جدیدترین مطالب

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

“فراخوان یکپارچه” اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

"فراخوان یکپارچه" اتحادیه اروپایی از اسراییل برای خویشتنداری

اتحادیه اروپایی همچنین به تاکتیک وعده تحریم های شدیدتر علیه ایران متوسل شده است. انتظار می رود وزرای امور خارجه اتحادیه اروپایی، این روزها، درباره اعمال تحریم های بیشتر در همین هفته، اگر همه موافق باشند، گفت وگو کنند.موفق باشید!: غرب از سال ۱۹۷۹ در حال وضع تحریم علیه ایران است و تهران هم به دور زدن آنها خو گرفته تا فن آوری های نظامی اش را به پیش ببرد. تحریم ها بیشتر ارزشی نمادین دارند.
Loading

أحدث المقالات

وزیر اسرائیلی: برای خالی شدن زندان‌هایمان، باید اسرای فلسطینی را اعدام کنیم

بن گویر با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «مجازات اعدام برای خرابکاران (اسرای فلسطینی) راه حل اصلی شلوغی زندانهاست. من خوشحالم؛ زیرا دولت با پیشنهادی که دادم، موافقت کرد».

وزیر اسرائیلی: برای خالی شدن زندان‌هایمان، باید اسرای فلسطینی را اعدام کنیم

بن گویر با انتشار یک پست در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «مجازات اعدام برای خرابکاران (اسرای فلسطینی) راه حل اصلی شلوغی زندانهاست. من خوشحالم؛ زیرا دولت با پیشنهادی که دادم، موافقت کرد».

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند / ما به امنیت پرسنل و شرکای خود در منطقه متعهد هستیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران را در خصوص این مسأله پاسخگو می‌داند و در همین رابطه تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه این کشور اعمال می‌کند.

Loading

رسانه ها؛ هشدار پوتین به آمریکا و…

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار روسیه درباره خطرات خروج آمریکا از پیمان «آی ان اف»، احتمال زد و بند ترامپ و پنس برای انتقال قدرت پیش از ترک کاخ سفید، اعلام رویکرد جو بایدن درباره ایران ، گفتگوی فرستاده تایوان با مقام نزدیک به بایدن، خنثی سازی طرح ترور نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، اعلام حمایت دوباره ترکیه از جمهوری قبرس شمالی، خروج ارامنه از شهر کلبجر در قره باغ،تایید کشته شدن 2000 نظامی ارمنی در مناقشه قره‌باغ، گرجستان صحنه اعتراضات پسا انتخاباتی ، درگیری پلیس با مخالفان رئیس جمهوری جدید پرو، آماده شدن پیش نویس قانون اساسی جدید لیبی برای همه پرسی، درگیری نظامی میان اریتره و اتیوپی، واکنش حکام سعودی به ممنوعیت فروش تسلیحات آلمان به عربستان، مواضع جدید چین درخصوص  افغانستان، توافق قریب الوقوع ۱۵ کشور آسیا-اقیانوس آرام پیرامون پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای و حمله ارتش اسرائیل به مواضع حماس در نوار غزه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس:رئیس جمهوری روسیه درباره افزایش تهدیدهای امنیتی پس از خروج آمریکا از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد (INF) هشدار داد. «ولادیمیر پوتین» در اجلاس مجازی شرق آسیا گفت: تهدیدها از زمان خاتمه پیمان نیروهای هسته ای میان برد توسط آمریکا (فوریه 2019)، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. پوتین خاطرنشان کرد روسیه یک طرفه توقف موشکهای میان برد و کوتاه برد را در منطقه آسیا و اقیانوسیه و سایر مناطق جهان ادامه میدهد.پیمان «استارت جدید» که فوریه 2021 منقضی شود، آخرین توافقنامه کنترل تسلیحات بین ایالات متحده و روسیه است.

الکوثرفارسی: پایگاه خبری هیل در مطلبی از احتمال زد و بند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با مایک پنس، معاونش برای انتقال قدرت پیش از ترک قدرت خبر داد. پایگاه خبری هیل در مقاله ای به تحلیل عملکرد ترامپ در نپذیرفتن شکستش در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: بزرگترین مسئله این است که ترامپ باید به دلیل جرائمی که مرتکب شده از سوی دولت فدرال بخشوده شود که فقط در صورت استعفای زودهنگام از سمت ریاست جمهوری و بخشش توسط پنس می‌تواند به این هدف دست یابد. بدون بخشش دولت فدرال، به طور قطع ترامپ بیشتر سال‌های آینده را درگیر پرونده‌های فدرال خواهد بود که می‌تواند خطرات حقوقی زیادی را برایش به وجود آورده و برای اجرای هر معامله چند میلیارد دلاری مشکل ایجاد کند.

العالم فارسی: رابرت مالی، مشاور ارشد باراک اوباما و عضو تیم مذاکره کننده‌ای آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران با تأکید بر اینکه ایران در جهان منزوی نیست، بازگشت به برجام را از جمله اولویت‌های دیپلماتیک رئیس جمهوری آینده آمریکا برشمرد.رابرت مالی با بیان اینکه پیش‌بینی سیاست خارجی جو بایدن آسان نیست، افزود: آنچه می‌توانم بگویم این است که او دستی بر ماشه ندارد و بلافاصله از گزینه نظامی طرفداری نخواهد کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: فرستاده تایوان با یکی از معتمدان رئیس جمهور منتخب آمریکا گفتگو کرد. فرستاده تایوان در آمریکا در گفتگو با آنتونی بلینکن، از معتمدان دیرینه جو بایدن نامزد دمکرات در انتخابات آمریکا اظهارداشت: تایوان امیدوار است به همکاری نزدیک با آمریکا ادامه دهد.این نشان می‌دهد تایوان برای تقویت روابط با دولت جدید آمریکا اقدام کرده است.

دویچه وله: سرویس امنیت ملی ارمنستان خبر از خنثی کردن عملیات ترور نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور داده است. گفته می‌شود که عده‌ای در ارتباط با برنامه ترور پاشینیان دستگیر شده و یک انبار مهمات نیز توسط نیروهای امنیتی کشف شده است.در پی توافق روز دوشنبه نهم نوامبر ارمنستان با آذربایجان بر سر بحران قره‌باغ، موج نارضایتی از عملکرد دولت ارمنستان به اعتراضات گسترده‌ای در ایروان و دیگر نقاط این کشور دامن زده بود. اکنون گفته می‌شود که گروهی به علت نارضایتی از عملکرد پاشینیان در حوزه سیاست خارجی این کشور، قصد ترور او را داشته‌اند.

آناتولی  ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه و رئیس‌جمهور جمهوری ترک قبرس شمالی دیدار کردند.مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و ارسین تاتار، رئیس‌جمهور جمهوری ترک قبرس شمالی دیدار و سپس در ضیافت کاری بین هیئت‌های دو کشور شرکت کردند.چاووش‌اوغلو با انتشار مطلبی در حساب توییتر خود در رابطه با این دیدار اعلام کرد: اقداماتی را که در دوره پیش‌رو با هم به انجام خواهیم رساند، مورد بررسی قرار دادیم. همبستگی ما در خصوص آرمان ملی خود خدشه‌ناپذیر است.

تی.آر.تی ترکیه: ارامنه  شهر کلبجر آذربایجان، پیش از ترک این شهر منازل، اماکن عمومی، برخی از بناهای تاریخی و فرهنگی و حتی جنگل‌های پیرامون این شهر را به آتش کشیدند.ارمنی‌های ساکن کلبجر که طبق توافق‌نامه حاصله با میانجیگری روسیه باید این منطقه را ترک می‌کردند، به بسیاری از ساختمانها خسارت وارد کرده‌اند.

یورونیوز: ارمنستان اعلام کرد که در نبردهای دو ماه اخیر با جمهوری آذربایجان بر سر حاکمیت بر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ بیش از ۲ هزار و سیصد سرباز این کشور جان باخته‌اند.این مناقشه دیرین و تاریخی این بار دو کشور را درگیر جنگی با وسعت زیاد و کم سابقه کرد و در نهایت با توافق آتش‌بس که امتیاز‌های زیادی برای جمهوری آذربایجان به همراه داشت،‌ به اتمام رسید.بر اساس این توافق که با میانجی‌گری روسیه به امضا رسید دو طرف توافق کردند که به درگیری‌ها پایان دهند و در همان مواضعی که قرار دارند باقی بمانند.

خبرگزاری مهر: بعد از بلاروس، گرجستان نیز صحنه اعتراضات پسا انتخاباتی شد . هزاران شهروند حامی احزاب اپوزیسیون در گرجستان، در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور به خیابان‌های پایتخت آمدند. این کشورها در دهه گذشته نیز صحنه اعتراضاتی بودند که به انقلاب‌های رنگی منجر شد.

خبرگزاری ایرنا:  تظاهرات گسترده مردم پرو علیه اقدام کنگره در برکناری «مارتین ویسکارا» رئیس جمهوری سابق این کشور و مخالفت آنها با رئیس جمهوری جدید، شب گذشته با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد و دست کم دو نفر در جریان این ناآرامی ها جان خود را از دست دادند. رئیس جمهوری سابق پرو که به خاطر تمایل به اصلاحات اقتصادی تا حدی از پشتیبانی مردمی برخوردار بود، قبل از برکناری در نطق تلویزیونی اعلام کرده بود در برابر فشار پارلمان استعفا نخواهد داد،  اما وی که همواره اتهام‌های وارده را رد می‌کرد در نهایت مجبور به پذیرش اتهامات و استعفا شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): بعد از توافق بر سر انتخابات، پیش نویس قانون اساسی جدید لیبی برای همه پرسی آماده شد.عضو شورای عالی دولت در لیبی اعلام کرد که هیات موسسان قانون اساسی لیبی موفق شد پیشنویس قانون اساسی را تکمیل و آن را ارائه دهد.البشر الهوش، گفت که قانون اساسی جدید به کمیساریای ارشد انتخابات ارجاع داده شده و قانون اساسی در حال حاضر متعلق به مردم لیبی است که حرف خود را در مورد آن خواهند زد.

خبرگزاری فارس: منابع دیپلماتیک می‌گویند چند فروند راکت از سمت اتیوپی به پایتخت کشور اریتره برخورد کرده که نشان از اوج گرفتن درگیری‌های ۱۱ روزه با شبه‌نظامیان منطقه تیگرای است. منابع دیپلماتیک در منطقه می‌گویند که در پی افزایش تنش‌های ۱۱ روزه بین نیروهای فدرال اتیوپی و شبه‌نظامیان محلی در شمال منطقه «تیگرای»، حداقل سه فروند راکت به اسمره برخورد کرد.اریتره و اتیوپی دو سال پیش توافق صلح امضا کردند اما دولت «ایسایاس آفورکی» رئیس‌جمهور اریتره همچنان حکومت منطقه تیگرای را – به دلیل نقشی که در جنگ فاجعه‌بار ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ ایفا کرد – دشمن می‌داند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر مشاور امور خارجه عربستان سعودی با ابراز خشم درباره ممنوعیت فروش تسلیحات آلمانی به کشورش تاکید کرد که عربستان نیازی به سلاح‌های آلمان ندارد. «عادل الجبیر» با انتقاد از ممنوعیت صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان این اقدام را اشتباه و غیر منطقی توصیف و تاکید کرد که کشورش نیازی به تجهیزات نظامی آلمان ندارد.وی گفت :ایده توقف فروش سلاح به عربستان سعودی به دلیل جنگ یمن از نظر من غیر منطقی است؛ چراکه ما معتقدیم جنگ یمن یک جنگ قانونی بوده و ما مجبور به ورود به آن شدیم.

رادیو چین: چین از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان که 25 شهریور برای تمدید مأموریت سازمان ملل تصویب شده بود حمایت کرد.گنگ شوان ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین به عنوان همسایه صمیمی افغانستان، از فعالیتهای مجاز هیئت کمکرسانی سازمان ملل در افغانستان حمایت می کند و در انتظار توقف خشونتها و رسیدن به صلح و شکوفایی هر چه زودتر این کشور هست.

 ان. اچ.کی ژاپن: رهبران ۱۵ کشور آسیا-اقیانوس آرام بدون حضور هند در شرف توافق بر سر پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) در روز یکشنبه هستند.۱۰ کشور آسه آن به همراه ژاپن، چین، کره جنوبی، هند، استرالیا و نیوزیلند از سال ۲۰۱۲ سرگرم مذاکره پیرامون این منطقه تجارت آزاد بوده اند. اما هند به دلیل نگرانی از تاثیر منفی احتمالی تعرفه های پایین بر صنایع داخلی اش، از امضاء این پیمان خودداری می کند.

اسپوتنیک روسیه:ارتش اسرائیل به مواضع حماس در بخش غزه حمله کرد. اسپوتنیک پیشتر در خصوص پرتاب دو موشک از طرف بخش غزه به اسرائیل خبر داده شد.دفتر خبر وزارت دفاع اطلاع داد که سیستم دفاع ضد موشکی «گنبد آهنی» این حمله را خنثی کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *