جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

رسانه ها ؛ تشدید درگیری‌ها در امتداد خط کنترل مرزی کشمیر و…

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آماده باش ارتش پاکستان در پی تشدید درگیری ها در کشمیر، برگزاری رزمایش نیروهای اتمی استراتژیک روسیه ، واکنش مرکل به مذاکرات برگزیت، تصویب فروش تسلیحات پیشرفته از جمله «اف-۳۵» به امارات در سنای آمریکا، احضار سفیر روسیه در اسرائیل، تشدید بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی، تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری در 50 ایالت آمریکا، نخستین اظهارات مدیرکل آژانس انرژی اتمی پس از ترور شهید فخری‌زاده، برگزاری پنجمین دور گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا، انتقاد گوترش از رویکرد دولت‌های ثروتمند به واکسن کرونا، حمله هکرها به سرورهای شرکت سازنده واکسن کرونا، اجلاس دو روزه اتحادیه اروپا درباره فناوری‌های نظارتی و حقوق بشر، انتقاد ترکیه از اقدامات تنش زای  یونان در مدیترانه شرقی و نشست وزیران دفاع جنوب شرق آسیا بر سر امنیت منطقه ای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

تی.آر.تی ترکیه: در درگیری در منطقه جامو و کشمیر هندوستان 3 جدایی طلب کشته شدند.نیروهای امنیتی هند این سه نفر را در منطقه در منطقه پولواما جامو و کشمیر هند کشتند. به گفته هند، عملیات سرکوب در منطقه ادامه دارد.

خبرگزاری ایرنا: همزمان با تشدید درگیری‌ها در امتداد خط کنترل مرزی کشمیر، ارتش پاکستان نسبت به آنچه که “احتمال قوی رخداد ناگوار در مرز مشترک با هند” خواند؛ نیروهای خود را به حالت آماده باش درآورد. کشته شدن دو نظامی این کشور طی درگیری شب گذشته با نیروهای هندی در کشمیر تحت کنترل دولت پاکستان وضعیت در مرزهای دو کشور را به شدت متشنج کرده است. ارتش پاکستان اعلام کرد که تیراندازی و حملات خمپاره‌ای هند به خاک پاکستان منجر به جان باختن دو مرزبان پاکستانی شد و در واکنش متقابل این نیروها، گزارش‌ها حاکی از تلفات جانی و مادی در آن سوی مرز هند است.

خبرگزاری مهر : ارتش روسیه تنها دو ماه مانده به انقضای پیمان هسته‌ای با آمریکا، رزمایشی با حضور نیروهای اتمی استراتژیک برگزار کرد که شامل شلیک موشک‌های قاره‌پیما بود.وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای که به همین منظور صادر شد؛ اعلام کرد این رزمایش شامل شلیک آزمایشی یک فروند موشک بالستیک قاره‌پیما بود که از زیردریایی اتمی «کارلیا» پرتاب شد که در دریای «بارنتز» مستقر است.در بخش دیگری از رزمایش، یک موشک قاره‌پیمای زمین پایه نیز از پایگاه «پلستسک» واقع در شمال غرب روسیه شلیک شد حال آنکه بمب‌افکن‌های راهبردی «تی‌یو ۱۶۰» و «تی‌یو ۹۵» هم رزمایش شلیک موشک کروز انجام دادند.

خبرگزاری تسنیم: جدیدترین اخبار برگزیتی حاکی از آن است که رئیس کمیسیون اروپایی و نخست وزیر انگلیس امشب در بروکسل برای حل اختلافات دیدار کرده و جانسون در آستانه این دیدار از شکوفایی کشورش در هر شرایط سخن گفته و مرکل هم از آمادگی اروپا برای شکست مذاکرات گفته است. بنا بر توافقات از پیش تعیین شده تا 31 دسامبر باید توافق تجاری بین اتحادیه اروپا و انگلیس منعقد شود.همچنان طرفین در سه موضوع مهم اختلافات اساسی دارند که عبارتند از مسئله ماهیگیری، رقابت منصفانه و چارچوبی برای اجرای توافقات.

خبرگزاری فارس: سناتورهای آمریکایی با تصویب نکردن طرح‌هایی که خواستار لغو فروش تسلیحات پیشرفته به ابوظبی بودند، امارات را به اولین کشور عربی تبدیل کردند که جنگنده‌های «اف-۳۵» دریافت می‌کند.مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه طرح دموکرات‌ها برای ممانعت از فروش تسلیحات پیشرفته از جمله جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات عربی متحده را تصویب نکرد.

اسپوتنیک روسیه: آناتولی ویکتوروف ، سفیر روسیه در تل آویو در پی اظهارات خود در مصاحبه با روزنامه جروزالم پست به وزارت خارجه (رژیم )اسرائیل احضار شده است.سفیر روسیه در مصاحبه با جروزالم پست گفته بود که حل نشدن درگیری اسرائیل و فلسطین است که اوضاع منطقه را بی ثبات می‌کند و نه ایران.

خبرگزاری صدا و سیما: یوعز هندل وزیر ارتباطات و تسوی هاوزر وزیر کمیته امور خارجه و امنیت، دو نماینده عضو کنست درمخالفت با نتانیاهو از حزب لیکود جدا شدند. دو عضو کنست در راستای حمایت از یکی از رهبران حزب لیکود و مخالفت با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از این حزب جدا شدند. پس از آنکه گیدئون سائر از رهبران حزب لیکود اعلام کرد از این حزب جدا شده است و قصد دارد حزب جدیدی برای رقابت با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تشکیل دهد، دو عضو کنست اسرائیل اعلام کردند از وی حمایت می‌کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تمام ۵۰ ایالت آمریکا و واشنگتن دی.سی اکنون نتایج انتخابات ریاست جمهوری خودشان را تایید کرده‌اند و فرایند کالج الکترال به پیش می‌رود و نشست برگزینندگان دوشنبه برگزار می‌شود.ویرجینیای غربی آخرین ایالتی در آمریکا شد که چهارشنبه نتایج ریاست جمهوری خود را تایید کرده و رسما اعلام کرد پنج رای الکترال این ایالت به دونالد ترامپ تعلق می‌گیرد.جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا ۳۰۶ رای الکترال و دونالد ترامپ ۲۳۲ رای را کسب کرده است . برای ریاست جمهوری و ورود به کاخ سفید، کسب ۲۷۰ رای الکترال از مجموع ۵۳۸ رای موجود ضرورت دارد.

خبرگزاری ایلنا: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نخستین مصاحبه پس از ترور دانشمند هسته‌ای ایران، نسبت به هر گونه اقدامی که باعث تشدید تنش‌ها پس از این ترور می‌شود، هشدار داد. «رافائل گروسی» افزود که نمی‌توانم تصور کنم در صورت توسعه برنامه هسته‌ای ایران و اخراج بازرسان آژانس، چه کسی پیروز این وضعیتی خواهد شد.

الکوثر فارسی: پنجمین دور گفتگوهای عالی رتبه ایران و اتحادیه اروپا به صورت مجازی برگزار شد.این گفت‌وگوها روز چهارشنبه به ریاست مشترک «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران و «هلگا اشمید» دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. در پنجمین دور گفتگوهای عالی رتبه ایران و اتحادیه اروپا، دو طرف زمینه همکاری‌های مشترک آتی  از جمله چالش‌های مربوط به مهاجرت و پناهندگی و مبارزه با مواد مخدر و  انرژی هسته‌ای صلح آمیز را مورد گفت‌وگو و توافق قرار دادند.

العالم فارسی: دبیرکل سازمان ملل با گلایه از رشد ملی‌گرایی در تولید واکسن بیماری «کووید-۱۹ » در برخی کشورهای ثروتمند، لزوم رویکرد رهبران جهانی به مسئله واکسن به عنوان کالایی عمومی را یادآور شد. آنتونیو گوترش در نشستی مطبوعاتی ضمن ابراز تاسف از ملی‌گرایی در تولید و دسترسی به واکسن «ویروس کرونا» گفت: آنچه امروز شاهد آن هستیم، تلاش فراوان برخی کشورها برای دستیابی و تامین واکسن برای شهروندانشان است.

دویچه وله: مخازن آژانس دارویی اروپا (EMA) به نیت دستیابی به اطلاعات واکسن کرونای “بیون‌تک – فایزر” مورد حمله هکرها قرار گرفت. شامگاه چهارشنبه ۱۹ آذر (۹ دسامبر)، آژانس دارویی اروپا از تلاش ناکام هکرها برای نفوذ به ذخایر اطلاعاتی مربوط به واکسن کرونا خبر داد. شرکت فایزر می‌گوید هیچ آسیبی به سیستم‌ها وارد نشده و رخنه‌ای در داده‌ها صورت نگرفته است. واکسن شرکت بیون‌تک اولین واکسن در سراسر جهان است که استفاده گسترده از آن برای مصونیت از کرونا از روز ۱۸ آذر (۸ دسامبر) در بریتانیا آغاز شد.

یورونیوز: اتحادیه اروپا همزمان با روز ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر)، روز جهانی حقوق بشر، اقدام به برگزاری اجلاسی دو روزه با عنوان «تاثیر فناوری‌های جدید بر حقوق بشر» کرده است.در این همایش موضوعاتی نظیر رابطه این فناوری‌ها و حریم خصوصی افراد، نقش روزافزون هوش مصنوعی در زندگی بشر و حفاظت از داده‌ها و اطلاعات شخصی به بحث گذاشته می‌شود.

آناتولی  ترکیه:  وزیر دفاع ملی ترکیه از رویکرد خصمانه آتن در مدیترانه شرقی انتقاد و تاکید کرد که یونان باعث تشدید تنش در منطقه می‌شود.خلوصی آکار در مذاکرات پیشنهاد لایحه بودجه سال 2021 در نشست علنی مجلس ملت کبیر کشور ضمن انتقاد از سیاست‌های خصمانه یونان اظهار داشت: “این یونان است که سیاست تشدید تنش در دریای مدیترانه را پیش گرفته است. متاسفانه هر بار که دست‌ دوستی برای برقراری صلح به سوی یونان دراز کردیم، اما فایده‌ای نداشت”.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزیران دفاع اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) به اولین روز از نشست آنلاین خود برای بحث در مورد امنیت منطقه ای پایان دادند. آنها در یک بیانیه مشترک گفتند که لازم است تا از اقداماتی که می تواند وضعیت در منطقه را پیچیده تر کند اجتناب شود.این گفتگوها بر سر دریای چین جنوبی متمرکز بود؛ جایی که چین در آنجا حضور خود را افزایش داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *