جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

برنامه‌های آیت الله رئیسی در کراچی به روایت تصویر

کراچی- ایرنا- ادای احترام به بنیانگذار فقید پاکستان، دیدار با مقامات ارشد دولت ایالتی، دریافت دکترای افتخاری دانشگاه کراچی و دیدار با نخبگان علمی و اقتصادی آخرین برنامه‌های آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران در پایان سفر رسمی خود به پاکستان بود.

ترامپ: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه رژیم صهیونیستی شرم‌آور است

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در حالی که برای روز ششم محاکمه‌ خود در منهتن به دادگاه می‌رفت، به خبرنگاران گفت: تظاهرات دانشگاهیان آمریکایی بر علیه (رژیم) اسرائیل شرم‌آور است.

حماس: قصد خروج از قطر را نداریم

تهران- ایرنا- مسئول رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در لبنان، گفت: سران حماس در دوحه حضور دارند و قصد جابجایی و خروج از قطر را ندارند.

Loading

رسانه ها ؛ اجرای منطقه پرواز ممنوع در قره باغ و…

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز قره باغ، مخالفت روسیه با حضور ناظران ترکیه‌ای در منطقه قره‌باغ ، هشدار  شدید ترکیه  به ارمنستان، تلاش ترکیه برای احداث راه آهن به نخجوان، ادامه جنگ قدرت در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، هشدار بایدن به جانسون، وعده بایدن به سوگا برای دفاع از جزایر سنکاکو ژاپن، آغاز نشست سران جنوب‌شرق آسیا در سایه رقابت بر سر قدرت، گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، هشدار سید حسن نصرالله درباره بروز جنگ احتمالی از جانب آمریکا یا اسرائیل، واکنش پکن به تصویب مصوبات در مجلس نمایندگان هنگ کنگ،ایران، عراق و سوریه موضوع گفت وگوی بن زاید و آبرامز در ابوظبی، درخواست پادشاه عربستان از جهان برای مقابله با ایران، قرارداد نظامی ۱۰ میلیارد دلاری واشنگتن با ریاض و موج آوارگان از اتيوپي به سودان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز قره باغ خبر داد.شوشان استپانیان سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که در منطقه مأموریت حفظ صلح در قره باغ، منطقه پرواز ممنوع اعلام شده است. به گفته استپانیان، ارمنستان به همراه ارتش روسیه “فضای هوایی ارمنستان و آرتسا را ​​پوشش داده اند و این منطقه به استثنا پروازهای هواپیمایی دو طرف و هواپیماهای غیرنظامی در مسیرهای ثبت شده، پرواز ممنوع است.

 خبرگزاری فارس: در ادامه مخالفت‌های مسکو با اصرار مقامات ترکیه‌ای مبنی بر مشارکت در نیروهای صلح‌بان در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی»، وزارت خارجه روسیه نیز به این ادعاها واکنش نشان داد. وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه ناظران ترکیه‌ای وارد منطقه قره‌باغ نخواهند شد، گفت مرکز مشترک نظارت بر آتش‌بس نیز از راه دور و به وسیله پهپادها فعالیت خواهد کرد.لاوروف با رد ادعای ترکیه مبنی بر حضور نظامیان این کشور در نیروهای صلح‌بانی که قرار است در منطقه قره‌باغ مستقر شوند، تصریح کرد: «صلح‌بانان نیز وارد منطقه قره‌باغ نخواهند شد».

تی.آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه اظهار داشت: نخست‌وزیر ارمنستان توافق آتش‌بس را امضا کرده و اگر آتش‌بس را مجدد نقض کنند، تاوان آن را خواهند پرداخت.مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، در مورد توافقنامه آتش‌بس بین آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ اظهار داشت: آیا در توافق‌نامه آتش‌بس امضای نخست وزیر ارمنستان وجود دارد؟ بله وجود دارد. این امضاء برای ارمنستان الزام آور است. اگر آنها دوباره آتش‌بس را نقض کنند، تاوان آن را می پردازند.

آناتولی  ترکیه:  وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه اعلام کرد: در حال برنامه‌ریزی برای احداث یک خط راه‌آهن به سمت نخجوان هستیم وی گفت: در پی تحولات جدید در جمهوری آذربایجان٬ در حال برنامه‌ریزی برای احداث یک خط راه آهن به سمت نخجوان هستیم.

خبرگزاری مهر:  نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۰ ساعاتی پیش ادعای دوباره پیروزی در جنگ قدرت در لیبرال دموکراسیِ ادعایی آمریکا را مطرح کرد اما توئیتر به پیام های او برچسب گمراه‌کننده زد. «دونالد ترامپ» در واکنش به اخبار رسانه‌های این کشور مبنی بر پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر، در توئیتر نوشت: همه دارند می‌پرسند که چرا نظرسنجی‌های اخیر پیرامون انتخابات ریاست جمهوری درباره من این‌قدر نادرست بودند؛ خوب به دلیل اینکه این نظرسنجی‌ها جعلی هستند، درست مثل رسانه‌های اصلی فَشَل.

یورونیوز: جو بایدن از اولین تماس تلفنی خود با بوریس جانسون به عنوان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا، برای فشار بیشتر به بریتانیا در مورد برنامه‌های برکسیت استفاده کرد. بایدن که از روز دوشنبه تماس با رهبران جهان از جمله امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، مایکل مارتین نخست‌وزیر ایرلند و بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا را آغاز کرده، در گفتگوی تلفنی خود با رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا و طرفدار جدایی این کشور از اتحادیه اروپا، موضوعات مختلفی از جمله تغییر آب و هوا و همه‌گیری کرونا را به بحث گذاشته و همزمان حمایت خود را از «پیمان جمعه نیک» اعلام کرده است.پیمان جمعه نیک یا پیمان بلفاست در سال ۱۹۹۸ میلادی با میانجی‌گری بریتانیا بین طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی بسته شد تا به درگیری‌های مذهبی در آنجا که طی سه دهه بیش از ۳۶۰۰ کشته برجای گذاشته بود پایان دهد.

 ان. اچ.کی ژاپن: نخست وزیر ژاپن سوگا یوشیهیده می گوید جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا به او گفته است که طبق پیمان امنیتی دو جانبه میان دو کشور واشنگتن به ژاپن کمک خواهد کرد تا از جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی دفاع کند.سوگا و بایدن صبح روز پنجشنبه به وقت ژاپن برای اولین بار حدود ۱۰ دقیقه گفت و گوی تلفنی داشتند. سوگا گفت شرایط امنیتی در اطراف ژاپن به طرز روز افزونی وخیم می شود و او نیاز تقویت بیشتر اتحاد ژاپن وآمریکا که برای صلح و رفاه منطقه ضروری است را به اطلاع بایدن رسانده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبران جنوب شرق آسیا امروز (پنجشنبه) نشستی چند جانبه را آغاز کردند و انتظار می‌رود به تنش‌ها در دریای چین جنوبی و طرح‌هایی برای مقابله با پیامدهای اقتصادی پسا پاندمی در منطقه‌ای که رقابت چین و آمریکا رو به افزایش است، بپردازند. نخست‌وزیر ویتنام در سخنان آغازین خود در سی و هفتمین نشست آسه‌آن در هانوی گفت، مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا تاکنون به “گرداب” این رقابت‌ها و چالش‌ها در سیستم بین‌المللی چندجانبه کشیده نشده است.انتظار می‌رود سران آسه‌آن روز یکشنبه “مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای” را نیز به امضا برسانند که مورد حمایت چین است و این می‌تواند بزرگترین توافق تجاری جهان شود.

الکوثر فارسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس روال کاری گزارش جدید خود را درباره برجام منتشر کرد که در این گزارش ضمن همکاری ایران با آژانس، به تداوم غنی‌سازی اورانیوم اشاره دارد.بر اساس برنامه کاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش رافائل گروسی مدیرکل این نهاد بین‌المللی یک هفته پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آماده می‌شود. نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 19 و 20 نوامبر 2020 به مدت دو روز در مقر آژانس در وین برگزار می‌شود.

 العالم فارسی: سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان با هشدار درباره دو ماه باقی مانده از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تأکید کرد که محور مقاومت باید برای مقابله با هر گونه حماقت آمریکا یا رژیم صهیونیستی از آمادگی کامل برخوردار باشد.وی در سخنرانی چهارشنبه شب خود تصریح کرد که درباره شخصی مثل ترامپ همه نوع احتمالی وجود دارد و اقدام وی در تغییر وزیر دفاع خود می تواند پیامدهای داخلی یا خارجی داشته باشد.

رادیو چین: وزارت خارجه چین اعلام کرد : تصویب تصمیمات درباره هنگ کنگ در مجلس ملی نمایندگان، منطبق با قانون است. وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری هفتگی در اشاره به تصویب تصمیمات کمیته دائمی مجلس ملی نمایندگان خلق چین درباره صلاحیت نمایندگان کمیته قانونگذاری منطقه اداری ویژه هنگ کنگ گفت: این تصمیم از درخواست لازم برای اصرار و بهبود سیستم یک کشور دو نظام و اجرای قانون اصلی هنگ کنگ و قانون امنیت ملی در هنگ کنگ و نیز اقدام ضروری برای دفاع از قانونمنداری و نظام قانون اساسی منطقه هنگ کنگ است که کاملا معقول و منطبق با قانون است.

خبرگزاری ایرنا:  رسانه‌های رسمی امارات متحده عربی روز پنجشنبه از دیدار الیوت آبرامز فرستاده ویژ آمریکا در امور ایران و ونزوئلا و دیدار با عبدالله بن زاید وزیر امورخارجه این کشور خبر داد. ازمحورهای گفت وگوی وزیر امورخارجه امارات و آبرامز، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه طرفین از جمله ایران، سوریه، عراق و همچنین تحولات ونزوئلا بوده است . آبرامز روز یکشنبه سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه شامل سرزمین های اشغالی، عربستان و امارات را آغاز کرده بود و پیش از عربستان نیز با محوریت موضوع ایران به  فلسطین اشغالی سفر کرده بود.

 دویچه وله:  پادشاه عربستان خواستار “موضع‌گیری قاطع” جهان مقابل ایران شد. سلمان بن عبدالعزیز از جامعه بین‌المللی خواست، با اتخاذ “موضعی قاطع” مانع از توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران شود. او بار دیگر جمهوری اسلامی را به “دامن زدن به فرقه‌گرایی، حمایت از تروریسم و مداخله‌جویی” متهم کرد.

خبرگزاری تسنیم:  شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی از قرارداد نظامی جدید آمریکا با عربستان سعودی خبر داد که این موضوع باعث نگرانی رژیم صهیونیستی شده است.یک مقام امنیتی صهیونیستی در این راستا افزود که در حالی‌که همه درگیر معامله جنگنده اف35 هستند، معامله‌ای جدید برای توسعه گسترده 150 جنگنده اف 15 سعودی به ارزش 10 میلیارد دلار در حال انعقاد است که این جنگنده‌ها قادرند از فرودگاه « تبوک» پرواز کنند و در عرض 15 دقیقه به اراضی اشغالی برسند و همین این امر سازمان امنیتی رژیم اسرائیل را نگران کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  موج آوارگان فراری از اتیوپی؛ سودان را نگران کرده است. در روز‌های اخیر هزاران نفر از مردم اتیوپی از درگیری‌های شمال این کشور در منطقه تیگره گریخته اند. عملیات ارتش اتیوپی علیه جبهه آزادیبخش ملت تیگره که کنترل این منطقه را در اختیار دارد در جریان است. در ساعات گذشته نیروی هوایی اتیوپی انبار‌های سلاح و سوخت این منطقه را بمباران کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *