جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

رسانه ها؛ واکنش ها به ترور دانشمند هسته ای ایران و…

۱۳۹۹/۰۹/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش نتانیاهو، ترامپ و سازمان ملل به ترور دانشمند هسته ای ایران، ثبت شکست حقوقی دیگر برای ترامپ، هشدار مسکو به آمریکا درباره عواقب تحرکات ماجراجویانه در سواحل روسیه، تعطیلی ۱۰ پایگاه آمریکا در افغانستان، تعویق مذاکرات غیر رسمی ائتلاف اوپک پلاس، احتمال کناره‌گیری لوکاشنکو، طرح دوباره استقلال اسکاتلند از انگلیس، اولین دیدار وزرای خارجه عربستان و ترکیه پس از ترور خاشقجی، واکنش آنکارا و باکو به طرح سنای فرانسه درباره قره باغ وآغاز حضور نظامیان ترکیه در جمهوری آذربایجان، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه:  نخست‌وزیر اسرائیل در پی ترور محسن فخری‌زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران گفت روزهای پرتنش در انتظارمان است.بنیامین نتانیاهو در یک نشست خبری اظهار داشت: می‌خواهم به شما بگویم که در خاورمیانه تحرکاتی رخ داده، روزهای پرتنشی در انتظارمان است.طبق گزارش روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» نخست‌وزیر اسرائیل در این نشست خبری به نقش اسرائیل در ترور فخری‌زاده اشاره کرده است.

تی.آر.تی ترکیه: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پی ترور محسن فخری‌زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران با بازنشر اخبار مرتبط با این حادثه در حساب توئیتر خود به قتل وی اشاره کرد. ترامپ در حساب توئیتر خود پیام‌های توئیتری یوسی ملمن، روزنامه‌نگار اسرائیلی درباره قتل فخری‌زاده که به زبان‌های انگلیسی و عبری نوشته شده را ریتوییت کرد.ملمن نوشته است: طبق گزارش‌های دریافتی از ایران، محسن فخری‌زاده در دماوند واقع در شرق تهران ترور شده است. این شخص در صدر برنامه مخفی هسته‌ای ایران بود و تحت تعقیب موساد قرار داشت.

اسپوتنیک روسیه: سازمان ملل در مورد اقدامات احتمالی در پی ترور دانشمند هسته‌ای در ایران هشدار داد. فرهان حق، معاون دبیرکل سازمان درمورد وضعیت پیرامون ترور مهندس هسته ای ایران محسن فخری زاده، خواستار خویشتنداری و پیشگیری از اقداماتی شد که می تواند منجر به تشدید تنش در منطقه شود.

دویچه وله: شکایت دونالد ترامپ و تیم حقوقی او درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت پنسیلوانیا نیز ناکام ماند. قاضی دادگاه می‌گوید شاکیان هیچ سندی که وجود تخلف در انتخابات را ثابت کند ارائه نکرده‌اند. دونالد ترامپ و تیم حقوقی او در حدود سه هفته گذشته بارها برای به چالش کشیدن نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری در ایالت‌های مختلف شکایت کرده‌اند و در تمام موارد ناکام مانده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خارجه روسیه در رابطه با ورود ناوشکن آمریکایی به مرز دریایی این کشور تأکید کرد: مسکو از واشنگتن می‌خواهد اقدامات تحریک آمیز در نقض مرزهای ملی روسیه را کنار بگذارد و مسکو حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داند.در این بیانیه آمده است: «این واقعیت که یک ناو جنگی متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده وارد آب‌های سرزمینی فدراسیون روسیه شده است، هیچگونه پیامد قانونی-بین‌المللی برای وضعیت مناطق آبی متعلق به این کشور بوجود نیاورده و نمی‌تواند ایجاد کند. البته ما قاطعانه ما از دولت ایالات متحده می خواهیم تا در آینده از چنین ماجراجویی‌هایی خودداری کنند.

خبرگزاری ایرنا: منابع امنیتی افغانستان اعلام کردند ۱۰ پایگاه آمریکا در افغانستان در پی تصمیم واشنگتن برای خروج شماری از نظامیان این کشور از افغانستان تخلیه شد. طلوع نیوز افغانستان روز شنبه به نقل از «واشنگتن پست» اضافه کرد این تصمیم در پی توافقنامه آمریکا و طالبان در دوحه برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان صورت گرفته است. براساس این  گزارش ،پایگاههای بسته شده در استان های اورزگان، هلمند، لغمان و پکتیا ،ننگرهار، بلخ، کابل، فاریاب و زابل قرار دارند.

العالم فارسی: مذاکرات غیررسمی اوپک پلاس درمورد افزایش تولید از اول ژانویه سال آینده میلادی یا ادامه کاهش تولید، یک روز به تعویق افتاد. ائتلاف اوپک پلاس مذاکرات غیررسمی و غیرحضوری خود را در روز یکشنبه برگزار می‌کند، یعنی یک روز دیرتر از برنامه اعلام شده. این مذاکرات قبل از اجلاس اصلی که برای هفته آینده برنامه ریزی شده برگزار می‌شود.اوپک پلاس در 30 نوامبر و اول دسامبر اجلاسی برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست تولید در سال آینده میلادی برگزار خواهد کرد.

یورونیوز: الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس که از ۲۶ سال پیش تاکنون این سمت را حفظ کرده است، برای نخستین بار از احتمال کناره‌گیری خود در صورت تصویب قانون اساسی جدید سخن گفت. لوکاشنکو در جریان بازدید از بخش کرونا در بیمارستانی در پایتخت، مینسک، گفت: «پس از وضع قانون اساسی جدید، من دیگر در سمت رئیس جمهوری نخواهم ماند.»وی با این حال تاریخ یا تقویم خاصی را برای کناره‌گیری از قدرت اعلام نکرد.

خبرگزاری صدا و سیما: سروزیر اسکاتلند اعلام کرد : اسکاتلندی‌ها حق دارند آینده خود را انتخاب کنند.در پی مدیریت ناکارآمد همه گیری ویروس کرونا از سوی لندن که انتقادات بسیاری برانگیخت، درخواست‌ها برای استقلال اسکاتلند شدت گرفته است. نیکلا استورجن، وزیر اول اسکاتلند روز شنبه در کنگره حزب استقلال طلب اسکاتلند که ریاست آن را بر عهده دارد، اعلام خواهد کرد که هرگز تا به این اندازه برای استقلال از انگلیس مطمئن نبوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیران خارجه ترکیه و عربستان روز جمعه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. این نخستین دیدار دو طرف پس از افشای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی به دست عربستان و تیره شدن روابط دو کشور است. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه کنفرانس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در پایتخت نیجریه، با فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود دیدار کرد.

خبرگزاری مهر : ترکیه و جمهوری آذربایجان به طرح سنای فرانسه در مورد به رسمیت شناختن «جمهوری قره باغ» واکنش نشان دادند. جمهوری آذربایجان و ترکیه در واکنش به تصمیم و پیشنهاد مجلس سنای فرانسه به دولت این کشور مبنی بر لزوم به رسمیت شناخته شدن جمهوری خودخوانده قره‌باغ (آرتساخ)، از سیاست پاریس انتقاد کردند. درهمین رابطه مجلس شورای ملی آذربایجان پس از تصمیم سنای فرانسه با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این تصمیم، از دولت باکو خواست تا به سازمان امنیت و همکاری اروپا درخواست خروج فرانسه از ریاست مشترک گروه مینسک را بدهد.

خبرگزاری فارس:  «فوآد اوکتای» معاون رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، به زودی نظامیان ترکیه‌ای ماموریتشان در جمهوری آذربایجان را شروع خواهند کرد.«فوآد اوکتای» امروز شنبه، همچنین بر تداوم حمایت‌های ترکیه از جمهوری آذربایجان درباره مناقشه این کشور با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی تاکید کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *