جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

رسانه‌ها: عدم مشارکت همپیمانان عربستان در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و…

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش اروپا به افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، عدم مشارکت همپیمانان عربستان در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، حضور امیر قطر در چهل و یکمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس، نشست مقام وزارت خارجه کره جنوبی با سفیر ایران درباره نفتکش توقیفی، دومین دور مذاکرات بین‌الافغانی در قطر، هشدار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آمریکا، استقرار گارد ملی در واشنگتن، بازگشایی مرزهای بین عربستان سعودی و قطر، درخواست کمک ترامپ از پنس برای تغییر نتایج انتخابات، توقف دستور اجرایی ترامپ درباره تحریم وکلای حقوق بشر، انفجار بمب در مسیر کاروان ائتلاف آمریکایی در عراق، واکنش بنیامین نتانیاهو به آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی در ایران و گسترش حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری ایلنا:  اتحادیه اروپا به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم  واکنش نشان داد و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد. اتحادیه اروپا در این باره گفت: این اقدام ایران نقض جدی برجام و  انحراف  مشخص  از توافق هسته‌ای است.

تسنیم: غیبت «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین، «هیثم بن طارق» سلطان عمان و عقب نشینی احتمالی «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر و نیز ابهام درباره سطح نمایندگی امارات در چهل و یکمین دوره اجلاس شورای همکاری خلیج فارس که در عربستان سعودی برگزار می شود و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در آن حضور خواهد داشت، بحث آشتی عربی را با چالش مواجه کرده و نشان می دهد که این آشتی در واقع یک آشتی دو جانبه میان ریاض و دوحه بوده و کشورهایی که به تبعیت از عربستان سعودی، قطر را تحریم کردند تمایلی به این آشتی ندارند.

آناتولی ترکیه: «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر امروز -‌سه‌شنبه- وارد ریاض شد. وی امروز صبح در راس هیئتی عالی‌رتبه برای شرکت در نشست شورای همکاری خیلج فارس به عربستان سفر کرد. وی هنگام ورود به ریاض از سوی «محمد بن سلمان»،‌ ولیعهد سعودی، مورد استقبال قرار گرفت. این در حالی است که «نواف الاحمد الجابر الصباح»، امیر کویت با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و امیر قطر تماس تلفنی برقرار و تاکید کرد که صفحه جدیدی بین کشورهای خلیج فارس گشوده شده است.

خبرگزاری مهر : «کیم کیونگ سوک» مدیرکل امور غرب آسیا و آفریقای وزارت خارجه کره جنوبی، در نشستی که با «سعید بادامچی شبستری» سفیر ایران در سئول داشت؛ با ابراز تاسف از بابت توقیف نفتکش کره‌ای؛ خواستار تسریع روند آزادی کشتی و خدمه آن شد. بادامچی حین ورود به وزارت خارجه کره جنوبی، خطاب به خبرنگاران گفت: از بابت امنیت و سلامت خدمه کشتی، جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. این نشست در حالی برگزار شد که پیشتر، «کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی، از تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای تضمین آزادی نفتکشی خبر داد که روز یکشنبه از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های زیست‌محیطی، در تنگه هزمز توقیف شد.

خبرگزاری فارس: شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرد اعضای هیأت جمهوری اسلامی افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۱۶ دی) برای پیشبرد مذاکرات صلح با گروه طالبان به قطر می‌روند. فریدون خزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان در توئیتی نوشت که قرار است اعضای این هیأت قبل از ظهر امروز به شهر دوحه، پایتخت قطر بروند. قرار است دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان نیز امروز در قطر آغاز شود. این مذاکرات در ۲۲ شهریور سال جاری در دوحه گشایش یافت و در تاریخ ۲۲ آذر برای ۲۰ روز متوقف شد. در دور نخست این مذاکرات که حدود سه ماه زمان برد، هیأت‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی دستورالعمل مذاکرات به توافق رسیدند.

الکوثر فارسیجانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در عراق را آتش‌افروزانه دانست و هشدار داد اگر آمریکا امنیت منطقه را خدشه‌دار کند، حتماً پشیمان خواهد شد. سردار سرتیپ پاسدار «محمد حجازی» جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه شنبه با اشاره به تحرکات نظامی اخیر آمریکا در منطقه افزود: این تحرکات و اقدامات ممکن است منطقه را به آتش بکشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): همزمان با آماده شدن کنگره آمریکا برای انجام شمارش رسمی آرای کالج انتخاباتی در روز چهارشنبه، صدها سرباز گارد ملی برای مقابله با تجمعات احتمالی طرفداران ترامپ به حالت آماده‌باش درآمدند. به نوشته نیویورک دیلی‌نیوز، پایتخت آمریکا، برای اعتراضات برنامه‌ریزی شده توسط طرفداران دونالد ترامپ در آستانه رأی کنگره که پیروزی جو بایدن در انتخابات را تأیید می‌کند، گارد ملی را بسیج کرده است. طبق گزارش‌ها، ۳۴۰ سرباز برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در حال آماده‌باش هستند، زمانی که انتظار می‌رود هزاران نفر از طرفداران دونالد ترامپ وارد پایتخت آمریکا شوند تا به نتایج انتخابات نوامبر که جو بایدن را در کاخ سفید قرار می‌دهد، اعتراض کنند.

تی.آر.تی ترکیهحمد ناصر محمد الصباح وزیر خارجه کویت در تلویزیون این کشور اعلام داشت، شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی گفت‌وگوی تلفنی انجام دادند. وزیر کویتی با اشاره براینکه، در مورد بازگشایی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی بین عربستان سعودی و کویت توافق حاصل شد، اظهار داشت، قطر و عربستان سعودی برای حل تمام مشکلات میان دو کشور نیز به توافق رسیدند. گفتنی است عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی در 5 ژوئن 2017 قطر را به ” حمایت از گروه‌های تروریستی ” متهم کرده و ضمن قطع روابط دیپلماتیک، علیه این کشور تحریم‌های اقتصادی اعمال کردند.

اسپوتنیک روسیه:  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ایالات متحده در یک سخنرانی در ایالت جورجیا در حمایت از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات مجلس سنا بیان داشت: امیدوارم مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده از جایگاهش به عنوان رئیس مجلس سنا استفاده کرده و به تغییر نتیجه انتخابات کمک کند. ترامپ با مطرح کردن دوباره ادعای تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری 3 نوامبر افزود: لیبرال دموکرات ها هرگز کاخ سفید را به تصرف خود درنخواهند آورد. وی بیان داشت: این امکان هرگز وجود ندارد که ما در انتخابات ایالت جورجیا شکست خورده باشیم. دو انتخابات داشتیم و من در هر دو پیروز شدم. ترامپ خاطر نشان کرد: جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده وارد کاخ سفید نخواهد شد. اگر مجلس سنا و کاخ سفید در اختیار دموکرات ها قرار بگیرد، البته آنها کاخ سفید را تصرف نخواهند کرد، با تمام قدرت و توان مقابله و مبارزه خواهیم کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: یک قاضی آمریکایی روز دوشنبه تصمیم دولت ترامپ به اعمال تحریم علیه وکلای حقوق بشر به خاطر حمایت از دیوان کیفری بین الملل را مسدود کرد. کاترین پولک فیلا، قاضی بخش در منهتن آمریکا در حکمی موقت مانع از آن شد که کاخ سفید در اجرای دستور اجرایی دونالد ترامپ در ماه ژوئن میلادی گذشته علیه ۴ استاد دانشگاه مجازات کیفری یا مدنی اعمال کند. ترامپ مجوز اعمال تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی علیه کارکنان دیوان کیفری بین الملل و حامیان کار این نهاد سازمان ملل را صادر کرده بود. این دستور بعد از آن صادر شد که این نهاد سازمان ملل تحقیقاتی را درباره احتمال ارتکاب جنایات جنگی توسط نیرو‌های آمریکایی در افغانستان در خلال سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ میلادی آغاز کرد.

خبرگزاری ایرنا:  یک بمب کنار جاده ای در مسیر کاروان پشتیبانی لجستیک ائتلاف بین المللی در شهرستان «الدجیل»  استان صلاح الدین عراق منفجر شد. در همین رابطه شبکه صابرین نیوز گزارش داد: یک کاروان لجستیک ارتش تروریستی آمریکا در دجیل استان صلاح الدین مورد حمله قرار گرفته و منهدم شده است. براساس این گزارش، گروه مقاومت عراقی «قاسم الجبارین» مسؤولیت حمله به این کاروان نظامی را برعهده گرفته است. پیش تر نیز منابع عراقی گزارش داده بودند: یک بمب در مسیر عبور یک کاروان پشتیبانی لجستیک در جاده سامراء در استان صلاح الدین منفجر شده است. منابع خبری عراقی در بیش از یک هفته گذشته نیز از وقوع حملاتی مشابه به کاروان های پشتیبانی لجستیک ائتلاف بین‌المللی در عراق خبر داده بودند.

خبرگزاری موج: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بعدازظهر امروز دوشنبه به خبر آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران واکنش نشان داد. بر اساس این گزارش، نتانیاهو در واکنش به این خبر مدعی شد که این اقدام ایران نشانگر آن است که این کشور به دنبال ساخت تسلیحات اتمی است. با وجود گزارش های پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران، مقامات رژیم صهیونیستی با فرافکنی بر نظامی بودن این برنامه پافشار می کنند.

خبرگزاری آنا: منابع نظامی وابسته به گروه معارض و تروریستی «الجبهه الوطنیه للتحریر» از اقدامات جدید ترکیه در سوریه خبر دادند و گفتند که نظامیان این کشور در حال احداث پایگاه در اطراف مسیر بین‌المللی «ام-۴» هستند. این منابع که نخواستند هویتشان فاش شود، به این روزنامه گفتند، نظامیان ترکیه در ارتفاعات «تله قسطون» واقع در شمال «سهل الغاب» در حدفاصل شمال غرب حماه و جنوب غرب ادلب، گشت‌زنی انجام دادند. به گفته منابع مذکور، نظامیان ترکیه قصد دارند در این منطقه محل مناسبی برای احداث مقر پیدا کنند. کما اینکه مقرهایی در طول مسیر ام-۴ احداث کرده‌اند. این مقرها از «الترمبه» در شرق ادلب تا منطقه «عین الحور» در غرب این استان امتداد دارد. این منابع ادامه دادند، ارتش ترکیه در مناطق «الزعینیه»، «الغسانیه»، «جسر الشغور» و «جسر الکفیر» واقع در مسیر ام-۴، چهار مقر احداث کرده است و قصد دارد مقرهای بیشتری نیز احداث کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *