جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

تفاوت‌‌ها و شباهت‌های سیاست خارجی بایدن با ترامپ

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس آمریکا معتقد است: گرچه تفاوت‌های معناداری بین نگرش تیم ترامپ و تیم بایدن نسبت به سیاست خارجی وجود دارد، اما ممکن است در برخی از امور، دولت بعدی آمریکا ادامه‌دهنده راه دولت قبلی باشد؛ به‌عنوان‌مثال به‌احتمال‌زیاد آمریکای بایدن فشار خود را بر اعضای ناتو باهدف افزایش سهم آنها در هزینه‌های نظامی ناتو ادامه خواهد داد.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره آینده انتخابات آمریکا تصریح کرد: هنوز تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص نیست و این قضیه به‌قدری دچار کشمکش شده است که تا ظهر روز 20 ژانویه 2021 نمی‌توان تشخیص داد که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد. درواقع در فاصله بین 6 ژانویه تا 20 ژانویه تکلیف قطعی انتخابات مشخص خواهد شد.

وی اظهار داشت: «در حال حاضر از یک‌سو جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب معرفی‌شده و از سوی دیگر دونالد ترامپ تأکید دارد که وی درنهایت در این انتخابات پیروز خواهد شد؛ بنابراین اکنون زود است که بخواهیم در مورد آمریکای پس از ترامپ صحبت کنیم؛ اما به فرض اینکه نتیجه درنهایت به‌گونه‌ای رقم بخورد که جو بایدن به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کند، برای ارزیابی سیاست خارجی دولت جدید آمریکا و شخص جو بایدن نیز هنوز زود است.»

ابوالفتح با اشاره به اینکه در ایران یک تصوری از بایدن وجود دارد مبنی بر اینکه معاون باراک اوباما بوده است و بنابراین بخش عمده‌ای از سیاست‌های اجراشده اوباما در حوزه سیاست خارجی توسط معاون وی پیگیری خواهد شد، گفت: «بایدن یک سری وعده‌های انتخاباتی داده، سخنرانی‌ها، توئیت‌ها و مقالاتی داشته که می‌تواند یک منبع برای تحلیل باشد؛ منتها این نکته را باید در نظر بگیریم که هیچ الزامی ندارد که بایدن حتماً ادامه‌دهنده راه اوباما باشد یا ما شاهد دوره سوم ریاست‌جمهوری باراک اوباما باشیم. درعین‌حال الزامی هم وجود ندارد که وعده‌های انتخاباتی بایدن و نزدیکانش حتماً محقق شود.»

این کارشناس در مورد نگاه آمریکای بایدن به پیمان‌های جهانی و توافقات دوجانبه و چندجانبه نیز گفت، به‌طورکلی تفاوت‌های معناداری بین نگرش تیم ترامپ و تیم بایدن نسبت به سیاست خارجی وجود دارد اما ممکن است در برخی از امور دولت بعدی ادامه‌دهنده راه دولت قبلی باشد؛ به‌عنوان‌مثال به‌احتمال‌زیاد آمریکای بایدن فشار خود را بر اعضای ناتو باهدف افزایش سهم آنها در هزینه‌های نظامی ناتو ادامه خواهد داد. این خواسته‌ در دولت اوباما نیز مطرح بود اما به دلیل یک سری ملاحظات که نمی‌خواست متحدانش را برنجاند خیلی بر این امر اصرار نمی‌کرد. ولی ترامپ در این زمینه فشار زیادی وارد آورد؛ بنابراین، در دوره بایدن نیز به نظر می‌رسد ازآنجایی‌که آمریکا نمی‌تواند به‌تنهایی هزینه سنگین امنیت خود و متحدانش را تأمین کند، احتمالاً فشار را بر متحدانش در اروپا، شرق آسیا و خاورمیانه افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: «حال ممکن است پیگیری این سیاست‌ها مانند دوره ترامپ باعث تنش و جدال نشود؛ زیرا او بسیاری از دعواها را به‌صورت علنی در توییتر مطرح می‌کرد اما بایدن احتمالاً این خواسته‌ها را در پشت میزهای مذاکراتی و پشت درهای بسته دنبال خواهد کرد.»

ابوالفتح با اشاره به اینکه در مورد تغییرات آب و هوایی به نظر می‌رسد بایدن تصمیم دارد یک تغییر جهت اساسی را به اجرا بگذارد، ادامه داد: «دموکرات‌ها به‌ویژه جناح چپ این حزب روی بحث انرژی پاک در داخل آمریکا تأکید زیادی دارند و این بحث در عرصه بین‌المللی در حوزه بازگشت به پیمان آب و هوایی پاریس ادامه پیدا خواهد کرد.»

وی با بیان این موضوع که در برخی موضوعات دیگر ممکن است شاهد موضع‌گیری تندتری از سوی جو بایدن باشیم؛ گفت: «توافقات تجاری با چین ازجمله این مسائل است و این احتمال می‌رود که فشارها از سوی دولت بایدن بیشتر از دولت ترامپ باشد. همچنین در قبال توافق با روس‌ها به نظر می‌رسد آمریکای بایدن خیلی سخت‌گیرانه‌تر با مسکو مواجه شود حال چه در حوزه‌های استراتژیک مانند پیمان استارت جدید تا موضوعات جهانی و مدیریت جهانی. ازاین‌رو سیاست‌های بایدن را باید مورد و به مورد و آن‌هم زمانی که تیم وی مستقر شده و اعضای آن مشخص شدند، بررسی کرد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *