جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

تقدیر امیرعبداللهیان از آفریقای جنوبی به دلیل شکایت از رژیم صهیونیستی به لاهه

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آفریقای جنوبی گفت: ایران در پی گسترش جنگ نیست، اما اگر رژیم اسرائیل مجددا اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، شدیدا و قویا پاسخ خواهد داد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

چشم‌انداز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۴/ دو رویکردی که پوتین در پیش می‌گیرد

روسیه و اوکراین در حالی سال جدید میلادی را آغاز کردند که جنگ به سود مسکو در حال پیشروی است. خبرآنلاین چشم‌انداز جنگ اوکراین را در ابعاد نظامی، اقتصادی و همکاری‌های ایران و روسیه در سال ۱۴۰۳ بررسی کرده است.

Loading

رسانه‌ها: اعلام آمادگی روسیه برای فروش جدیدترین هواپیمای جنگنده به شرکای استراتژیک و…

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: موضع بایدن در قبال برجام، اعلام آمادگی آمریکا برای حضور در نشست گروه ۱+۵ با ایران، بازگشت رسمی آمریکا به توافق اقلیمی پاریس، دیدار سعد الحریری با محمد بن زاید آل نهیان، فراخوان ناتو و اتحادیه اروپا از آمریکا برای همکاری در برابر چین و روسیه، انصراف آمریكا از فعال کردن مکانیزم ماشه، اعلام آمادگی روسیه برای فروش جدیدترین هواپیمای جنگنده به شرکای استراتژیک، پیشروی انصارالله در مأرب و نزدیک شدن نیروهای ارتش به گذرگاه مرزی عربستان، اذعان وزیر خارجه آمریکا بر بی نتیجه بودن «فشار حداکثری» بر ایران، بازگشایی مرز ایران و افغانستان شش روز پس از آتش سوزی، تحرک جدید نظامیان آمریکایی در حومه حسکه، ثبت سومین واکسن علیه ویروس کرونا در روسیه و پیشنهاد بیل گیتس برای جلوگیری از شیوع کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایران پرس: رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت آمریکا آماده تعامل دوباره در چارچوب ۱+۵ در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به صورت مجازی در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرد و با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت: «باید با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر خاورمیانه مقابله کنیم و در این مسیر با شریکان اروپایی و سایر شریکانمان همکاری نزدیکی خواهم داشت».

یورونیوز: آمریکا هم‌زمان با شتاب گرفتن رایزنی ها برای زنده نگه داشتن توافقنامه برجام، اعلام کرد که حاضر است دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای شرکت در جلسه گروه۱+۵ با ایران برای رسیدن به راه حلی دیپلماتیک بپذیرد. اعلام موافقت واشنگتن با پیشنهاد مقام های اتحادیه اروپا برای انجام «ملاقاتی غیر رسمی» میان آمریکا و ایران، با ارسال نامه دولت جدید این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه شد.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا در اولین روز از ریاست‌جمهوری خود در تاریخ ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) با امضای یک فرمان اجرایی، آمریکا را در مسیر بازگشت مجدد به توافق اقلیمی پاریس قرار داد اما پیوستن مجدد این کشور به این توافق بین‌المللی ۳۰ روز به طول انجامید و در نهایت روز گذشته (جمعه) ایالات متحده رسماً به این توافق پیوست. پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل» در این خصوص گزارش کرد، «جان کری» نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی روز جمعه طی مراسمی اعلام کرد که علیرغم بازگشت مجدد آمریکا به توافق اقلیمی پاریس، هنوز اقدامات زیادی باید انجام شود.

خبرگزاری صدا و سیما: سعد الحریری مامور تشکیل دولت جدید لبنان که به امارات سفر کرده است؛ با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی دیدار و گفتگو کرد. به نوشته روزنامه الاتحاد، محمد بن زاید و و سعد الحریری در این دیدار  روابط دو جانبه ، برخی مسایل منطقه‌ای و بین المللی مورد علاقه مشترک دو طرف، شیوع ویروس کرونا و پیامد‌های آن در سطوح مختلف و راه‌های مقابله با این ویروس و کنترل اثرات آن را بررسی کردند. سعد الحریری در این دیدار آخرین تحولات و رویداد‌های لبنان به ویژه در ارتباط با تشکیل دولت جدید را به اطلاع محمد بن زاید رساند. ولیعهد ابوظبی ابراز امیدواری کرد سعد الحریری در ماموریتش برای تشکیل دولت جدید لبنان موفق باشد، منفعت ملی لبنان را در نظر بگیرد و اختلاف‌ها را کنار بگذارد و بتواند با چالش‌های مختلف پیشروی لبنان مقابله کند.

آناتولی  ترکیه: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، شارل میشل رئیس شورای و اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با حضور در نشست مجازی همایش امنیتی مونیخ، خواستار تقویت روابط آمریکا با ترانس آتلانتیک در برابر چین و روسیه شدند. استولتنبرگ با تاکید بر لزوم مشورت متحدان ناتو گفت: «چین و روسیه سعی دارند قوانین سفر را برای منافع خود بازنویسی کنند. رشد چین، وقتی تبعات آن بر امنیت، رفاه و سبک زندگی ما را در نظر بگیریم، مسئله‌ای بسیار مهم برای جوامع ترانس آتلانتیک است. بنابراین، ناتو روابط خود با شرکای نزدیکش مثل استرالیا و ژاپن را تعمیق کند و به دنبال هم‌پیمانان جدید در سراسر جهان باشد».

تی.آر.تی ترکیه: نماینده دائمی ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای که به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد، اعلام کرده است که تصمیمی که از سوی دولت ترامپ گرفته شده بود، لغو شده است. از طرف دیگر، ایران به این تصمیم ایالات متحده آمریکا به عنوان یک گام مثبت می‌نگرد. در پیام محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در حساب توئیتر خود منتشر کرده، آمده است که آنها از اینکه توسط دولت آمریکا نیز پذیرفته شده است، تصمیم گرفته شده در دوره ترامپ که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد قبول قرارنگرفت، “هیچ اعتبار حقوقی ندارد” خوشحال هستند. ظریف، ضمن اینکه خواستار پیروی ایالات متحده آمریکا از قطعنامه 2231 شورای امنیت که توافق هسته‌ای حمایت می‌کند گفت: “ایالات متحده آمریکا باید بدون قید و شرط و به طور موثر همه تحریم‌های اعمال شده توسط ترامپ را لغو کند. پس از آن، ما نیز اقداماتی را که انجام داده‌ایم پس می‌گیریم.”

خبرگزاری ایلنا: «الکساندر میخییف» مدیرعامل شرکت «روس آبارون اکسپورت» امروز -شنبه- در آستانه افتتاح نمایشگاه تسلیحات IDEX-۲۰۲۱ اعلام کرد این شرکت در حال رایزنی با کشورهای مختلف در زمینه فروش جدیدترین جنگنده نسل پنجم روسی سوخو ۵۷ ( Su-۵۷E) بوده و آماده عرضه این جنگنده پیشرفته به شرکای استراتژیک است. میخییف گفت که در حال حاضر، ما در حال انجام رایزنی‌ها مقدماتی با کشورهای مختلف جهان در زمینه صادرات جنگنده‌های چند منظوره نسل پنجم سوخو ۵۷ هستیم. شرکت روس آبارون اکسپورت آماده است Su-۵۷E را در صورت تمایل به شرکای استراتژیک روسیه  عرضه کند اما از ذکر جزئیات خود داری کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): با بالا گرفتن درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با مزدوران دولت مستعفی یمن در ائتلاف عربی، نیروهای صنعاء به سمت گذرگاه شرقی شهر مأرب پیشروی کردند. خبرگزاری “الصحافه” یمن اعلام کرد: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت گذرگاه شرقی شهر مأرب و گذرگاه الودیعه هم‌مرز با عربستان پیشروی کردند.

خبرگزاری فارس: «آنتونتی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با شبکه «بی بی سی» تصریح کرد که سیاست «فشار حداکثری» دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران نتیجه‌ای نداشت. وزیر امور خارجه ایالات متحده بار دیگر مواضع دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص بازگشت به برجام را تکرار کرد و برخلاف تأکید جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه آمریکا حق تعیین شرط برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد، برای ایران شرط‌گذاری کرد. بلینکن تأکید کرد که ایالات متحده و شرکای اروپایی این کشور «بار دیگر در قبال موضوع ایران با یکدیگر همسو شده‌اند».

خبرگزاری ایرنا: مقامات افغانستان گفته اند که مرز ایران و افغانستان در گمرک اسلام قلعه شش روز پس از آتش سوزی هفته گذشته اکنون باز و تردد در این مسیر آغاز شده است. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات در گفت وگو با ایرنا  اظهار داشت با پیگیری و تلاش‌های جدی که انجام شد، مقام‌های محلی موفق شدند تا سیستم‌های گمرکی را در اسلام قلعه از روز گذشته،( جمعه)فعال سازند و روند حمل و نقل کالا میان دو کشور از سر گرفته شد. به گفته او ،با از سرگیری فعالیت‌ گمرک، انتقال محموله‌های صادراتی و وارداتی دوباره آغاز شده است.

خبرگزاری مهر: نظامیان اشغالگر آمریکایی کاروانی حامل تجهیزات نظامی و مواد لجستیک به پایگاه غیرقانونی خود در فرودگاه خراب الجیر در حومه حس که وارد کردند. منابع محلی به سانا اعلام کردند که اشغالگران آمریکایی ستونی متشکل از ۲۵ خودرو نظامی به یکی از مراکز خود در منطقه اللایف ستون در غرب شهر حس که از طریق جاده بین المللی به فرودگاه خراب الجیر در حومه شهر المالکیه وارد کردند. این در حالی است که اشغالگران آمریکا طی هفته‌های اخری دست به تحرکاتی در مناطق تحت اشغال خود در جزیره سوریه زده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: “میخائیل میشوستین” نخست وزیر روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد که سومین واکسن علیه ویروس کرونا که توسط مرکز “چوماکووا” تولید شده و نام “کوی‌.واک” برای آن انتخاب شده، به ثبت رسید. به گفته نخست وزیر روسیه، نخستین محموله از این واکسن به تعداد 120 هزار دوز به زودی، در اواسط ماه مارس (اواخر اسفند ماه) وارد چرخه واکسیناسیون همگانی خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه: گیتس، بنیان گذار مایکروسافت، در کنفرانس امنیتی مونیخ، از امکان سرمایه گذاری میلیاردها دلار در ساخت شرکت هایی برای تولید واکسن علیه ویروس کرونا خبر داد. وی گفت: ما به سرمایه گذاری بزرگ نیاز داریم. صحبت در مورد میلیارد ها دلار در میان است تا اینکه اطمینان حاصل کنیم چنین اتفاقی هرگز دوباره رخ ندهد. گیتس همچنین بر لزوم همکاری بین کشورها و شرکت ها تأکید کرد. به نظر وی، در حال حاضر و در سال های آینده، اولویت اصلی جهان باید دسترسی برابر به داروها و همچنین یکسان سازی در سطح کارشناسان برای جلوگیری از حوادث مشابه در آینده باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *