جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

رسانه ها ؛ آخرین تلاش های ترامپ و…

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: جلسه ترامپ با نمایندگان جمهوری‌خواه برای پیشبرد ادعای تقلب در انتخابات، جزئیات مواضع برجامی جدید اروپایی‌ها، تاکید روسیه بر بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام، هک ده ها حساب ایمیل وزارت خزانه داری آمریکا، تصویب بودجه ۹۰۰ میلیارد دلاری کنگره آمریکا برای مقابله با کووید۱۹، ورود زیردریایی اتمی استراتژیکی نیروی دریایی آمریکا به خلیج فارس، نشست شورای امنیت در مورد صحرای غربی، درخواست پارلمان اروپا از لندن برای تمدید دوران گذار پسا برگزیت، دیدار مقامات نظامی ارشد عربستان و آمریکا، تایید واکسن شرکت  فایزرو بیوتک توسط آژانس دارویی اروپا، گفتگوی تلفنی چاووش‌اوغلو و جوزف بورل، رژیم صهیونیستی  در آستانه انتخابات چهارم، از سرگیری حمله لفظی امارات به قطر و تحریم دوباره کوبا از سوی آمریکا  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور مستقر آمریکا برای پیشبرد ادعای تقلب در انتخابات و تغییر نتیجه آن، با گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره دیدار و رایزنی کرد. علی‌رغم تایید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توسط مجمع گزینندگان (الکترال کالج)، «دونالد ترامپ» اما رئیس‌جمهور مستقر این کشور هنوز از ادعای وقوع تقلب در این انتخابات دست برنداشته است.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ترامپ بامداد امروز (سه‌شنبه به وقت تهران) با گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد تا راهی برای پیشبرد ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری و لغو پیروزی بایدن پیدا کند.

الکوثر فارسی: بعد از ادعای روزنامه «گاردین» که مدعی عقب‌نشینی کشورهای اروپایی از برخی مطالبات «برجامی» خود از ایران شده بود یک خبرنگار روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه کرده است. روزنامه گاردین ساعاتی قبل گزارش داده بود باور وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه این است که تهران و واشنگتن باید در مرحله فعلی بتوانند بدون آنکه نیازی به تمدید این توافق یا قوی‌تر کردن آن باشد کاملاً به آن پایبند شوند. این روزنامه نوشت این گام اروپایی‌ها یکی از موانع بالقوه بازگشت ایران به پایبندی به برجام، در صورت رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا و متعهد شدن آن کشور به قطعنامه‌های سازمان ملل را از میان برمی‌دارد.

خبرگزاری ایلنا: روسیه خواهان بازگشت بدون‌پیش شرط آمریکا به برجام شد.وزارت خارجه روسیه در بیانی‌ای گفت: بازگشت ایالات متحده به برجام باید بدون هیچ پیش شرطی باشد. شرکای ما آماده همکاری در این راستا هستند و آماده هستیم تا به آمریکایی‌ها کمک کنیم در مسیر درست قرار بگیرند.

العالم فارسی: رون وایدن سناتور آمریکایی اعلام کرد که حساب های ایمیل مورد استفاده مقامات ارشد وزارت خزانه داری آمریکا در معرض حملات سایبری اخیر قرار گرفته است. این مقام دموکرات در کمیته مالی سنا آمریکا اعلام کرد که عمق نفوذ به وزارت خزانه داری مشخص نیست. اعضای کمیته مالی سنا در جریان جزئیات نفوذ به وزارت خزانه داری آمریکا که بخشی از حمله سایبری به شرکت سولارویندز بوده است، قرار گرفتند.

یورونیوز: کنگره آمریکا سرانجام پس از ماه‌ها بحث و جدل، شامگاه دوشنبه لایحه بودجه امدادی برای مقابله با بحران کووید۱۹ را تصویب کرد و آن را برای امضای نهاییِ رئیس جمهور و اجرایی شدن به کاخ سفید فرستاد.این لایحه ۵۵۹۳ برگی که در سنا و مجلس نمایندگان با رأی قاطع اکثریت دو حزب تصویب شد کمک‌هزینه‌ای ۹۰۰ میلیارد دلاری را در دو حوزه «مقابله با ویروس کرونا» و «کمک اقتصادی به افراد و شرکت‌ها» به بخش‌های مختلف این کشور تزریق خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: گروه کشتی های نیروی دریایی آمریکا و از جمله زیر دریایی اتمی استراتژیکی «جرجیا» کلاس اوهایو به خلیج فارس وارد شدند.در سایت نیروی دریایی ایالات متحده این خبر منتشر شده است. در این خبر آمده است:‌ « ورود جوریا به منطقه عمل پنجمین ناوگان آمریکا، توانایی نیروی دریایی ایالات متحده را نشان می دهد و این کشتی ها در محل هایی که از نظر قوانین بین المللی مجاز هستند، حرکت کرده و عمل می کنند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بعد از اقدام رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر منطقه مورد مناقشه صحرای غربی؛ مسئولان ارشد در سازمان ملل روز دوشنبه شورای امنیت را در جریان مساله صحرای غربی قرار دادند.استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل کمیته قبل از ارائه گزارش به شورای امنیت گفت: تغییراتی از جانب ما وجود ندارد.وی تصریح کرد: موضع ما نسبت به صحرای غربی تغییر نکرده است. ما همچنان بر این باور هستیم که می‌توان به راه حلی از طریق گفتگو بر اساس قطعنامه‌های ذی ربط شورای امنیت دست یافت.

خبرگزاری تسنیم: مقامات پارلمان اروپا با توجه به هرج و مرج‌های ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا در انگلیس خواستار تمدید دوران گذار پسا برگزیت به منظور داشتن فرصت کافی برای بررسی توافق احتمالی در مذاکرات شدند.با توجه به هرج و مرج ایجاد شده بعد از شیوع نوع جدید ویروس کرونا در انگلیس نمایندگان پارلمان اروپا خواستار تمدید دوران گذار انگلیس شدند.بسیاری از نمایندگان بلند پایه پارلمان اروپا از انگلیس درخواست کردند با توجه به شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا در این کشور با طولانی تر شدن دوران گذار انگلیس که با پایان سال جاری میلادی تمام می شود موافقت کند.

خبرگزاری مهر : رئیس ستاد کل ارتش عربستان به تازگی با فرمانده نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا دیدار و گفتگو کرده است.«فیاض بن حمید الرویلی» رئیس ستاد کل ارتش عربستان به تازگی با «ساموئل پاپارو» فرمانده نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، دیدار و گفتگو کرده است.بر اساس این گزارش، مقامات نظامی ارشد عربستان و آمریکا در جریان دیدار مذکور در خصوص آخرین تحولات منطقه و راهکارهای تقویت روابط دوجانبه به ویژه در عرصه‌های نظامی و امنیتی بحث و تبادل نظر کردند.

آناتولی  ترکیه: آژانس دارویی اروپا مجوز استفاده از واکسن کرونا شرکتهای فایزرو بیوتک در اتحادیه اروپا را صادر کرد. امر کوک، مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا طی نشست خبری گفت: کمیته پژوهشی این آژانس واکسن کرونای «فایزر-بیون‌تک» را تأیید و مجوز استفاده از آن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را صادر کرده است. وی افزود: آزمایشات بالینی نشان داد که این واکسن در جلوگیری از کرونا در افراد بالاتر از 16 ساله موثر بوده است.

تی.آر.تی ترکیه:  مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.به گزارش منابع دیپلماتیک در آنکارا، این تماس تلفنی متعاقب تماس رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان صورت گرفته است.

دویچه وله: نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد از رهبر حزب آبی و سفید و وزیر جنگ این رژیم گفت اسرائیل به سوی انتخابات غیرضروری دیگر می‌رود.«بنیامین نتانیاهو» در جریان کنفرانس خبری مشترک با «جرد کوشنر» مشاور ارشد کاخ سفید، افزود: «به سختی کار کردیم تا مانع از انتخابات غیرضروری شویم، اما متاسفانه، به دلیل فشار داخلی در درون حزب آبی و سفید، بنی گانتز تصمیم گرفت تا از تعهدات خود سرباز زده و این موضوع، اسرائیل را در اوج بحران کرونا ویروس به سوی انتخابات غیرضروری دیگر می کشاند.»

خبرگزاری ایرنا:  انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات که کشورش از آغاز روند آشتی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس راضی به نظر نمی رسد پس از سکوت تقریبا یک ماهه یک بار دیگر در اظهاراتی ضمن حمله به قطر، رسانه‌های این کشور را به تلاش برای خدشه دار کردن  توافق احتمالی برای حل بحران منطقه متهم کرد. قرقاش در توئیتی نوشت : فضای سیاسی و اجتماعی در خلیج فارس منتظر پایان دادن به بحران قطر است و به دنبال بهترین راه برای اطمینان از تعهد دوحه به هر توافق نامه ای است که موجب خیر و صلاح منطقه باشد، در حالی که به نظر می رسد بسترهای رسانه ای قطر مصمم هستند که هر توافقی را خدشه دار کنند که موضوعی عجیب و توضیح آن دشوار است.

خبرگزاری صدا و سیما: بااعلام وزارت خزانه داری آمریکا، واشنگتن ۳ شرکت نظامی کوبا را تحریم کرد.دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا ۳ شرکت متعلق به ارتش کوبا را به فهرست افراد بلوکه شده و تحریم شده موسوم به فهرست اس دی ان افزود. همه اموال و منافع دارایی‌های این شرکت‌ها که در آمریکا هستند یا در مالکیت یا کنترل کسانی هستند که تحت اختیارات قانونی آمریکا قرار دارند کماکان مسدود خواهد ماند و باید به اداره کنترل دارایی‌های خارجی گزارش شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *