جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

آیا موضع ترامپ در برابر عربستان نرم شده است ؟

۱۳۹۶/۰۲/۱۸ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:نشریه آمریکایی پولیتیکو از تغییر موضع رئیس جمهور آمریکا در برابر عربستان سعودی و تغییر دیدگاه هایی که در مبارزات انتخاباتی خود بر آنها تاکید می کرد، خبر داد.

پایگاه اینترنتی پولیتیکو در تفسیری به قلم مایکل کرولی نوشت  دونالد ترامپ پیش از این عربستان سعودی را عامل انفجار مرکز تجارت جهانی معرفی کرده و گفته بود سعودی ها زنان را به بردگی می گیرند و همجنس بازان را می کشند.

اما قرار است اولین مقصد ترامپ در نخستین سفر خارجی وی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری عربستان سعودی باشد. رئیس جمهور آمریکا پس از آن به اسرائیل و سپس واتیکان خواهد رفت. این جدیدترین نمونه ای است که نشان می دهد چگونه ترامپ دیدگاههایی را که درباره جهان در  مبارزات انتخاباتی خود مطرح می کرد، به نفع دیپلماسی سنتی تر تغییر می دهد.

این سفر همچنین یادآور این مسئله است که چگونه بیشتر سیاستمدارانی که خواهان انتقاد از عربستان سعودی هستند، درمی یابند که نمی توان از این کشور نفت خیز دارای نفوذ منطقه ای بالا دوری کرد.

سیمون هندروسون، کارشناس مسائل عربستان سعودی در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن گفت: سعودی ها بخشی از مشکل هستند اما همچنین بخشی از راه حل مشکل هم محسوب می شوند، به همین دلیل است که تعامل با آنها ضروری است.

باراک اوباما نیز که در دوران مبارزات انتخاباتی خود از سعودی ها انتقاد می کرد و هیچگاه به حکومت مذهبی این کشور روی خوش نشان نداد، در سفر به منطقه خاور میانه [غرب آسیا] در ژوئن 2009 اولین مقصد خود را ریاض قرار داد و چند بار دیگر هم به آنجا سفر کرد.

به اعتقاد نویسنده باوجود انتقادهایی که ترامپ از سعودی ها کرده است، احتمالا ملک سلمان، پادشاه  این کشور استقبال گرمی از وی خواهد کرد. از نظر پادشاه عربستان باراک اوباما متحدی غیرقابل اعتماد بود که نمی شد به سیاست های او در برابر ایران، دشمن شیعه عربستان سعودی سنی اعتماد کرد.

ترامپ همچنین مطمئن است در اسرائیل هم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر که از فشارهای اوباما بر اسرائیل برای صلح با فلسطینیان خشمگین بود، از وی استقبال گرمی خواهد کرد.

البته انتظار نمی رود رئیس جمهور آمریکا در این سفر برای انجام دادن وعده انتخاباتی خود در زمینه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس تلاش کند- اقدامی که بسیاری از کارشناسان خاور میانه هشدار داده اند احتمالا با واکنش خطرناک اعراب مواجه خواهد شد.

و هرچند نتایج نظرسنجی های  ماه دسامبر ، نشان می دهد 83 درصد اسرائیلی ها معتقدند ترامپ «حامی اسرائیل» است، اما وی با اتخاذ موضعی نسبتا بی طرفانه بین اسرائیل و فلسطینیان برخی ناظران را متعجب کرد. ترامپ از اسرائیل خواسته است گسترش شهرک ها را محدود سازد و این هفته نیز از محمود عباس، رهبر فلسطینیان در کاخ سفید میزبانی کرد.

برخی از حامیان نتانیاهو در واشنگتن و اسرائیل که تردید دارند دستیابی به یک توافق صلح قابل قبول با فلسطینیان امکان پذیر باشد، معتقدند ترامپ برای پایان دادن به این بن بست تاریخی مشتاق است. دونالد ترامپ روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با محمود عباس گفت: هرکاری برای تسهیل دستیابی به توافق لازم باشد، انجام خواهم داد.

تندروهای نزدیک به نتانیاهو به طور خاص درباره گزارش هایی که نشان می دهد ترامپ از یک دوست قدیمی یعنی رونالد لادر، تاجر نیویورکی درباره اسرائیل مشاوره می گیرد، نگرانند. لادر که در مذاکرات صلح گذشته در پشت پرده ایفای نقش می کرده است با مقامات فلسطینی ارتباط دارد.

رئیس جمهور آمریکا قرار است در ریاض در گردهمایی سران مسلمان که تمرکز آن بر روی تهدیدهای ناشی از تروریسم و افراطی گرایی مذهبی است، شرکت کند. ترامپ روز پنجشنبه در رزگاردن گفت می خواهد ائتلافی از دوستان و شرکا که دارای هدف مشترک جنگ با تروریسم و ایجاد امنیت، فرصت و ثبات در خاور میانه هستند، تشکیل دهد.

به طور قطع این مسئله شامل جنگ با گروه هایی مانند القاعده و دولت اسلامی [گروه تکفیری-صهیونیستی داعش] می شود ، دو گروهی که خاندان سلطنتی سعودی آنها را تهدیدی برای بقای خود می پندارند.

عربستان سعودی همواره یکی از اهداف مورد حمله ترامپ در مبارزات انتخاباتی اش بود. ژوئن گذشته وی از هیلاری کلینتون خواست میلیون ها دلاری را که دولت عربستان به بنیاد کلینتون اهدا کرده بود، بازگرداند. ترامپ پیش از پیروزی در انتخابات به طور مرتب از عربستان سعودی به علت دریافت یک طرفه حمایت های نظامی آمریکا انتقاد می کرد.

رئیس جمهور آمریکا در مارس 2015 در توئیتی نوشت: اگر عربستان سعودی که روزانه یک میلیارد دلار درآمد نفتی دارد کمک و حمایت ما را می خواهد، باید بهای آن را بپردازد.

وی در اکتبر 2013 هم در توئیتی نوشت: اگر سعودی ها تا این حد نگران سوریه هستند باید خود وارد عمل شوند. دیگر نباید از ما انتظار داشته باشند کارهای ناخوشایند آنها را انجام دهیم.

نویسنده در ادامه با بیان اینکه دیپلمات ها و مقام های نظامی و اطلاعاتی آمریکایی در موضوعاتی مانند تروریسم، سوریه و ایران همکاری نزدیکی با سعودی ها دارند، افزود: عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان دونالد ترامپ را دوست همه می خواند.

روز پنجشنبه ترامپ با احترام درباره عربستان سعودی سخن گفت و آن را متولی دو مورد از مقدس ترین اماکن اسلامی یعنی مکه و مدینه خواند و سفر آینده خود به این کشور را تاریخی توصیف کرد.

البته رئیس جمهور آمریکا به طور کامل دیدگاه های گذشته خود را کنار نگذاشته است. هفته گذشته وی در مصاحبه با رویترز گفت عربستان با آمریکا منصفانه برخورد نکرده زیرا آمریکا برای دفاع از عربستان سعودی پول زیادی هزینه کرده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *