جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

گروه‌های فلسطینی: آماده مقابله با هر تجاوزی به رفح هستیم  

گروه‌های فلسطینی با تاکید بر آمادگی مقاومت جهت مقابله با هرگونه تجاوز دشمن صهیونیستی از جمله حمله زمینی به رفح اعلام کردند که آمریکا و جامعه غربی مسئول هر تحرک متجاوزانه اشغالگران در رفح هستند و فلسطینی‌ها هرگز مقابل این تجاوزات ساکت نمی‌مانند.

کنعانی: افکار عمومی جهان بیدار شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تظاهرات‌های حمایت از غزه در دانشگاه‌های آمریکا گفت که افکار عمومی مصمم به اجرای عدالت در برابر رژیم صهیونیستی است.

Loading
استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در گفت‌وگو با شورای راهبردی روابط خارجی:

پنسیلوانیا؛ ایالتی که سرنوشت بایدن را مشخص می‌کند/ بایدن تنها به گشایش‌های نمادین در قبال ایران اکتفا می‌کند

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفت‌و‌گو: رئیس دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در آمریکا معتقد است که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات سوم نوامبر، سیاست‌های آمریکا در قبال ایران تنها معطوف به تغییراتی نمادین خواهد بود، نه تحول ذاتی. او می‌گوید که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت سیاست واشنگتن در قبال تهران تغییری نخواهد یافت.

نادر انتصار تأکید می‌کند که با پیروزی بایدن، تقویت چندجانبه‌گرایی در دستورکار سیاست خارجی آمریکا قرار می‌گیرد و اولویت نخست نیز ترمیم روابط فراآتلانتیکی خواهد بود.

او در مورد احتمال واگذار شدن نتایج انتخابات به دیوان عالی آمریکا درصورتی‌که ترامپ با نپذیرفتن نتیجه نهایی، یک مناقشه سیاسی را کلید بزند، یادآور می‌شود که ترامپ به دلیل سنگینی وزن قضات محافظه‌کار در این دیوان، پیروز انتخابات اعلام خواهد شد.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفتگوی سایت شورای راهبردی روابط خارجی با نادر انتصار، استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا است:

پرسش: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ترامپ در مناظره آخر، عملکرد بهتری نسبت به‌نوبت پیشین داشته است. آیا این موضوع اثری بر آرای کسانی که هنوز رأی نداده‌اند، خواهد داشت؟

پاسخ: نظرسنجی‌هایی که پس از دومین مناظره ترامپ و بایدن انجام‌شده‌اند نشان می‌دهند که این مناظره تأثیر چندانی بر موقعیت هریک از این دو کاندیدا در نظرسنجی‌ها نداشته است. درواقع، مطالعات نشان می‌دهند که مناظره‌های انتخاباتی در سال‌های اخیر به طرز عجیبی تأثیر اندکی بر نتایج انتخابات داشته‌اند و مناظره امسال نیز کمترین میزان تأثیر را در طی دهه‌های اخیر در ایالات‌متحده داشته است. ازنظر من، مناظره‌های انتخاباتی در طول دهه‌های اخیر کاربرد خود را از دست داده‌اند.

پرسش: شیوع ویروس کرونا بار دیگر در حال افزایش در ایالات‌متحده است به‌نحوی‌که این بار کاخ سفید را مورد حمله قرار داده است. منابع کاخ سفید در تازه‌ترین اظهارات خود می‌گویند که سه تا پنج نفر از مشاوران نزدیک ترامپ به کرونا مبتلا هستند و از سوی دیگر به‌تازگی مارک میدوز، رئیس کارکنان دفتر ترامپ اذعان داشت که کاخ سفید قصدی برای کنترل کرونا ندارد و به‌نوعی امید به آمدن واکسن بسته است. این تحولات در زمینه کرونا تا چه میزان بازی انتخابات سوم نوامبر را رقم خواهد زد؟

 

کرونا شانس پیروزی ترامپ را کاهش داد

پاسخ: مدیریت دولت ترامپ در زمینه ویروس کرونا بی‌حساب‌وکتاب و بی‌نظم بوده است. درحالی‌که کووید-19 همچنان به قربانی گرفتن از جان شهروندان آمریکایی ادامه می‌دهد، مردم بیشتری به این نتیجه می‌رسند که موضع دولت ترامپ نسبت به این پاندمی فاجعه‌بار بوده است. جای تردید نیست که سیاست‌های ترامپ در این زمینه برای شانس انتخاب مجدد وی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده زیان‌بار خواهد بود. اگرچه حامیان سرسخت ترامپ همچنان به دنبال مقصران دیگری می‌‌گردند به‌جای اینکه ترامپ را برای فاجعه‌ای که در حال به یغما بردن تاروپود جامعه آمریکا است، سرزنش کنند.

پرسش: به نظر می‌رسد که بایدن هنوز نتوانسته است در جذب آرای جوانان سیاه‌پوست در ایالت کلیدی نظیر فلوریدا عملکرد موفقی داشته باشد. آخرین بار که اوباما در سال 2012 در انتخابات به پیروزی رسید، توانست در این ایالت بنفش پیروزی را به دست آورد. آیا بایدن می‌تواند، شکست در این ایالت را با پیروزی در ایالت‌های بنفش دیگری مثل پنسیلوانیا جبران کند؟ به نظر شما درنهایت هر یک از این دو ایالت مهم سرانجام به‌سوی کدام نامزد متمایل خواهند شد؟

 

پنسیلوانیا؛ برگ برنده بایدن

پاسخ: بایدن نیاز دارد تا حداقل در 6 یا هفت ایالت بنفش (چرخشی) به پیروزی برسد تا بتواند آرای کافی الکترال کالج که برای انتخاب رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نیاز است، به دست آورد. فلوریدا یکی از ایالت‌های مهم چرخشی است که دارای 29 رأی الکترال است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ترامپ و بایدن در این ایالت یک رقابت نفس‌گیر دارند؛ بنابراین فلوریدا می‌تواند درنهایت به‌سوی هر یک از این دو کاندیدا متمایل شود؛ اما اگر بایدن فلوریدا را واگذار کند، او می‌تواند شکست خود را در این ایالت با پیروزی در ایالت چرخشی مهم دیگری نظیر پنسیلوانیا جبران کند. در آخرین تحلیل‌ها، 10 ایالت در تعیین برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایالات‌متحده نقش حیاتی دارند.

پرسش: استراتژی اوباما برای پیروزی در دو دوره انتخاباتی تشویق جوانان سیاه‌پوست و لاتین تبار به حضور در پای صندوق‌ها برای نخستین بار بود. گفته می‌شود ترامپ نیز با همین استراتژی جذب آرای خاکستری، آن دسته از سفیدپوستان مسن را پای صندوق‌ها آورد که از زمان رونالد ریگان به بعد رأی نداده بودند؛ اما در این میان، استراتژی بایدن در جذب پایگاه آرای خاکستری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

تأثیر اندک اوباما در پیروزی بایدن

پاسخ: باراک اوباما شدت و دشواری شرایط در عرصه سیاسی امروز آمریکا را درک کرده است و ازاین‌رو تصمیم گرفته است تا به‌طور فعال‌تری از طرف بایدن در کمپین انتخاباتی او شرکت کند. اوباما هنوز هم یک شخصیت محبوب در جامعه آمریکا است و در میان نسل‌های جوان‌تر به‌ویژه در اقلیت‌ها وزن سیاسی دارد. اگرچه نقش فعال اوباما در کمپین انتخاباتی امسال برای بایدن اهمیت دارد، اما با توجه به این واقعیت که او دیر به فعالیت‌های انتخاباتی وارد شده است، مطمئن نیستم که کمپین او می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در چرخش رأی‌دهندگان جوان به‌ویژه در میان اقلیت‌ها داشته باشد.

پرسش: افزایش فعالیت باراک اوباما در کمپین انتخاباتی بایدن که مهم‌ترین سخنرانی او نیز در شهر میامی فلوریدا؛ جایی که لاتین‌تباران زیادی دارد، انجام گرفت. این امر موجب شد تا ترامپ نیز اوباما را موردحمله قرار دهد. ترامپ در جمع هوادارانش تلاش داشت تا بر همان اختلافاتی که در سال 2016 موجب دوقطبی شدن فضای جامعه آمریکا شد و کلید کاخ سفید را به او داد، پافشاری کند. ورود اوباما به کمپین دموکرات‌ها را به سود بایدن می‌دانید یا به ضرر او؟

پاسخ: سالمندان و بازنشستگانی که در ایالت فلوریدا ساکن هستند همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حامیان حزب جمهوری‌خواه شناخته می‌شوند. ترامپ در سال 2016 توانست تا با کسب حمایت این قشر به پیروزی در فلوریدا برسد؛ اما امسال، یک پریشانی روزافزون میان بازنشستگان فلوریدا دیده می‌شود که دلیل اصلی آن نیز سوء مدیریت ترامپ درزمینهٔ ویروس کرونا و بی‌ثبات اقتصادی-اجتماعی است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های دوره ریاست‌جمهوری او شناخته می‌شد. برای نمونه، نشانه‌هایی وجود دارند که می‌گویند حمایت از بایدن و دموکرات‌ها در نواحی روستایی که دارای بیشترین تعداد بازنشستگان فلوریدا هستند، روبه افزایش است؛ روندی که چهار سال قبل غیرقابل‌تصور بود؛ بنابراین کمپین اوباما شاید به بایدن کمک کند، اما همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، در بهترین حالت اوباما تنها قادر است به افزایش فاصله بایدن با ترامپ کمک کند، نه پیروزی او.

پرسش: در صورت پیروزی جو بایدن چه تغییری در سیاست خارجی کنونی آمریکا رخ خواهد داد؟ آیا ورود دموکرات‌ها خط بطلانی بر سیاست انزواگرایانه ترامپ در سطح بین‌المللی و فراآتلانتیکی خواهد بود؟ سرنوشت رویکرد ایالات‌متحده در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس چگونه رقم خواهد خورد؟

 

تقویت چندجانبه‌گرایی اولویت بایدن خواهد بود

پاسخ: اگر بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده انتخاب شود، ما شاهد بازگشت از سیاست خارجی غیرقابل‌پیش‌بینی واشنگتن خواهیم بود که در دوره ترامپ پدید آمده است. چندجانبه‌گرایی با تمرکز بر تقویت روابط فراآتلانتیکی که به دست ترامپ شکننده شده است، در اولویت خواهد بود. تحت رهبری ترامپ، وزارت خارجه ایالات‌متحده تا حد زیادی سیاست زده شده است و در روند کلی حرکت آن، غیرحرفه‌ای بودن به تاروپودش نفوذ کرده است. بایدن به‌احتمال فراوان تلاش می‌کند تا لطماتی که به مؤسسات مهم و نیروهای دیپلماتیک آمریکا وارد آمده است را ترمیم کند.

 

سیاست ذاتی واشنگتن در قابل ایران تغییر نمی‌کند

بااین‌حال، ما نباید انتظار یک تغییر مهم در رابطه با سیاست آمریکا در قبال ایران را داشته باشیم. مشکلات ایران و آمریکا اکنون قدمتی بیش از 40 سال دارند. تحریم‌های بی‌شمار واشنگتن علیه ایران بسیار پیچیده هستند و شامل موانع سازمانی متعددی هم در آمریکا و هم در ایران می‌شوند. حتی تحت بهترین شرایط نیز، هیچ رئیس‌جمهوری در ایالات‌متحده ازجمله بایدن نمی‌تواند تغییر عمده و معناداری را در روابط با ایران در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت ایجاد کند. برخی از رفتارهای مفتضحانه دولت ترامپ به‌ویژه لحن غیر دیپلماتیک آن به‌احتمال فراوان در دولت بایدن تغییر خواهند کرد اما این تغییرات تنها نمادین هستند و تغییرات ذاتی در سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران نخواهند بود.

پرسش: در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که ترامپ بارها اعلام کرده است در صورت شکست در انتخابات آمریکا قطعاً تقلب صورت انجام‌شده است و نتیجه را نخواهد پذیرفت. با ورود امی بارت، قاضی محافظه‌کار به دیوان عالی آمریکا و ترکیب شش به سه اعضای این دیوان به سود جمهوری خواهان، اگر ترامپ در صورت باخت نتیجه را نپذیرد تا چه میزان تصمیم‌گیری دیوان عالی جناحی خواهد بود؟

 

در صورت نیاز، دیوان عالی ترامپ را پیروز انتخابات می‌کند

پاسخ: بیش از یک‌چهارم از قضات کنونی دیوان عالی آمریکا را ترامپ منصوب کرده است و با انتصاب قاضی برت، سه قاضی از تعداد 9 قاضی این دیوان انتخاب ترامپ هستند. حتی اگر ترامپ در سال 2020 مجدد انتخاب نشود، او یک تأثیر ماندگار را برای نسل‌ها در بنیان نظام قضایی آمریکا برجای گذاشته است. اگر نتیجه انتخابات سال 2020 به مناقشه و درگیری کشیده شود و نتیجه آن به دیوان عالی واگذار شود، معتقدم که قضات نزدیک به ترامپ درنهایت او را به کاخ سفید باز‌ می‌گردانند. این همان چیزی است که ترامپ اخیراً بر روی آن حساب بازکرده است و به همین دلیل است که او و دوستان جمهوری‌خواهش در سنا در تقلا هستند تا هرچه سریع‌تر قاضی امی برت را به‌عنوان نهمین قاضی دیوان عالی آمریکا تائید کنند؛ تا در صورت واگذار شدن نتیجه انتخابات 2020 به دیوان عالی، او به آن‌ها کمک کند.

پرسش: سلطه‌ای کنونی جمهوری‌خواهان در دیوان عالی آمریکا به دلیل مادام العمر بودن دوره هر قاضی، می‌تواند برای چند دهه طول بکشد. ازاین‌رو زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که بایدن احتمالاً در صورت پیروزی قصد افزایش تعداد اعضای دیوان عالی را دارد تا به این برتری جمهوری خواهان پایان دهد. آیا تاکنون سابقه افزایش تعداد اعضای قضات دیوان عالی وجود داشته است؟ روند انجام این کار توسط رئیس‌جمهور آمریکا به چه شکل است؟

 

تلاش احتمالی بایدن برای تغییر دیوان عالی محکوم به شکست خواهد بود

پاسخ: تغییر تعداد قضات دیوان عالی آمریکا مأموریت دشواری است. بخش یکم از اصل سوم قانون اساسی آمریکا تصریح می‌کند: «قوه قضاییه ایالات‌متحده به دیوان عالی و دادگاه‌های بدوی که کنگره می‌تواند در هرزمانی تعیین نماید و تشکیل دهد، واگذار می‌گردد.» بر اساس قانون اساسی، تعداد قضات دیوان عالی آمریکا در متن صریح قانون ذکر نشده است ولی بااین‌حال، کنگره آمریکا می‌تواند عرف کنونی دیوان با 9 عضو را با گذراندن یک قانون قضایی تغییر دهد. قانون قضایی 1789 نخستین دیوان عالی را با 6 قاضی دایر کرد. البته اقدامات مشابه دیگری نیز انجام‌گرفته‌اند که تعداد قضات در این دادگاه را تغییر داده‌اند. از زمان تصویب قانون قضایی 1869، تعداد قضات دیوان عالی 9 نفر بوده است. در سال 1937، فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده به دلیل نگرانی از موانعی که بر سر راه اجرای برنامه‌های اقتصاددی-اجتماعی «نیو دیل» داشت، تلاش کرد تا دیوان عالی را از طریق انتصاب قضات همراه با برنامه‌های او، بزرگ‌تر کند، اما این تلاش روزولت بی‌نتیجه باقی ماند. اگرچه افزایش تعداد قضات دیوان عالی در میان برخی از حلقه‌های سیاسی ترقی‌خواهان مورد استقبال قرار می‌گیرد، تاریخ نشان داده است که چنین اقدامی محکوم‌به شکست خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *