جدیدترین مطالب

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

هشدار سازمان درمورد گرسنگی در غزه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد آخرین گزارشی که درباره نبودن غذا و گرسنگی در غزه دریافت کرده مانند یک کیفرخواست وحشتناک از شرایط مردم این منطقه است.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

واشنگتن و تل‌آویو جایگزین‌های حمله زمینی به رفح را بررسی می‌کنند

دولت بایدن «به‌زودی» با مقامات رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار خواهد کرد تا در مورد گزینه‌های جایگزین برای حمله زمینی برنامه‌ریزی شده نظامی به شهر رفح در جنوب غزه، جایی که حدود ۱.۵ میلیون نفر پس از فرار از جنگ در مناطق شمالی در آن پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو کند.

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

Loading

رسانه ها؛ انتشار سند امنیتی دولت بایدن و…

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انتشار سند موقت راهبرد امنیت ملی آمریکا، مطرح شدن طرح قانونی محدود شدن اختیارات بایدن در سنای آمریکا، طرح آمریکا برای استقرار سامانه‌های دفاعی متحرک در سوریه و عراق، تحرکات نظامی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در جزیره «میون» یمن، حمله موشکی رزمندگان یمنی به آرامکو عربستان ،آغاز تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و واکنش اسرائیل و آمریکا، برنامه محرمانه رژیم صهیونیستی برای کوچ اجباری ساکنان نوار غزه، صنایع دفاعی ترکیه در معرض تحریم، تأکید رهبر چین بر پیشبرد اصلاحات و گسترش درهای باز، انتقاد شی جینپینگ از  آمریکا ، اظهارات بلینکن درباره چین، اعزام رزم ناو آلمانی به دریای چین جنوبی و هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد افزایش جهانی مبتلایان به کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: کاخ سفید بامداد پنجشنبه سند امنیتی موسوم به «راهنمای موقت راهبرد امنیت ملی» دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» را منتشر کرد. دولت جدید آمریکا با انتشار سند موقت راهبرد امنیت ملی، مدعی شد ایران به دنبال توانمندی‌های تحول‌آفرین است و واشنگتن نیز متعهد است تا اقدامات تهران مقابله کند.کاخ سفید درباره این راهبرد امنیتی توضیح داد: «این سند موقت برای ابلاغ دیدگاه رئیس‌جمهور بایدن درباره اینکه آمریکا چگونه با جهان تعامل خواهد کرد، منتشر شده و همچنین برای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های [آمریکا] شیوه‌نامه‌ای ارائه می‌کند تا اقداماتشان را با فعالیت دولت جدید در حوزه راهبرد امنیت ملی هماهنگ کنند».

اسپوتنیک روسیه: سناتورهای آمریکایی تصمیم گرفتند اختیارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در استفاده از نیروی نظامی محدود کنند. تیم کین، سناتور دموکرات و تاد یانگ، سناتور  جمهوری خواه، طرح قانونی مربوطه را مطرح کرده اند.دلیل مطرح شدن پیشنهاد تغییر قانون فعلی ، حملات هوایی به سوریه بود که ارتش آمریکا به دستور جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا انجام داد.

 خبرگزاری ایلنا: پایگاه فوربس با انتشار گزارشی از طرح واشنگتن برای استقرار سامانه‌های موشکی دفاعی متحرک در سوریه و عراق خبر داد.در این گزارش آمده است که سیستم پدافند هوایی کوتاه برد «اونجر» بهترین سیستم قابل دسترس برای حفاظت از نیروهای آمریکا در برابر تهدیدهای روزافزون هواپیماهای بدون سرنشین  در سوریه و عراق است.

خبرگزاری فارس: امارات و رژیم صهیونیستی در راستای همکاری نظامی علیه ملت یمن، در جزیره میون، ساختمانهای نظامی و باند فرود برای جنگنده احداث کردند. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که امارات در جزیره میون، ساختمانهای نظامی و باند فرود برای جنگنده احداث کرده است. این تصاویر همچنین، حجم پایگاه نظامی اماراتی-اسرائیلی را در این جزیره نشان می‌دهد که مشرف بر تنگه باب المندب است.امارات فوریه گذشته، پایگاه نظامی خود را از اریتره به جزیره میون واقع در جنوب دریای سرخ انتقال داد.

خبرگزاری صدا و سیما: انصارالله یمن ازشلیک موشک به تاسیسات آرامکو عربستان سعودی در جده خبر داد.یحیی سریع سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن امروز در گفتگو با خبرنگاران درصنعا؛ از شلیک موشک‌های  کروز  قدس ۲  به سمت تاسیسات راهبردی آرامکوی عربستان در بامداد پنج شنبه ۱۴ اسفندماه خبر داد و تصریح کرد؛ به تاسیسات آرامکو عربستان سعودی در جده موشک شلیک کرده است.

آناتولی  ترکیه: دیوان کیفری بین‌المللی از آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر داد.فاتو بنسودا، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی طی بیانیه‌ای در وبگاه این نهاد از آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی اسرائیل در سرزمین‌های اشغال شده فلسطین خبر دادو تاکید کرد که این تحقیقات قصد دیگری جز اجرای اهداف تاسیس این دیوان ندارد و به شکل منصفانه، بی‌طرفانه و مستقل انجام خواهد شد.

یورونیوز: آمریکا در واکنش به تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر گشودن پرونده تحقیق درباره جنایات احتمالی ارتکابی در سرزمین‌های فلسطینی، اعلام کرد که با این تصمیم «شدیدا مخالف» است.ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت که دولت جو بایدن در حال «بررسی مجدد» تحریم‌های وضع شده در زمان ریاست جمهوری ترامپ علیه «فاتو بنسودا»، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی و دیگر مسئولان این نهاد قضایی بین‌المللی است. نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در واکنش به این تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی گفت که این موضوع «ماهیت یهودی‌ستیزی» را منعکس می‌کند.

الکوثر فارسی:  افشای اسناد محرمانه رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که این رژیم طی سالهای گذشته چندین طرح مختلف را برای کوچاندن ساکنان نوار غزه اجرایی کرده است.«عمری شفر راویو» (Omri Shafer Raviv) تحلیلگر و نویسنده صهیونیستی از تلاش دولتهای این رژیم برای اشغال نوار غزه خبر داد و تأکید کرد، پروتکلهای محرمانه رژیم صهیونیستی که اخیرا علنی شد، نشان می‌دهد که دولتهای مختلف این رژیم طی سالهای نخست اشغال نوار غزه در تلاش بودند ساختار جمعیتی آن را که فلسطینیان هستند، تغییر دهد.

تی.آر.تی ترکیه: کمیته اجرایی سازمان صنایع دفاعی اعلام کرد : صنایع دفاعی ترکیه با تحریمات آشکار و یا پنهانی مورد هدف قرار گرفته است. براساس اطلاعیه دفتر ارتباطات ریاست جمهوری که پس از برگزاری اجلاس کمیته در مجتمع ریاست جمهوری بش‌تپه انتشار یافت، در این اجلاس به تحریمات آشکار و یا پنهانی علیه صنایع دفاعی تاکید گردید.

رادیو چین: شی جین پینگ رییس جمهور چین گفت: ایجاد وضعیت جدید توسعه و پیشبرد اصلاحات و درهای باز چین در نقطه آغاز بالاتر، بازار بزرگ و فرصت های توسعه بسیاری را برای کشورهای جهان فراهم خواهد کرد. وی افزود: درهای باز چین نه تنها بسته نمی شود بلکه گسترده تر نیز می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری چین با اطمینان از شکوفایی و قدرت کشورش در جهان پسا کرونا، گفت که پکن در حال ورود به برهه‌ای از فرصت است که در آن شرق در حال ظهور و غرب در حال افول است. شی جینپینگ همچنین پشت درهای بسته به مقام‌های کشورش اخطار داد که روی رقبای ما به ویژه ایالات متحده حساب نکنید. بزرگترین منبع هرج و مرج در جهان امروز ایالات متحده است. ایالات متحده بزرگترین تهدید علیه توسعه و امنیت کشور ماست.

خبرگزاری تسنیم:  وزیرخارجه آمریکا بر این باور است که رابطه ایالات متحده با چین یکی از مهمترین موضوعاتی است که دولت بایدن در عرصه سیاست خارجی روی آن تمرکز کرده است. آنتونی بلینکن در اظهاراتی ضمن اشاره به اولویت‌های سیاست خارجی دولت بایدن، گفت: چین بزرگترین آزمون ژئوپولیتیک برای آمریکا به‌شمار می‌رود. رابطه با چین یکی از مهمترین موضوعاتی است که واشنگتن در عرصه سیاست خارجی روی آن تمرکز می‌کند.

خبرگزاری مهر: آلمان قرار است در همگامی با سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک، بعد از ۱۹ سال، ماجراجویی محتاطانه ای را در دریای چین جنوبی آغاز کند؛ حال آنکه این اقدام با استقبال شدید دولت بایدن مواجه شده است.دولت بایدن همزمان با انتشار سند راهبرد امنیت ملی که در آن چین را بزرگترین چالش آمریکا در درازمدت ارزیابی کرد و از همکاری با کشورهای حوزه راهبردی ایندوپاسیفیک برای مهار پکن خبر داد؛ از تصمیم آلمان برای ماجراجویی در دریای چین جنوبی استقبال کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: سازمان جهانی بهداشت می گوید شمار هفتگی مبتلایان به ویروس کرونا در جهان پس از آنکه به مدت شش هفته متوالی روند کاهشی داشت، دوباره افزایش پیدا کرده است.سازمان جهانی بهداشت گفته است از روز ۲۲ تا ۲۸ فوریه دو میلیون و ۶۵۸ هزار و ۸۲۳ نفر جدید در سراسر جهان به کرونا مبتلا شدند که نسبت به هفته قبل از آن هفت درصد بیشتر بود.این افزایش عمدتا ناشی از افزایش تعداد مبتلایان در قاره آمریکا و اروپا بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *