جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

Loading

پیامدهای تشدید آشفتگی‌های سیاسی آمریکا

۱۳۹۹/۱۰/۲۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا جای ممکن ترامپ را با وضعیتی فضاحت بار از کاخ سفید بیرون کنند، گفت: انتقادات و نگرانی جمهوری خواهان نسبت به یک فرد شکست خورده در انتخابات که با رفتارهای غیرمعمول، بی‌ثباتی شخصیتی و آشفتگی در سیاستش تا این اندازه جنجالی بوده و هواداران دردسرسازی هم دارد، طبیعی است.

دیاکو حسینی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به نامه رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا برای طرح استیضاح ترامپ در کنگره در پی ناآرامی‌هایی که منجر به کشته شدن پنج نفر از هواداران ترامپ شد، خاطرنشان کرد: موضع دموکرات‌ها در قبال ترامپ تکرار مواضع چهار سال قبل آن‌ها است، آن‌ها به ترامپ بی‌اعتماد بودند و این بی‌اعتمادی چیزی فراتر از رقابت بین دو حزب بود.

وی افزود: حزب دموکرات جدا از اینکه ترامپ به عنوان یک فرد جمهوری خواه کاخ سفید را در اختیار داشت، بی‌اعتمادی مضاعفی هم نسبت به او داشتند؛ به این دلیل که او را فردی کاملا بی‌ثبات و غیر قابل پیش بینی می‌دانستند و معتقد بودند که او هیچ گاه به قواعد بازی سیاست در آمریکا پایبند نبوده است.

 

جمهوری خواهان راهشان را از ترامپ جدا کردند

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به واکنش‌های جهانی و انتقادات گسترده داخلی به رئیس جمهور آمریکا در پی تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره و تأکید بر ضرورت استعفای ترامپ، گفت: جمهوری خواهان هم بعد از شکست ترامپ به تدریج در حال فاصله گرفتن از او هستند تا بتوانند آینده سیاسی خود را تضمین کنند و ضمن اینکه خود را از اتفاقاتی که در این چهار سال رخ داد تبرئه کنند، نسبت به اتفاقات روزهای آینده هم مسئولیتی متوجه آن‌ها نباشد. این رویکرد باعث شده که برخی جمهوری‌خواهان، حتی در دولت ترامپ، در حال افزایش فاصله سیاسی خودشان با ترامپ و جدا کردن راهشان از او هستند.

حسینی تأکید کرد: این نگرانی‌ها نسبت به یک فرد شکست خورده در انتخابات که با رفتارهای غیرمعمول، بی‌ثباتی شخصیتی و آشفتگی‌های سیاسی تا این اندازه هم جنجالی بوده و هواداران دردسرسازی هم دارد، طبیعی است.

وی به اظهارات نانسی پلوسی در خصوص گفتگو با رئیس ستاد مشترک ارتش برای ایجاد ممانعت‌هایی در مسیر ترامپ برای جلوگیری از برخوردی نظامی و یا دستور ضربه هسته‌ای اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد دموکرات‌ها با استفاده از فضای موجود مقداری مبالغه می‌کنند. درست است که ترامپ به شخصه قابل پیش‌بینی نیست و رفتارهای غیر معمولی نشان داده، اما در رابطه با آغاز یک جنگ، باید گفت او هیچ اشتیاقی به انجام این کار نه در این چهار سال گذشته داشته و نه امروز دارد.

حسینی توضیح داد: ترامپ به لحاظ شخصیتی تمایل دارد که کنترل همه اوضاع و جزئیات را به دست داشته باشد. برای همین هم بود که دستیارهای بسیار محدودی داشت و خیلی از سمت‌های رسمی در دولت آمریکا خالی باقی مانده بود. طبیعتا چنین فردی حاضر نیست عملا به فرماندهان نظامی اختیارعملی بدهد که خود او در رابطه با آن‌ها کنترل کامل نخواهد داشت.

این تحلیلگر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه ترامپ اساسا یک فرد غیرایدئولوژیک است، گفت: او هنوز امیدوار است که چهار سال بعد، خود یا اطرافیان نزدیکش نامزد ریاست جمهوری شوند. اگر بخواهد چنین کاری انجام دهد تنها میراث مهمش، یعنی اینکه آمریکا در این دوره وارد هیچ جنگ کلاسیکی نشده، از دست می‌رود، چون بخش بزرگی از طرفداران او کسانی هستند که با این جنگ‌ها مخالف بودند.

 

تلاش برای خروج فضاحت بار ترامپ از کاخ سفید

وی به تاکیدات مقامات آمریکایی برای عدم صلاحیت ترامپ و ضرورت استیضاح او اشاره کرد و ادامه داد: تلاش‌ها و اظهارات دموکرات‌ها در ارتباط با این مورد، عمدتا مربوط به سیاست داخلی آمریکا می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد ترامپ را با وضعیتی فضاحت بار از کاخ سفید بیرون کنند و بی‌اعتمادی به او را در فضای سیاسی و افکار عمومی آمریکا تا جای ممکن افزایش دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به افزایش خشونت‌ها در آمریکا در روزهای نزدیک به مراسم تحلیف و برخی تحلیل‌ها نسبت به زیرسوال رفتن دموکراسی این کشور اضافه کرد: واقعیت این است که در زیر این پوست به ظاهر شفاف و مرتبی که در جامعه آمریکا می‌بینیم همیشه یک آشفتگی‌های این چنینی وجود داشته است. پایگاه رأی ترامپ عمدتا در طبقات اجتماعی پایین است. این افراد امروز فرصت پیدا کردند که به طرفداری از ترامپ تمایلات کاملا طبیعی خودشان را نسبت به حکومت، دولت فدرال و نهادهای فدرال نشان دهند. اگر این افراد مثلا پنج سال پیش هم چنین فرصتی را داشتند و چنین نماینده‌ای در کاخ سفید داشتند، دست به چنین کارهایی می‌زدند.

حسینی گفت: این افراد اساسا به نهادهای واشنگتن هیچ تعلق خاطر و اعتمادی ندارند و خیلی طبیعی است که این اتفاقات با کوچک‌ترین جرقه‌ای رخ دهد. گرچه این اتفاقاتی که رخ داد مورد بهره‌برداری سیاسی علیه ترامپ قرار گرفت، ولی قاعدتا نباید کسی را غافل‌گیر کرده باشد، چون این استعداد سال‌هاست که در آمریکا وجود دارد و تنها در این مدت کنترل شده بود و ترامپ این مهار و افسار را کمی باز کرد و منجر به اتفاقاتی شد که ما چند روز پیش در کنگره دیدیم.

وی با بیان اینکه دموکرات‌ها تلاش می‌کنند ترامپ را وادار کنند در بدترین وضع خودش کاخ سفید را ترک کند و یا با کمک فرآیند استیضاح امکان این را که ترامپ بتواند برای سال 2024 نامزد شود، به لحاظ قانونی از بین ببرند، افزود: شاید بعضی از جمهوری‌خواهان هم قصد داشته باشند با روی گرداندن از ترامپ و استقبال از این فرآیند خود را نسبت به کارنامه ترامپ تبرئه بکنند و افق تازه‌ای در دنیای سیاست آمریکا باز کنند. به نظر می‌رسد این هدف مهم‌تری برای آن‌ها نسبت به کنترل کردن ترامپ است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *