جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

رسانه ها ؛ امضای ملکه روی پرونده برگزیت و…

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: صدور مجوز سلطنتی برای تأئید طرح قانونی روابط آینده انگلیس و اتحادیه اروپا، بهبود وضع اقتصادی ،اولویت اصلی پرتغال در دوران ریاست بر اتحادیه اروپا، پایان مذاکرات سرمایه‌گذاری سران اتحادیه اروپا و پکن، ادعای دولت ترامپ درباره حمایت مالی چین از حمله به نظامیان آمریکایی درافغانستان، عبور دو ناو جنگی آمریکا از تنگه تایوان، تکذیب تشکیل گروه مشترک آمریکا با ترکیه درباره "اس-۴۰۰" ، صف آرایی جمهوریخواهان کنگره آمریکا در برابر بایدن، تحریم  دو مقام قضائی ونزوئلا از سوی آمریکا، شکایت از پمپئو به دلیل فروش سلاح به امارات،توافق بر سر اولین مأموریت سازمان ملل در لیبی، موافقت رئیس جمهور تونس با گفت‌وگو برای «تصحیح روند انقلاب»، ادامه رقابت سیاسی گانتس با نتانیاهو، هشدار اردوغان به ارمنستان، افزایش حملات توپخانه‌ای ترکیه به اطراف «عین عیسی» سوریه و درخواست اتیوپی برای  پایان دادن به تنش‌های مرزی با سودان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: الیزابت دوم، ملکه انگلیس به اصطلاح مجوز سلطنتی برای تأئید طرح قانونی روابط آینده انگلیس و اتحادیه اروپا را امضا کرد. این مطلب را لیندسی هویل، رئیس مجلس عوام پارلمان انگلیس اطلاع داده است.این مجوز به معنای لازم الاجرا شدن سند جدایی نهایی انگلیس و اتحادیه اروپا است. پیشتر، این سند توسط بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس امضا و بعداً در پارلمان تصویب شد.در 24 دسامبر ، انگلیس و اتحادیه اروپا پس از ماه ها مذاکره در مورد شرایط برکسیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) به توافق رسیدند. انگلیس اول  فوریه امسال رسما از اتحادیه اروپا خارج شد .

خبرگزاری ایرنا: با پایان یافتن دوران ریاست دوره ای آلمان بر اتحادیه اروپا ؛ پرتغال از فردا (جمعه) همزمان با اولین روز از سال 2021 میلادی رسما ریاست این اتحادیه را برعهده می گیرد و انگونه که نخست وزیر پرتغال اعلام کرده است بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی اتحادیه اروپا مهمترین اولویت او است .آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز گذشته در یک پیام ویدیویی ریاست اتحادیه اروپا را به نخست وزیر پرتغال تحویل داد. مرکل در پیام خود از بیماری همه گیر کووید ۱۹ به عنوان چالش اصلی دوره شش ماهه ریاست آلمان بر اتحادیه اروپا نام برد.

یورونیوز: اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه از پایان مذاکرات فشرده اتحادیه اروپا و چین برای انعقاد توافقنامه جامع سرمایه‌گذاری(CAI) با هدف تعادل بخشی به تجارت فیمابین و فراهم شدن فرصت‌های بیشتر برای کسب و کارهای دو طرف خبر داد.آخرین نشست سران اتحادیه اروپا و چین برای نهایی کردن توافقنامه جامع سرمایه‌گذاری روز پنجشنبه با حضور شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

آناتولی  ترکیه:  دولت آمریکا مدعی شد که چین به بازیگران غیردولتی برای حمله به نظامیان آمریکایی در افغانستان پیشنهاد حمایت مالی داده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور اطلاعاتی مبنی بر پیشنهاد حمایت مالی چین به بازیگران غیر دولتی برای حمله به نظامیان آمریکایی در افغانستان را دریافت کرده است.درحالی که این اطلاعات هنوز تایید نشده است، انتظار می‌رود دولت ترامپ در این زمینه بیانیه‌ای صادر کند.

خبرگزاری ایلنا: دو ناو جنگی آمریکا ‌‌برای دومین بار طی یک ماه از تنگه تایوان ‌عبور کردند.دو ناو آمریکایی امروز -پنج‌شنبه- برای دومین بار در طول یک ماه از تنگه تایوان عبور کردند، اقدامی که اعتراض چین را به همراه داشت.این در حالی است که یک گروه نظامی چینی دو هفته پیش به رهبری یک ناو هواپیمابر از همین تنگه عبور کرده بود.چین‌ که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، از حمایت‌های گسترده آمریکا از این جزیره‌ که شامل فروش اسلحه و عبور کشتی‌های جنگی از طریق تنگه تایوان است، عصبانی بوده و این موضوع روابط بین واشنگتن و پکن را بیش از پیش متشنج می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):وزارت خارجه آمریکا صحت اخبار منتشر شده درباره تشکیل گروه مشترک با ترکیه برای حل و فصل اختلافات درخصوص خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه را تکذیب کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری تاس گفت، هیچ کارگروهی ویژه‌ای برای تحریم‌های تحت قانون “کاتسا” یا ازبابت بررسی خطر سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ برای جنگنده‌های اف-۳۵ تشکیل نشده است.

خبرگزاری مهر : یک عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا احتمال داد که دست‌کم یکصد تَن از هم‌حزبی‌هایش در جلسه ۷ ژانویه (۱۷ دی)، با زیر سوال بردن آرای الکترال، پیروزی بایدن را به چالش بکشند.«آدام کینزینجر» نماینده جمهوریخواه ایالت ایلینوی در مجلس آمریکا، می‌گوید در جلسه ۶ ژانویه (۱۷ دی) کنگره، دست‌کم ۱۰۰ تَن از هم حزبی‌هایش نتیجه آرای الکترال را به چالش خواهند کشید.وی که از معدود اعضای جمهوریخواه کنگره است که از ادعاهای انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ناراضی است؛ در این باره افزود: امیدوارم که پیش‌بینی‌ام اشتباه باشد.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم دو مقام ارشد دستگاه قضائی ونزوئلا در ارتباط با پرونده موسوم به «سیتگو ۶» خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نام قاضی «تورنیلس روئیز» و دادستان «تورس اسپینوزا» از مقامات ارشد دستگاه قضائی ونزوئلا به فهرست اشخاص تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه به شمار می‌رود، افزوده شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: مرکز امور سیاست خارجی نیویورک علیه وزارت امور خارجه این کشور و مایک پمپئو به علت فروش تسلیحات به امارات عربی متحده شکایت کرد. این سازمان غیردولتی آمریکایی علیه وزارت امور خارجه این کشور و در صدر آن مایک پمپئو وزیر امور خارجه به علت فروش تسلیحات به ارزش ۲۳ میلیارد دلار به امارات عربی متحده شکایت کرده است.

دویچه وله: طرف‌های درگیری در لیبی بر سر نخستین مأموریت نیروهای سازمان ملل در لیبی به توافق رسیدند. هدف ناظران بین‌المللی پایان دادن به جنگ داخلی در لیبی و برقراری صلح و ثباتی پایدار در سراسر این کشور است.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از موافقت دو طرف کشمکش در جنگ داخلی لیبی، با نظارت سازمان ملل بر آتش‌بسی که در ماه اکتبر گذشته برقرار شد، خبر داده است.در لیبی دولت مرکزی به ریاست فایز سراج که مقر آن در طرابلس است، در برابر شورشیان مسلح به رهبری ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور تونس که میزبان دبیر کل اتحادیه کار این کشور بود، گفت که پذیرفته است برای «تصحیح روند انقلاب»، گفت‌وگو کند. «قیس سعید» که میزبان «نور الدّین الطبوبی» دبیر کل اتحادیه کار تونس بود، گفت که پذیرفته است برای «تصحیح روند انقلاب»، گفت‌وگو کند.

الکوثر فارسی: رهبر حزب آبی سفید رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به رقابت با بنیامین نتانیاهو در چهارمین انتخابات اراضی اشغالی طی کمتر از دو سال ادامه می‌دهد. بنی گانتس در کنفرانسی خبری از تصمیم خود برای تشکیل ائتلاف قدرتمند جهت رقابت با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم خبر داد.وی گفت که به خاطر تشکیل دولت توافقی با نتانیاهو هزینه سنگینی را متحمل شده است.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به نیروهای ارمنستان که مقررات آتش‌بس در قره‌باغ را نقض کردند، توصیه کرد که بلادرنگ از این خطای خود عدول کنند.اردوغان با سربازان مستقر ترکیه در آذربایجان برای انجام وظیفه در مرکز نظارت بر صلح قره‌باغ که قرار است بزودی بطور مشترک از سوی ترکیه و روسیه ایجاد شود، تلفنی صحبت کرد.

العالم: نظامیان ترکیه و تروریستهای موسوم به «الجیش الوطنی» ضمن از سرگیری حملات خود به مناطق اطراف شهر عین عیسی، حملات توپخانه‌ای خود را افزایش دادند.نظامیان ترکیه و تروریست‌های حاضر در گروه موسوم به «الجیش الوطنی» (ارتش ملی) در شمال سوریه همچنان به حملات خود ادامه می‌دهند.این منابع خبر دادند، این حملات توپخانه‌ای به مواضع  کردهای سوریه  (نیروهای دموکراتیک) در اطراف عین عیسی صورت گرفت و خسارت‌های مادی بسیاری به همراه داشته است.

ایران پرس: وزارت خارجه اتیوپی خواستار پایان دادن به تنش مرزی میان این کشور با سودان از طریق راهکارهای دیپلماتیک شد. “دینا مفتی” Dina Mufti سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی با بیان اینکه تنش مرزی ایجاد شده میان اتیوپی و سودان تنها باعث بهره برداری بیگانگان خواهد شد تصریح کرد، این تنش باید از طریق راهکارهای دیپلماتیک میان دو کشور حل ‌وفصل شود. مفتی به روابط تاریخی میانن آدیس آبابا و خارطوم اشاره کرد و اظهار داشت، آدیس آبابا از تمامی ابرازها و امکانات سیاسی  خود برای پایان دادن به تنش مرزی میان دو کشور استفاده خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *