صنعت هسته‌ای شد. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست به نقل از برخی منابعی در جلسه امروز حزب صهیونیستی لیکود که ریاست آن را نتانیاهو برعهده دارد در گزارشی از ادعاهای بی پایه و اساس نخست وزیر این رژیم مبنی بر خطرات توسعه توان هسته‌ای ایران خبر داد.

خبرگزاری ایلنا: «لوید آستین» ، وزیر دفاع آمریکا طی روزهای آینده با محوریت گفت‌وگو با مقام‌های صهیونیست درباره ایران، به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند. این نخستین سفر یک عضو کابینه «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی است.آستین در این سفر با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «بنی گانتز» وزیر جنگ و «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه مصر پس از شکست مذاکرات سه جانبه درباره سد النهضه به خارطوم رفت. سامح شکری پس از شکست مذاکرات سه جانبه درباره سد النهضه در پایتخت کنگو، به همراه هیأتی سودانی که از کنگو آمده بود، وارد خارطوم شد.رسانه‌ها، گزارش‌های ضد و نقیضی را در خصوص اینکه آیا سامح شکری برای انجام هرگونه مذاکرات با طرف سودانی در خارطوم برنامه‌ریزی کرده یا خیر، منتشر کردند.سد النهضه (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس شورای اتحادیه اروپا از تمایل این سازمان برای گسترش همکاری اقتصادی با ترکیه خبر داد.شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در نشست مشترک خبری با اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون این سازمان در آنکارا گفت: آماده‌ایم برای گسترش همکاری اقتصادی با ترکیه دستورکار ملموسی ارائه دهیم.وی اظهار داشت: اتحادیه اروپا در مورد مسئله قبرس یک ناظر فعال بوده از روند تحت حمایت سازمان ملل متحد حمایت می‌کند. این نهاد همچنین نسبت به اینکه مذاکرات مشورتی میان ترکیه و یونان از سرگرفته شد، خرسند است.

خبرگزاری فارس: پاکستان و روسیه تعهد خود را برای ارتقاء همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد ، تجارت و دفاع اعلام کردند.این موضوع در دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با «شاه محمود قریشی» همتای پاکستانی و دیگر مقامات این کشور در اسلام آباد اعلام شد.قریشی در این دیدار اظهار داشت: پاکستان در حال ارائه تسهیلات از جمله ویزای الکترونیک به سرمایه گذاران خارجی است.به گفته وی، وی پاکستان اولویت‌های خود را از ژئوپولیتیک به اقتصادی تغییر داده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن امروز سه شنبه در جلسه کابینه تصمیم گرفت تحریم ها بر کره شمالی را به مدت دو سال دیگر تمدید کند.این تصمیم پس از مشاهده عدم پیشرفت بر سر مسائل حل نشده از جمله برنامه های توسعه هسته ای و موشکی پیونگ یانگ و اتباع ژاپنی ربوده شده گرفته شد. کره شمالی ماه گذشته دو موشک بالستیک پرتاب کرد. تحریم های یک جانبه ژاپن از سال ۲۰۰۶ اعمال شده اند. دو اقدام از این تحریم ها، یعنی منع انجام هر گونه تجارت و ممنوعیت پهلوگیری کشتی های ثبت شده در کره شمالی در بنادر ژاپن، قرار است در تاریخ ۱۳ آوریل منقضی شوند.

یورونیوز: ایالات متحده آمریکا در نظر دارد بنا به آنچه «ملاحظات حقوق بشری» عنوان شده با متحدان خود در خصوص احتمال تحریم بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن رایزنی کند. این تصمیم در حالی اعلام شده که بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر و نیز برخی سیاستمداران چندی است فشار‌ها بر پکن بر سر آنچه سرکوب و نادیده گرفتن حقوق اقلیت مسلمان اویغور در ایالت سین کیانگ خوانده می‌‌‌شود را تشدید کرده‌اند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در جریان یک کنفرانس خبری به سوالی در خصوص احتمال تحریم مشترک بازی‌های المپیک زمستانی پکن از سوی ایالات متحده و متحدانش اینگونه پاسخ داد: «این موضوعی است که ما مطمئنا خواهان رایزنی و گفتگو در باره آن هستیم.»

خبرگزاری تسنیم:  منابع لبنانی با اشاره به عدم پیشرفت در پرونده تشکیل دولت اعلام کردند که برخلاف اخبار منتشر شده قرار نیست دیداری میان سعد حریری و جبران باسیل صورت بگیرد. پس از گذشت چند روز از فضای مثبت و خوش بینانه ای که درباره پرونده تشکیل دولت در لبنان حاکم بود منابع آگاه از بحران در این روند اعلام کردند، درباره موفقیت ابتکار فرانسه برای خروج لبنان از بن بست سیاسی تردید وجود دارد؛ به ویژه در سایه اختلافات میان « سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی این کشور.

العالم فارسی: نیروی هوایی رژیم صهیونیستی و قبرس رزمایش نظامی مشترک برگزار کردند.به نوشته وبگاه «عروتص شوع» نیروی هوایی رژیم اسرائیل در حال برگزاری رزمایش با قبرس است. در این رزمایش جنگنده‌های «اف-15» و «اف-35» از طرف اسرائیل شرکت دارند. در این رزمایش همچنین سامانه‌های پدافندی «تور » و «اس -300» از طرف قبرس حاضر هستند.

ایران پرس:  دور جدید مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن از فردا چهارشنبه به صورت مجازی از سرگرفته خواهد شد.وزارت خارجه آمریکا پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرد که دور جدید مذاکرات استراتژیک با عراق در تاریخ هفتم آوریل از طرق ویدئو کنفرانس آغاز می‌شود. در این بیانیه همچنین امنیت، مبارزه با تروریسم، انرژی و مسائل سیاسی محور دور جدید مذاکرات آمریکا و عراق اعلام شد.

خبرگزاری ایرنا:  جدیدترین گزارش صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که اقتصاد ایران مانند بسیاری دیگر از کشورهای منطقه در سال های آتی میلادی بهبود یابد. صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش از دورنمای اقتصادی جهان، اعلام کرد رشد واقعی تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2020 با رشدی 8.3 درصدی نسبت به سال 2019 ،  1.5 درصد افزایش یافت. این نهاد مالی جهانی پیش بینی کرده که تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال ۲۰۲۱ با اندکی رشد به ۲.۵ درصد رسیده و در سال ۲۰۲۲ با اندکی کاهش، به ۲.۱ درصد برسد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *