جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

رسانه ها ؛ برگزیت در هاله ای از ابهام و…

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: «آخرین بخت» برای جلوگیری از آغاز «بدون توافق» دوران پسابرگزیت ، تاکید گروه 7 بر انجام اصلاحات در رابطه با واحدهای پولی دیجیتالی، مخالفت جمهوریخواهان کنگره با قطعنامه درباره پیروزی بایدن، درخواست نماینده ویژه ترامپ برای استقرار موشک کروز تا سال 2023، گفت‌وگوی چاووش‌اوغلو و لاوروف پیرامون قره‌باغ و اوکراین، تاکید لاوروف بر  لزوم بازنگری در روابط مسکو و برلین، ادامه اعتراضات در تایلند، رزمایش گسترده چین در دریای چین جنوبی، شروط مصر برای پذیرش آشتی با قطر، رزمایش مشترک نیروهای زمینی عربستان و آمریکا، طرح عربستان برای اشغال استان المهره یمن با استفاده از نظامیان خارجی، موافقت لابی صهیونیستی «آیپک» با فروش اف-۳۵ به امارات، فلج شدن اقتصاد رژیم صهیونیستی بر اثر حملات سایبری، تایید نهایی و رسمی واکسن کرونا در آمریکا، تصویب  بسته محرک اقتصادی۷۰۰ میلیارد دلاری ژاپن و آخرین آمار جهانی مبتلایان به کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا چهارشنبه شب در حالی با یکدیگر در بروکسل دیدار خواهند کرد که سرنوشت مذاکرات دو طرف بر سر آینده روابط دو جانبه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. دوران پسابرگزیت سه هفته دیگر با پایان دوره انتقالی برگزیت که بریتانیا در جریان آن همچنان به مقررات اتحادیه اروپا پایبند است آغاز می شود. از دیدار روز چهارشنبه بوریس جانسون و اورزولا فن در لاین به عنوان «آخرین بخت» برای جلوگیری از آغاز «بدون توافق» دوران پسابرگزیت یاد می شود. عدم توافق بروکسل و لندن از نظر بسیاری از کارشناسان برای هر دو طرف تبعات سنگین اقتصادی در پی خواهد داشت.

تی.آر.تی ترکیه: وزرای دارایی کشورهای گروه جی 7 و روسای بانک مرکزی، اعلام کردند که نیاز به انجام اصلاحات در رابطه با واحدهای پولی دیجیتالی وجود دارد.بر اساس بیانیه صادره از وزارت دارایی ایالات متحده امریکا، استیون منوچین وزیر دارایی، با وزرای دارایی کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلستان و روسای بانکهای مرکزی و مسئولانی از کمیسیون اتحادیه اروپا، گروه یورو، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان ثبات مالی، دیدار کرده است.

خبرگزاری مهر : رهبران جمهوریخواه در کنگره آمریکا با قطعنامه ای که «جو بایدن» را به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا به رسمیت می شناسد، مخالفت کردند رد این قطعنامه در جریان نشست محرمانه روز سه‌شنبه صورت گرفت.بر اساس این گزارش، «استینی هویر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را مبنی بر تصریح به آماده شدن این مجلس برای برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن» و معاونش، «کاملا هریس» داشته است اما این طرح با رای مخالف «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، «روی بلانت»، رئیس کمیته آیین‌نامه‌های مجلس سنا و «کوین مک‌کارتی»، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان رد شده است.

اسپوتنیک روسیه: مارشال بیلینگسلی نماینده ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کنترل تسلیحات خواستار استقرار باتری های موشک کروز تا سال 2023 شده است. در گزارش منتشر شده توسط انستیتوی ملی سیاست های عمومی که روز سه شنبه منتشر شد، بیلینگزلی روسیه را متهم کرد که از پیمان موشک میان برد خارج شده است (مسکو اتهامات را انکار می کند). وی همچنین گفت که ایالات متحده نباید پیشنهادات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را برای توقف تولید این گونه موشک ها را بپذیرد.

آناتولی  ترکیه: وزیران امور خارجه ترکیه و روسیه در مورد تحولات قره‌باغ کوهستانی و اوکراین تلفنی گفت‌وگو کردند.طرفین همچنین درباره دو شهروند روسی که به‌دلیل تصویربردای غیرمجاز در اطراف مرکز تحقیق و توسعه پهپادهای بدون سرنشین در استانبول دستگیر و سپس آزاد شده‌اند، گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری صدا و سیما: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: روابط مسکو و برلین نیاز به تجدید نظردارد.  وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با نمایندگان حزب آلترناتیو آلمان گفت: روابط بین مسکو و برلین نیاز به “تجدید نظر و به اصطلاح، شروع مجدد” دارد.لاوروف گفت: “سفر شما به فدراسیون روسیه فرصت خوبی برای تدام این گفتگو‌ها و بررسی موارد بیشتری برای دستیابی به توافق ایجاد می‌کند. ما در واقع از مشارکت شما برای حفظ روابطمان قدردانی می‌کنیم.

خبرگزاری ایرنا: هزاران تظاهرکننده  در برابر پایگاه ارتش که بطور مستقیم تحت فرمان شاه تایلند “واجیرالونکورن” است ، رو در روی نیروهای پلیس قرار گرفتند . اعتراض ها سیاسی جاری در کشور پادشاهی تایلند بر زمینه ای از تغییرات بزرگ فکری و اجتماعی استوار و در بستر رسانه های اجتماعی روان است ، هر چند مقامات این کشور درصدد کنترل اعتراض ها هستند. خیابان‌های تایلند از ماه فوریه (بهمن ۹۸) صحنه تظاهرات اعتراضی گروهی از مردم و دانشجویان برای درخواست اصلاح نظام سیاسی این کشور بوده است. تظاهرات در ماه‌های اخیر شدت گرفته و معترضان با بیانی صریح‌تر از دولت و پادشاهی این کشور انتقاد کرده‌اند .

خبرگزاری ایلنا: پکن اخیرا رزمایش گسترده‌ای در دریای چین جنوبی برگزار کرد.این خبر را روزنامه گلوبال تایمز اعلام کرد. این رزمایش با هدف افزایش توانایی‌ها برای مبارزه و مقابله با تنش‌ها صورت گرفته است.این در حالی است که ناوهای جنگی آمریکا اخیرا در این آب‌های مورد مناقشه به گشت‌زنی پرداختند.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه مصر ضمن تقدیر از اقدامات میانجیگرانه کویت برای حل اختلافات میان چهار کشور عربی و قطر، شروط قاهره برای پذیرش این آشتی را اعلام کرد. سامح شکری، وزیر خارجه مصر در مصاحبه‌ای با شبکه “TEN TV” تاکید کرد: قاهره از تلاش‌های کویت در راه آشتی چهار کشور عربی با قطر تقدیر می‌کند. شکری گفت: مصر آماده تعامل مثبت با تمامی مسایلی است که همبستگی ملت‌های عربی را محقق می‌کنند، اما به شرطی که این امر در چارچوب توافقی همه جانبه انجام شود .

خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع عربستان از برگزاری رزمایش مشترک میان نیروهای زمینی این کشور با آمریکا خبر داد. وزارت دفاع عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای از برگزاری رزمایش مشترک «پنجه‌های شاهین2-2020» میان نیروهای زمینی این کشور با نیروهای آمریکایی در منطقه شمال غربی خبر داد.در بیانیه وزارت دفاع عربستان آمده است که این رزمایش در راستای تمرین های مشترک میان نیروهای زمینی دو کشور با هدف تقویت هماهنگی و همکاری نظامی مشترک میان آنها و نیز تبادل تجربه ها و افزایش آمادگی رزمی جهت مقابله با چالش‌های منطقه‌ای است.

العالم فارسی: عربستان  سعودی قصد دارد تا قبل از اینکه جو بایدن رییس جمهور آمریکا راه حلی برای بحران یمن ارائه دهد، به نیروهای خارجی برای گسترش کنترل خود بر استان المهره یمن متوسل شود. پایگاه خبری سعودی لیکس (saudi leaks) در گزارشی نوشت : عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ یک اتاق عملیات نظامی مشترک با همراهی نیروهای آمریکایی و انگلیسی در استان المهره در سواحل شرقی یمن تشکیل داده که نشانگر تلاش عربستان برای به دست آوردن موقعیت جدید قبل از آغاز هرگونه روند صلح جامعی است که مجبور به پذیرش آن می شود.

خبرگزاری فارس: سخنگوی لابی صهیونیستی «آیپک» در آمریکا می‌گوید مخالفتی با فروش تسلیحات پیشرفته از جمله جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات عربی متحده ندارد. بعد از عدم مخالفت رژیم صهیونیستی با فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات عربی متحده، اکنون لابی اسرائیلی «کمیته امور عمومی آمریکا اسرائیل» موسوم به «آیپک» نیز اعلام کرد که مخالفتی با این موضوع ندارد.

خبرگزاری تسنیم: بانک مرکزی رژیم صهیونیستی تمام بانک های این رژیم را به حال آماده باش سایبری قرار داده و به آنها درباره وقوع حملاتی الکترونیکی که می‌تواند تمام بانک های اطلاعاتی‌شان را نابود کند ، هشدار داد. روزنامه اقتصادی کالکسیت اعتراف کرد در حالی که بحران شیوع ویروس کرونا برای اولین بار  باعث شد بسیاری از مردم به اجبار از خانه های خود فعالیت کرده و از داخل منازل خود سامانه بانکی خود را فعال کنند ، حملات سایبری به کابوسی برای نهادهای امنیت شبکه تبدیل شده است.

دویچه وله:  سازمان غذا و داروی آمریکا واکسن‌ کرونای شرکت داروسازی “فایزر – بیون‌تک” را بی‌خطر و ایمن طبقه‌بندی کرد. روز سه‌شنبه در بریتانیا تزریق واکسن کرونا آغاز شد. سازمان غذا و داروی آمریکا که درباره مجوز داروها نیز تصمیم‌گیری می‌کند اعلام کرد داده‌های ۳۸ هزار شرکت‌کننده در آزمایشات بالینی شرکت داروسازی فایزر – بیون‌تک نشان داده است که نگرانی خاصی درباره ایمنی واکسن کرونا وجود ندارند که بتواند از تایید اضطراری واکسن کرونای شرکت فایزر- بیون‌تک جلوگیری کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: کابینه ژاپن یک بسته محرک اقتصادی دیگر به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار را تصویب کرد که شامل اقدام هایی برای مقابله با تاثیرات همه گیری جهانی ویروس کرونا بر اقتصاد می شود.این بسته شامل تامین اعتبار برای حمایت از بیمارستانها و خانه های سالمندان علاوه بر کمک مالی به کسب و کارها می شود.

خبرگزاری صدا و سیما: تعداد قربانیان ویروس کرونا در سراسر جهان از مرز ۱,۵۶۳,۱۳۰ نفر گذشت. کشور‌های آمریکا هند و برزیل در صدر بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را به خود اختصاص دادند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *