جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

رئیس‌جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی می‌شود

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی جهانی خواهد شد، افزود: اراده و خواست ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواهان جهان تحت لوای انسجام و یکپارچگی برای آزادی قدس و پیروزی فلسطین حتما محقق خواهد شد.

سندرز: آمریکایی‌ها انزجار خود را از ماشین جنگی نتانیاهو نشان داده‌اند

تهران- ایرنا- برنی سندرز نماینده مجلس سنای آمریکا با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به تامین مالی رژیم صهیونیستی در این جنگ وحشتناک ادامه دهیم، تاکید کرد: آمریکایی‌ها انزجار خود را از ماشین جنگی بنیامین نتانیاهو نشان داده‌اند.

احضاریه دادگاه برای ۱۳۳ دانشجوی دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از غزه

نیویورک – ایرنا- همزمان با گذشت ۲۰۰ روز از جنگ اسرائیل در غزه و تداوم جنایات بی مجازات این رژیم علیه مردم بیگناه فلسطین به پشتوانه حمایت های مالی، نظامی و سیاسی دولت جو بایدن ، دانشگاههای آمریکا صحنه سرکوب دانشجویان از سوی پلیس است.

Loading

رسانه ها ؛ تاکید بر خروج نیروهای نظامی روسیه از کریمه و…

۱۳۹۹/۰۹/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست سازمان ملل از روسیه  برای خروج فوری از کریمه، واکنش چین به تحریم‌های آمریکا، تاکید وزیر خارجه چین بر تلاش متقابل برای بهبود روابط با آمریکا، موافقت واشنگتن با فروش سلاح به تایوان به ارزش ۲۸۰ میلیون دلار، مخالفت مجدد یک دادگاه آمریکایی باتحریم تیک‌تاک، موافقت اتحادیه اروپا با تحریم‌های حقوق بشری مشابه قانون «ماگینتسکی» در آمریکا ، قطعنامه سازمان ملل با هدف سلب تملک  رژیم صهیونیستی برتسلیحات اتمی، واکنش مشاور امنیت ملی بایدن به برجام، انتخاب وزیر دفاع بایدن، سفر فرمانده ارتش هند به امارات و عربستان، نامه محرمانه آمریکا به انصارالله یمن، بریتانیا و اتحادیه اروپا در بن‌بست مذاکرات "پسابرگزیت"، گسترش همکاری های نظامی و دفاعی اوکراین و آمریکا و توقیف کشتی ترکیه از سوی نیروهای حفتر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای خواستار خروج نیروهای نظامی روسیه از کریمه در اسرع وقت و «پایان دادن به اشغال موقت خود در خاک اوکراین » شد.قطعنامه مذکور که از نظر حقوقی الزام‌آور نیست، با 63 رای موافق در برابر 17 رای مخالف و 62 رای ممتنع تصویب شد. همچنین در قطعنامه فوق اشغال کریمه و شهر سواستوپول از سوی روسیه محکوم و بر عدم به رسمیت شناخته شدن الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه تاکید شد. روسیه در 18 مارس 2014 جمهوری خودمختار کریمه و شهر سواستوپول را به‌صورت غیرقانونی به خاک خود الحاق کرد.

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه چین در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقامات چینی در ارتباط با هنگ‌کنگ، گفت پکن با اقدامات قاطع به آن‌ها پاسخ خواهد داد. وزارت خارجه چین امروز سه‌شنبه اعلام کرد اقدام آمریکا در تحریم مقامات چین غیرمجاز و ناپسند است و چین از آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را پس بگیرد.روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که در وبسایت رسمی خود منتشر کرد، نام ۱۴ مقام چینی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزیر خارجه چین، وانگ یی، در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای در دست گرفتن امور کشور آماده می شود، خواستار تلاش های متقابل برای بهبود روابط آمریکا و چین شد. وانگ در یک کنفرانس آنلاین شورای تجاری آمریکا و چین که نماینده شرکت های آمریکایی فعال در چین است، سخنرانی کرد.

خبرگزاری ایلنا:  واشنگتن با فروش تجهیزات پیشرفته ارتباطی به ارزش ۲۸۰ میلیون دلار به تایوان موافقت کرد. واشنگتن روز گذشته -دوشنبه- با فروش تجهیزات پیشرفته ارتباطی به ارزش ۲۸۰ میلیون دلار به تایوان موافقت کرد که احتمالا خشم چین رابه همراه داشته باشد. آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بسته فروش اسلحه شامل یک سیستم ارتباطی اطلاعات میدانی و تجهیزات مرتبط است.

العالم فارسی: تلاش‌های دونالد ترامپ برای حذف نرم‌افزار اشتراک ویدئوی تیک‌تاک از آمریکا بار دیگر با شکست مواجه شد. یک قاضی فدرال در واشنگتن با استدلال‌های مطرح‌شده از سوی دولت ترامپ برای ممنوعیت استفاده از نرم‌افزار چینی اشتراک ویدئوی تیک‌تاک در آمریکا مخالفت کرد. این دومین بار است که یک دادگاه آمریکایی با اقدامات ترامپ بر ضد تیک‌تاک مخالفت می‌کند.

یورونیوز: کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تعیین ساز و کاری مشابه «سند ماگینتسکی» در آمریکا که امکان تحریم ناقضان حقوق بشر را تسهیل می کند موافقت کردند. این تصمیم در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل اتخاذ شد. ساز و کار جدید به اتحادیه اروپا امکان می دهد تا اموال افرادی را که در نقض جدی حقوق بشر نقش دارند توقیف و ورود آنها را به این اتحادیه ممنوع کند.کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۲ با تصویب «سند ماگینتسکی» به دولت این کشور امکان داد تا تحریم هایی را علیه «ناقضان حقوق بشر» وضع کند.

خبرگزاری صدا و سیما:در رای گیری بر سر قطعنامه‌ای تحت عنوان خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه بطور انحصاری از رژیم صهیونیستی خواسته شد از سلاح‌های خود صرفنظر کند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۵۳ رای موافق در برابر ۶ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع از تل آویو  خواست “از داشتن سلاح هسته ای” صرف نظر کند. همچنین از اسرائیل خواسته شده است از توسعه، تولید، آزمایش یا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای خودداری ورزد. رژیم صهیونیستی هرگز به داشتن سلاح هسته‌ای اعتراف نکرده است. به طور کلی، ۱۹۱ کشور از جمله ایران عضو معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) هستند، اما اسرائیل عضو ان پی تی نیست.

خبرگزاری ایرنا: جک سالیوان گزینه مورد نظر جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت دولت جدید واشنگتن می خواهد با پیوستن دوباره به توافق هسته ای ایران (برجام) و محترم شمردن بندهای آن، شرایطی ایجاد کند که ایران نیز دوباره به تعهداتش بازگردد. سالیوان در نشست مجازی شورای سردبیران این روزنامه آمریکایی افزود: تهران باید به جایگاه پیشین (قبل از خروج واشنگتن از برجام) بازگردد و و ملزم به اجرا و رعایت شرایط این توافقنامه شود که به نظر ما (دولت بایدن) امکان پذیر و قابل دسترسی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): بایدن وزیر دفاع دولتش را انتخاب کرد. دو فرد آگاه اعلام کردند جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا “لوید آستین”، ژنرال بازنشسته را که در زمان دولت باراک اوباما ناظر بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه بود برای سمت وزیر دفاع در دولتش برگزیده است.آستین اولین وزیر دفاع سیاهپوست آمریکا خواهد شد.

خبرگزاری مهر: فرمانده ارتش هند برای انجام سفری منطقه ای عازم عربستان و امارات شده است. ژنرال «مانوج ماکوند ناراوانی» ( General Mukund Naravane) فرمانده ارتش هند، در یک سفر چهار روزه عازم عربستان و امارات شده است.عربستان و امارات، میزبان ۹ میلیون تبعه هندی در منطقه هستند و رابطه دهلی با این دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

الکوثر فارسی: “انصارالله”یمن اعلام کرد که این گروه پیامی مخفیانه را از آمریکا در مورد صلح در یمن دریافت کرده است.محمد علی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن وابسته به “انصار الله” در توئیتر نوشت: آمریکایی ها در پیامی از طریق واسطه هایشان اعلام کردند صلح بدون موافقت ما ممکن نیست حتی اگر عربستان به آن راضی باشد.

دویچه وله:  مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات پسابرگزیت، نسبت به دست یافتن به یک توافق تجاری با بریتانیا خوش‌بین نیست. برخی دیپلمات‌های اروپایی دوشنبه هفتم دسامبر به خبرنگاران گفته‌اند که میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در مذاکره با بریتانیا نمی‌بیند.یکی از این دیپلمات‌ها پس از تشریح روند مذاکرات در جمع سفیران کشورهای اروپایی در بروکسل به نقل از بارنیه گفته است که سرنوشت مذاکرات با لندن همچنان نامشخص است.

اسپوتنیک روسیه: ایالات متحده در فروش تسلیحات به اوکراین رکورد زد.طبق گزارش سازمان همکاری و دفاعی ایالات متحده، این کشور در سال ۲۰۲۰ تسلیحات و ادوات نظامی به ارزش بیش از نیم میلیارد دلار به اوکراین فروخته است. برای مقایسه، در سال ۲۰۱۹ این رقم ۲۷۲.۴ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۸ این مبلغ به ۲۵۰.۷ میلیون، در سال ۲۰۱۷ – ۲۰۷.۷ میلیون و در سال ۲۰۱۶ – ۲۲۶.۵ میلیون دلار بوده است.

ایران پرس:  نیروهای ژنرال حفتر لیبی از توقیف کشتی متعلق به ترکیه خبر دادند. احمد المسماری سخنگوی نیرو‌های مستقر در شرق لیبی دیروز دوشنبه اعلام کرد: کشتی ترکیه با پرچم جامائیکا به سوی بندر مصراته در غرب لیبی در حرکت بوده است.سخنگوی نیروهای ژنرال خلیفه حفتر با اشاره به این که کشتی باری  مبروکه Mabrouka حامل ۱۷ خدمه از جمله ۹ تبعه ترکیه بوده، تاکید کرد که محموله کشتی هنوز بازرسی نشده است.لیبی دارای دو دولت موازی است. دولت وفاق ملی لیبی، در طرابلس مورد حمایت سازمان ملل و جامعه جهانی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *