جدیدترین مطالب

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

محمدمهدی مظاهری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل (البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درس ها و نکات است که باید به آنها توجه کرد. 

قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قدرت در دنیا در حال جابه جایی از تمدن غرب به شرق است، با افول تدریجی آمریکا و همین طور کشور‌های غربی و وضعیت موجود، قدرت در طول زمان جابه جا می‌شود.

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان مبنی بر تهدید به تحریم کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: این رویکرد یکجانبه را شدیداً محکوم می‌کنیم.

Loading

أحدث المقالات

رشد علمی و دستیابی به مرزهای دانش، گفتمان محوری انقلاب اسلامی است

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پس از انقلاب اسلامی نگاه به علم و فناوری توسعه و گسترش یافت زیرا رشد علمی و دستیابی به مرزهای دانش دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی است.

کرملین: شرکت مستقیم آمریکا در درگیری اوکراین نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر نخواهد داد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده مستقیماً در درگیری در اوکراین دخالت دارد، اما این نمی تواند نتیجه عملیات ویژه نظامی روسیه را تغییر دهد.

ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه واشنگتن می‌خواهد با سفر بلینکن به چین «ارتباط مسکو و پکن» را تضعیف کند، گفت: محرومیت شهروندان روس از پروازهای ترکیه به مقصد کشورهای منطقه آمریکای لاتین با اعمال فشار آمریکا مربوط است.

واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»

بعد از فرود یک هواپیمای اتیوپیایی در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری در بیروت که روی آن عبارت «تل‌آویو» حک شده بود، سازمان هواپیمایی لبنان فورا شرکت صاحب این هواپیما را مجبور کرد تا عبارت مذکور را پاک کند و دیگر چنین موضوعی تکرار نشود.

Loading

رسانه ها؛ خیزآمریکا برای جنگ سرد جدید و…

۱۳۹۹/۰۸/۰۸ | دسته بندی نشده

شورای راهبردی آنلاین: آمادگی آمریکا برای استقرار موشک‌های مافوق صوت در اروپا، افزایش فشار بایدن بر چین، توصیه نانسی پلوسی به ترامپ برای پذیرش شکست احتمالی در انتخابات، تنش آفرینی جدیدآمریکا در دریای چین جنوبی، حکومت نظامی در فیلادلفیا در آستانه انتخابات آمریکا، تداوم درگیری ها در قره باغ ،گفتگوی اردوغان و‌ پوتین درباره ادلب و قره باغ، تحریم احتمالی ترکیه به خاطر خرید اس 400 ، همکاری نظامی ازبکستان و ترکیه، اقدام آمریکا به فروش اف 35 های سفارشی ترکیه به یونان، تلاش اتحادیه اروپا برای هماهنگی بیشتر در مقابله با کرونا، رشد جذب سرمایه گذاری خارجی در چین و انتقاد کره شمالی از نخست وزیر ژاپن به دلیل ارسال هدیه به معبد یاسوکونی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمادگی آمریکا را برای استقرار موشک‌های مافوق صوت در اروپا اعلام کرد. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، گفت که ایالات متحده در صورت لزوم، موشک های مافوق صوت، موشک های میان برد و کوتاه برد را برای بازدارندگی در برابر روسیه در اروپا مستقر خواهد کرد.وی که در انستیتوی هادسون صحبت می کرد گفت: “ما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج شدیم، در حال تولید سلاح های مافوق صوت و سیستم های تحویل موشک های بالستیک هستیم. در صورت لزوم، همین اسلحه ها را برای مهار روسیه در اروپا مستقر خواهیم کرد.”

خبرگزاری ایرنا: نامزد دموکرات‌ها در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، به دنبال همکاری با متحدان آمریکا برای افزایش فشارها بر چین خواهد بود. دو تن از مشاوران جو بایدن خبر دادند که وی بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات سوم نوامبر ( ۱۳ آبان)، با متحدان واشنگتن در مورد آینده تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی رایزنی خواهد کرد. آنها افزودند که بایدن در پی «اهرم فشار جمعی» برای تقویت موضع واشنگتن علیه پکن خواهد بود.

العالم فارسی: رئیس دمکرات های مجلس نمایندگان آمریکا گفته که دونالد ترامپ باید به جای ایجاد شک و شبهه در مورد عدم شمارش تمامی آراء در شب انتخابات، «مثل یک مرد» نتیجه انتخابات را بپذیرد. نانسی پلوسی در گفت‌وگو با شبکه خبری‌ ام اس ان بی سی در پاسخ به پرسشی در مورد واکنش احتمالی دمکرات‌ها به اعلام زودهنگام پیروزی ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را متهم کرد که با زیر سؤال بردن نیاز به زمان بیشتر برای شمارش آراء پستی، «شرّ به پا می‌کند».

خبرگزاری صدا وسیما: وزیرامورخارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن همکاری‌های نظامی خود را با اندونزی در دریای چین جنوبی گسترش می‌دهد.وی همچنین گفت: ادعا‌های “غیرقانونی” چین درباره  این منطقه را رد می‌کند.سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به اندونزی در برنامه دیدار او از پنج کشور آسیایی به منظور تقویت روابط راهبردی و اقتصادی در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین صورت گرفته است.

یورونیوز: مقامات شهر فیلادلفیا در آمریکا به دنبال ناآرامی های شبانه اخیر که پس از کشته شدن یک مرد سیاهپوست به دست پلیس آغاز شد در این شهر حکومت نظامی اعلام کردند.ناآرامی ها در فیلادلفیا که با غارت فروشگاه ها همراه بود به دنبال کشته شدن والتر والس جونیور، مرد سیاهپوست ۲۷ ساله در روز دوشنبه آغاز شد. او پس از آنکه دو مامور پلیس در خیابان با وی درگیر شدند به ضرب گلوله ماموران جان خود را از دست داد.

خبرگزاری مهر: برغم اعلام آتش بس موقت برای سومین بار، درگیری ها در نزدیکی قره باغ ادامه دارد و ۲۱ نظامی جمهوری آذربایجان کشته شدند. جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه جمهوری همجوار خود، ارمنستان را به انجام یک حمله موشکی به منطقه مورد مناقشه قره باغ متهم کرد؛ حمله‌ای که به گفته مقامات باکو، تاکنون ۲۱ کشته و دهها زخمی برجای گذاشته است.

تی .آر.تی  ترکیه:  رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه تلفنی گفتگو کرد. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ضمن ارائه اطلاعات در مورد جزئیات این مکالمه تلفنی اعلام کرد که این دو رهبر در جریان این گفتگو موضوع حملات در ادلب و قره باغ کوهستانی را مورد بحث و‌تبادل نظر قرار داده‌اند.

اسپوتنیک روسیه: واشنگتن از افزایش احتمال تحریم ترکیه به خاطر خرید اس 400 سخن گفت. کلارک کوپر ، دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور سیاسی اعلام کرده که خطر اعمال تحریم های آمریکا علیه ترکیه در در ارتباط با خرید سامانه های ضدهوایی روسی اس 400 رو به افزایش است.به گفته کوپر ، دولت ایالات متحده “برای آنکارا روشن ساخت که آزمایش S-400 کاملاً غیرقابل قبول است.”

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور ازبکستان در دیدار وزیر دفاع ملی ترکیه چگونگی و چشم انداز همکاری های نظامی- فنی بین دو کشور را بررسی کردند. «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «خلوصی آکار» وزیر دفاع ملی ترکیه در شهر «تاشکند» با یکدیگر دیدار و چگونگی و چشم انداز همکاری‌های نظامی- فنی بین دو کشور را بررسی کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): رسانه های یونان گزارش دادند که ایالات متحده آمریکا مجوز تحویل سریع شش فروند جنگنده های F-۳۵ به نیروی هوایی یونان را داده است. این جنگنده ها برای ترکیه آماده شده بودند ولی واشنگتن بعد از خرید s-۴۰۰ روسی توسط آنکارا، قرار داد خرید این جنگنده ها را لغو کرد. این اقدام در راستای دوباره مسلح کردن ارتش یونان در برابر رشد روزافزون رفتار تهاجمی ترکیه با کمک آمریکا و اروپا است.

دویچه وله:  رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نسبت به خستگی از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله به شیوع کرونا هشدار داد. او می‌گوید در هفته‌های آینده شمار مبتلایان به شدت افزایش می‌یابد و کریسمس امسال مانند همیشه نخواهد بود.اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت  طرحی برای ایجاد هماهنگی بیشتر میان کشورهای اروپایی آماده کرده که قرار است شامگاه پنج‌شنبه، هشتم آبان درباره آن بحث شود.

رادیو چین: براساس گزارش ها، در سه فصل اول سال 2020 میلادی، میزان سرمایه گذاری خارجی چین بر خلاف روند رشد کرده است. در پاسخ در این مورد، وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که رشد بر خلاف روند سرمایه خارجی نه تنها جلب اعتماد جهان به چشم انداز توسعه چین، بلکه نسخه ای از ادامه اصلاحات و گشایش چین است.

 ان. اچ.کی ژاپن: رسانه دولتی کره شمالی از سوگا یوشیهیده، نخست وزیر ژاپن برای انجام آیین اهدای هدیه به معبدی در توکیو به منظور گرامیداشت یاد کشته شدگان جنگ جهانی دوم انتقاد کرده است. آژانس خبری مرکزی کره شمالی به این موضوع اشاره کرد که سوگا در اوایل ماه جاری یک گلدان گل به معبد یاسوکونی ارسال کرده بود.در این گزارش آمده است که سوگا بلافاصله پس از انتصاب به سمت نخست وزیری ماهیت راست افراطی خود را نشان داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *