جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

Loading

رسانه ها ؛ بالا گرفتن تنش میان مسکو و اروپا و…

۱۳۹۹/۱۱/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تهدید تحریم اروپا ضد روسیه ،تعطیلی سرکنسولگری آمریکا در ولادی وستوک روسیه، اعتراف نماینده سازمان ملل به شکست مذاکرات بازنگری قانون اساسی سوریه، آغاز عملیات جدید ترکیه در شمال عراق، تلاش ترکیه برای مذاکرت کرت برای اس 400، تحرکات خطرناک نظامی آمریکا در مرز عراق و کویت، تاکید شورای امنیت بر تشکیل دولت فراگیر در لیبی، دور سوم نشست طرف‌های لیبیایی در مصر برای مذاکره پیرامون پیش‌نویس قانون اساسی، واکنش نخست وزیر رژیم صهوینستی به اظهارات  بلینکن درباره  بلندی‌های جولان، نگرانی نهادهای حقوق بشری از تدوام سرکوب‌های گسترده در مصر، رای موافق سنای آمریکا به روند استیضاح ترامپ، سخنرانی رهبر چین در نشست سران چین با کشورهای مرکز و شرق اروپا، درخواست سازمان ملل از ۵۷ کشور جهان برای بازپس گیری اتباع داعشی، پایان تحقیقات تیم سازمان جهانی بهداشت در ووهان  و ابتلای بیش از ۱۰۷ میلیون نفر به کرونا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: در پی بالا گرفتن تنش‌های دیپلماتیک میان روسیه و اروپا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه احتمالا تحریم‌های جدیدی علیه مسکو وضع خواهد کرد. در پی تشدید تنش‌های دیپلماتیک میان روسیه و کشورهای اروپایی و اخراج چند دیپلمات اروپایی از روسیه به دلیل مشارکت در تظاهرات غیرقانونی در حمایت از «الکسی ناوالنی» چهره غربگرای مخالف روسیه، بورل اعلام کرد که در نشست آتی مقام‌های عالیرتبه اتحادیه اروپا، «پیشنهادهای قاطعی» را در ارتباط با روسیه ارائه خواهد کرد. «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: «در وهله اول ما ۲۲ فوریه (چهارم اسفندماه) در شورای امور خارجه و در ماه مارس (ماه آینده میلادی) در شورای اتحادیه اروپا درباره این موضوع (تحریم روسیه) بحث خواهیم کرد.

خبرگزاری تسنیم: یک مقام وزارت خارجه روسیه با اعلام اینکه سرکنسولگری آمریکا در شهر ولادی‌وستوک، طبق تصمیم یکجانبه واشنگتن تا اواسط فصل بهار بطور کامل تعطیل می‌شود، گفت: امیدواریم دولت بایدن در این خصوص تجدیدنظر کند. “آندری برووارتس” نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه در منطقه پری‌مورسکی اعلام کرد که سرکنسولگری آمریکا در شهر ولادی‌وستوک به احتمال زیاد در اواسط فصل بهار بطور کامل تعطیل خواهد شد.به گفته وی، تصمیم گیری درباره بسته شدن این دفتر نمایندگی‌ دیپلماتیک، بطور یکجانبه از سوی وزارت امور خارجه آمریکا گرفته شده و با توجه به تکمیل کلیه تشریفات لازم، این مسئله احتمالاً تا اواسط بهار سال 2021 شکل نهایی پیدا خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا:  نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بار دیگر به عدم موفقیت در روند پرونده سیاسی این کشور به دلیل پاره ای اختلاف ها اعتراف کرد. پیش از این «گی یر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه 11 بهمن در نشست خبری، نا امیدی عمیق خود از شکست کار کمیته بازنگری قانون اساسی سوریه به دلیل طرح موضوعاتی از سوی مخالفان و عدم پذیرش این پیشنهادها از سوی نمایندگان دولت را اعلام کرد.

خبرگزاری ایلنا: ترکیه از آغاز عملیات نظامی جدیدی علیه حزب کارگران کردستان عراق (پ.ک.ک) خبر داد.وزارت دفاع ترکیه طی بیانیه‌ای آغاز عملیات «پنجه عقاب ۲» در شمال عراق را تایید کرد.در این بیانیه آمده است که عملیات مذکور براساس حق دفاع ترکیه شکل گرفته و هدف از آن «پاسخ به حملات تروریستی و حراست ازمرزهای کشور است.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ترکیه برای استفاده از سامانه اس-۴۰۰ مذاکراتی به سبک “مذاکرات کرت” آغاز می‌کند.وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، آنکارا برای استفاده از سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ مذاکراتی را به سبک “مذاکرات کرت” آغاز خواهد کرد.وی با اشاره به استفاده یونان از سامانه موشکی اس-۳۰۰ علی‌رغم اینکه یکی از اعضای ناتوست، گفت: ما مذاکراتی را به سبک مذاکراتی که برای سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ در کرت استفاده شد، آغاز خواهیم کرد.

خبرگزاری مهر : کارشناس عراقی امور امنیتی از تحرکات مشکوک و خطرناک نظامیان آمریکایی در مرز عراق و کویت بدون اینکه بغداد در جریان این تحولات باشد، پرده برداشت. احمد الشریفی افزود: نظامیان آمریکایی از چند روز قبل ۶۰ خلبان به مرز عراق و کویت آورده‌اند.این کارشناس عراقی بیان کرد: حضور خلبانان با بالگردهای شینوک غول پیکر همگی گواه رویدادی خاص است و نشان می‌دهد که تحولاتی به دور از اطلاع دولت عراق در جریان است.

العالم فارسی: شورای امنیت سازمان ملل متحد با استقبال از توافق مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی، خواستار تشکیل دولت فراگیر و جدید در این کشور و آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی شد.شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر سه‌شنبه بیانیه ریاستی را با عنوان «وضعیت در لیبی» به تصویب رساند که در آن آمده است:شورای امنیت از توافق به دست آمده مجمع گفت‌وگوی سیاسی لیبی برای یک مقام اجرایی موقت به منظور برگزاری انتخابات در این کشور استقبال می‌کند.

آناتولی  ترکیه:  ماموریت پشتیبانی سازمان ملل در لیبی از برگزاری سومین دور نشست کمیته قانون اساسی این کشور در شهر غردقه مصر خبر داد.ماموریت پشتیبانی سازمان ملل در لیبی (UNSMIL) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کمیته قانون اساسی لیبی برای سومین بار در شهر غردقه مصر تشکیل جلسه داد تا در مورد پیش‌نویس قانون اساسی لازم برای انتخابات عمومی که قرار است 24 دسامبر برگزار شود، بحث و بررسی کند.

یورونیوز:  دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به اظهارات روز گذشته تونی بلینکن، وزیر خارجه عنوان کرد که بلندی‌های جولان برای همیشه بخشی از  اسرائیل باقی خواهد ماند.آ‌قای بلینکن در گفتگوی روز سه‌شنبه خود با سی‌ان‌ان تصمیم دولت پیشین آمریکا را مبنی بر به‌رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به‌عنوان بخشی از اسرائیل، تصدیق نکرده بود.

دویچه وله:  بیش از یک‌صد سازمان بین‌المللی حقوق بشری در نامه‌ای خطاب به جامعه بین‌الملل در مورد نقض حقوق بشر در مصر هشدار داده و آن را محکوم کرده‌اند. آنها می‌گوید نقض حقوق بشر در این کشور به مرحله حاد رسیده است. به گفته نهادهای حقوق بشری بین‌المللی، از زمان سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر در سال ۲۰۱۳ نهادهای امنیتی این کشور به سرکوب هر چه تمام‌تر علیه خبرنگاران، دانشگاهیان، هنرمندان و سیاستمداران وارد عمل شده‌اند.

اسپوتنیک روسیه: نتایج رای گیری نشان می دهد که سنای ایالات متحده روند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق را قانونی خوانده است. موضوع احتمال استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق، در گذشته در دادگاه ها مورد توجه نبوده و حقوقدانان نظرات مختلفی در این مورد دارند، با این وجود سناتورها تصمیم گرفتند که می توانند به تنهایی این مسئله را حل کنند، بنابراین روند استیضاح ادامه خواهد داشت.

رادیو چین: شی جین پینگ در نشست سران چین با کشورهای مرکز و شرق اروپا سخنرانی کرد. او تاکید کرد چین و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی بنا بر اصول ویژه خود هم پذیرفتنی برای همه طرفها عبارت از مشورت، سودمندی برای همه، توسعه مشترک و نوآوری همکاری میکنند. رئیس جمهور چین ارتباطات چین با کشورهای اروپای مرکزی و شرقی را بر اساس احترام متقابل، بدون پیش شرط سیاسی، برابری کشورها و مشارکت همه کشورها توصیف کرد.

ایران پرس: کارشناسان سازمان ملل از ۵۷ کشور جهان خواستند، اتباع وابسته به گروه تروریستی داعش را که در زندان‌ها و اردوگاه‌های سوریه نگهداری می‌شوند، به کشور‌شان برگردانند. کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل از ۵۷ کشور جهان خواستند حدود هزار تن از شهروندانشان مرتبط با گروه تروریستی داعش را که همراه با زنان و کودکان در اردوگاه‌های مستقر در شمال شرق سوریه زندانی هستند، تحویل گرفته و به کشورشان برگردانند. طبق این گزارش، حدود ۹۴۶۲ زن و کودک خارجی جزو ۶۴۶۰۰ بازداشت شده در اردوگاه‌های «الهل» و «روج» سوریه هستند؛ اردوگاه‌هایی که کُردهای سوری مسئول آنها هستند.

 ان. اچ.کی ژاپن: کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به دیدارشان از ووهان پایان داده اند. آنها برای تحقیق درباره منشأ ویروس کرونا که اکنون بیش از ۱۰۶ میلیون نفر در جهان به آن مبتلا شده اند در این شهر چین بودند. سرپرست این تیم گفت که یافته هایشان حاکی از آن است که بعید به نظر می رسد این ویروس از یک آزمایشگاه محلی نشت کرده باشد.

خبرگزاری صدا و سیما:  براساس آمار، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان بیش از ۱۰۷ میلیون نفر، تعداد جان باختگان بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و شمار بهبودیافتگان بیش از ۷۹ میلیون نفر گزارش شده است. بر اساس اعلام سایت ورلد او مترز، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۱۰۷۳۸۹۹۹۸ نفر، شمار جان باختگان به ۲۳۴۹۱۷۱ نفر و شمار بهبودیافتگان به ۷۹۲۹۷۴۷۴ نفر افزایش یافته، همچنین وضعیت بیش از ۱۰۲ هزار نفر از مبتلایان، وخیم گزارش شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *