جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

دیدار امیرعبداللهیان با وزیران خارجه برزیل و الجزایر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

هنیه وارد ترکیه شد

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در راس هیئتی از رهبری این جنبش وارد ترکیه شد.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از چگونگی احیاء توافق هسته‌ای ایران تا راه‌حل معضل نورد استریم ۲

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اصلاحات وزارت دفاع آمریکا، عوامل بروز جنگ میان آمریکا و چین، انرژی هسته‌ای 10 سال بعد از حادثه فوکوشیما، چگونگی احیاء توافق هسته‌ای ایران، درس‌هایی از آسیای شرقی و اقیانوسیه در خصوص سرکوب پاندمی، چگونگی حل معضل نورد استریم ۲، لزوم رفتار مسئولانه در فضای خارج از جو و بهای چگونگی محدود ساختن دستور کار مذاکرات اتحادیه اروپا-ترکیه ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌‎ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

مرکز بلفر

اصلاحات وزارت دفاع آمریکا: گام هایی برای جلوگیری از شکست و ایجاد تغییر پایدار: اصلاح‌طلبان موفق می‌دانند که چطور یک ایده‌ی خوب را تشخیص دهند، کارایی آن را نشان دهند و از آن استفاده کنند. واشنگتن از انبوهی از چیزهای مختلف برخوردار است: ساختمان‌ها و مردمی که معتقدند می‌دانند چگونه وزارت دفاع را اصلاح کنند. متأسفانه باوجود فراوانی اصلاح‌طلبان بالقوه و اشتیاق برای ایجاد تغییر، اغلب نظرات و ابتکارات با شکست روبرو می‌شوند. علت این شکست این است که اصلاح یک سازمان به‌عنوان یک مجموعه و با وظیفه‌ای چالشی مانند وزارت دفاع، نیازمند چیزی بیش از نظرات خوب است.

چه عاملی می‌تواند باعث جنگ آمریکا و چین شود؟: توسیدید جنگی را که باعث فروپاشی جهان یونان باستان شد به دو عامل نسبت می‌دهد: ظهور قدرت آتن و هراسی که در قدرت مستقر به وجود آورد. آمریکا و چین برای پیشگیری از یک جنگ جدید سرد یا گرم باید از ترس‌های اغراق‌آمیز و سوءبرداشت‌ها در خصوص تغییر روابط قدرت دوری کنند.

انرژی هسته ای ده سال بعد از فوکوشیما: 10 سال از زمین‌لرزه و سونامی فاجعه باری که به نیروگاه برق هسته‌ای فوکوشیما دایچی در ژاپن آسیب رساند می‌گذرد. این حادثه بدترین حادثه هسته‌ای بعد از فاجعه چرنوبیل بود که در سال ۱۹۸۶ رخ داد.

نصف شدن میزان انتشار گاز دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰: فن‌آوری‌ها و هزینه‌ها: این پژوهش یک شبیه‌سازی از کل سیستم در خصوص چگونگی به نصف رساندن میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۵۰ با تأکید بر فناوری‌ها و هزینه‌ها جهت جلوگیری از افزایش خطرناک میانگین دمای سطح زمین تا پایان قرن جاری ارائه می‌کند.

چگونگی احیاء توافق هسته‌ای ایران: آمریکا و ایران باید به دنبال رسیدن به یک توافق موقت باشند که مناقشه سیاسی آن‌ها را در چارچوب محدودیت‌های قابل مدیریت نگه دارد.

بروکینگز 

چگونگی حل معضل نورد استریم ۲: درحالی‌که روسیه و گاز پروم برای تکمیل آخرین کیلومترهای خط لوله گاز نورد استریم ۲ در تلاش هستند، دولت بایدن با یک معضل روبه‌رو است. کنگره و واشنگتن با این پروژه مخالف‌اند اما بایدن نمی‌خواهد با آنگلا مرکل وارد نزاع شود.

روابط آمریکا – آلمان و ترانس آتلانتیک در قرن ۲۱: از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون روابط ترانس آتلانتیک اساس و بنیان نظم بین‌الملل مبتنی بر قواعد بوده است. توسعه یک آلمان مرفه، دموکراتیک و متحد شاهدی برای نتایج بیش از هفتادوپنج سال همکاری ترانس آتلانتیک است.

پترسون

درسهایی از آسیای شرقی و اقیانوسیه در خصوص سرکوب پاندمی: منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه یکی از معدود کانون‌های روشن در مبارزه با پاندمی کووید ۱۹ است. موفقیت این منطقه درس‌های بسیاری را در خصوص محدود کردن بیماری‌های واگیردار با هزینه‌ای پایین برای اقتصاد در بردارد.

چتم هاوس

رفتار مسئولانه در فضای خارج از جو همه را محافظت می‌کند: فضای خارج از جو یک فرصت سرمایه‌گذاری مهم و یک محرک برای فناوری جدید است اما بدون درکی مشترک از قواعد، امنیت جهانی با خطر روبرو است.

امریکن اینترپرایز

مرحله بعدی اکتشاف فضایی چیست؟: به نظر می‌رسد منافع آمریکا در فضا در حال افزایش به شیوه‌هایی است که از دهه ۱۹۶۰ تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم. آیا در مدار یک اقتصاد فضایی قابل‌اعتماد وجود دارد؟ آینده اکتشاف در ماه، مریخ، زهره و فراتر از آن چیست؟ در گفت‌وگوهایی با کارشناسان به بررسی این مسائل پرداخته‌شده است.

بروگل

اتحادیه اروپا نمی‌تواند سیاست اقلیمی را از سیاست خارجی جدا کند: هدف اتحادیه اروپا برای رسیدن به بی‌طرفی اقلیمی تا سال ۲۰۵۰ نه‌تنها یک تمرین انقلابی در تغییر عادات مربوط به انرژی، مصرف و مسافرت در این قاره بلکه شامل تغییراتی در سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک اروپا است.

کارنگی

نگاهی به آینده خاورمیانه: پژوهشی که به‌تازگی در خصوص منطقه توسط کارشناسان انجام‌گرفته نشان‌دهنده تغییری در دیدگاه‌ها است که تصمیم‌گیران عرب نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

تعمیق شراکت اقتصادی آمریکا-تایوان: یک توافق تجاری آمریکا-تایوان توافق مطلوبی خواهد بود اما آماده کردن بستر آن کاری زمان‌بر خواهد بود.

در اقیانوس هند چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟: اقیانوس هند برای تجارت و امنیت جهانی و ازنظر ژئوپلیتیک بسیار اهمیت دارد. درحالی‌که کشورها برای نفوذ در آبراهه‌های پرازدحام آن در تلاش‌اند، دینامیسم‌های جدید قدرت چطور ایفای نقش خواهند کرد؟

بهای چگونگی محدود ساختن دستور کار مذاکرات اتحادیه اروپا-ترکیه: هدف آنکارا در تعامل با اروپا محدود ساختن دستور کار آتی مربوط به مسائل تجاری و اقتصادی و مسائل مربوط به پناهندگان است. در فضای رو به کاهش جایگاه جامعه مدنی، آزادی‌های آکادمیک و حقوق بشر، رهبران اتحادیه اروپا در خصوص آن‌که در رابطه با ترکیه چه راهبردی را دنبال کنند، دچار اختلاف شده‌اند.

فارین پالسی این فوکوس

بن سلمان یک روانی با اعتماد به نفس: ولیعهد سعودی مانند شخصیت رمان‌های پاتریشیا‌های اسمیت، مردی با اعتمادبه‌نفس، یک قاتل زنجیره‌ای و یک روانی تمام‌عیار است. آمریکا باید از توانا ساختن او دست بردارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *