جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش نماینده روسیه به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین

نماینده دائم روسیه با اشاره به تشدید تنش در خاورمیانه، یادآور شد: آمریکا با وتوی قطعنامه پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل، برای پنجمین بار از آغاز تشدید درگیری‌ها در غزه، نگرش واقعی خود نسبت به ملت رنج کشیده فلسطین را به جهان نشان داد.

Loading

رسانه ها؛ پایان ماراتن انتخابات آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، واکنش بایدن و ترامپ به اعلام رای الکترال ها، واکنش روس ها به پیروزی بایدن، تصمیم آمریکا برای تحریم ترکیه به‌دلیل خرید اس-400 از روسیه، پاسخ ترکیه به تحریم آمریکا، واکنش روسیه به تحریم ترکیه از سوی آمریکا، طرح احتیاطی اتحادیه اروپا درباره برگزیت، به بن بست خوردن  مذاکرات یمن، بالاگرفتن جنگ تجاری میان چین و استرالیا، تایید حملات سایبری به آمریکا، ازسرگیری نبردها در قره باغ و  رد درخواست عادی‌سازی روابط با اسرائیل از سوی قطر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، آرای الکترال کافی برای تأیید رسمی پیروزی اش در انتخابات ریاست جهموری آمریکا را کسب کرد.۵۳۸ عضو کالج انتخاباتی روز دوشنبه در نشستی برای انتخاب رئیس جمهور جدید در ایالت های خود رأی گیری کردند. طبق نتایج این رأی گیری تأیید شد که آرای بایدن از اکثریت ۲۷۰ رأی مورد نیاز برای پیروزی رسمی در انتخابات بیشتر است.نشست کالج انتخاباتی معمولا حالت تشریفاتی دارد. اما این بار به دلیل آنکه رئیس جمهور دونالد ترامپ پس از انتخابات سوم نوامبر از پذیرش شکست خوددرای کرد، اهمیت بیشتری یافت. انتظار می رود که روز ششم ژانویه کنگره در نشست مشترک نمایندگان دو مجلس این نتیجه را تأیید و پیروزی بایدن را رسما اعلام کند.

خبرگزاری صدا و سیما: پس از اعلام رای اعضای کالج‌های الکترال در ایالت‌های آمریکا، جو بایدن گفت: من به ۳۰۶ رأی کالج‌های الکترال (انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا) یعنی همان آرای ترامپ در سال ۲۰۱۶ دست یافتم. بایدن در اولین سخنرانی خود پس از اعلام رای اعضای کالج‌های الکترال در ایالت‌های مختلف و پیروزی اش بر ترامپ، گفت: ادعا‌های بی اساسی درباره مشروعیت انتخابات مطرح شد. این انتخابات صادقانه، آزاد و منصفانه بود.

العالم فارسی:  همزمان با اعلام رسمی پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، ترامپ مدعی است وزیر دادگستری این کشور استعفا داده و پیش از کریسمس، دولتش را ترک می‌کند.رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است وزیر دادگستری این کشور استعفا داده و پیش از کریسمس، دولتش را ترک می‌کند تا در کنار خانواده تعطیلات را بگذارند.

خبرگزاری فارس: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با وجود تایید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات بعد از رأی‌گیری مجمع گزینندگان، باز هم مدعی تقلب در انتخابات شد و از پذیرش شکست سر باز زد. رئیس‌جمهور آمریکا با وجود تایید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات بعد از رأی‌گیری مجمع گزینندگان، در توییت‌هایی مدعی تقلب انتخاباتی در ایالت میشیگان شد و از جمهوری‌خواهان خواست کاری کنند.

خبرگزاری فارس: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با صدور یک پیام، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت و بر آمادگی خود برای گفت‌و‌گو با وی تاکید کرد.ساعاتی بعد از تایید پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط مجمع گزینندگان (الکترال کالج)، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به جو بایدن پیروزی در انتخابات را تبریک گفت.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر تأکید کرد، مسکو طبق قوانین آمریکا رئیس جمهور آنها را به رسمیت خواهید شناخت. “سرگئی لاوروف” شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از مذاکراتش با مقامات بوسنی و هرزگوین، اعلام کرد که مسکو در مسئله به رسمیت شناختن رئیس جمهوری جدید آمریکا، همانطور که در روند انتخابات تثبیت شده، دقیقاً از قوانین ایالات متحده پیروی می‌کند.

آناتولی  ترکیه:  آمریکا تصمیم گرفت به‌دلیل ادامه خرید سامانه‌های اس-400 از روسیه به اقدامات تحریمی علیه ترکیه متوسل شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان صنایع دفاعی ریاست جمهوری ترکیه و نام برخی از مسئولان از جمله رئیس این سازمان «اسماعیل دمیر» را در فهرست تحریم‌های خود درج کرده است.

تی.آر.تی ترکیه: ترکیه تصمیم آمریکا برای وضع تحریمهای یک‌جانبه علیه ترکیه را محکوم و رد کرد. وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به اینکه اقدام آمریکا برای وضع تحریمهای یک‌جانبه رویکردی غیر قابل توجیه است اعلام کرد: این تصمیم آمریکا رد و محکوم است. در ادامه این بیانیه با دعوت از آمریکا برای “تجدید نظر در اعمال تحریم ناعادلانه و بازگشت از این اشتباه فاحش” آمده است: در غیر این صورت ضمن انجام اقدامات لازم، در موقعیت مناسب پاسخ درخور داده خواهد شد.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه روسیه تحریم های آمریکا علیه ترکیه در ارتباط با خرید سامانه های موشکی اس- ۴۰۰ را نشانه سرکشی در برابر قانون بین المللی توصیف کرد. «سرگئی لاوروف»، اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه در زمینه خرید سامانه‌های موشکی اس-‌۴۰۰ غافلگیر‌کننده نبوده و نشانه دیگری بر نگرش استکباری در برابر قانون بین‌المللی و اقدامات غیر‌قانونی و خودسرانه است. لاوروف گفت: «مشخص بود که آمریکا ترکیه را به خاطر خرید سامانه اس-۴۰۰ تحریم می‌کند، چرا که بیش از یک سال است که درباره این موضوع صحبت می کند، پس غافلگیر‌کننده نیست.

ایران پرس: رئیس کمیسیون اروپا، طرحی احتیاطی درخصوص به توافق نرسیدن این اتحادیه با بریتانیا را پس از برگزیت منتشر کرد. «اورسلا فون درلاین»،  گفت : این طرح  سیاست‌های این اتحادیه  درخصوص سفرهای زمینی و هوایی و حق ماهیگیری در آب‌های مشترک  را مشخص کرده است. فون درلاین افزود :  مذاکرات همچنان ادامه دارند اما ضمانتی وجود ندارد که توافقی حاصل شود یا اگر حاصل شد  قابل اجرا باشد.بریتانیا، ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰  رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که عدم موافقت طرف‌های درگیر یمن برای آتش‌بس فراگیر و ارسال کمک‌های انسانی مانعی در مسیر سازمان ملل و میانجیگری‌اش برای تحقق اهداف توافق استکهلم است. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به العربی الجدید در نیویورک در کنفرانسی خبری این سخنان را مطرح کرد.وی گفت: تلاش‌های ما به عنوان سازمان ملل در مورد توافق الحدیده و به صورت کلی یمن، از طریق فعالیت هیئت و تلاش‌های مارتین گریفیث، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن ادامه دارد و او به صورت مداوم با طرف‌ها در تماس است.

خبرگزاری مهر : تصمیم چین مبنی بر ممنوعیت خرید ذغال سنگ از استرالیا، خشم دولت کانبرا را در پی داشت که درگیر تنش‌های سیاسی شدیدی با دولت پکن است. «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا، چین را به نقض قوانین سازمان تجارت جهانی متهم کرد و گفت پکن بازی را آغاز کرده که هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.این ادعای وی پس از آن مطرح شد که روز گذشته، روزنامه گلوبال تایمز چین از نهایی شدن تصمیم پکن مبنی بر ممنوعیت خرید ذغال سنگ از استرالیا، خبر داد.چین قرار است ذخیره ذغال سنگ خود را از مغولستان، اندونزی و روسیه تامین کند.

دویچه وله: ظاهرا هکرها به سیستم‌های کامپیوتری وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزارت بازرگانی و چند نهاد دیگر نفوذ کرده‌اند. سخنگوی شورای امنیت ملی این کشور اعلام کرد، همه قدم‌های ممکن را بر می‌دارد تا “مشکلات بالقوه‌” مربوط به این مسئله روشن و برطرف شود.هنوز ابعاد حملات سایبری که دولت آمریکا از آن خبر داده روشن نیست. آن‌چه که روشن است این است که چندین نهاد، از جمله وزارت خزانه‌داری هدف این حملات واقع شده است.

اسپوتنیک روسیه: با وجود دخالت صلحبانان روسیه، نبردها بر سر دو روستای مورد اختلاف در قره باغ از سر گرفته شد. یک منبع در سازمان امنیت جمهوری برسمیت شناخته نشده قره باغ گفت، تیراندازی متقابل به علت بروز مسائلی در مرزبندی اراضی صورت گرفته است. قصبه خیتسابرد و خین طاهر در منطقه هادروت پس از پایان عملیات جنگی، تحت کنترل نیروهای ارمنی قرار گرفتند، اما در نقشه های صلح بانان این دو قصبه در منطقه آذربایجانی قید شده بود.

خبرگزاری ایرنا: قطر درخواست آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد کرد. منبع دیپلماتیک عربی از مخالفت دولت قطر با درخواست واشنگتن برای پیوستن به صفوف سازشکاران با رژیم صهیونیستی و همچنین تأکید کویت و عمان بر مواضع ثابتشان در قبال فلسطین خبر دادند. روزنامه «رای الیوم» امروز (سه شنبه) اعلام کرد که یک منبع دیپلماتیک عرب با اشاره به سفر «جراد کوشنر» داماد و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا به دوحه گفت که وی در جریان این سفر صراحتا درخواست پیوستن قطر به صفوف سازشگران در مدت باقی مانده دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» را مطرح کرده است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *