جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از آماده شدن برای جنگ‌های فرهنگی تا راه‌اندازی دوباره وزارت خارجه ویران‌شده آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: شرایط مسلمانان اروپایی، کاریکاتورهای دانمارکی و جدایی‌سازی فرانسوی و آماده شدن برای جنگ‌های فرهنگی، اقدامات دولت جو بایدن در خاورمیانه، بایدن و التیام زخم‌های برگزیت در اروپا، روابط سعودی-اسرائیلی، لزوم قرار گرفتن آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب در اولویت آمریکا در دولت بایدن، اشتباه قرار دادن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، بلینکن و دوستی با اسرائیل، نیاز ترکیه به صندوق بین‌المللی پول و نیاز آمریکا به سرمایه‌گذاری بیشتر در دیپلماسی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

بگین سادات

اسرائیل و لبنان مذاکره می‌کنند: اعلام آغاز مذاکرات لبنان و اسرائیل درباره ذخایر گازی مورد مناقشه در نزدیکی آب‌های سرزمینی دو طرف تعجب بسیاری را برانگیخت بااین‌حال، این اولین باری نیست که گفت‌وگوهایی میان دو طرف انجام می‌شود.

کارنگی

مسلمانان اروپایی، اروپایی هستند: هیچ اجتماعی نمی‌خواهد احساس کند که به این دلیل موردتوجه قرار می‌گیرد که یک مشکل است- یک دشواری که از بیرون آمده است- بلکه می‌خواهد به‌عنوان بخشی از یک اجتماع به رسمیت شناخته شود که بخشی از آن است و در آن اجتماع به آن‌ها کمک می‌شود تا وضعیت بهتری داشته باشند- نه به این دلیل که سیستم از آن‌ها هراس دارد.

از کاریکاتورهای دانمارکی تا جدایی‌سازی فرانسوی: آماده شدن برای جنگ‌های فرهنگی: خشم عمومی در خصوص رابطه فرانسه با شهروندان مسلمان در هفته‌های اخیر جدید به نظر می‌رسد، اما تاریخ معاصر اروپایی چیز دیگری به ما می‌آموزد.

آیا بایدن می‌تواند چیز جدیدی برای خاورمیانه داشته باشد؟: دولت بایدن نارضایتی بسیاری را در خصوص مؤلفه‌های مختلف نزاع قدرت‌ برای نفوذ در خاورمیانه ابراز خواهد کرد و این تفاوت قابل‌توجهی با دوره ترامپ خواهد داشت.

بایدن می‌تواند در التیام زخم‌های برگزیت به اروپا کمک کند: منطق متعارف این است که رابطه خاص واشنگتن و لندن در دوران ریاست جمهوری جو بایدن ضربه خواهد خورد اما نیازی نیست چنین اتفاقی رخ بدهد.

گرجستان به سمت آشفتگی سیاسی می‌رود؛ نقش اروپا چه خواهد بود؟: گرجستان فرصت را برای رسیدن به یک دولت ائتلافی و خاتمه دادن به سنت حکومت یک حزب ازدست‌داده است. به نظر می‌رسد که این کشور بعد از انتخابات پارلمانی سال 2020 به تحمل چهار سال دیگر حکومت الیگارشی محکوم است.

بروکینگز

روابط سعودی-اسرائیلی: نشست عجیب نیوم تکذیب شد: به گفته مقامات اسرائیلی محمد بن سلمان میزبان بنیامین نتانیاهو و مایک پمپئو در نیوم در شمال غرب عربستان بود؛ شهری که نماد برنامه‌های ولیعهد عربستان برای اقتصاد این کشور است. عربستان این نشست را تکذیب می‌کند و وزیر امور خارجه این کشور به‌صراحت گفت: چنین نشستی برگزار نشده است.

در دوران بایدن، آمریکا باید در کنار همسایگانش در نیم کره غربی باشد: دولت بایدن باید در تعیین اولویت‌ها برای چهار سال بعدی توجه ویژه‌ای به نیم‌کره غربی داشته باشد. آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب مدت‌هاست در محافل سیاست خارجی آمریکا موردتوجه نیستند.

اشتباه آمریکا در قراردادن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی: یکی از تصمیمات سیاست خارجی ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور دادن اجازه حمله تکاوران دریایی در یمن بود. این عملیات که به‌شدت ضعیف برنامه‌ریزی‌شده بود، خطرناک بود و باعجله انجام شد. نتیجه آن چندین کشته در میان غیرنظامیان یمنی ازجمله 10 کودک و یک سرباز آمریکایی بود.

میدل ایست فوروم

بلینکن دوست اسرائیل است: مقامات سابق اسرائیلی که با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه منصوب جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا کار کرده‌اند، درباره ویژگی‌های او حرف‌هایی می‌زنند.

امریکن اینترپرایز

ترکیه هنوز به صندوق بین‌المللی پول نیاز دارد: قرار است چرخش اخیر سیاست اقتصادی اردوغان به‌عنوان گامی مهم در مسیر صحیح به‌سوی ایجاد ثبات برای لیره ترکیه مورد تحسین قرار گیرد. بااین‌حال مشخص نیست این اقدام به‌تنهایی برای احیای اعتبار سیاست اقتصادی فرسوده او کافی باشد.

چتم هاوس

نیاز ترکیه به مسیر جدید افراطی برای نجات اقتصادش: ترکیه باید در رویکرد اصلاحاتی که بعد از بحران 2001 اتخاذ کرده است، تعدیل‌هایی ایجاد کند تا از شکست اقتصادی و مالی جلوگیری شود اما این امر بسیار بعید به نظر می‌رسد.

بلفر

وزارت خارجه ویران شده آمریکا نیازمند راه‌اندازی دوباره: دولت جو بایدن باید وزارت امور خارجه را دوباره ترسیم کند و به نفوذ آمریکا در خارج جان تازه‌ای ببخشد.

نیاز آمریکا به سرمایه‌گذاری بیشتر در دیپلماسی: وزارت امور خارجه آمریکا باید مدرنیزه شود. چه کسی در سال 2021 جهان را رهبری خواهد کرد؟ نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل با رقابت قدرت بزرگ دچار ضعف شده‌اند.

فارین پالسی این فوکوس

10 فاجعه سیاست خارجی که بایدن در اولین روز کاری باید شروع به رفع آن کند: دونالد ترامپ عاشق تصمیمات اجرایی به‌عنوان ابزاری برای قدرت دیکتاتوری و خودداری از همکاری با کنگره است؛ اما این امر درعین‌حال کار را برای جو بایدن ساده‌تر می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *