جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

پارلمان بریتانیا لایحه انتقال پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان بریتانیا با تصویب لایحه انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا، مسیر قانونی برای این اقدام را هموار کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا ساعاتی پیش از تصویب این لایحه که به «لایحه رواندا» مشهور شده است، گفت که انتقال پناهجویانی که خود را با قایق به سواحل این کشور می‌رسانند، بین ۱۰ تا ۱۲ هفته دیگر آغاز خواهد شد.

طالبان: سازمان های ملل متحد و همکاری‌های اسلامی در بخش بهداشت افغانستان همکاری کنند

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت بهداشت عمومی حکومت سرپرست طالبان امروز (سه‌شنبه) با مسئول دفتر کمیساریای سازمان ملل متحد و نماینده ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی در افغانستان دیدار کرد و خواستار همکاری این سازمان‌ها در بخش بهداشت کابل شد.

وزارت خارجه قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد/ میانجی‌ها از اینکه پیش از ماه رمضان به توافق آتش بس دست نیافتند، احساس سرخوردگی می‌کنند

سخنگوی وزارت خارجه قطر، امروز (سه شنبه) تاکید کرد: تا زمانی که میانجیگری قطر در مساله غزه ادامه دارد، دلیلی برای بسته شدن دفتر حماس در دوحه وجود ندارد.

Loading

میراث شهید سلیمانی؛ محور مقاومت، ساختار سیاسی – امنیتی جدید و فرماندهی نظامی ویژه و ماندگار

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه سردار سلیمانی توانست ترتیبات سیاسی - امنیتی جدیدی را در منطقه رقم بزد که نام آن «محور مقاومت» گذاشته شد، گفت: استفاده از ظرفیت دیپلماسی و توان شخصی در مذاکره با تمام طرف‌های خارجی، مشی منحصربه‌فرد دیگری را در حوزه مذاکره از سردار سلیمانی به‌جا گذاشت.

حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در تشریح آثار و برکات اقدامات شهید سلیمانی در منطقه خاطرنشان کرد: در سطح راهبردی، ایجاد ساختار سیاسی – امنیتی جدید در منطقه غرب آسیا یکی از مهم‌ترین آثاری است که سردار سلیمانی از خود به‌جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ما شاهد فروپاشی ترتیبات سیاسی – امنیتی در منطقه غرب آسیا بودیم، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ساختار سیاسی – امنیتی در منطقه در یک مقطعی، دو ستونی بود؛ یعنی ایران و عربستان سعودی حافظ منافع ایالات‌متحده آمریکا در منطقه بودند و در مقطعی شاه ژاندارم آمریکا و منافع آمریکا در منطقه در نظر گرفته می‌شد، این ساختار با پیروزی انقلاب اسلامی ایران فروریخت.

معاون پیشین وزیر امور خارجه افزود: پس‌ازآن هم شاید بیش از یک دهه، آمریکایی‌ها سعی کردند با روش‌های سخت‌افزاری ازجمله تلاش برای تجزیه ایران با دامن زدن به مسائل داخلی، کودتا علیه انقلاب اسلامی و حدود هشت سال حمایت از صدام بعثی در جنگ تحمیلی تغییر بنیادینی در نظام ایران ایجاد کنند.

 

تلاش آمریکا برای نفی حضور ایران در ساختار جدید منطقه

امیر عبداللهیان ادامه داد: در دوره‌هایی هم‌زمان و پس‌ازآن هم از طریق اعمال تحریم‌ها و همه ابزارهای سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای تلاش کردند که ساختار سیاسی – امنیتی قدیم را مجدد به منطقه برگردانند، اما موفق نشدند. درنتیجه به ایجاد ساختار سیاسی – امنیتی جدید در منطقه روی آوردند اما تلاش کردند در همه این ساختار ایران حضور نداشته باشد.

امیرعبداللهیان گفت: ایران به‌عنوان یک کشور مهم، تأثیرگذار، دارای موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک در منطقه و برخوردار از منابعی در بخش ژئواکونومیک به‌ویژه در حوزه انرژی و سایر منابع طبیعی، هیچ‌گاه نمی‌تواند اجازه دهد که در منطقه ترتیباتی به‌دوراز ایران و بدون وجود جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد.

 

«محور مقاومت»؛ ساختار سیاسی – امنیتی سردار سلیمانی در مقابل آمریکا

وی تأکید کرد: با در نظر گرفتن نقش هدایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و راهبردهای نظام، سردار سلیمانی اولاً توانست مانع از شکل‌گیری ساختار سیاسی – امنیتی موردنظر آمریکا و لابی صهیونیستی در منطقه شود؛ اما آن کار بزرگ‌تری که سردار توانست در روی زمین انجام دهد این بود که ساختار سیاسی – امنیتی جدیدی را، به‌ویژه در بیش از یک دهه گذشته، در منطقه رقم بزد که اسم آن «محور مقاومت» یا «جبهه‌ی مقاومت» گذاشته شد و ما نقش آن را در تحولات منطقه در این سال‌ها به‌خوبی می‌بینیم.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل تأکید کرد: اگر ما شاهد شکست تروریسم و شکست داعش هستیم؛ بخش مهمی از این شکست را به دلیل این ساختار سیاسی – امنیتی جدید تحت عنوان محور مقاومت می‌بینیم. اگر شاهد این هستیم که تلاش‌های گسترده کشورها و دولت‌های متحد آمریکا برای سرنگونی نظام سیاسی سوریه و تجزیه سوریه و عراق به نتیجه نمی‌رسد علتش ساختار سیاسی – امنیتی جدید در منطقه است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: شاید یکی از ماندگارترین و مهم‌ترین اقدامات سردار سلیمانی را باید این ساختار که «محور مقاومت» یا «جبهه مقاومت» نامیده می‌شود دانست. محوری که اعضای آن امروز، همه متحدان جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

الگوی فرماندهی نظامی ویژه و ماندگار

معاون پیشین وزیر امور خارجه در رابطه با ماندگاری نگرش شهید سلیمانی، نیز گفت: عبارتی که به‌درستی از آن تحت عنوان «مکتب سلیمانی» یاد می‌شود دقیقاً در این حوزه قابل‌بررسی است. معتقدم مشی‌ای که سردار سلیمانی در حوزه فرماندهی نظامی برای تأمین حداکثری امنیت ملی کشور و امنیت منطقه که پیوند مستقیم با امنیت ملی کشور دارد، ایفا کرد یک الگویی ویژه و نمونه منحصربه‌فردی از فرماندهی یک ژنرال عالی‌رتبه را در پیچیده‌ترین شرایط منطقه به نمایش گذاشت.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی از همه ابزارها برای پیشبرد مأموریتش استفاده می‌کرد، افزود: استفاده از ظرفیت دیپلماسی و توان شخصی در مذاکره با تمام طرف‌های خارجی، درواقع مشی منحصربه‌فرد دیگری را در حوزه دیپلماسی و مذاکره از سردار سلیمانی به‌جا گذاشت.

امیر عبداللهیان توضیح داد: وقتی در جلسات گفتگوهای سردار سلیمانی با مقامات کشورهای دیگر به‌عنوان همکار در وزارت امور خارجه حضور داشتم، بارها شاهد بودم که سردار تمام تمرکزش در این است که طرف مقابل نسبت به آن سیاست، رویکرد و یا اقدامی که قرار است انجام شود، قانع شود. به این تلاش ایشان باید اخلاق محوری و توجه ویژه او به مباحث ارزشی و اخلاقی را اضافه کنید. موضوعی که از او یک اسوه، نمونه و فردی درخور صاحب سبک و روش نامیدن ساخت؛ سبکی که از آن به‌عنوان «مکتب سلیمانی» یاد می‌شود و به یادگار می‌ماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *