جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading

رسانه‌ها: اصابت 4 فروند راکت به پایگاه نیروهای آمریکایی در اربیل و…

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: حضور ایران در رزمایش بین‌المللی در پاکستان، نامه ایران به آژانس درباره پروتکل الحاقی، واکنش دیوان کیفری بین‌المللی به اتهام‌زنی نتانیاهو، تبدیل شدن چین به شریک تجاری اصلی اتحادیه اروپا، اصابت 4 فروند راکت به پایگاه نیروهای آمریکایی در اربیل، جزئیات مکالمه تلفنی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا، اهداف سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران، درخواست کمک رئیس اقلیم کردستان عراق از شورای امنیت، حمایت ریاض از پیشبرد دیپلماسی برای پایان جنگ یمن، اعتراف نتانیاهو به وجود اختلاف بین واشنگتن و تل آویو، وحشت دولت خودخوانده یمن از پیشروی نیروهای مقاومت در «مأرب»، رتبه نخست عربستان برای نقض آزادی بیان در حوزه خلیج فارس، بازگشت ترامپ به عرصه سیاست و حضور اردن، عراق و لبنان در نشست آستانه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایران پرسرزمایش چندملیتی موسوم به «امن-۲۰۲۱» به میزبانی نیروی دریایی پاکستان و با حضور ۴۵ کشور ازجمله یک هیات ناظر نظامی از ایران در بندر «کراچی» آغاز شد. مراسم افتتاحیه رزمایش بین‌المللی امن-۲۰۲۱ با حضور جانشین فرمانده نیروی دریایی پاکستان و هیات‌های نظامی کشورهای مختلف در ساحل شهر کراچی برگزار شدهیات نظامی ایران متشکل از نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ریاست امیر دریادار دوم “آریا شفقت رودسری” به همراه سرهنگ “مصطفی قنبرپور” وابسته نظامی ایران در پاکستان در این رزمایش به‌عنوان ناظر حضور دارند.رزمایش دریایی “امن” هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. این رزمایش از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و در آن انواع تجهیزات دریایی و نظامی پاکستان و توان رزمی آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. رزمایش بین‌المللی “امن” با شعار “در کنار هم برای صلح” تا ۱۶ فوریه در کراچی ادامه خواهد داشت.

یورونیوز:  ایران می‌گوید از ۵ اسفند (۲۳ فوریه) رسما به اجرای پروتکل الحاقی پایان می‌دهد و این موضوع را طی نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده است. کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۵ فوریه با اعلام این مطلب افزود: «این اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس برای رفع تحریم‌ها صورت گرفته است.» آقای غریب آبادی همچنین تاکید کرد: «ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به دلیل عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های ایران تصمیم به اجرای این برنامه کرده است.» مجلس ایران طی قانونی دولت را مکلف کرده، در صورتی که یک ماه پس از آغاز به کار دولت جدید آمریکا، واشنگتن، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو نکند، دولت باید به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پایان دهد.

العالم فارسی: منابع صهیونیستی، گزارش دادند که دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه به اتهام‌زنی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ارتباط با تصمیم اخیر این دادگاه پاسخ داده است. دادگاه کیفری بین‌‌المللی (لاهه)، اخیرا، در اقدامی رأی به صلاحیت خود برای رسیدگی به پرونده اراضی فلسطین اشغالی داد. رسانه‌ها به نقل از دادگاه کیفری بین‌المللی گزارش دادند که این دادگاه رأیی صادر کرده که به موجب آن، صلاحیت رسیدگی قضایی به اراضی اشغالی فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به این دادگاه واگذار می‌شود. پس از این تصمیم، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دادگاه لاهه را به جانبداری سیاسی علیه تل‌آویو و یهودستیزی متهم کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: دفتر آمار اتحادیه اروپا موسوم به یورواستَت دوشنبه با اشاره به افزایش واردات و صادرات چین با این اتحادیه با وجود بیماری همه گیر کرونا، اعلام کرد چین در سال ۲۰۲۰ از آمریکا پیش افتاد و به شریک تجاری اصلی اتحادیه اروپا تبدیل شد. یورواستَت اعلام کرد واردات اتحادیه اروپا از چین در سال ۲۰۲۰، پنج ممیز شش دهم درصد افزایش یافت و ارزش آن به ۳۸۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو (حدود ۴۶۵ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار) رسید. صادارت این اتحادیه به چین نیز در سال گذشته با دو ممیز دو دهم درصد افزایش به ۲۰۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو (حدود ۲۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار) رسید.

آناتولی  ترکیه: به گزارش منابع امنیتی ایالات متحده، در حمله شب گذشته به فرودگاه اربیل 14 راکت شلیک شد که 4 فروند از این راکت‌ها به پایگاه نیروهای آمریکایی اصابت و 10 فروند دیگر در محوطه خارجی فرود آمده است. در نتیجه این حمله 5 پیمانکار غیرنظامی و 1 سرباز آمریکایی مجروح، همچنین یک پیمانکار جان باخته‌اند. آنتونی بلینک، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کرد شمال عراق اظهار داشت که از تمام تلاش‌ها برای شناسایی عاملان این حمله حمایت می‌کنیم.

تی.آر.تی ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفتگو کرد. بلینکن در جریان این مکالمه تلفنی مراتب تسلیت خود به خاطر شهادت 13 شهروند ترکیه در منطقه گارا را ابراز کرده و سازمان تروریستی و تجزیه طلب پ ک ک را مسئول این حادثه خائنانه خواند. بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع دیپلماتیک، چاووش‌اوغلو در جریان این دیدار که طی آن روابط دوجانبه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت، به بلینکن به خاطر انتصابش به سمت وزیر امور خارجه آمریکا تبریک گفت. در جریان گفتگوی تلفنی چاووش‌اوغلو و بلینکن، برخی از مسائل منطقه‌ای و موضوعاتی نظیر فتو، پ ک ک / پ ی د، مبارزه با تررویسم، سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 خریداری شده از روسیه توسط ترکیه، سوریه و مساله شرق مدیترانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این مکالمه تلفنی که طی آن دو طرف در خصوص گسترش گفتگوهای صمیمانه و آزاد توافق کردند، مراتب نارضایتی ترکیه از اظهارات اخیر مقامات آمریکایی ابراز گردید.

خبرگزاری ایلنا: محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در توییتر نوشت: برای دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و رایزنی درباره تحولات اخیر در منطقه و روش‌های افزایش امنیت و ثبات بوسیله مذاکرات سازنده به تهران سفر کردم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در سخنانی حمله راکتی گروه عراقی موسوم به “سرایا اولیاء الدم” به پایگاه الحریر در اربیل را محکوم کرد. بارزانی از شورای امنیت و سازمان ملل خواست که این تهدیدات را جدی بگیرند و برای پایان دادن به تهدیدات علیه اقلیم کردستان با کمک به دولت عراق در اجرای قانون اساسی و به ویژه ماده ۱۴۰ آن تلاش کنند. وی همچنین از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق و همچنین فرماندهی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق خواست که هرچه سریع‌تر سازوکار هماهنگی با اقلیم کردستان عراق را وضع کنند و نیروهای امنیتی موسوم به آسایش و پیشمرگ کرد با ارتش و نیروهای امنیتی عراق و همچنین ائتلاف بین‌المللی در منطقه همکاری کنند.

خبرگزاری فارس: «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل گفت که برای دفاع از منافعمان نیازی به اجازه از دیگران نداریم. وی که با شبکه «العربیه» مصاحبه می‌کرد، بدون اشاره به 6 سال تجاوز ائتلاف متجاوز سعودی به یمن، مدعی شد: «حوثی‌ سازمانی تروریستی است و بر این اساس با آنها تعامل خواهیم کرد.» المعلمی در ادامه گفت که نماینده آمریکا در امور یمن در حال همکاری با نماینده سازمان ملل برای حل بحران یمن است. نماینده سعودی در سازمان ملل در ادامه سخنانش مدعی شد که نقش ایران در یمن تخریب کننده است. وی گفت که راه‌حل در یمن در گفت‌وگو میان یمنی‌ها نهفته بوده و راه‌حل یمن تنها از راه دیپلماسی حاصل می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: پایگاه اطلاع‌رسانی «الشرق الاوسط» روز سه شنبه نوشت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت و گو با شبکه ۱۲ تلویزیون این رژیم گفت: به رغم این اختلاف نظر، روابط بین او و بایدن رئیس جمهوری آمریکا قوی است. بایدن رئیس جمهوری آمریکا پس از به قدرت رسیدن از  ۲۰ ژانویه تاکنون با تعدادی از رهبران، روسای جمهوری و مقامات کشورهای جهان تماس تلفنی برقرار کرده است، اما تماس با نتانیاهو را نادیده گرفته است. در همین حال، کاخ سفید روز جمعه بدون اینکه تاریخی مشخص کند، اعلام کرد که بایدن و نتانیاهو به زودی با یکدگیر صحبت می‌کنند.

خبرگزاری مهر: «محسن باصره» معاون رئیس پارلمان دولت خودخوانده یمن نسبت به آزاد سازی شهر مأرب به دست نیروهای مقاومت این کشور ابراز نگرانی کرد. وی مدعی شد که برای جلوگیری از آزادی مأرب و پیشروی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در این جبهه، باید بسیج عمومی اعلام شود. باصره گفت: دولت و شورای دفاع ملی باید برای جلوگیری از آزاد سازی مأرب، تصمیمات فوری اتخاذ کنند. روز گذشته، نیروهای یمنی در ادامه تحقق دستاوردهای میدانی خود موفق شدند در مناطق وسیعی از استان مأرب پیشروی کنند. بخش عمده‌ای از این پیشروی‌ها در شمال غرب استان مأرب محقق شده است.

خبرگزاری تسنیم: براساس نظرسنجی تخصصی « مرکز مطالعات و انتشارات خلیج فارس» که به عنوان اولین نشریه تحقیقاتی تخصصی مربوط به اندازه گیری شاخص مشارکت سیاسی در کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود،عربستان سعودی پادشاهی ظالم و مستبد دارد. بر اساس این نظرسنجی عربستان سعودی با توجه به منع آزادی‌های عمومی ، در شاخص مشارکت سیاسی در میان کشورهای خلیج فارس رتبه آخر را گرفت. این نظرسنجی تخصصی واقعیت ظلم و استبداد را در عربستان تأیید کرد.

اسپوتنیک روسیه: دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از شکست استیضاح در مجلس سنا، قصد دارد شرکت در زندگی سیاسی کشور را از سربگیرد. اولین گام برای رئیس جمهور سابق آمریکا جهت دستیابی به هدف خود، مصاحبه با رسانه های دوست جمهوریخواهان خواهد بود. جیسون میللر دستیار ترامپ گفت:«در روزهای آینده، زیاد در باره او خواهید شنید». ترامپ از بازگشتش به عرصه سیاست خبر داد و گفت: جنبش تاریخی، وطن‌پرستانه و زیبای آمریکا را دوباره با عظمت کنیم، تازه آغاز شده است. در ماه‌های پیش‌رو، چیزهای زیادی برای به اشتراک گذاشتن با شما دارم. ما کارهای بسیار زیادی پیش روی خود داریم و به زودی با دیدگاهی برای آینده روشن، درخشان و بدون محدودیت برای آمریکا، ظهور خواهیم کرد.

دویچه وله: نشست موسوم به آستانه در شهر سوچی روسیه برگزار می‌شود. در این نشست که هدف آن پایان‌دادن به بحران سوریه است، علاوه بر ایران، ترکیه، روسیه، نمایندگان رژیم اسد و مخالفانش، اردن، عراق و لبنان هم به عنوان ناظر شرکت خواهند کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *