أحدث المقالات

اعمال محدودیت‌ برای سفر هیات ها به نیویورک و ضرورت تغییر ساختار و مکان سازمان ملل

تهران-ایرنا- تصمیمات غیر دیپلماتیک آمریکا در اعمال محدودیت برای هیات کشورها برای شرکت در نشست های سازمان ملل بیانگر ضرورت تغییر ساختار و مکان این سازمان از آمریکا به کشور دیگر یوده و این مساله بارها از سوی برخی کشورها مطرح شده است.

Loading

رسانه‌ها: رزمایش ژاپن، فرانسه و آمریکا با هدف مقابله با چین و…

۱۳۹۹/۰۹/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار برنامه جهانی غذا، تظاهرات مردم ارمنستان علیه پاشینیان، اعزام ناوگروه تهاجمی انگلیس به پاسیفیک غربی، استعفای نخست وزیر کویت، تهدید هکرها به تحویل اطلاعات محرمانه صهیونیست‌ها به ایران، درخواست ترامپ از مردم آمریکا برای مقابله با دموکرات‌ها، ابراز نگرانی سازمان ملل از افزایش درگیری‌ها در الحدیده یمن، تاکید وزیر خارجه عربستان سعودی بر حضور کشورش در مذاکرات آمریکا با ایران، تاکید مجدد عربستان بر حمایت از عادی سازی کامل روابط با رژیم صهیونیستی، تبادل اطلاعات امنیتی بین تهران، مسکو، بغداد و دمشق، توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات پسا برگزیت، تشدید ناآرامی ها در فرانسه و رزمایش ژاپن، فرانسه و آمریکا با هدف مقابله با چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می‌کنیم.

تی.آر.تی ترکیه: برنامه جهانی غذا (WF), در خصوص احتمال بروز یکی از بدترین بحران‌های انسانی در سال آینده هشدار داده و اعلام کرد: در سال 2021 دوازده کشور جهان احتمالا با خطر قحطی رو به رو خواهند شد. دیوید باسلی مدیر برنامه جهانی‌غذا طی سخنانی در نوزدهمین اجلاس کوویدـ19 در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: سال آینده شاهد یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی واقعا به معنی فاجعه در جهان خواهیم شد. وی ضمن اشاره به اینکه به علت شیوع ویروس کرونا و ادامه جنگ‌ها، نیازهای بشری دو برابر بیشتر خواهد شد گفت: قحطی دوازده کشور جهان را تهدید می‌کند. دیوید باسلی از اعلام اسامی دوازده کشور مذکور خودداری کرده و اعلام کرد در صورت اقدام و اتخاذ تدابیر لازمه ، می‌توان از بروز خطر قحطی و گرسنگی جلوگیری کرد.

آناتولی  ترکیه: در حالی که اعتراضات علیه نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان همچنان ادامه دارد، احزاب مخالف دولت خواستار استعفای وی تا هشتم دسامبر جاری شدند. مخالفان دولت امروز نیز با تجمع در میدان آزادی ایروان پایتخت ارمنستان اعتراض خود به امضای توافق صلح با جمهوری آذربایجان را نشان دادند. نمایندگان احزاب مخالف نیز با اعلام اینکه پاشینیان باید تا هشتم دسامبر استعفا دهد، در خصوص آغاز «نافرمانی مدنی» هشدار دادند. در پی پذیرش شکست از سوی پاشینیان در جنگ با آذربایجان، احزاب مخالف دولت و بسیاری از مردم ارمنستان، پاشینیان را به خیانت متهم کرده‌اند.

خبرگزاری مهرروزنامه «نیکی» ژاپن به نقل از منابع وابسته به دولت توکیو، از اعزام  یک ناوگروه تهاجمی انگلیس به آب‌های فراساحلی ژاپن تا اوایل سال میلادی آتی (۲۰۲۱) خبر داد. قرار است این ناوگروه که در رأس آن، ناو هواپیمابر «ملکه الیزابت» قرار دارد، بعد از مستقر شدن در پاسیفیک غربی، رزمایش‌های مشترکی با نیروهای دریایی آمریکا و ژاپن داشته باشد. اگرچه حضور آمریکا در منطقه راهبردی پاسیفیک غربی، امری شایع است؛ استقرار یک ناوگروه انگلیسی در این منطقه، تازگی دارد. با توجه به تحولات منطقه ازجمله مناقشات مرزی در دو دریای چین جنوبی و شرقی و همچنین مداخلات غرب در امور داخلی هنگ کنگ، این اقدام نیروی دریایی انگلیس، حتماً با واکنش شدید دولت پکن مواجه خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم: شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت با استعفای نخست‌وزیر موافقت کرد و وی را به‌عنوان نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور تعیین کرد.‎ این اقدام پس از نتایج انتخابات مجلس کویت رخ داده که بیش از 60درصد از ترکیب آن تغییر کرده و چهره‌های جدید به پارلمان راه یافته‌اند‎.

الکوثر فارسی: هکرهایی که چند روز پیش اقدام به تخلیه کامل دیتابیس یک شرکت بیمه طرف قرارداد با ساختار رسمی رژیم صهیونیستی کرده بودند، تهدید کردند در صورتی که تا چند ساعت دیگر به درخواستشان عمل نشود، تمام اطلاعات موجود را در اختیار ایران قرار می‌دهند.  روزنامه یسرائیل هیوم در گزارشی در این زمینه مدعی شد گروه هکری “بلاک شادو” بامداد امروز یکشنبه با ارسال پیامی تأکید کرد “طرف‌های مختلفی با ما برای خرید این اطلاعات تماس گرفته‌اند، برخی از پیام‌های اعلام آمادگی را هم برایتان ارسال می‌کنیم، اگر تا ساعت 9 صبح به خواسته ما جامه عمل نپوشانید کار فروش اطلاعات شما را آغاز می‌کنیم.” در یکی از این پیام‌ها که صحت آن مورد تأیید نیست فردی تأکید کرده است “اگر شما اقدام به فروش این اطلاعات کنید خدمت بزرگی را به شهروندان ایران خواهید کرد.”

خبرگزاری صدا و سیما: “دونالد ترامپ”، رئیس جمهور آمریکا در صفحه خود در توئیتر نوشت: پاسخ به تقلب انتخاباتی دموکرات‌ها ماندن در خانه نیست. این کاری است که “ناسی پلوسی”، رئیس مجلس نمایندگان این کشور و “چاک شومر”، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در سنای آمریکا از شما می‌خواهند انجام دهید. ترامپ افزود، اگر شما می‌خواهید از دموکرات‌ها به خاطر تلاششان برای دزدیدن انتخابات ریاست جمهوری انتقام بگیرید که ما سخت در حال مبارزه با آن هستیم، لازم است که خودتان را نشان دهید و به اندازه ثبت یک رکورد رای دهید. پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، باید دید چه حزبی در آینده کنترل سنای قدرتمند آمریکا را در دست خواهد گرفت.

ایران پرس: دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن روز شنبه در بیانیه‌ای ضمن نگرانی از افزایش خشونت‌ها در استان الحدیده، اعلام کرد که 139 غیرنظامی طی سه ماه گذشته در جریان جنگ در این استان کشته و زخمی شدند. پیش از این نیز جنبش انصارالله، نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی را به نقض روزانه آتش بس الحدیده متهم کردند.

خبرگزاری ایلنا: شاهزاده فیصل بن فرحان در مورد مذاکرات احتمالی و توافق آمریکا و ایران گفت: در درجه اول آنچه انتظار داریم این است که از ما و دیگر دوستان منطقه‌ای ما در مورد آنچه در مذاکرات با ایران ادامه دارد مشورت کامل گرفته شود‌. وی در ادامه گفت: تنها راه دستیابی به توافق پایدار از طریق چنین مشورتی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان بار دیگر در کنفرانس گفت‌وگوی منامه تاکید کرد ریاض به شرط تشکیل کشور فلسطین از عادی سازی روابط با اسرائیل حمایت میکند. به گزارش روزنامه عبری زبان اورشلیم پست اظهارات وزیر خارجه عربستان را مورد توجه قرار داد که در آن مجدداً بر موضع کشورش مبنی بر روی باز نشان دادن به عادی سازی کامل روابط با اسرائیل به شرط به رسمیت شناختن کشور فلسطین و حل و فصل راهکار دو کشوری تاکید کرده است. فیصل همچنین گفت: تشکیل کشور فلسطین صلح را در منطقه محقق خواهد کرد.

العالم فارسی: احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در پاسخ به این سوال که آیا بعد از چیره شدن بر گروه تروریستی داعش، کمیته چهارجانبه تبادل اطلاعات بین ایران، روسیه، عراق و سوریه همچنان تا این لحظه پا برجاست؟ گفت: «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در طول سفر اخیرش به روسیه از حمایت این کشور به بغداد در طول سالهای گذشته تقدیر کرد و مسکو همچنان این حمایت را از طریق کمیته چهارجانبه در بغداد ارایه می دهد و تلاش ها برای تداوم این کار ادامه دارد.

یورونیوز: بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا و اورزولا فن درلاین رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه ۵ دسامبر (۱۵ آذر) توافق کردند که مذاکرات دوجانبه برای رفع موارد اختلاف را از سر بگیرند. این دو مقام ارشد اروپایی در گفتگویی تلفنی که یک ساعت به طول انجامید، تصمیم گرفتند که برای بیرون آمدن از بن‌بست مذاکرات یک بار دیگر تلاش‌هایشان را شدت بخشند. طبق بیانیه مشترکی که پس از این تماس تلفنی منتشر شد، «اختلافات قابل توجه» کماکان در سه محور حساس باقی مانده است و «دو طرف تاکید داشته‌اند که بدون رفع این موارد اختلافی حصول توافق امکان‌پذیر نیست». بعد از ماه‌ها مذاکرات فشرده در حالی که مقامات بریتانیا و اتحادیه اروپا اعلام کرده بودند در آستانه توافق هستند ناگهان در روز پنجشنبه گفتگوها متوقف شد. مقامات بریتانیا می‌گویند اتحادیه اروپا در واپسین ساعات با یک دسته از تقاضاهای جدید به میز مذاکرات آمده است. امری که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا آن را رد می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا: در ادامه اعتراض‌ها علیه قانون جامع امنیتی در فرانسه که از شنبه گذشته و با تظاهرات در ده‌ها شهر آغاز شد، روز گذشته – شنبه – این اعتراض‌ها رنگ و بوی امنیتی به خود گرفت و خیابان‌های پاریس بار دیگر و این بار شدیدتر از پیش صحنه خشونت پلیس علیه معترضان بود.

خبرگزاری فارس:  بنابر گزارش‌ها، ژاپن، فرانسه و آمریکا قصد دارند برای اولین بار تمرین‌های نظامی مشترک در خشکی و دریا در ماه مه ۲۰۲۱ برگزار کنند. به گزارش «استریت تایمز»، به نقل از روزنامه ژاپنی «سانکی»، این تمرینات قرار است در یکی از جزایر دورافتاده و خالی از سکنه ژاپن برگزار شود و تمرکز آن بر امدادرسانی هنگام بروز بلایای طبیعی خواهد بود اما بخشی از آن به تمرین دفاع در مقابل حمله اختصاص خواهد یافت. در ادامه گزارش این روزنامه ژاپنی گفته شده تمرینات مشترک با هدف مقابله با چین انجام می‌شود که ادعای کنترل بر جزایر دریای چین شرقی را دارد (جزایری که ژاپن هم بر روی آن‌ها ادعای مالکیت دارد).

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *