جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

رایزنی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و یونان و تقدیر از آتن برای مشارکت در تامین امنیت دریای سرخ

تهران- ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در تماسی تلفنی با نیکوس دندیاس همتای یونانی خود، از وی به خاطر مشارکت یونان در تامین امنیت دریای سرخ قدردانی کرده است.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان؛ آیت‌الله رئیسی عازم سریلانکا شد + فیلم

کراچی- ایرنا- آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان پس از دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور و همچنین بازدید از شهرهای لاهور و کراچی، لحظاتی پیش عازم سریلانکا شد.

استولتنبرگ: ناتو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر ندارد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در اظهاراتی، گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشورهای دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.

روز 201 طوفان‌الاقصی| کشف 51 پیکر دیگر در خان یونس

این روزها غزه و به خصوص شهر خان یونس شاهد برگ دیگری از جنایات ارتش اشغالگر است؛ کشف گورهای دسته‌جمعی صدها شهید، نشان می‌دهد که آن‌ها یا زنده به گور و یا به شکل اعدام میدانی به شهادت رسیده‌اند.

Loading

رسانه‌ها: پایان دور نهایی مذاکرات برگزیت بدون توافق و…

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: دستور ترامپ برای خارج شدن سربازان آمریکایی از سومالی، حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به اهداف داعش در عراق، هلگا اشمید دبیرکل جدید سازمان امنیت و همکاری اروپا، پایان دور نهایی مذاکرات برگزیت بدون توافق، استقبال مجدد انصارالله از تلاش ها برای توقف جنگ در یمن، آمادگی پنتاگون برای همکاری با تیم انتقالی بایدن، مخالفت با نامزدی بحرین برای ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل، دیدار سردار قاآنی با مقامات عراقی، استقبال گسترده بین‌المللی از توافق برای حل بحران قطر، آغاز واکسیناسیون سراسری کرونا در روسیه، واکنش جو بایدن به ترور محسن فخری‌زاده، هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد سهل انگاری در مقابله با کرونا، دور پنجم نشست کمیته قانون اساسی سوریه در بهمن ماه و مخالفت حماس با بازگشت به مذاکرات سازش از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

تی.آر.تی ترکیه: دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دستور خارج شدن اکثر سربازان آمریکایی مستقر در سومالی تا اوایل سال 2021 را صادر کرد. وزارت دفاع آمریکا ” پنتاگون ” با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص این دستور ترامپ اعلام کرد: رئیس جمهور ترامپ به وزارت دفاع و فرماندهی نیروهای آمریکایی در آفریقا دستور داده‌است: که اکثر پرسنل نظامی آمریکا در سومالی تا اوایل سال 2021 از این کشور خارج شوند. به گفته یک مقام نظامی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، در حال حاضر 700 سرباز آمریکایی در سومالی مستقر بوده و جزئیات مربوط به تاریخ عقب‌نشینی این نیروها هنوز مشخص نمی‌باشد. از سوی دیگر روزنامه وال‌استریت ژورنال ادعا کرد: برخی از سربازانی که از سومالی عقب‌نشینی خواهند کرد، احتمالا در پایگاه‌های آمریکا در کنیا و جیبوتی مستقر خواهند‌‌شد.

آناتولی  ترکیه: مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی وزارت دفاع عراق امروز شنبه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جنگنده‌های ائتلاف بین المللی ضد داعش در هماهنگی با اتاق عملیات مشترک ارتش عراق، 5 مقر این گروه در استان صلاح الدین را هدف قرار دادند. در این بیانیه به خسارات احتمالی این حملات اشاره نشده است. در همین راستا وزارت کشور عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور 3 عضو داعش را در استان صلاح الدین بازدشت کرده اند. گروه تروریستی داعش سال 2014 یک‌سوم خاک عراق را تصرف کرد، اما نیروهای این کشور با پشتیبانی ائتلاف بین المللی طی سه سال توانستند این مناطق را از سیطره گروه تروریستی مذکور آزاد کنند، اما سلولهای خفته این گروه تروریستی هنوز در مناطق مختلف عراق حضور دارند.

خبرگزاری مهر«هلگا اشمید» دیپلمات ارشد آلمانی به عنوان دبیرکل جدید سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) انتخاب شد. شورای وزیران اتحادیه اروپا شب گذشته به اتفاق آرا اشمید ۶۰ ساله را به عنوان دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا معرفی کرد. اشمید متولد ۱۹۶۰ میلادی بوده و از سال ۱۹۸۸ در دولت‌های مختلف آلمان از جمله در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی و قانون اروپا و روابط بین‌المللی فعالیت کرده است. اشمید از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۵ میلادی، مسئول کارکنان سیاسی وزارت امور خارجه در برلین و از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی، مدیر «برنامه‌ریزی سیاست» و «واحد هشداردهنده زودهنگام» در دبیرخانه کل شورای اتحادیه اروپا در بروکسل بوده است.

خبرگزاری تسنیم: یک بار دیگر انگلیس و اتحادیه اروپا به مدت یک هفته مذاکرات فشرده‌ای را برای دستیابی به توافقی تجاری انجام دادند و باز هم نتوانستند به نتیجه ای دست یابند. شب گذشته این مذاکرات بدون دستیابی به نتیجه ای متوقف شد و بعد از ناکامی مذاکره کنندگان ارشد دو طرف برای دستیابی به توافق حالا باید “اورزو لا فون در لاین”، رئیس کمیسیون اروپایی و “بوریس جانسون”، نخست وزیر انگلیس مستقیما با هم وارد مذاکره شوند. “میشل بارنیه”، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا شب گذشته بعد از یک هفته مذاکرات فشرده با “دیوید فراست”، مذاکره کننده ارشد انگلیس در پیامی توئیتری اعلام کرد که شرایط برای یک توافق برآورده نشده است. دلیل عدم توافق تداوم اختلافات درباره مسائل مورد مناقشه اعلام شده است.

الکوثر فارسی: مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در گفتگویی ویدئویی با مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به این کشور بر تمایل شدید خود به موفقیت تمام تلاش‌ها برای توقف تجاوز و لغو محاصره مردم یمن تأکید کرد. وی به اهمیت تلاش برای اتخاذ تصمیمات چشمگیر در دو بعد انسانی و اقتصادی و ایجاد فضای مثبت برای موفقیت مذاکرات صلح اشاره کرد. المشاط در این دیدار از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل استقبال و بر ادامه حمایت از این تلاش‌ها برای حفظ حقوق کامل مردم یمن و تقویت فرصت‌های موفقیت روند صلح تأکید کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی پنتاگون اعلام کرد نشست با تیم انتقالی بایدن احتمالا هفته آینده برگزار می شود. واشنگتن پست به نقل از سخنگوی رسمی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد از برگزاری نشست با تیم انتقالی بایدن خودداری نکرده ایم و نشستهای مورد نظر احتمالا هفته آینده برگزار شود. تیم انتقالی بایدن به زودی با آژانس های جاسوسی دیدار می کند. پایگاه اینترنتی هیل در مقاله ای به قلم «تال آکسلارد» نوشت برنامه ریزی های احتمالی درباره  نشست میان مقامات تیم انتقالی جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا و برخی از آژانس های جاسوسی نظامی، قرار است اوایل هفته آینده برگزار شود. اعلام این موضوع در حالی است که بر اساس برخی گزارش ها، دولت ترامپ مانع برگزاری این گفتگوها شده است.

ایران پرس: 22 سازمان و گروه حقوق بشری بین المللی با ارسال نامه‌ای به گروه آسیا – اقیانوسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، مخالفت خود را با نامزدی بحرین برای تصدی پست ریاست شورای حقوق بشر اعلام کردند. در این نامه به نقض حقوق بشر از سوی دولت بحرین از زمانی که این کشور در سال 2018 کرسی عضویت شورای حقوق بشر را بدست آورده، استناد شده است. امضا کنندگان این نامه همچنین به افزایش قابل توجه اعدام ها و حملات متعدد به رسانه ها از جمله شبکه‌های تلویزیونی، استفاده از شکنجه و محاکمات ظالمانه علیه شخصیت‌های مخالف اشاره کرده اند. بحرین به عنوان کوچکترین کشور غرب آسیا بنا بر اعلام منابع حقوق بشری، دارای بیشترین زندانی سیاسی است.

خبرگزاری ایلنا: «ایرج مسجدی»، سفیر ایران در بغداد اعلام کرد که «اسماعیل قاآنی»، فرمانده سپاه قدس اخیرا به عراق سفر کرده و با رئیس‌جمهور، نخست وزیر و سایر مقامات عراقی دیدار کرده است. مسجدی افزود: طبیعتا این مذاکرات درباره همکاری دو کشور و پی‌گیری مسائل سیاسی و امنیتی انجام شد. همچنین برخی پرونده های اقتصادی نیز روی میز گفت و گو ها بوده است. وی گفت: تمام احزاب و فراکسیون‌های سیاسی و گروه‌های مقاومت عراق روابط مثبتی با جمهوری اسلامی ایران دارند. ایران در امور داخلی این احزاب و فراکسیون‌ها دخالت نمی‌کند اما خود آن‌ها ترجیح می‌دهند که با ایران مشورت‌هایی داشته باشند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کشورها و سازمان‌های مختلف از پیشرفت مذاکرات میان قطر و عربستان و توافق برای حل بحران منطقه خلیج فارس استقبال کردند. سخنگوی وزارت خارجه قطر در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه تاکیدکرد: توافق برای حل بحران منطقه خلیج فارس به نفع همه خواهد بود و ضامن وحدت مردم کشورهای حوزه خلیج (فارس) و نیز ضامن امنیت منطقه و استقلال و حاکمیت تمامی کشورهای آن است. الخاطر گفت: بزرگترین متضرر این بحران شوری همکاری خلیج (فارس)، منطقه حوزه خلیج و منطقه بودند و حل این بحران به نفع همه خواهد بود.

العالم فارسی: روز شنبه واکسیناسیون سراسری کرونا در شهر مسکو آغاز شد. ۷۰ کلینیک در این شهر وظیفه عرضه واکسن اسپوتنیک ۵ ساخت روسیه را بر عهده دارند. این واکسن در مرحله نخست در اختیار پزشکان و کادر درمانی، آموزگاران و سایر کارکنان بخش اجتماعی قرار می‌گیرد چرا که آنها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ قرار دارند. به گفته مقامات، تنها در ۵ ساعت نخست عرضه واکسن، ۵ هزار نفر برای استفاده از آن ثبت‌نام کردند. حداکثر سن استفاده از واکسن اسپوتنیک ۵ روسیه، ۶۰ سال است. همچنین افراد دارای شرایط خاص، زنان باردار و افرادی که در ۲ هفته اخیر مشکلات تنفسی داشته اند نمی‌توانند از واکسن ویروس کرونای روسیه استفاده کنند.

یورونیوز: جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به سوالات گوناگونی در حوزه سیاست داخلی، همه‌گیری کرونا و سیاست خارجی و نحوه مواجهه با ایران پاسخ داد. وی در بخش مربوط به سوالات در حوزه سیاست خارجی ابتدا به ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران اشاره و تصریح کرد که دشوار است که بگوید این ترور مواجهه وی با تهران را چقدر پیچیده خواهد کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: رئیس سازمان جهانی بهداشت از اقدام بریتانیا برای تایید یک واکسن کرونا استقبال کرده اما در همین حال به جامعه جهانی هشدار داده است که در دوران این همه گیری جهانی دست از احتیاط و مراقبت برندارد. تدروس آدانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، روز جمعه در یک کنفرانس خبری معمول در ژنو صحبت کرد. او گفت اکنون نشانه هایی از موفقیت دیده می شود اما اضافه کرد که سازمان جهانی بهداشت در مورد گسترش این دیدگاه که این همه گیری به پایان رسیده، نگران است.

خبرگزاری ایرنا: «گایر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در پایان دور چهارم نشست کمیته قانون اساسی این کشور در ژنو اعلام کرد که این کمیته در مورد نشست بعدی خود در تاریخ 25 ژانویه (6 بهمن ماه) توافق کرده است. پدرسون افزود: در نشست 25 ژانویه، اصول قانون اساسی و یا اصول اصلی این قانون مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. دور چهارم نشست کارگروه تدوین قانون اساسی سوریه روز دوشنبه با حضور نمایندگان دولت این کشور و نمایندگان مخالفان در ژنو برگزار شد و به مدت پنج روز ادامه داشت. دور اول، دوم و سوم کارگروه تدوین قانون اساسی سوریه به ترتیب ۱۳ آبان و ۴ آذر ۱۳۹۸ و ۳ شهریور ۱۳۹۹ در ژنو برگزار شده بود. براساس توافق‌های قبلی ترکیب اعضای کمیته یاد شده شامل ۵۰ نماینده دولت سوریه، ۵۰ نفر از مخالفان و ۵۰ نفر از گروه‌های جامعه مدنی و مستقل این کشور است.

خبرگزاری فارس: «عبداللطیف القانوع» سخنگوی حماس با اشاره به افزایش روند شهرک‌سازی در کرانه باختری، اعطای تابعیت اسرائیلی در شهر قدس اشغالی و تجاوزات صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی، از روابط تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی انتقاد کرد. وی تأکید کرد که تشدید حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در راستای اجرای طرح الحاق اراضی کرانه باختری است. القانوع افزود که حملات رژیم صهیونیستی علیه اراضی و ملت ما در حالی است که تشکیلات خودگردان عمل به توافقنامه‌های امضاشده با رژیم اشغالگر را ازسرگرفته و برخی کشورهای عربی نیز به سازش با این رژیم روی آورده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *