جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

کارشناس سازمان ملل: نظام بهداشتی نوار غزه به طور کامل از بین رفته است

با گذشت ۲۰۰ روز از شروع جنگ در نوار غزه یک کارشناس سازمان ملل می‌گوید که این جنگ نظام بهداشتی در این باریکه را کاملا از بین برده است. تلالنگ موفوکنگ، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حق سلامت، به خبرنگاران در ژنو گفت که تنها چند روز پس از شروع جنگ در نوار غزه «آسیب‌های جبران ناپذیری به زیرساخت‌های بهداشتی» در این منطقه وارد شد.

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

نیویورک – ایرنا- وزارت خزانه داری آمریکا در تداوم تحریم های واشنگتن علیه تهران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادعاهای ضد ایرانی اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا  دو شرکت و چهار فرد را که در فعالیت های مخرب سایبری به نمایندگی از فرماندهی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دست داشتند، تحریم کرد.

Loading

رسانه ها ؛ اعلام پیروزی بایدن در انتخابات و…

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیشتازی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، دو دستور بایدن بلافاصله پس از آغاز ریاست جمهوری، اعتراض هواداران ترامپ به نتیجه انتخابات آمریکا، بازتاب شکست دونالد ترامپ در رسانه‌های رژیم صهیونیستی، واکنش روس ها به ادعای پیروزی بایدن، ادامه اعتراضات در فلسطین اشغالی، ادامه درگیری های شدید در قره باغ، درخواست ارمنستان برای حضور صلحبانان روسی در قره‌باغ، گفتگوی اردوغان ‌و پوتین درباره قره باغ، وضع تعرفه تنبیهی اروپا روی چهار میلیارد دلار کالای آمریکایی،هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره همه گیری جدید، اعلام وضعیت اضطراری در کشورهای اتحادیه اروپا و توافق چین و هند برای بر‌قراری صلح مرزی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ایران پرس: سرانجام پس از چند روز کشمکش شدید سیاسی در آمریکا، رسانه های اصلی این کشور، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را به عنوان چهل و ششمین رییس جمهوری آمریکا اعلام کردند.جو بایدن با پیروزی در ایالت مهم پسنیلوانیا، به 279 رای الکترال (بدون احتساب آرا ایالت های جورجیا و آریزونا) از مجموع 538 رای رسید و توانست عنوان رییس جمهوری بعدی آمریکا را از آن خود کند.این در حالی است که ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان و رییس جمهوری کنونی آمریکا، این اعلام پیروزی را زودهنگام توصیف و بار دیگر تاکید کرد: “شکایات علیه روند انتخابات ریاست جمهوری را در محاکم قضایی دنبال خواهد کرد.”

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): با وجود روشن شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به پیروزی جو بایدن دموکرات انجامید، آرای نهایی انتخابات کنگره هنوز قطعی نشده است. یک کنگره تحت کنترل دموکرات‌ها کار بایدن را ساده‌تر می‌کند. تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵ کرسی سنا از ۱۰۰ کرسی آن در روز سوم نوامبر به رای گذاشته شدند و دموکرات‌ها امیدوارند که در هر دو مجلس بتوانند پیروزی را از آن خود کنند.پیش از این دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان پیش بودند اما اکثریت در سنا در اختیار جمهوری‌خواهان بود.

الکوثرفارسی: «جو بایدن» که شب گذشته خود را بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا معرفی کرد در صدد است به محض ادای سوگند، مجموعه‌ای از دستورات اجرایی «دونالد ترامپ» از جمله منع صدور روادید آمریکا برای کشورهای مسلمان را لغو کند روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی نوشت که «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در صدد است به محض ادای سوگند بعنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا در تاریخ ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه)، با امضای یکسری فرمان‌های اجرایی، بسیاری از دستورات اجرایی«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را لغو کند. طبق این گزارش، بایدن در نظر دارد به محض به دست گرفتن قدرت، نشان دهد که سیاست‌های ایالات متحده تغییر کرده  و اولویت‌های دولت وی با دولت ترامپ کاملاً متفاوت است.

  ان. اچ.کی ژاپن: با گزارش رسانه های آمریکایی حاکی از آن که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بر رئیس جمهور دونالد ترامپ پیروز شده است، هواداران ترامپ در حال تجمع در نقاط گوناگون کشور برای اعتراض هستند.در فیلادلفیای ایالت پنسیلوانیا که ترامپ و بایدن رقابت تنگانگی در آن داشتند، هواداران ترامپ به خیابان ها آمده و فریاد می زدند که قضیه به آخر نرسیده است. آنها رو در روی هوداران بایدن قرار گرفتند و پلیس وادار به دخالت شد.در آتلانتای ایالت جورجیا، جمعیتی از هواداران ترامپ این انتخابات را تقلب آمیز توصیف کرده و فریاد می زدند «دزدیدن آراء را متوقف کنید.»

خبرگزاری تسنیم:پیروزی جو بایدن و شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های رژیم صهیونیستی داشت. با نگاهی به تیتر روزنامه های و پایگاه اطلاع رسانی رژیم صهیونیستی سردرگمی صهیونیستها را از شکست بزرگترین متحد سیاست های اشغالگرانه آنها از یک سو و تلاش برای نزدیکی به جو بایدن برای کسب امتیازات بیشتر از دموکرات ها را به خوبی می توان لمس کرد. روزنامه هاآرتص در تحلیلی درباره این رخداد نوشت : ترامپ رفت اکنون چگونه می توان از ترامپیسم خلاصی پیدا کرد؟

خبرگزاری مهر:  مقام روسی  می‌گوید بایدن رویکرد چندان مثبتی در قبال مسکو نخواهد داشت؛ با این حال، روسیه با رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، فارغ از اینکه چه کسی باشد؛ همکاری خواهد کرد. «لئونید اسلاتسکی» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه در واکنش به ادعای پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، گفت انتظار نمی‌رود که وی در رأس دولت بعدی واشنگتن، رویکرد چندان مثبتی نسبت به مسکو داشته باشد.وی افزود: بایدن و باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا بودند که باب تحریم‌های متنوع علیه روسیه را باز کردند حال آنکه نامزد دموکرات این دور از رقابت‌ها، آشکارا روسیه را دشمن اصلی خوانده است.

العالم فارسی: اعتراض‌ها علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل ناکارآمدی او این هفته هم در فلسطین اشغالی ادامه یافت و تظاهرکنندگان با اشاره به شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکید کردند به اعتراض تا زمان برکناری نتانیاهو ادامه خواهند داد.به نوشته روزنامه جروزالم پست سازمان دهندگان اعتراض‌ها شنبه شب در میدان رابین شهر تل آویو شعار “او رفته، حالا نوبت توست” را سر می‌دادند که نشان دهنده این بود که آمریکا از دست دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا خلاص شده و حالا این اتفاق باید برای نتانیاهو بیافتد.

خبرگزاری صدا و سیما: ایروان آرزرون هوانسیان نماینده وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد: نبرد‌ها در شهر شوشی قره باغ بسیار سنگین است. شوشان استپانیان سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان هم  اظهارداشت: جنگ در قره باغ به طور عمده در اطراف شهر شوشی متمرکز شده است، از شب گذشته تاکنون چهار تانک، دو پهپاد و بیش از ۳۰ نوع ادوات جنگی و خودروی متعلق به نیرو‌های جمهوری آذربایجان منهدم شد.وی افزود: همزمان با این درگیری نیرو‌های نظامی جمهوری آذربایجان شهر استپاناکرت مرکز قره باغ را مورد حمله موشکی و توپخانه‌ای قرار دادند.

خبرگزاری ایرنا: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان خواهان حضور صلحبانان روسی در قره‌باغ برای تحقق آتش‌بس میان نیروهای نظامی این کشور و جمهوری آذربایجان در این منطقه شد. پاشینیان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای. ار. دی آلمان تصریح کرد: من پیشتر اعلام کرده‌ام که استقرار صلحبانان روسی در قره‌باغ برای ارمنستان قابل قبول است.   دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه پیشتر گفته بود که مسکو می‌تواند نیروهای صلح خود را به شرط موافقت جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان به منطقه درگیری در قره‌باغ اعزام کند.

آناتولی  ترکیه:  رییس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود تاکید کرد که ارمنستان باید از سرزمین‌های اشغالی آذربایجان خارج شود. دفتر مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشور با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تلفنی گفت‌وگو کرد. اردوغان و پوتین طی این گفت‌وگوی تلفنی روابط ترکیه-روسیه و تحولات منطقه‌ به‌ویژه قره‌باغ کوهستانی را مورد بررسی قرار دادند.

رادیو چین: اتحادیه اروپا به تلافی یارانه های دولت آمریکا به شرکت هواپیماسازی بوئینگ، هفته جاری روی واردات کالاهای آمریکایی به ارزش چهار میلیارد دلار تعرفه وضع خواهد کرد. به گزارش رسیده، انتظار می رود اکثر دولتهای اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه وزیران بازرگانی این بلوک از وضع تعرفه ها روی واردات کالاهای آمریکایی حمایت کنند. رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا ماه گذشته هشدار داده بود وضع هر گونه از سوی اتحادیه اروپا با واکنش شدید آمریکا روبرو خواهد شد و ترامپ تهدید کرد تلافی شدیدتری خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: سازمان بهداشت جهانی (WHO) معتقد است که بشریت باید برای همه گیری جدید آماده شود. سازمان بهداشت جهانی این موضوع را به عنوان یکی از اصلی ترین موضوعات مورد بحث در کنفرانس تلفنی روز دوشنبه هفتاد و سومین مجمع سالانه جهانی بهداشت (9 تا 14 نوامبر) می داند.سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای که پیش از برگزاری این نشست در ژنو منتشر شد، یادآوری کرد که جامعه جهانی باید “اکنون برای همه گیری جدید آماده شود”.

دویچه وله:  شمار مبتلایان به ویروس کرونای جدید (سارس کوو۲) در اتحادیه اروپا افزایش می‌یابد و به موازات آن محدودیت‌های کرونایی در برخی از کشورهای عضو اتحادیه شدت می‌یابند.آلمان رکورد تازه‌ای برجا گذاشته و پرتغال و لتونی به دلیل افزایش تعداد ابتلایان وضعیت اضطراری اعلام کردند. در ایتالیا دولت علاوه بر محدودیت‌های اجتماعی یک بسته حمایتی برای کمک به شهروندان تصویب کرده است.

خبرگزاری فارس:  وزارت دفاع هند از توافق با چین برای برقراری و حفظ صلح در مناطق مورد مناقشه مرزی و ادامه مذاکرات برای این منظور خبر داده است.در بیانیه وزارت دفاع هند آمده است: «دو طرف تبادل نظرات بی‌غرض، عمیق و سازنده‌ای در مورد فاصله گرفتن از “خط کنترل واقعی” در بخش غربی مناطق مرزی چین و هند داشتند.» وزارت دفاع هند در ادامه این بیانیه آورده است: «هر دو طرف توافق کردند که صادقانه توافق مهمی که رهبران دو کشور به آن رسیدند را پیش‌ ببرند و اطمینان حاصل کنند که نیرو‌های خط مقدم‌شان خویشتنداری خود را حفظ و از سوء‌تفاهم و محاسبه اشتباه جلو‌گیری می‌کنند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *