جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

سفیر ایران در مسکو: موشک‌های ما در اسرائیل، یعنی “ما می‌توانیم”

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به پاسخ تنبیهی کشورمان به رژیم صهیونیستی، به مقایسه‌ای از توانایی نظامی ایران در دوران جنگ تحمیلی و مقطع کنونی پرداخت و گفت: موشک‌های ما در سرزمین‌های اشغالی یعنی “ما می‌توانیم”،‌ پیشرفت و حرکت.

Loading

رسانه ها؛ تکرار زیاده‌خواهی آمریکا درباره برجام و…

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اظهارات جدید سخنگوی کاخ سفید درباره برجام، بیانیه تروئیکای اروپایی درباره ایران، تهدید لاوروف به قطع رابطه با اتحادیه اروپا، معرفی دولت جدید ایتالیا، تصمیم آمریکا برای بازنگری در توافق با طالبان، انتقاد معاون رئيس جمهور افغانستان از مذاکرات دوحه، حضور رئیس جمهور اوکراین و سفرای گروه جی ـ7 در جبهه دونباس، سکوت ارتش میانمار در برابر تحریم های آمریکا، تصمیم بایدن برای تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو و خارج کردن نام انصارلله از فهرست تروریسم آمریکا، واکنش سازمان ملل به لغو تحریم «تروریستی» انصارالله، تحرکات نظامی جدید ترکیه در لیبی، تعقیب ۲۰ متخصص رژیم صهیونیستی به ظن فروش موشک به یک کشور آسیایی، شوک بزرگ کرونا به اقتصاد انگلیس و  ساخت پهپادهای تهاجمی سنگین در روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس: سخنگوی کاخ سفید جمعه شب دوباره بدون اشاره به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام از ایران خواست به تعهدات کامل خود ذیل این توافق بازگردد.”جن ساکی” Jen Psaki  با تکرار زیاده‌خواهی‌های همیشگی واشنگتن درخصوص برجام، مدعی شد، اگر ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد، واشنگتن نیز همین اقدام را انجام خواهد داد. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم روز جمعه اعلام کرده بود، بازگشت آمریکا به برجام منوط به اجرای کامل تعهدات ایران است.

یورونیوز: فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه ای مشترک ایران را متهم کردند که با نقض تهدات خود در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ روند دیپلماسی را به «مخاطره» انداخته است.بیانیه مشترک پاریس، لندن و برلین در حالی صادر می شود که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه گذشته اجرای تعهدات هسته ای ایران را شرط بازگشت کشورش به برجام و لغو تحریم ها دانسته بود. سه کشور اروپایی امضاء کننده برجام در بیانیه خود مدعی شدند که ایران «فرصت» پدید آمده برای «دیپلماسی هسته ای» را زیر سوال برده است.

دویچه وله: تنش در مناسبات روسیه و اتحادیه اروپا افزایش یافته است. وزیر امور خارجه روسیه اتحادیه اروپا را تهدید به قطع رابطه کرد. اظهاراتی که پس از آن توسط سخنگوی کرملین تا حدودی تعدیل شد. موضوع بر سر ناوالنی، منتقد دولت روسیه است.لاوروف در سخنان خود تاکید کرده که هرگاه اتحادیه اروپا در رابطه با محکومیت آلکسی ناوالنی، منتقد دولت پوتین، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کند، قطع مناسبات با اتحادیه اروپا می‌تواند یکی از گزینه‌های متقابل دولت روسیه باشد.

العالم فارسی: مامور تشکیل دولت جدید ایتالیا از کابینه خود که متشکل از سیاستمداران و تکنوکرات‌هاست، رونمایی کرد. ماریو دراگی که پیش تر رئیس بانک مرکزی اروپا بود، پس از چند روز مذاکره با گروه های سیاسی اعلام کرد که حمایت لازم برای تشکیل دولت را کسب کرده و دولت وی شامل ۱۵ سیاستمدار و ۸ تکنوکرات خواهد بود. دراگی فردی را برای وزارت اروپا انتخاب نکرد. انتظار می رود که خودش عهده دار امور اروپایی باشد.

خبرگزاری صدا و سیما: پنتاگون اعلام کرد هنوز درباره نوع بازنگری در توافق با طالبان تصمیم نگرفته ایم. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد: در توافق با طالبان بازنگری می‌کنیم، ولی هنوز درباره نوع این بازنگری تصمیم نگرفته ایم.مقام‌های کاخ سفید آمریکا می‌گویند دولت جوبایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا توافق صلحی را که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا با طالبان امضا کرده بود، دوباره بررسی خواهد کرد.

آناتولی  ترکیه:  معاون دوم رئیس جمهور افغانستان از افزایش درگیری و تلفات طی 6 ماه اخیر در این کشور خبر داده و گفت که مذاکرات دوحه نیز در طول 5 ماه گذشته هیچ دستاورد ملموسی نداشته است. سرور دانش اظهارداشت: «طالبان نه تنها هیچ جدیت و صداقتی از خود برای صلح نشان نداده‌اند بلکه خشونت‌ها را افزایش داده و برای جنگ‌های شدیدتر بهاری برای سال 1400 شمسی آمادگی می‌گیرند.

تی.آر.تی ترکیه: ولادیمیر زلنسکی رئیس دولت اوکراین به همراه سفرای کشورهای گروه جی ـ7 در جبهه دونباس بررسی‌هایی بعمل آورد. ریاست دولت اوکراین با انتشار اطلاعیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: ولادیمیر زلنسکی به همراه سفیرکبیران کشورهای گروه جی ـ7 بررسی‌هایی در خط جبهه دونباس بعمل آورده و با سربازان در جبهه گفتگو کردند.گروه تماس سه گانه متشکل از روسیه، اوکراین و سازمان همکاری و امنیت اروپا روز 27 جولای سال 2020 برای حل بحران دونباس تصمیم به اعلام آتش‌بس گرفت.

ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا در واکنش به کودتای ارتش در میانمار در اوایل ماه جاری، روز پنچشنبه تحریم هایی را علیه ارتش این کشور اعمال کرد اما  ارتش میانمار سکوت کرده است .  باور بر این است که ارتش میانمار با دقت زیر نظر دارد که تحریم های آمریکا چقدر فراگیر خواهند بود و ژاپن و کشورهای اروپایی چه واکنشی نشان خواهند داد. به رغم اینکه ارتش اجتماعات از پنج نفر به بالا را ممنوع اعلام کرده، روز جمعه در یانگون، بزرگترین شهر میانمار، و سایر شهرها مردم به خیابان ها آمدند.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی کاخ‌سفید از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای تعطیلی بازداشتگاه «گوانتانامو» خبر داد.«جن ساکی» گفت که بایدن تصمیم دارد هدف تعطیلی بازداشت گوانتانامو را حداکثر تا پایان دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری خود محقق کند.«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا هم تعطیلی گوانتانامو را به عنوان یکی از وعده‌های اصلی خود مطرح کرده بود اما با وجود کاهش تعداد زندانیان این بازداشتگاه، با مخالفت کنگره، موفق نشد آن را تعطیل کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه دولت جدید آمریکا اعلام کرد تصمیم خارج کردن نام انصارالله از فهرست “تروریسم” از روز سه شنبه ۱۶ فوریه اجرایی می‌شود. آنتونی بلینکن گفت که این تصمیم نتیجه اوضاع وخیم انسانی در یمن و همچنین هشدارهای اتحادیه اروپا، سازمان ملل ملل ، سازمانهای امدادی و اعضای کنگره در مورد تأثیر تصمیم طبقه بندی انصارالله در فهرست سازمان های “تروریستی” است.

خبرگزاری فارس: سازمان ملل متحد از ادعای دولت جدید آمریکا برای خارج کردن گروه انصارالله یمن از فهرست سازمان‌های «اصطلاحاً تروریستی» واشنگتن استقبال کرد. سازمان ملل متحد گفته که از تصمیم دولت آمریکا استقبال می‌کند و امیدوار است که این اقدامات بتواند به حل و فصل سیاسی درگیری‌ها در یمن کمک کند.

خبرگزاری ایرنا: گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر سوریه» روز جمعه مدعی شد که ترکیه درحال آماده سازی برای اعزام گروه جدیدی از شبه نظامیان سوری مورد حمایت خود به لیبی است.براساس این گزارش، ترکیه همچنین عملیات بازگشت شبه نظامیان سوری که قرار بود ۲۵ ژانویه از لیبی خارج شوند را به دلایل نامعلومی متوقف کرده است.

خبرگزاری مهر:  سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ۲۰ متخصص تولیدات موشکی، شامل مقامات ارشد پیشین صنایع نظامی را به ظن تولید و فروش غیرقانونی موشک به یک کشور آسیایی تحت تعقیب قرار داد.  این ۲۰ اسرائیلی مظنون هستند که در برابر دریافت «مبالغ کلانی» و دریافت امتیازات دیگر از کشور یاد شده، قوانین اسرائیل را نقض کرده و اقدام به تولید موشک و فروش آن کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: بحران کرونا شوک اقتصادی بزرگی به انگلیس وارد کرده و بر اساس آمارهای رسمی منجر به کاهش تولید ناخالص ملی ۹.۹ درصدی در سال ۲۰۲۰ در این کشور شده که از زمان جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده است.اداره آمار ملی انگلیس روز جمعه اعلام کرد که تولید ناخالص ملی انگلیس در سال 2020 با کاهش 9.9 درصدی مواجه شده که از زمان جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده است.

اسپوتنیک روسیه: کارخانه هواپیما سازی چکالوف در شهر نووسیبیرسک روسیه در حال ساخت سه نمونه اولیه دیگر از هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی سنگین اس ـ 70 “اوخوتنیک” S-70) (Okhotnik است. یک مقام صنایع نظامی روسیه اعلام کرد : کارخانه هواپیما سازی  چکالوف در حال ساخت سه نمونه اولیه از پهپادهای S-70 است گه نمونه های  دوم ، سوم و چهارم هستند. طبق طرح مربوطه ، آزمایش های پروازی آنها باید طی سالهای  2023-2022 صورت بگیرد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *