جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

چشم‌انداز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۴/ دو رویکردی که پوتین در پیش می‌گیرد

روسیه و اوکراین در حالی سال جدید میلادی را آغاز کردند که جنگ به سود مسکو در حال پیشروی است. خبرآنلاین چشم‌انداز جنگ اوکراین را در ابعاد نظامی، اقتصادی و همکاری‌های ایران و روسیه در سال ۱۴۰۳ بررسی کرده است.

روایت یک مسئول سازمان ملل از مشاهدات خود در غزه فاجعه زده / از تخریب بیمارستان ها تا شرایط غیرانسانی ما فوق تصور زایمان زنان باردار

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل در فلسطین اوضاع در باریکه غزه را با گذشت ۶ ماه و نیم از حملات به مراکز درمانی و بیمارستان ها ، جهنم انسانی توصیف کرد….

سفیر ایران: درصورت ادامه شرارت‌های رژیم اسرائیل پاسخی کوبنده‌تر از پاسخ اول خواهیم داد

لندن – ایرنا – سفیر جمهوری اسلامی ایران در «رم» با اشاره به دفاع مشروع ایران در برابر اقدام تجاوزکاران رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه هشدار داد که درصورت ادامه شرارت‌های این رژیم پاسخ کوبنده‌ای، فراتر از پاسخ اول خواهیم داد.

Loading

رسانه‌ها: خروج جنبش انصارالله از فهرست گروه‌های تروریستی و…

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: امتناع ناتو از خروج از افغانستان، خروج جنبش انصارالله از فهرست گروه‌های تروریستی، احتمال سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، کمک بیش از ۹۷ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان، آغاز نشست سوچی برای حل بحران سوریه، تصویب پیش نویس قانون "جدایی طلبی" در مجلس فرانسه ، عبور ناوشکن آمریکایی از حریم آبی چین در دریای چین جنوبی، ترامپ، کاندیدای منتخب اکثر جمهوری‌خواهان در ۲۰۲۴، تأکید شورای همکاری خلیج فارس بر حل سیاسی بحران یمن، سیاسی کاری بایدن با واکسن کرونا، تاکید سید حسن نصرالله به قدرت منطقه ای ایران، نشست امنیتی ارتش با حضور سران قبایل یمن برای نهایی کردن آزادی مأرب، حذف بن سلمان در سیاست جدید واشنگتن و ریاض و عدم همراهی اسرائیل با دولت آمریکا در صورت بازگشت به برجام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایران پرس: ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در نشستی خبری گفت که خروج نیروهای این سازمان از افغانستان بستگی به کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان دارد. وی تصریح کرد که «هیچ‌یک از ما نمی‌خواهد بیش از آن‌که باید در افغانستان باقی بماند، اما ما تا پیش از زمان مناسب از این کشور خارج نخواهیم شد. افغانستان هیچ‌گاه نباید به پناهگاه تروریست‌ها برای حمله به کشورهای ما بدل شود.» استولتنبرگ از طالبان خواست تا سطح خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهد.

یورونیوز: وزارت خزانه‌داری آمریکا همانطور که پیش‌تر وعده داده شده بود روز سه‌شنبه به صورت رسمی نام جنبش انصارالله یمن را از فهرست سیاه سازمان ‌های تروریستی ایالات متحده حذف کرد. در بیانیه‌ای که به همین منظور در وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده آمده است که حکم قرار گرفتن جنبش انصار‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی از امروز، شانزدهم فوریه ۲۰۲۱ لغو می‌‌شود و این جنبش به موجب تغییرات صورت گرفته از این پس دیگر مشمول مقررات تحریم‌های جهانی تروریسم، مقررات تحریم‌ سازمان‌های تروریستی خارجی و یا فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ نیست. در این بیانیه همچنین تاکید شده که اتباع آمریکا دیگر نیاز به کسب مجوز ویژه برای انجام معاملات و یا مراوده در قالب فعالیت‌های گوناگون با جنبش انصارالله را ندارند مگر آنکه طرف معامله یا فعالیت‌ها افراد تحریم شده باشند یا آنکه فعالیت‌ها به نحوی ممنوع شده تلقی شوند.

العالم فارسی: خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال با انتشار توئیتی از پیشنهاد مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران خبر داد. لارنس نورمن خبرنگار نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در اروپا، خاطرنشان کرده، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرده برای ادامه رایزانی ها با ایران، استمرار نظارت های آژانس و نیز یافتن راه حل قابل قبول برای طرفین (ایران و آژانس) به تهران سفر کند.

خبرگزاری صدا و سیما: نمایندگی بانک جهانی در افغانستان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بانک جهانی بسته کمکی ۹۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری را برای کمک به افغان‌های آسیب دیده از خشکسالی و شیوع ویروس کرونا برای افغانستان تصویب کرد. بخشی از این اعتبار برای رفع فوری تاثیرات خشکسالی در افغانستان اختصاص یافته است.

آناتولی  ترکیه: پانزدهمین دور نشست سوچی با محور حل بحران سیاسی سوریه با حضور هیئت‌های ترکیه، ایران، روسیه به‌عنوان کشورهای ضامن و رژیم اسد و مخالفان نظامی آغاز شد. این نشست که در چارچوب روند آستانه برگزار می‌شود، آخرین بار دسامبر 2019 با مشارکت دیدارهای دوجانبه ترتیب داده شده بود. به گزارش وزارت دفاع روسیه، نشست‌های دوجانبه هیئت‌های شرکت کننده بدون حضور خبرنگاران در حال برگزاری است. الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ویلادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزارت امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی و سلجوق اونال مدیرکل امور سوریه در وزارت امور خارجه ترکیه در این نشست شرکت می‌کنند. همچنین نماینده مخالفان احمد طعمه و ایمن العصیمی معاون وزیر خارجه سوریه نیز به نمایندگی از هیئت رژیم در پانزدهمین نشست سوچی حضور دارند. گیر پدرسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه ریاست این نشست دو روزه را برعهده خواهد داشت.

تی.آر.تی ترکیه: پیش نویس این قانون به این دلیل که مسلمانان فرانسه را هدف قرار داده به عنوان “جدایی طلبی” مورد انتقاد قرار گرفت، در شورای ملی تصویب شد. در رأی گیری، این پیش نویس قانون با 347 رأی “موافق” در برابر 151 رأی “مخالف” تصویب شد. 65 نماینده رای ممتنع دادند. این لایحه امکان تعطیلی انجمن‌های مذهبی که تحریک خشونت علیه شخصی را تشویق می‌کنند و یا بر اساس جنسیت او تبعیض قائل می‌شوند، ممکن می‌سازد. در این لایحه ضمن بیان اینکه کسانی که به دلایل مذهبی به مقامات دولتی تهدید، خشونت و توهین می‌کنند به 5 سال زندان و 75 هزار یورو محکوم خواهند شد، آمده است برای انجمن‌های مذهبی که منبع کمک‌های بیش از 10 هزار یورویی خود در خارج از کشور را فاش نمی‌کنند، جریمه 3 هزار و 750 یورو پیش بینی شده است.

خبرگزاری ایلنا: در آخرین اقدام واشنگتن برای به چالش کشیدن ادعاهای پکن در آب‌های مورد اختلاف منطقه، یک ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا از طریق جزایر مورد ادعای چین در دریای چین جنوبی عبور کرده است. ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ناوشکن «یو‌اس‌اس راسل»  مطابق با قوانین بین‌المللی بر حقوق و آزادی‌های ناوبری دریایی در جزایر «اسپارتلی» تاکید کرده است. چین ادعای حاکمیت بر کل مجمع الجزایر را دارد، اما کشورهای «برونئی»‌، «مالزی»، «فیلیپین»، «تایوان» و «ویتنام» نیز ادعاهایی را برای مالکیت بر برخی یا همه جزایر مطرح کرده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اگر انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ جمهوری‌خواهان امروز برگزار می‌شد، دونالد ترامپ گزینه اصلی برای پیروزی بزرگ بود”. این پیامی از نظرسنجی مشورتی پولیتیکو-مورنینگ بود که روز سه‌شنبه منتشر شد؛ ۳ روز پس از تبرئه ترامپ در محاکمه دومین استیضاح به اتهام تحریک شورش کنگره آمریکا در ۶ ژانویه. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، از میان رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه، ۵۹ درصد گفتند می‌خواهند ترامپ نقش برجسته‌ای در حزب آن‌ها بازی کند، که این پاسخ ۱۸ امتیاز بیشتر از نظرسنجی مشابهی که پس از شورش کنگره تهیه شده بود، به دست آورد. اندک تعداد کمتری، ۵۴ درصد، گفتند آن‌ها در انتخابات مقدماتی از ترامپ حمایت خواهند کرد.

خبرگزاری فارس: «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در ریاض با «احمد عوض بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» دیدار کرد. در بیانیه صادره از دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس آمده است که الحجرف بر موضع این شورا در حمایت از دولت هادی برای پایان دادن به بحران یمن از طریق راه‌حل سیاسی با استناد به مرجعیت‌های سه‌گانه اعم از طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن، مصوبات کنگره گفت‌وگوی ملی فراگیر و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت تأکید کرد.

خبرگزاری ایرنا: درحالی که سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهادهای بین المللی بشردوستانه درباره دسترسی یکپارچه و همگانی در سطح جهانی به واکسن کووید-۱۹ هشدار و نسبت به سیاسی شدن آن ابراز نگرانی می کنند، جو بایدن واکسن کرونا را دست آورد دولت خود خواند. بایدن در مصاحبه ای تلویزیونی با سی ان ان، واکسن کرونا را حاصل کار دولت خود دانست. بایدن دراین مصاحبه به «اندرسون کوپر» مجری این برنامه می گوید: اگر به یاد داشته باشید تا پیش از روی کار آمدن دولت من، (در آمریکا) واکسن کرونا نداشتیم. بایدن با این گفته نشان داد که قصد استفاده و بهره برداری سیاسی از واکسن کووید-۱۹ را دارد، این درحالی است که شرکت سازنده واکسن فایزر پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و در دوره ریاست جمهوری رئیس جمهوری سابق، خبر از آماده شدن این واکسن داد.

خبرگزاری مهر: دبیرکل حزب الله لبنان شامگاه سه شنبه پیرامون موضوعات مختلف از جمله تحولات داخلی لبنان و اوضاع منطقه سخنرانی کرد. سید حسن نصرالله گفت: ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سپری شده است و این جمهوری پایدار مانده و در تمام زمینه‌ها پیشرفت کرده است حتی به قدرت منطقه‌ای بزرگی تبدیل شده که روی آن حساب می‌شود.

خبرگزاری تسنیم: در ادامه حملات هوایی ائتلاف سعودی به مناطق مختلف یمن، جنگنده‌های سعودی در دو نوبت منطقه «حرض» در استان «حجه»، در یک نوبت منطقه «الشعف» در استان الجوف و در دو نوبت منطقه «الظاهر» در استان صعده را هدف قرار دادند. از سوی دیگر نشستی نظامی ویژه و مهم برای رقم زدن سرنوشت جبهه مأرب به ریاست «علی الموشکی» رئیس ستاد نیروهای مسلح و با حضور «عبدالله الحاکم» رئیس سازمان اطلاعات نظامی یمن و مشارکت برخی بزرگان و شیوخ یمن در صنعا برگزار شد.

اسپوتنیک روسیه: یک مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، اظهارات روز گذشته سخنگوی کاخ سفید در خصوص ارزیابی روابط با ریاض را نشانه بازگشت واشنگتن به روند طولانی مدت دیپلماتیک دانست. به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، جو بایدن رئیس‌ جمهوری آمریکا در اقدامی که نشانگر اُفت روابط با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و حاکم بالقوه این کشور است، قصد دارد روابط واشنگتن-ریاض را  ارزیابی کند. جن ساکی سخنگوی کاخ سفید دیروز سه‌ شنبه به خبرنگاران گفت: ما می خواهیم روابط خود را با عربستان‌ سعودی دوباره ارزیابی کنیم. وی افزود: بخشی از این موارد بازگشت روابط به همتای متقابل است و همتای رئیس جمهوری ملک سلمان است.

دویچه وله: گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل تشدید تحریم‌ها و تهدید نظامی را یگانه سیاست صحیح در قبال ایران می‌داند. او گفته است اسرائیل در صورت بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، با استراتژی راهبردی آن کشور همراهی نخواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *