جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

رسانه ها ؛ گسترش حکومت نظامی در میانمار و…

۱۳۹۹/۱۲/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادامه اعتراضات به حکومت کودتا در میانمار، اولین واکنش چین به تحولات میانمار،هشدار خواهر رهبر کره شمالی به دولت بایدن، توافق ضد چینی ژاپن و آمریکا، واکنش پکن به اعلام همکاری آمریکا و ژاپن، واکنش ناتو به تهدید نظامی مستقیم روسیه و چین ،آغاز رزمایش سالانه آمریکا با متحدان ناتو، تاکید روسیه بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بیانیه آمریکا و چهار کشور اروپایی درباره سوریه، نگرانی شدید مسکو از تحرکات نظامی ترکیه در رقه سوریه، اعتراض ترکیه به رژیم صهیونیستی، یونان و اتحادیه اروپا درباره مدیترانه، اقدام حقوقی اتحادیه اروپا علیه بریتانیا به دلیل نقض توافق برگزیت، خاورمیانه مقصد اصلی صادرات جنگ‌افزار وتوقف روند واکسیناسیون آسترازنکا در اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: تنها ۲۴ ساعت پس از خونین‌ترین روز اعتراض‌ها در میانمار که طی آن ۵۰ معترض کشته شدند، ارتش این کشور از گسترش حکومت نظامی در شهرهای بیشتر خبر داد. با گسترش حکومت نظامی در مانمار، مقررات منع آمد و شد در اکثر شهرهای اصلی این کشور برقرار خواهد شد. پلیس و ارتشیان میانمار یکشنبه گذشته یک بار دیگر به روی معترضان آتش گشودند و بنابر گزارش‌ها ۵۰ معترض کشته شدند که اکثر آنها هم در خیابان‌های یانگون جان سپردند.

رادیو چین: جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه با اشاره به اوضاع میانمار از مردم این کشور درخواست کرد که خواسته های خود را به صورت قانونی بیان کنند و با پرهیز از قرار گرفتن مورد سوءاستفاده دیگران، اقدامی در جهت تخریب همکاری های دوستانه دو کشور انجام ندهند. وی گفت: چین امیدوار است که طرفهای مختلف میانمار با حفظ خویشتنداری و به منظور حفظ منافع اصلی مردم میانمار، با پایبندی بر گفت و گو و رایزنی در چارچوب قانون اساسی، اختلافات و مناقشات خود را حل کنند و همچنان به روند تحولات سیاست داخلی کمک کنند.

ایران پرس:  خواهر رهبر کره شمالی ضمن محکوم کردن آغاز رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، هشدار داد که با چنین رزمایش‌های تنش‌زایی، بازگشت صلح و آرامش به شبه‌جزیره کره دشوار خواهد بود. کیم یو جونگ بامداد سه‌شنبه به دولت بایدن هشدار داد اگر واقعا به دنبال صلح است، باید از ایجاد دردسر و خشمگین کردن پیونگ‌یانگ اجتناب کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه و کیشی نوبوئو، وزیر دفاع ژاپن روز سه شنبه برای اولین بار از زمان آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در توکیو دیدار کردند. دو طرف نگرانی های خود نسبت به افزایش فعالیت های دریایی چین و قانون جدید گارد ساحلی این کشور اعلام و دراین باره توافق کردند.آنهاتاکید کردندکه اصل پنجم پیمان امنیتی ژاپن و آمریکا شامل جزایر سنکاکو نیز می شود. این اصل آمریکا را موظف می کند تا از سرزمین های تحت کنترل دولت ژاپن دفاع کند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه چین اعلام کرد همکاری آمریکا و ژاپن باید باعث تقویت همبستگی، صلح و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوس آرام شود نه اینکه به ضرر کشور سوم تمام شود. موتگی، وزیر خارجه ژاپن امروز (سه شنبه) اعلام کرد: با نظر همتای آمریکایی خود مبنی بر مخالفت شدید با تلاش‌های چین برای تغییر شرایط فعلی در دریای چین جنوبی و شرقی موافق است و اینکه این دو کشور متحد به همکاری نزدیک با یکدیگر دراین زمینه ادامه می‌دهند.

خبرگزاری فارس:  دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که این پیمان هیچگونه تهدید نظامی مستقیمی از روسیه و چین نمی‌بیند. «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی گفت که هیچگونه تهدید نظامی مستقیمی از روسیه و چین نمی‌بیند و این شرایط به لطف تلاش‌های ائتلاف ناتو بوده است.وی که در جریان کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا صحبت می‌کرد، گفت: «از من پرسیده شده که آیا شاهد هیچگونه تهدیدی علیه پیمان ناتو از روسیه و چین هستم. من هیچگونه تهدید حمله نظامی قریب‌الوقوعی  علیه هیچگونه از متحدان ناتو نمیبینم».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یکی از مقام‌های نظامی ایالات متحده اعلام کرد، ارتش آمریکا رزمایش سه ماه و نیمه خود را با عنوان “مدافع اروپا” با متحدان ناتو در سراسر قاره سبز آغاز کرده است. در بیانیه ارتش آمریکا آمده است: رزمایش مدافع اروپا ۲۱ در ماه جاری میلادی در سراسر اروپا آغاز شده و تا ژوئن ادامه دارد. در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: مدافع اروپا یک رزمایش بزرگ مقیاس نظامی آمریکایی، اروپایی و آفریقایی، چند ملیتی و مشترک است که با هدف ایجاد آمادگی استراتژیک و عملیاتی و مسئولیت پذیری بین نیروهای آمریکایی، متحدان ناتو و دیگر شرکا انجام می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد. سلوتسکی در جمع خبرنگاران به مناسبت دهمین سالگرد آغاز مناقشه مسلحانه در سوریه گفت: طرف روسی تلاش های سیاسی و دیپلماتیک گسترده ای را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب می کند. وی افزود: ما همچنان برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه در همه عرصه ها کمک می کنیم ازجمله تلاش می کنیم تا این کشور با اتحادیه عرب بازگردد و معتقدیم که سوریه بار دیگر با حقوق کامل در امور بین المللی مشارکت داشته باشد.

خبرگزاری مهر: با فرا رسیدن دهمین سالگرد بحران سوریه، آمریکا و چهار کشور اروپایی بیانیه مشترکی درباره سوریه صادر کردند. وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا با صدور بیانیه ای مشترک، ضمن جانبداری از گروه‌های تروریستی در سوریه ادعاهای بی اساسی علیه دمشق مطرح کردند.وزرای خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا در این بیانیه مدعی شدند که انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه که قرار است در سال جاری ۲۰۲۱ میلادی برگزار شود، «قرار نیست آزاد یا عادلانه» باشد.

العالم فارسی: یک مقام ارشد نظامی روسیه از تحرکات نظامی ترکیه در استان رقه سوریه به شدت ابراز نگرانی کرد و آن را موجب تضعیف تفاهم حاصل‌شده میان دو کشور دانست.«الکساندر کارپوف»، معاون مرکز آشتی روسیه ر یک نشست خبری گفت: «روسیه از انتقال تجهیزات نظامی نیروهای مسلح ترکیه و ساخت استحاماتدر منطقه عین‌‌عیسی در استان رقه سوریه به شدت نگران است.»

خبرگزاری تسنیم:  ترکیه به سفرای یونان، رژیم صهیونیستی و نماینده اتحادیه اروپا در آنکارا در ارتباط با فعالیت‌های مربوط به مدیترانه شرقی یادداشت اعتراضی ارسال کرد. ترکیه در واکنش به عبور خطوط زیر دریایی انتقال برق پروژه «اینترکانکتر اوراسیا» آغاز پروژه از حریم دریایی کشور به سفرای یونان، رژیم اسرائیل و نماینده اتحادیه اروپا در آنکارا یادداشت اعتراضی ارسال کرد.یادداشت تفاهم پروژه خطوط انتقال برق بین یونان، بخش روم نشین قبرس و اسرائیل با حمایت‌ اتحادیه اروپا هشتم مارس 2021 به امضا رسید.

یورونیوز:  اتحادیه اروپا اعلام کرد که اقدام حقوقی علیه بریتانیا به دلیل عدم رعایت مفاد توافق برکسیت را آغاز می کند.کمیسیون اروپا در حالی از به جریان افتادن دو فرایند حقوقی علیه بریتانیا خبر داد که لندن اعلام کرده به طور یکجانبه آغاز برخی بازرسی های گمرکی در ایرلند شمالی را به تعویق انداخته است. بروکسل بر این باور است که بریتانیا به این ترتیب توافق دوجانبه برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا را که اواخر سال ۲۰۱۹ به امضاء رسید نقض کرده است.

دویچه وله: بر پایه بررسی‌های انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (Sipri) ، صادرات جنگ‌افزار همچنان رو به افزایش است و مقصد بیشترین تجهیزات نظامی صادر شده کشورهای خاورمیانه هستند. ایالات متحده آمریکا همچنان در جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده جنگ‌افزار در جهان قرار دارد.آلمان پس از آمریکا، روسیه و فرانسه چهارمین صادرکننده تجهیزات نظامی جهان است. مطابق پژوهش‌های موسسه سیپری، در پنج سال گذشته به نسبت سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ صادرات جنگ‌افزار به قطر ۳۶۱ درصد، به مصر ۱۳۶ و به عربستان سعودی ۶۱ درصد افزایش داشته است.

آناتولی  ترکیه:  آژانس دارویی اروپا برای ارزیابی توقف روند تزریق واکسن آسترازنکا در برخی کشورها تشکیل جلسه داد. هیئت علمی آژانس در این نشست موضوع احتمال ایجاد لخته خون به دلیل تزریق این واکسن را بررسی کرده و به احتمال زیاد تا روز پنجشنبه در این زمینه پاسخ خواهد داد.برخی کشورها هفته گذشته به موجب همین دلیل روند واکسیناسیون واکسن آسترازنکا را متوقف کردند.هم اکنون روند تزریق واکسن مذکور در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، هلند و دانمارک متوقف شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *