جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

Loading

رسانه ها ؛ اقدامات تنش زای آمریکا در شرق آسیا و…

۱۳۹۹/۰۸/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: موافقت پنتاگون با فروش تسلیحات به تایوان، احتمال اعزام نیروهای آمریکایی به جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی، برتری اقتصادی چین بر آمریکا، انتقاد لاوروف از فشارهای آمریکا و اروپا بر روسیه، ادامه درگیری‌ها در قره باغ، اوضاع پرتنش گینه،گسترش همکاری های امنیتی قطر و دولت وفاق ملی لیبی،احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات سوریه در آذرماه، هند و آمریکا در آستانه عقد قرارداد نظامی استراتژیک، نشست شورای امنیت درباره فلسطین، آغاز ریاست دوره ای مصر در شورای اتحادیه عرب، حمایت رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی از ترکیه، تاکید دبیرکل سازمان ملل متحد بر تقویت همکاریهای بین المللی و تایید نامزد معرفی شده توسط ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پنتاگون اعلام کرد: وزارت امور خارجه آمریکا فروش بالقوه ۱۰۰ سیستم دفاع ساحلی ساخت بوئینگ به تایوان را در تفاهمی که دارای ارزش بالقوه ۲.۳۷ میلیارد دلار است، تأیید کرده است. این امر چند روز پس از آن انجام می‌شود که وزارت خارجه فروش بالقوه سه سیستم تسلیحاتی دیگر به تایوان، از جمله سنسورها، موشک‌ها و توپخانه‌ای که ارزش آن‌ها در مجموع می‌تواند به ۱.۸ میلیارد دلار برسد را تأیید کرده بود؛ اقدامی که موجب تهدید به تحریم، از سمت چین شد.

 ان. اچ.کی ژاپن: فرمانده نیروهای آمریکایی در ژاپن گفته است که ظرفیت های نیروهای دفاع از خود ژاپن و ارتش آمریکا می تواند برای «اعزام نیروهای نظامی جهت دفاع» از جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی به کار رود. سپهبد کِوین اشنایدر این موضوع را روی ناوشکن نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن در صحبت با خبرنگاران مطرح کرد. اشنایدر به تمرینات مشترک گسترده ای که در همین روز آغاز شد، اشاره کرد.ژاپن کنترل این جزایر را در دست دارد، در حالی که چین و تایوان نیز ادعای مالکیت آنها را دارند. دولت ژاپن می گوید که این جزایر بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو این کشور هستند.

اسپوتنیک روسیه: چین در عرض 10 سال آینده از نظر اقتصادی از ایالات متحده جلو خواهد زد. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در کمیته مرکزی حزب کمونیست گفت ، چین در عرض 10 سال آینده از نظر اقتصادی از ایالات متحده جلو خواهد زد.رئیس جمهور چین در این دیدار، طرح 14-مین برنامه 5 ساله توسعه اجتماعی – اقتصادی  (2025-2021) را معرفی کرد.

خبرگزاری ایرنا: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی تلاش های خود برای بازداشتن روسیه از پیشرفت را دو برابر افزایش داده اند. لاوروف روز سه شنبه گفت: متاسفانه باید به این نکته اشاره کنم که اخیرا واشنگتن و برخی پایتخت های اروپایی تلاش های خود برای بازداشتن روسیه از پیشرفت را افزایش داده اند و سعی دارند کشور ما را بخاطر سیاست خارجی مستقل آن و دفاع از منافع ملی خود مجازات کنند.

الکوثر فارسی: درگیری‌ها نیرو‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان با وجود اعلام سومین آتش بس از ساعت ۸ صبح دیروز همچنان در محور‌های مختلف قره باغ ادامه دارد.وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد ارمنستان ضمن بی اعتنایی به آتش بس جدید در شب و روز گذشته هم در محور‌های مختلف جبهه مواضع ارتش جمهوری آذربایجان و مناطق مسکونی نزدیک به تمامی خطوط جبهه را با استفاده از سلاح‌های مختلف زیر آتش گرفت.

 خبرگزاری صدا و سیما:  اوضاع در کشور آفریقایی گینه رو به وخامت است .از زمانی که خبر پیروزی دوباره آلفا کُنده در انتخابات ریاست جمهوری گینه اعلام شد، ​ خشونت‌های پساانتخاباتی تاکنون به کشته شدن ۲۱ نفر منجر شده است. بیش از ۲۴۰ نفر نیز در این مدت بازداشت شده اند.انتخابات ریاست جمهوری گینه در تاریخ ۱۸ اکتبر برگزار شد. مخالفان همچنان به تظاهرات خود در اعتراض به پیروزی آلفا کُنده برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ادامه می‌دهند.

خبرگزاری فارس: هیأت دولت وفاق ملی در غرب لیبی که به قطر سفر کرده است، با وزارت کشور قطر یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری امنیتی امضا کرد.این یادداشت تفاهم سه ساله است و در پایان موعد آن قابل تمدید است.یادداشت تفاهم مذکور همچنین تبادل اطلاعات درباره ابزارهای فنی که به مقابله با تروریسم کمک می‌کند و نیز ارائه ابزارهای لازم جهت مبارزه با اشکال مختلف جرایم بین‌المللی را شامل می‌شود.

العالم فارسی: روزنامه الوطن سوریه به نقل از یک منبع دیپلمات عربی گزارش داد که سفر فرستاده سازمان ملل، بار دیگر مسیر مذاکرات سیاسی را کلید زد و زمینه را برای برگزاری دور بعدی مذاکرات فراهم کرد.«گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز گذشته با «ولید المعلم» وزیر امور خارجه و «احمد الکزبری» رئیس مشترک کمیته قانون اساسی سوریه دیدار کرد.

خبرگزاری مهر : وزیران دفاع و خارجه هند و آمریکا امروز در دهلی با یکدیگر دیدار و درباره عقد قراردادی نظامی با هدف مبادله اطلاعات ماهواره ای گفتگو می کنند. همزمان با سفر «مایک پمپئو» و «مارک اسپر» وزیران خارجه و دفاع آمریکا به دهلی و مذاکرات آنها با مقامات هندی، دو کشور در راستای مبارزه با قدرت روبه ‌رشد چین در منطقه توافقنامه‌ای نظامی را برای اشتراک در داده‌های ماهواره‌ای حساس امضا می کنند.

خبرگزاری تسنیم: حاضران در نشست شورای امنیت سازمان ملل بر حمایت از یک راه حل عادلانه برای مسئله فلسطین و پایان دادن به اشغالگری صهیونیست‌ها در اراضی فلسطینی تاکید کردند. در جلسه علنی دیروز شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین حاضران در این جلسه بر ضرورت حمایت از برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح و حل مسئله فلسطین بر اساس قوانین بین المللی تأکید کردند که این نشان می دهد مسئله فلسطین جایگاه خود را در جامعه بین‌المللی دارد.

ایران پرس:  در پی انصراف 6 کشور عربی؛ مصر ریاست دوره ای شورای اتحادیه عرب را بر عهده گرفت.«حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که نمایندگی دائم مصر در این اتحادیه موافقت خود را با ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه عرب به جای فلسطین اعلام کرده است.مصر همچنین پس از پایان دوره کنونی، حق خود برای ریاست دوره بعدی را محفوظ می‌داند.ریاست این دوره در  مارس 2021 به پایان می‌رسد.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی تصریح کرد که پیشنهاد ترکیه برای انجام یک مذاکرات پنج‌جانبه آخرین فرصت برای رفع مسئله قبرس است. ارسین تاتار رئیس جمهوری ترک قبرس شمالی در نشست مشترک مطبوعاتی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی در ارتباط با تلاش‌های آنکارا برای حل و فصل مسئله قبرس گفت: پیشنهاد ترکیه برای برگزاری کنفراس پنچ جانبه در مورد جزیره قبرس آخرین فرصت برای حل این مسئله است.

رادیو چین: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که تنها همکاری بین المللی میتواند بر شیوع کرونا، بحران اقلیمی، نابرابری روزافزون و گسترش نفرت غلبه کند.گوترش در سخنرانی خود در مراسم رسمی به مناسبت گرامیداشت هفتاد و پنجمین «روز سازمان ملل» در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت که سازمان ملل متحد از روز تاسیس به نمادی از وحدت جهانی تبدیل شد و امروز مرکز همکاری جهانی است. ما هرگز از رسالت خود دست نخواهیم کشید و برای تحقق چشم انداز دائمی منشور سازمان ملل تلاش خواهیم کرد.

دویچه وله: سنای آمریکا صلاحیت قاضی امی کنی برت، نامزد معرفی شده توسط ترامپ برای عضویت در دیوان عالی را تایید کرد. تایید صلاحیت قاضی کنی برت هشت روز پیش از انتخابات آمریکا برای دونالد ترامپ پیروزی به حساب می‌آید.مجلس سنا پس از بحث‌های فراوان عصر دوشنبه ۵ آبان (۲۶ اکتبر) صلاحیت امی کنی برت برای عضویت در دیوان عالی آمریکا را تایید کرد. عضویت امی کنی با ۵۲ رای موافق در برابر ۴۸ رای مخالف  تایید شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *