جدیدترین مطالب

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

اسرائیل، متوهمی که بازنده است

جنگ اسرائیل در غزه، بیش از ۳۳ هزار نفر را کشت که بیشترشان زنان و کودکان بودند. اسرائیل می گوید که دو هدف اصلی اش آزادی ۱۳۰ گروگان باقیمانده و انهدام گروه پیکارجوی حماس است، هدفی که منتقدان می گویند بیش از حد جاه طلبانه است و ناممکن.

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.
Loading

أحدث المقالات

گزارش سازمان ملل: اسرائیل هنوز مدارک کافی درباره اتهامات علیه انروا ارائه نکرده است

یک تحقیق مستقل سازمان ملل متحد درباره انروا، آژانس امداد و کاریابی این سازمان برای فلسطینیان، حاکی است اسرائیل «هنوز مدارک کافی برای اتهام‌زنی در زمینه عضویت صد‌ها تن از کارکنان انروا در گروه‌های تروریستی ارائه نکرده است». نتایج این بررسی ممکن است برخی از کشور‌های اهدا کننده کمک مالی به انروا را به از سر گیری اعطای کمک تشویق کند.

لغو مراسم سالانه انجمن قلم آمریکا به دلیل تحریم نویسندگان در حمایت از غزه

نیویورک- ایرنا- انجمن قلم آمریکا که به دلیل  واکنش آن  به جنگ اسرائیل در غزه با نارضایتی گسترده  مواجه شده، مراسم اهدای جوایز سالانه خود را لغو کرده است و ده ها نامزد این رویداد که قرار بود هفته آینده برگزار شود، اعلام کرده اند در این مراسم شرکت نخواهند کرد.

ادای احترام آیت‌الله رئیسی به رهبر استقلال پاکستان

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان، به شهر کراچی به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد و در بدو ورود با حضور در آرامگاه «محمدعلی جناح» به مقام «قائد اعظم» و رهبر استقلال این کشور ادای احترام کرد.

Loading

رسانه ها؛ از سرگیری  ساخت خط لوله نورد استریم 2 و…

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تلاش دوباره روس ها برای ساخت خط لوله نورد استریم ۲، واکنش روسیه به تحریم‌های اخیر بریتانیا علیه این کشور، سفر نمایندگان گروه مینسک به باکو، توافق رهبران اتحادیه اروپا بر سر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای،حمایت سازمان ملل قطعنامه از مذاکرات صلح افغانستان،پیام اماراتی ها به جو بایدن در مورد ایران، رد شکایات تغییر نتیجه انتخابات در دادگاه عالی آمریکا، برگزاری نشست سه جانبه قاهره، وعده آمریکا برای سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در مراکش، ادامه جنگ رسانه‌ای عربی علیه قطر در بحبوحه حل بحران خلیج فارس، تصمیم ترکیه برای تمدید حضور نظامی خود در لیبی، اخوانی‌های یمن در پی کودتای سیاسی علیه دولت منصورهادی و تنش در روابط ایران و ترکیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر : با وجود تحریم های آمریکا، روسیه ساخت خط لوله نورد استریم ۲ را از سر گرفت. لوله‌گذاری خط انتقال گاز «نورد استریم ۲»  از یک سال پیش متوقف شده بود. روسیه احداث طرح خط لوله گاز نورد استریم ۲ (جریان شمالی) به آلمان را که به دلیل تحریم‌های آمریکا از یک سال پیش متوقف شده بود، از سر گرفت.خط لوله گاز نورد استریم ۲ برای انتقال سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده که بخشی از برنامه شرکت روسی گازپروم برای رهایی از اتکا به مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه روسیه به تحریم‌های اخیر بریتانیا علیه شماری از مقام‌های این کشور واکنش نشان داد.«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز -‌شنبه- گفت که این کشور اقدام اخیر بریتانیا علیه شهروندان روس را «سیاسی» دانست.وی افزود که کشورش پاسخی درخور به این تحریم‌ها خواهد داد.

خبرگزاری صدا و سیما: نمایندگان گروه میانجی مینسک و نماینده ویژه سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا در باکو با رئیس جمهور آذربایجان دیدار کردند. نمایندگان سه کشور فرانسه، آمریکا و روسیه در گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا و نماینده ویژه رئیس سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا امروز ضمن سفر به باکو با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کردند.

یورونیوز:  رهبران اتحادیه اروپا سرانجام در پایان روز جمعه و پس از انجام گفتگوهایی طولانی که تا پاسی از شب ادامه داشت، به توافق سختی دست یافتند تا بر اساس آن انتشار گازهای گلخانه‌ای را در این اتحادیه تا ۱۰ سال دیگر حداقل به میزان ۵۵ درصد در مقایسه با سطح سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش دهند.۲۷ کشور عضو این اتحادیه در پایان نشست دو روزۀ خود در بروکسل، طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا در موضوع تشدید تدابیر با هدف تحقق اهداف میان‌مدت اتحادیه برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تا اواسط قرن جاری میلادی را تایید کردند.

دویچه وله: مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای از پیشرفت در مذاکرات صلح افغانستان استقبال کرد. ۱۳۰ کشور به این قطعنامه رای موافق دادند. روسیه رای مخالف و کشورهای چین، پاکستان و بلاروس رای ممتنع دادند. ۵۹ کشور دیگر نیز از رای‌دادن خودداری کردند. قطعنامه سازمان ملل تحت عنوان “وضعیت افغانستان” شامل موضوعاتی چون صلح و آشتی، دموکراسی، حاکمیت قانون، حقوق بشر، مبارزه علیه مواد مخدر و همکاری منطقه‌ای می‌شود.

اسپوتنیک روسیه: امارات عربی متحده اعلام کرد مایل به درگیری با جمهوری اسلامی ایران نیست. انور  قرقاش وزیر مشاور دولت امارات در پاسخ به سوالی درباره اینکه پیامش به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا   چیست گفت:پیام اول این است که آخرین چیزی که می‌خواهیم درگیری با ایران است.انور قرقاش افزود: چون ما در مجاورت هم هستیم. با آنکه مشکلات جدی با ایران داریم، این مسائل باید از طریق راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شوند.

آناتولی  ترکیه: دادگاه عالی ایالات متحده، در حالیکه دونالد ترامپ همچنان مدعی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده و خود را پیروز واقعی آن می‌داند، تصمیمی حساس گرفت.این دادگاه حکم ایالت تگزاس را در مورد پرونده رد پیروزی جو بایدن، با حمایت 18 دادستان جمهوریخواه ایالتی و 126 عضو مجلس نمایندگان صادر کرد. همچنین دادخواست ارائه شده برای لغو نتایج اعلام شده به نفع بایدن در ایالت‌های سرنوشت‌ساز ویسکانسین، میشیگان، جورجیا و پنسیلوانیا توسط دادگاه رد شد.

خبرگزاری ایرنا: درحالی که دولت عراق تقویت روابط با کشورهای عربی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، بغداد، قاهره و امان برای نشست سه جانبه مشترک دیگری در سطح وزیران آماده می‌شوند. درحالی که هیاتی متشکل از چهار وزیر عراقی برای گفت‌وگو درباره همکاری‌های اقتصادی و تجاری از چهارشنبه گذشته در قاهره به‌سر می‌برد، منابع اردنی امروز (شنبه) از عزیمت یک هیات وزارتی این کشور به قاهره برای شرکت در نشست‌های سه جانبه با عراق و مصر خبر دادند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به دنبال عادی سازی روابط میان مراکش و رژیم صهیونیستی، منابع آگاه از وعده آمریکا برای سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری در مراکش خبر دادند. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام در دولت آمریکا اعلام کرد که کشورش متعهد به سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری در مراکش طی سه سال شده است.

خبرگزاری تسنیم: درحالی که برخی سران عرب درباره حل بحران خلیج فارس و آشتی عربی صحبت می‌کنند، امارات به تبلیغات رسانه‌ای ضد قطر ادامه می‌دهد.در همین راستا شب گذشته شبکه اسکای‌نیوز امارات متحده عربی برای دومین بار در خلال هفته گذشته اقدام به انجام تبلیغاتی ضد قطر کرد.این شبکه اماراتی اعلام کرد که فیلم مستندی درباره اتهامات علیه قطر مبنی بر ارتکاب تخلفاتی ضد بحرین منتشر می کند.

خبرگزاری فارس: ریاست جمهوری ترکیه طرح پیشنهادی دولت این کشور را برای تمدید هجده ماهه حضور نظامی در لیبی به پارلمان ترکیه ارائه داد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه تلاش‌ها به منظور حمایت از «دولت وفاق ملی» لیبی در جنگ با نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم «ارتش ملی» لیبی، خواهان تمدید حضور نظامی آنکارا در این کشور شمال آفریقا است.

العالم فارسی: منابع مطلع در یمن خبر می‌دهند که حزب اخوانی الاصلاح که ستون فقرات دولت منصور هادی محسوب می‌شود، درپی تشکیل یک شورای معارضان است.اختلافات درونی در میان دولت مستعفی یمن وارد فاز جدیدی شده و علاوه بر شکست‌های میدانی، بحران سیاسی پررنگ‌تر از گذشته شده است.این شورا پس از تشکیل درصدد خواهد بود تا جای دولت منصور هادی را در مناطق تحت کنترل حزب الاصلاح به دست گیرد.

تی.آر.تی ترکیه:  سفیر ایران در آنکارا به وزارت امور خارجه احضار شد.پیش از این سفیر ترکیه در تهران به وزارت امور خارجه ایران احضار شده بود. مراتب اعتراض ترکیه در مورد توئیت جواد ظریف وزیر خارجه ایران، احضار دریا اؤرس سفیر ترکیه در تهران به وزارت امور خارجه ایران بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *