جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

رسانه ها ؛ فاصله گرفتن روسیه و چین از دلار  و…

۱۴۰۰/۰۱/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:  تاکید مسکو  بر کنارگذاشتن دلار از نظام مالی ارزی  روسیه و چین، سفر سرگئی لاوروف به چین، تنش در روابط مجارستان- اتحادیه اروپا بر سر واکسن اسپوتنیک وی، تهدید اتحادیه اروپا علیه واکسن کرونای آسترازنکا، درخواست نماینده میانمار در سازمان ملل برای اعمال تحریم های سخت تر علیه ارتش، تحریم 11مقام نظامی ارشد میانمار از سوی اتحادیه اروپا، سه اصل شورای همکاری خلیج فارس برای حل بحران یمن، برگزاری مانور نظامی مشترک عربستان و سودان در دریای سرخ، رزمایش بزرگ دریایی آمریکا، بلژیک، فرانسه و ژاپن در نزدیکی آب‌های ایران، اظهارات جدید مقامات انگلیسی در خصوص افزایش توان زرادخانه هسته ای لندن، افزایش تنش در روابط  سودان با اتیوپی، دیدار  وزیر دفاع آمریکا و رئیس جمهور افغانستان، تاکید رهبر چین بر دوستی با آمریکای لاتین، تشدید بحران در ارمنستان بر سر خرید تسلیحات روسی و بازگشت ترامپ به شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم:  وزیر خارجه روسیه با تاکید بر لزوم فاصله گرفتن کشورها از نظام‌های مالی تحت کنترل غرب، عدم استفاده از دلار را یکی راه‌های کاهش خطر تحریم‌های آمریکا دانست.«سرگئی لاوروف» در مصاحبه با یک رسانه چینی گفت: «باید خطرات تحریم‌ها را از طریق تقویت استقلال فناورانه خود، به وسیله استفاده از واحدهای پول ملی به جای دلار، کاهش دهیم. باید از استفاده کردن از نظام‌های پرداخت بین‌المللی که تحت کنترل غرب است،‌ فاصله بگیریم».وی با بیان اینکه آمریکا قصد دارد توسعه فناورانه روسیه و چین را محدود کند، تاکید کرد که لازم است مسکو و پکن، استقلال خود را از فناوری‌های غربی تقویت کنند.

خبرگزاری ایلنا:  «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه امروز -‌دوشنبه- وارد چین شد. وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که لاوروف طی این سفر بناست با «وانگ یی»، همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو کند. بنا به بیانیه وزارت خارجه روسیه، لاورف و وانگ یی روز سه‌شنبه با یکدیگر دیدار کرده و همکاری‌ها میان دو طرف و راهمارهای مبارزه با کرونا از جمله محورهایی خواهد بود که بر سر آن به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

خبرگزاری ایرنا: تصمیم مجارستان برای وارد کردن واکسن روسی اسپوتنیک وی، تنش هایی را میان این کشور و مقامات اتحادیه اروپا ایجاد کرده به طوریکه اتحادیه اروپا به این کشور در رابطه با استفاده از این واکسن روسی هشدار داد. اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد که طرح های مجارستان برای وارد کردن واکسن اسپوتنیک وی و احتمال استفاده از این واکسن نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

یورونیوز:  اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا تهدید کرد که اتحادیه اروپا در صورت عدم دریافت به موقع واکسن های کرونا از سوی شرکت داروسازی آسترازنکا مانع از صدور واکسن های این شرکت خواهد شد. به گفته رئیس کمیسیون اروپا رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته آینده وضعیت دریافت واکسن های سفارش داده شده را بررسی خواهند کرد. کمیسیون اروپا روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که ساز و کار پیش بینی شده در قرارداد خرید واکسن از شرکت آسترازنکا را به دلیل عدم دریافت به موقع واکسن ها فعال کرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: نماینده میانمار در سازمان ملل از جامعه بین المللی خواسته است که تحریم ها علیه ارتش این کشور را سخت تر کرده و سلطه این نهاد بر کشور را به رسمیت نشناسند.کیاو موئه تون با ان اچ کی مصاحبه کرد. او به دلیل محکوم کردن ارتش در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل توسط ارتش از این سمت عزل شد اما علی رغم این مسئله همچنان به کار خود به عنوان نماینده میانمار در سازمان ملل ادامه می دهد. او به اتهام خیانت بزرگ با حکم بازداشت در کشور روبروست.

خبرگزاری فارس:  اتحادیه اروپا اعلام کرد که قصد دارد یازده نظامی ارتش میانمار را در ارتباط با کودتا و سرکوب معترضان در این کشور تحریم کند. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که بروکسل یازده نفر را در میانمار و در ارتباط با کودتای ارتش این کشور علیه دولت، تحریم می‌کند.بورل در آستانه نشست شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت، شرایط در میانمار در حال بدتر شدن است و ما قصد داریم تحریم‌هایی را علیه یازده نفر که در وقوع کودتا و سرکوب معترضان دست داشتند هدف تحریم قرار دهیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر موضع ثابت خود برای پایان دادن به بحران یمن از طریق راه حل سیاسی متکی به اصول سه گانه شامل ابتکار عمل خلیج فارس، خروجی‌های کنفرانس گفت‌وگوی ملی جامع و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت تاکید کردند. تاکید بر این مواضع طی دیدار نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، با محمد بن سعید آل جابر، سفیر عربستان در یمن مطرح شد.

خبرگزاری مهر : وزارت دفاع عربستان سعودی از برگزاری مانور مشترک نظامی با سودان در آبهای دریای سرخ خبر داد. یک مقام ارشد ارتش سعودی در خصوص این مانور نظامی که به «الفولک ۴» نامگذاری شده گفت: هدف از تمرین نظامی مشترک عربستان سعودی و نیروی دریایی سودان، تبادل تجربیات و افزایش آمادگی مقابله با همکاری کشتی‌های نظامی، واحدهای امنیت کشتیرانی خصوصی، گروه‌های هدایت آبی، کشتی‌های کوچک و قایق‌های گشتی متعلق به هنگ نیروی دریایی غرب سعودی و همچنین توسعه فرآیند فرماندهی و کنترل عملیات نظامی در راستای اطمینان از کشتیرانی آزاد و امنیت کشتیرانی در دریای سرخ است.

دویچه وله: نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد به همراه بلژیک، فرانسه و ژاپن یک مانور بزرگ دریایی در خاورمیانه را آغاز کرده است. این مانور به دنبال تنش‌ها در رابطه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و در نزدیکی آبهای ایران صورت می‌گیرد.نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد به دنبال تنش‌ها در منطقه بر سر برنامه هسته‌ای ایران، یک رزمایش بزرگ دریایی به همراهی بلژیک، فرانسه و ژاپن را آغاز کرده است.

اسپوتنیک روسیه: بن والاس ، وزیر دفاع انگلیس گفت که تصمیم لندن برای افزایش کلاهک های هسته ای به تقویت دفاع موشکی روسیه مرتبط است. بن والاس در مصاحبه ای در برنامه اندرو مار مار بی بی سی گفت که تصمیم لندن برای افزایش کلاهک های هسته ای به تقویت دفاع موشکی روسیه مرتبط است.وی گفت: “این وظیفه من است که اطمینان حاصل کنم از قابلیت بازدارندگی هسته ای دیگر کشورها و همچنین تجزیه و نظارت بر اقدامات روسیه و سایر کشورها نیز از مسئولیت های مهم من است”.

الکوثر فارسی: رئیس شورای حاکمیتی سودان از اتیوپی خواست که بلافاصله از خاک سودان خارج شود. عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی در سودان گفت، کشور اتیوپی خاک سودان را اشغال می‌کند و برعکس آن را به جهانیان می‌گوید. وی هشدار داد که کشورش برای هر احتمالی آمادگی دارد. البرهان تاکید کرد، کشورش با اتیوپی درباره مرزها مذاکره نخواهد کرد، مگر اینکه مالکیت سودان بر منطقه الفشقه را به رسمیت بشناسد.

آناتولی  ترکیه:  وزیر دفاع آمریکا و رئیس جمهور افغانستان طی دیداری در کابل به بحث و بررسی پیرامون مسئله صلح پرداختند.لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در سفر غیرمنتظره به کابل با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیدار و پیرامون مسئله صلح گفت‌وگو کرد.وزیر دفاع آمریکا در این دیدار همچنین نسبت به افزایش حوادث خشونت‌بار در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

رادیو چین: رهبر چین بر دوستی صمیمانه بین مردم چین و کشورهای آمریکای لاتین به ویژه کلمبیا تاکید کرد. سومین محموله واکسن های کرونا ساخت چین دیروز  وارد بوگوتا پایتخت کلمبیا شد. با دعوت ایوان دوکه، رییس جمهور کلمبیا، شی جین پینگ به صورت ویدیویی برای مردم کلمبیا سخنرانی کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: اظهارات نخست وزیر ارمنستان درباره موشک روسی اسکندر بحران سیاسی در این کشور را تشدید کرد.نیکول پاشینیان گفت ایروان سوخو ۳۰‌ ای ام بدون مهمات از روسیه خریداری کرده است و مسئولان قبل از خود باید در این مورد توضیح دهند. نخست وزیر ارمنستان در دیدار با ساکنان یک روستا در منطقه آراگاتسوتن غربی در این کشور گفت روسیه به طور کامل به تعهدات متحد خود در قبال ارمنستان عمل کرده است.

ایران پرس:  مشاور ارشد و سخنگوی کارزار ستاد انتخاباتی ترامپ از بازگشت رئیس جمهور سابق آمریکا به شبکه‌های مجازی خبر داد. جیسون میلر مشاور ارشد و سخنگوی کارزار ستاد انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امروز، یکشنبه به شبکه فاکس نیوز گفت: ترامپ تا دو یا سه ماه آینده با پلتفرم خود به شبکه های اجتماعی باز خواهد گشت و به طور کامل، بازی را بازتعریف خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *