جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

Loading

رسانه ها؛ تایید دخالت بن سلمان در قتل «جمال خاشقجی» و…

۱۳۹۹/۱۲/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره قتل «جمال خاشقجی» و  واکنش عربستان، درخواست مخبر ویژه سازمان ملل از آمریکا برای تحریم بن سلمان، تحریم دهها  تبعه سعودی دخیل در ترور خاشقچی از سوی آمریکا و انگلیس، حمله هوایی آمریکا به سوریه با دستور بایدن، ابراز نگرانی سازمان ملل نسبت به تشدید تنش در خاورمیانه، انتقاد سناتورهای آمریکایی از حمله ارتش این کشور به سوریه، واکنش روسیه به حمله آمریکا به خاک سوریه، ادامه تنش در روابط اتحادیه اروپا و ونزوئلا، رکورد  تازه هزینه نظامی آمریکا ، مخالفت بایدن با الحاق کریمه به روسیه، درخواست حقوق بشری کارشناسان سازمان ملل متحد از آمریکا برای اجرای اصلاحات، تاکید سفیر میانمار در سازمان ملل برمقابله با ارتش این کشور،کشف میدان نفتی بزرگ در منطقه  دریای خزر و  ابتلای حدود ۱۱۴ میلیون نفر به کرونا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر: طبق گزارش اطلاعاتی آمریکا، قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی با تایید «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است. بر اساس این گزارش، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش غیرمحرمانه‌ای را منتشر کرد که حاکی است قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی با تایید محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صورت پذیرفته است. در این گزارش آمده است: ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای بازداشت یا قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی تایید کرده است.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه عربستان طی بیانیه‌ای در واکنش به گزارش اطلاعات ملی آمریکا درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی، آن را نادرست و توهین‌آمیز دانست. وزارت خارجه عربستان طی بیانیه‌ای در واکنش به گزارش اطلاعات ملی آمریکا درباره قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در آن «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان مسئول مستقیم این قتل شناخته شده است، آن را نادرست و توهین‌آمیز دانست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): گزارشگر ویژه سازمان ملل درخصوص قتل های فراقانونی از دولت جو بایدن خواسته تا تحریم هایی را علیه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در پرونده قتل جمال خاشقجی اعمال کند. اگنس کامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل که رهبری تحقیقات بین المللی در مورد قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ را به عهده داشت، از ایالات متحده خواست تا برای برقراری عدالت در مورد این پرونده اقدام به تحریم بن سلمان کند.

اسپوتنیک روسیه: وزیر امور خارجه آمریکا از تحریم ۷۶ شهروند عربستان سعودی به دلیل نقش داشتن در تهدید مخالفان حکومت عربستان خبر داد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن علیه ۷۶ مقام عربستان سعودی در خصوص قتل جمال خاشقچی محدودیت‌های روادید صادر کرده است.

خبرگزاری فارس : وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد 20 تبعه سعودی را که در ترور روزنامه نگار سعودی دخالت داشته اتد تحریم کرده است. وزارت خارجه انگلیس در واکنش به انتشار گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درباره ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی اعلام کرد: «انگلیس همواره درباره این موضوع شفاف بوده که قتل خاشقچی یک جنایت وحشتناک بود.»

الکوثر فارسی: وزارت دفاع آمریکا “پنتاگون” اعلام کرد ارتش این کشور به دستور “بایدن” مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است. در این بیانیه آمده است: «نیروهای ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور بایدن عصر پنجشنبه چند حمله هوایی به زیرساخت‌های مورد استفاده گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق سوریه انجام دادند.»این اقدام آمریکا با دستور مستقیم بایدن با اهداف چندی صورت گرفته است.

العالم فارسی: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به حمله هوایی آمریکا در خاک سوریه از تشدید تنش در منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.استفان دوجاریک در نشست خبری روزانه خود در اظهار نظری جانبدارانه اظهار کرد: دبیرکل گزارش‌های حمله هوایی آمریکا برای هدف قرار دادن پایگاه‌هایی در شرق سوریه را در پاسخ به حملات اخیر علیه پرسنل ائتلاف و آمریکا در عراق دنبال می‌کند.وی افزود:گوترش همچنین نگران اوضاع نابسامان منطقه است و خواستار آن است که همه طرف‌های مربوطه خویشتنداری و از تشدید جلوگیری کنند.

ایران پرس: چند سناتور آمریکایی روز جمعه از اقدام ارتش آمریکا در حمله به سوریه انتقاد کردند. این سناتورها اعلام کردند، تصمیم اخیر آمریکا برای حمله به مواضعی در داخل خاک سوریه فراتر از اختیارات رئیس‌جمهور این کشور بوده است و از این بابت ابراز نگرانی می‌کنند. در همین راستا، سناتور “کریس مورفی” Chris Murphy از مقام‌های کمیته‌ روابط خارجی سنای آمریکا در بیانیه‌ای خواستار توضیح دولت بایدن درباره انجام این حمله شد. “تین کالین”  سناتور دموکرات ایالت “ویرجینیا” آمریکا هم با انتقاد از حمله ارتش آمریکا به سوریه تصریح کرد؛ این حمله اقدامی غیرقانونی بوده است.سناتور “راند پال” Rand Paul از حزب جمهوریخواه آمریکا نیز اقدام ارتش این کشور در حمله به سوریه را محکوم کرد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه روسیه با یادآوری حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در خاک سوریه، گفت: مسکو از واشنگتن درباره سیاست جدیدش درباره سوریه و کل منطقه و لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور توضیح خواهد خواست. “سرگئی لاوروف” در جمع خبرنگاران اعلام کرد که طرف آمریکایی تنها 4 الی 5 دقیقه قبل از وقوع حمله، به نظامیان روسی در خصوص حمله هوایی برنامه ریزی شده به خاک سوریه هشدار دادند. به گفته وی، چنین هشدار دقایق آخری، دیگر فرصتی برای هیچ کاری نگذاشته و در واقع حمله دیگر صورت گرفته است.

یورونیوز: اتحادیه اروپا در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که در پاسخ به تصمیم کاراکاس برای اخراج سفیر اتحادیه اروپا، به طور متقابل سفیر ونزوئلا در این اتحادیه را «عنصر نامطلوب» اعلام می‌کند.در بیانیه شورای اروپا آمده است: «این پاسخ در واکنش به تصمیم دولت ونزوئلا در اعلام رئیس هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در ونزوئلا به عنوان عنصر نامطلوب اتخاذ شده است.»

دویچه وله: هزینه نظامی آمریکا با ۷۳۸ میلیارد دلار به رکورد تازه‌ای رسید. آمریکا در سال ۲۰۲۰ سه برابر بیشتر از مجموع دو رقیب خود، چین و روسیه برای نیروی دفاعی هزینه کرده است. بر اساس یک پژوهش، به‌رغم پاندمی کرونا بودجه‌های نظامی به رکورد جدیدی رسیده است. آلمان در سطح اروپا جایگاه سوم را دارد.آمریکا به عنوان عضوی از پیمان ناتو که بزرگترین بودجه نظامی را دارد، با ۷۳۸ میلیارد دلار (برابر با حدود ۶۰۳ میلیارد یورو) چهار برابر چین (با ۱۹۳،۳ میلیارد دلار) و بیش از ۱۲ برابر روسیه (با ۶۰،۶ میلیارد دلار) در صدر بودجه نظامی قرار گرفته است.

تی.آر.تی ترکیه: رئیس جمهور آمریکا با تاکید بر ادامه حمایت واشنگتن از کی یف اعلام کرد که ایالات متحده الحاق غیرقانونی کریمه توسط روسیه را هرگز به رسمیت  نخواهد شناخت.جو بایدن با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت هفتمین سالگرد اشغال شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه تاکید کرد که کشورش الحاق «خودخوانده» کریمه توسط روسیه را هرگز نخواهد شناخت و در برابر رفتارهای تهاجمی روسیه در کنار اوکراین خواهد بود.

رادیو چین: تعدادی از کارشناسان سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر 26 فوریه/ 8 اسفند یک بیانیه مشترک منتشر کرده و از آمریکا خواستند تا در مساله خشونت پلیس و نژاد‌پرستی اصلاحاتی اجرا کند. آمارها نشان می دهد که ابتدا در سال گذشته در آمریکا دست کم 500 مورد  حمله از سوی برترپنداران نژاد سفید به طرف تظاهرات کنندگان ضد نژادپرستی اتفاق افتاد؛ دوم، از سال 2013 تا 2019 میلادی، در آمریکا هر سال حدود 1100 نفر بر اثر خشونت پلیس کشته شده اند که در 99 درصد از این موارد، پلیس متهم نشده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: سفیر میانمار در سازمان ملل از این نهاد بین المللی خواسته است تا علیه ارتش این کشور «از هر وسیله ممکن استفاده کند». ارتش میانمار پیشتر در این ماه در یک کودتای نظامی قدرت را بدست گرفت.کیاو مو تون در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. او نماینده دولت غیر نظامی خلع شده میانمار است.

خبرگزاری ایرنا: کشور قزاقستان از کشف یک میدان نفتی جدید و بزرگ در استان نفتخیز غرب این کشور خبر داد و مقامات گفته‌اند این بزرگترین کشف نفت در استان مانگوستائو از زمان استقلال قزاقستان تاکنون است. مقامات محلی در این استان غرب قزاقستان اعلام کردند این میدان نفتی را شرکتی با نام “مریدیان پترولیوم” توسعه می‌دهد. کشف این میدان نفتی در شرایط اقتصادی کنونی خبرخوبی برای قزاقستان است و یک جنبه مثبت دیگر هم این است که به نظر می‌رسد گوگرد نفت این میدان کشف شده پایین است که بطور بالقوه کار پالایش و حمل آن را نسبت به نفت تولیدی سایر مناطق قزاقستان آسان‌تر می‌کند.

خبرگزاری صدا و سیما: براساس آمار، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان حدود ۱۱۴ میلیون نفر، تعداد جان باختگان بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و شمار بهبودیافتگان بیش از ۸۹ میلیون نفر گزارش شده است. سایت ورلد او مترز اعلام کرد ، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۱۱۳۹۸۵۹۴۳ نفر، شمار جان باختگان به ۲۵۲۹۳۳۷ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۸۹۵۳۹۷۰۷ نفر افزایش یافته، همچنین وضعیت بیش از ۹۱ هزار نفر از مبتلایان، وخیم گزارش شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *