جدیدترین مطالب

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل

ورود بی سرو صدای ۱۰۰ سرباز به همراه سامانه‌های دفاع هوایی به نیامی، پایتخت نیجر، جدیدترین متحد مسکو در ساحل، ناقوس مرگ حضور نیرو‌های آمریکایی در کشوری بود که از سال ۲۰۱۳ در این کشور غرب آفریقا مستقر هستند.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.
Loading

رسانه ها ؛ فراخوان ترامپ برای آشوب و…

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست ترامپ از طرفدارانش برای تجمع اعتراض‌آمیز در روز تصویب نتایج انتخابات، رای به لغو وتوی ترامپ برای اولین بار در کنگره آمریکا، قانونی شدن لایحه بودجه دفاعی سال 2021 آمریکا، اظهارنخست نخست وزیر چین در رابطه با آمریکا، تحریم جدید آمریکا ضدکوبا، تاکید مجلس اعلای اسلامی بر خروج آمریکا از عراق، توافق آتش‌بس لیبی در آستانه فروپاشی، هشدار ترکیه به خلیفه حفتر و یونان، اطلاعیه ایران به آژانس اتمی درباره غنی سازی 20 درصدی اورانیوم، کشف نخستین مورد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونای جهش یافته در چین، تایید واکسن فایزر از سوی سازمان بهداشت جهانی، انقضای پروژه خط آهن سریع بین مالزی و سنگاپور، حضور نخست وزیر فرانسه در چاد و  پایان برگزیت و خداحافظی رسمی انگلیس با اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری آمریکا از طرفدارانش خواست که در اعتراض به جلسه کنگره برای تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری‌ تجمع کنند. «دونالد ترامپ» با انتشار پیامی در توئیتر طرفدارانش را به تجمع در شهر نیویورک در اعتراض به جلسه کنگره برای تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرد. ترامپ نوشت: «تجمع اعتراض‌آمیز راس ساعت ۱۱ صبح روز ششم ژانویه انجام خواهد شد. سرقت را متوقف کنید.»

یورونیوز: کنگره آمریکا برای اولین بار در طول دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رای به لغو وتوی او داد.رئیس جمهوری آمریکا مصوبه کنگره برای تامین بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری وزارت دفاع را وتو کرده بود. مجلس سنای ایالات متحده با ۸۱ رای موافق در برابر ۱۳ رای مخالف به لغو وتوی رئیس جمهوری علیه مصوبه تامین بودجه دفاعی رای داد. این رای‌گیری در جریان جلسه مجلس سنا که به طور استثنایی در اولین روز سال ۲۰۲۱ برگزار شد، صورت گرفت.دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود ۹ مصوبه کنگره را وتو کرده اما این برای اولین بار است که اعضای کنگره با رای دو سومی خود موفق به لغو وتوی او می شوند.

آناتولی ترکیه: لایحه بودجه دفاعی 740 میلیارد دلاری آمریکا برای سال 2021 پس از تصویب مجلس نمایندگان، با رای موافق بیش از دو سوم نمایندگان سنای این کشور قانونی شد.نمایندگان مجلس سنای آمریکا روز یکم ژانویه به‌طور استثنایی تشکیل جلسه داده و لایحه بودجه دفاعی موسوم به «قانون اختیارات دفاع ملی آمریکا» را به رای‌گیری گذاشتند. این لایحه با 81 رای موافق مقابل 13 رای منفی به تصویب سنای آمریکا رسید.

خبرگزاری مهر : وزیر خارجه چین می‌گوید فرصت جدیدی پیش روی پکن-واشنگتن برای بازگرداندن رابطه فی‌مابین به مسیر صحیح وجود دارد.«وانگ ئی» می‌گوید رابطه پکن-واشنگتن به مقطع جدیدی رسیده و اکنون، به دنبال پشت سرگذاشتن دوره‌ای بی‌سابقه و دشوار، امکان بازگشت به مسیر عادی وجود دارد. به گفته وی، سیاست‌های اخیر دولت واشنگتن، به منافع هر دو کشور آسیب رسانده و جهان را در معرض خطری بزرگ قرار داده حال آنکه اکنون پنجره جدیدی از امید به آغاز دور جدید گفتگوها باز شده است.

خبرگزاری فارس: وزیرخارجه آمریکا از تحریم یک بانک کوبایی به بهانه خدمات دهی به ارتش کوبا خبر داد. «مایک پامپئو» اعلام کرد که واشنگتن بانک ” Financiero International ” کوبا را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

الکوثر فارسی: مجلس اعلای اسلامی عراق در سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس، پایان حضور نظامی آمریکا در عراق را خواستار شد.رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با ستایش از رشادت های شهیدان سپهبد «حاج قاسم سلیمانی » فرمانده پیشین نیروی قدس و «حاج ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق تاکید کرد که جریان های میهن پرست باید برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق مطابق با تصمیم پارلمان مجدانه تلاش کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): درحالی که توافق آتش‌بس در لیبی در آستانه فروپاشی است، سازمان ملل ناظرانی را برای نظارت بر آتش بس به لیبی می‌فرستد.سازمان ملل ناظران جدیدی را برای نظارت بر آتش‌بسی که طی هفته‌های اخیر نقض شده و مجبور کردن رهبران سیاسی کشور به ایجاد مکانیزمی برای انتخاب نخست‌وزیر به لیبی اعزام می‌کند. مسئولان سازمان ملل اعلام کردند، لیبی باید برای تحقق پیشرفت چشمگیر در تشکیل دولت وحدت ملی و ممانعت از فروپاشی احتمالی آتش‌بس تلاش کند.

تی.آر.تی ترکیه: ترکیه به خلیفه حفتر و یونان هشدار داد. خلوصی آکار تاکید کرد حفتر جانی و حامیانش باید بدانند که در صورت هر گونه حمله به نیروهای ترکیه به‌طور مشروع هدف قرار خواهند گرفت.

اسپوتنیک روسیه: ایران مطابق قانون تصویب شده در مجلس، سطح غنی سازی اورانیوم را در تاسیسات فردو تا 20 درصد افزایش می دهد. ناظران هسته ای سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کردند که ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که قصد دارد اورانیوم غنی شده تا خلوص 20 درصد، بسیار بیشتر از آنچه که در توافق نامه وین در سال 2015 تعیین شده بود تولید کند.سخنگوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: “ایران آژانس را از قصد خود برای غنی سازی اورانیوم تا میزان 20 درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو مطلع کرد تا مطابق با قانونی باشد که اخیراً توسط مجلس ایران تصویب شده است.”

رادیو چین: مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای شهر شانگهای چین اعلام کرد که پس از تشخیص توالی ژنی ویروسهای کرونا از افراد بازگشت شده از انگلیس، نمونه ویروس کرونای یک فرد با ویروس جهش یافته در انگلیس بسیار شبیه است. این فرد که یک دانشجوی چینیست و در انگلیس تحصیل میکند از 13 دسامبر از انگلیس حرکت کرده و در 14 دسامبر وارد فرودگاه بین المللی پو دونگ شانگهای شد و به قرنطیه رفت. اکنون این فرد تحت درمان و وضعیتش باثبات است.

دویچه وله: بعد از تأیید واکسن کرونای فایزر ـ بیون‌تک در چندین کشور، سازمان بهداشت جهانی نیز مجوز اضطراری استفاده از این واکسن را صادر کرد. این سازمان از سایر سازندگان واکسن کرونا خواست، محصولات خود را برای ارزیابی ارائه دهند.واکسن مشترک دو شرکت آمریکایی فایزر و آلمانی بیون‌تک در مقابله با ویروس کرونا توانست مجوز اضطراری سازمان بهداشت جهانی را دریافت کند. با صدور این مجوز سازمان‌های وابسته به سازمان ملل می‌توانند این واکسن را خریداری کرده و توزیع کنند.

 ان. اچ.کی ژاپن: مالزی و سنگاپور در بیانیه مشترکی که صادر کرده اند اعلام کردند پروژه به تاخیر افتاده احداث یک خط آهن پر سرعت بین این دو کشور را خاتمه می دهند.این خط آهن ۳۵۰ کیلومتری که قرار بود کوالالامپور پایتخت مالزی را به سنگاپور متصل کند زمان مسافرت بین دو کشور را به ۹۰ دقیقه می رساند.این پروژه توجه کشورهای خارجی از جمله ژاپن و چین را جلب کرده بود.

خبرگزاری صدا و سیما: نخست وزیر فرانسه برای دیدار با نیرو‌های فرانسوی مستقر در پایگاه‌های راهبردی در چاد، به این کشور عزیمت کرد.ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه، روز جمعه برای دیدار با نیرو‌های فرانسوی مستقر در پایگاه‌های راهبردی در چاد، به این کشور عزیمت کرد. نخست وزیر فرانسه ابتدا به مقصد فایا-لارژو واقع در شمال چاد عزیمت کرد، وی سپس به ابشی واقع در شرق چاد عزیمت خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به پایان رسید و به این ترتیب دولت لندن پس از ۴۷ سال عضویت، به طور رسمی از این اتحادیه خارج شد. هنگامی که اروپایی ها آغاز سال نو را جشن می گرفتند، دولت لندن به طور رسمی اتحادیه اروپا را ترک کرد. مردم لندن در انزوای مضاعف حاصل از قرنطینه نوع چهار و با خاطرات آتش بازی های حاشیه رود تیمز سال نو را آغاز کردند. در توافق جدید انگلیس امتیازهای بسیاری به طرف مقابل داده است فقط برای اینکه به گفته نخست وزیر سابق “برگزیت برگزیت باشد”.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *