جدیدترین مطالب

دام تل‌آویو برای واشنگتن

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هرچه از زمان پاسخ ایران به اسرائیل می‌گذرد، به موازات گسترده‌شدن مواضع مقامات تل‌آویو، رسانه‌های غربی هم گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره نحوه حمله احتمالی اسرائیل مطرح کرده‌اند. این گمانه‌زنی‌ها طیفی از سناریوهای مختلف از حمله مستقیم به خاک ایران تا جنگ سایبری را شامل می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

 تحولات اوکراین / کی‌یف نقشه B در صورت فقدان کمک آمریکا ندارد

سقوط یک هواپیمای جنگی روسی، امیدواری اوکراین به دریافت سریع کمک‌های آمریکا پس از تصویب کنگره، تاکید ناتو و اتحادیه اروپا بر نیاز فوری کی‌یف به سامانه پدافند هوایی و نگرانی گرجستان از تبدیل شدن به اوکراین، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

دام تل‌آویو برای واشنگتن

دام تل‌آویو برای واشنگتن

هرچه از زمان پاسخ ایران به اسرائیل می‌گذرد، به موازات گسترده‌شدن مواضع مقامات تل‌آویو، رسانه‌های غربی هم گمانه‌زنی‌های متعددی را درباره نحوه حمله احتمالی اسرائیل مطرح کرده‌اند. این گمانه‌زنی‌ها طیفی از سناریوهای مختلف از حمله مستقیم به خاک ایران تا جنگ سایبری را شامل می‌شود.
Loading

پیشرفت میدانی انصارالله؛ استیصال رژیم سعودی در یمن

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا بیان اینکه عربستان تلاش دارد به شکلی خود را از مخمصه جنگ در یمن نجات دهد، گفت: با گرفتن استان مأرب دیگر هیچ منطقه‌ای در بخش شمال یمن نمی‌ماند که در اختیار عربستان یا مزدوران سعودی باشد و انصارالله حاکمیت خود را بر تمام این مناطق اعمال خواهد کرد.

رضا میرابیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اذعان به شکست مزدوران و نیرو‌های ائتلاف متجاوز به سرکردگی رژیم سعودی از سوی یکی از فرماندهان ارشد مزدوران وابسته به عبد ربه منصور هادی و همچنین تسلط نیروهای یمنی بر یک پایگاه نظامی راهبردی در مأرب، اظهار داشت: نیروهای دولت نجات ملی یا نیروهای انصارالله از مدت‌ها پیش استان جوف را که در شمال شرق صنعا و هم‌مرز عربستان است، تصرف و آن را از حضور مزدوران سعودی پاک‌سازی کردند. اخیرا هم با عملیات نظامی در استان مأرب بزرگ‌ترین پایگاه استراتژیک نظامی را در این استان، به نام پادگان «ماس»، تصرف کردند.

وی افزود: شهر مأرب دارای اهمیت استراتژیک و اقتصادی در جنگ یمن است و کنترل نیروهای صنعا بر شهر مأرب، آغاز فصل جدیدی در این جنگ محسوب می‌شود. عملا تصرف پایگاه «ماس» بستر را برای تصرف این استان و پاک‌سازی آن از مزدوران سعودی فراهم کرده است. کنترل انصارالله بر این پادگان که مقر فرماندهی منطقه هفتم نظامی نیروهای منصور هادی بود، باعث آشفتگی این نیروها و پیشروی انصارالله به سمت شهر مأرب می‌شود که مقر وزارت دفاع دولت مستعفی و پادگان‌های ائتلاف و تأسیسات نفتی و حیاتی دیگر است.

میرابیان ادامه داد: در واقع با گرفتن استان مأرب دیگر هیچ منطقه‌ای در بخش شمال یمن نمی‌ماند که در اختیار عربستان یا مزدوران سعودی باشد و دولت انصارالله حاکمیت خودش را بر تمام این مناطق بالأخص مناطق مرزی جنوب عربستان اعمال خواهد کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه انصارالله سیاست بازدارندگی را از یک سال پیش با حملات در عمق عربستان و زدن پالایشگاه نفتی جده با موشک‌های بالستیک در پیش گرفت، گفت: اقداماتی که اکنون دولت انصارالله انجام می‌دهد در راستای بازدارندگی و ادامه فشار بر ائتلاف عربستان است تا در نتیجه آن دولت عربستان ناچار شود بر سر میز مذاکره بنشیند و ضمن پذیرش آتش‌بس، محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن که پنج سال و نه ماه طول کشیده را لغو کند.

میرابیان با اشاره به اظهارات محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله، مبنی بر اینکه تا زمانی که تجاوز و محاصره یمن ادامه داشته باشد از مقابله با عربستان دریغ نخواهیم کرد، اضافه کرد: درواقع با این سیاست به گفته آقای محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله، مرحله تازه‌ای از هدف قرار دادن عمق عربستان در پیش خواهد بود و این هشداری برای عربستان است.

وی ادامه داد: کار به لحاظ میدانی به جایی رسیده که دولت عربستان بعد از زدن پالایشگاهش در جده از انصارالله در شورای امنیت شکایت کرد؛ یعنی تجاوز پنج سال و نه ماه عربستان به خاک یمن نادیده گرفته شد، اما از انصارالله که در حال دفاع از خودش با اقدامات پیش‌گیرنده است، در شورای امنیت شکایت شد. این شکایت سعودی‌ها نشانه ضعف و درماندگی آن‌ها در مقابله با انصارالله است.

میرابیان در رابطه با وضعیت ائتلاف امارات و عربستان در جنگ یمن نیز گفت: امارات دیگر در بحث جنگ انصارالله با عربستان محلی از اعراب ندارد و خودشان را کنار کشیده و عربستان را در این جنگ تنها گذاشته‌اند. به همین خاطر هم هست که عربستان تلاش دارد به شکلی خود را از این مخمصه نجات دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عربستان برای اینکه خود را از مخمصه یمن نجات دهد باید اقدامات تجاوزکارانه خود را متوقف کند، ادامه داد: مقامات سعودی باید محاصره یمن را لغو کنند و انصارالله را به‌عنوان حاکمیت مستقر در صنعا بپذیرند. تا زمانی که این اتفاق‌ها نیفتد به نظر می‌رسد که روند فعلی ادامه خواهد داشت.

میرابیان در رابطه با پیامدهای وضعیت میدانی جنگ با انصارالله تصریح کرد: هم‌زمانی عملیات موشکی و عملیات فتح پادگان استراتژیک «ماس» نشان‌دهنده پیشرفت همه‌جانبه یمنی در عرصه میدانی علیه ائتلاف سعودی و تعمیق شکاف در ائتلافی عربستان است. با این تحولات عربستان ناچار به پذیرش شکست است.

وی با اشاره به مواضع بایدن در رابطه با جنگ ائتلاف سعودی علیه مردم یمن، گفت: با توجه به مخالفت دولت جدید آمریکا با جنگ در یمن، سعودی‌ها می‌دانند که دیگر حمایت‌های قبلی را هم از دولت آینده آمریکا نخواهند داشت. از طرفی هم فشار انصارالله به‌شدت افزایش پیدا کرده است، بنابراین گزینه‌ای هم ندارند جز اینکه صلح را بپذیرند و تجاوز را خاتمه دهند، اما این‌که این اقدام چه زمانی عملی خواهد شد، تنها می‌توان گفت دور از دسترس نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *