جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

Loading

حمایت از حاکمیت مراکش بر صحرای غربی؛ پاداش ترامپ به دولت مغرب

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه مناقشه صحرای غربی به سادگی پایان نمی پذیرد، گفت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی فرصتی برای دولت مراکش پیش‌آمده که بتواند معاوضه‌ای در ازای شناسایی رسمی اسرائیل صورت دهد و بتواند امتیاز حاکمیت صحرای غربی را از دولت ترامپ در پایان کار او بگیرد.

قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به واکنش جنبش استقلال طلب موسوم به «جبهه پولیساریو» در خصوص تصمیم دونالد ترامپ در حمایت از حاکمیت مراکش بر منطقه مورد مناقشه صحرای غربی، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که حمایت آمریکا از حاکمیت مراکش بر این منطقه مورد مناقشه با تصمیمشان در رابطه با اعلام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، با هم ارتباط داشته باشند.

وی ادامه داد: مسئله پولیساریو و ادعای مراکش نسبت به آن موضوعی قدیمی و کهنه است و سال‌ها در رابطه با آن منازعه بوده است. از یک‌سو الجزایری‌ها از استقلال پولیساریو از صحرای غربی حمایت می‌کنند، مراکش خواهان انضمام آن به مراکش است. به نظر می‌رسد که این‌یک فرصتی بوده برای دولت مراکش که بتواند معاوضه‌ای در ازای شناسایی رسمی اسرائیل و برقراری روابط دیپلماتیک صورت دهد و بتواند این امتیاز را از دولت ترامپ در پایان کار او بگیرد.

محبعلی درعین‌حال یادآور شد: روابط مراکش و اسرائیل روابطی قدیمی بوده آن‌ها از ابتدا با هم روابط داشته‌اند، اگرچه رسماً سفارتی نداشتند.

 

بهبود موقعیت مراکش در ادعای حاکمیت در صحرای غربی

وی با اشاره به واکنش برخی کشورهای آفریقایی و همچنین سازمان‌های بین‌المللی گفت؛ این اقدام آمریکا و مراکش را خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی و قانون اساسی اتحادیه آفریقا خوانده‌اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه و آفریقا توضیح داد: به‌هرحال توانایی مراکش در ادامه تلاش‌ها برای الحاق این منطقه مورد مناقشه و جنگ میدانی بیشتر است، علاوه بر آن اینکه، در زمان جنگ سرد، بلوک شرق به خاطر منازعات و رابطه جنگ سردی از این جبهه حمایت می‌کرد.

 

استقلال پولیساریو حامی جدی بین‌المللی ندارد

محبعلی همچنین در خصوص واکنش سازمان ملل در برگزاری نشست شورای امنیت و محکوم کردن اقدام ترامپ و اینکه این اقدام ازلحاظ حقوقی چیزی را تغییر نمی‌دهد، گفت: سازمان ملل در زمان جنگ سرد پیشرفت‌هایی را در رابطه با مسائل این منطقه با حمایت الجزایر و اتحادیه آفریقا که از آن حمایت می‌کردند داشت، ولی در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد که استقلال پولیساریو حامی جدی بین‌المللی داشته باشد.

 

مناقشه صحرای غربی به‌سادگی پایان نمی‌یابد

وی اضافه کرد: این مناقشه به این سادگی پایان پیدا نمی‌کند، به خاطر این‌که مردم این منطقه و جبهه پولیساریو علاقه‌مند نیستند که آنجا در اختیار مراکش قرار بگیرد.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در رابطه با برخی تحلیل‌ها مبنی بر اشتباهات سران مراکش در سیاست خارجی این کشور، گفت: مراکش از ابتدا سیاست خاصی در قبال جهان عرب داشت و با سایر کشورها متفاوت بود. البته مراکش همواره در کمپ غرب قرار داشته و روابطش را با دنیای غرب تنظیم می‌کرد، به‌خصوص در دوران جنگ سرد و یا در رابطه با مسئله اسرائیل.

محبعلی ضمن یادآوری نقش میانجی گرانه مراکش در مذاکرات فلسطینی‌ها و اسرائیل در مذاکرات اسلو، ادامه داد: مراکشی‌ها از گذشته سیاست خاصی داشتند و این سیاست را ادامه دادند. یهودی‌ها از دیرباز با مراکش رابطه خیلی خوبی داشتند و هیچ‌گاه هم مراکش حامی جدی فلسطین نبوده است. اکنون با تغییر شرایط فرصت بیشتری پیدا کرده که رابطه‌ای که همواره داشت را به‌صورت رسمی و علنی دربیاورد که این امر مورد تنفر ملت فلسطین و افکار عمومی جهان اسلام خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *