جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

رسانه‌ها: آغاز مذاکرات حریری برای تشکیل دولت لبنان و…

شورای راهبردی آنلاین: آغاز مذاکرات حریری برای تشکیل دولت لبنان، ابراز نگرانی دبیر کل سازمان جهانی بهداشت از تشدید شیوع کرونا در جهان، استقبال آل‌خلیفه و آل‌نهیان از عادی سازی روابط سودان با صهیونیسم، دولت انگلیس درحال برقراری ارتباط با تیم بایدن، مخالفت شدید چین با فروش تسلیحات به تایوان توسط آمریکا، ناتو به دنبال تقویت ماموریت در عراق، چراغ سبز ترامپ به مصر برای منفجر کردن سد النهضه، احتمال تحریم نشست گروه ۲۰ در عربستان از جانب اروپا، به راه افتادن کمپین گسترده تحریم محصولات فرانسوی در حمایت از پیامبر اکرم، آغاز گفتگوهای آمریکا-اروپا درباره چین، تلاش ترامپ برای دشوار کردن لغو تحریم‌های ایران در دولت بعدی، ادعای نتانیاهو در مورد مذاکره خیالی ترامپ با ایران و باقی ماندن ایران در فهرست سیاه اف‌‌ای‌تی‌اف از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان طی جلسه مذاکرات پارلمانی به ۶۵ رأی موافق از مجموع ۱۱۸ رأی دست یافت درحالی که ۵۳ نماینده شخصیت دیگری را برای تشکیل دولت مکلف کردند و دو نماینده نیز غایب بودند. حریری در کنفرانس مطبوعاتی در بیروت بعد از مکلف شدنش به تشکیل دولت گفت که دولتی متخصص و غیر حزبی در نزدیک‌ترین زمان ممکن تشکیل خواهد داد.

ایران پرس: «تدروس آدهانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: بسیاری از کشورها در مسیر خطر پیش می‌روند و در یک مرحله سخت بیماری به ویژه در نیم کره شمالی قرار داریم، به همین خاطر ماه‌های آینده بسیار سخت خواهد بود.  دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، از دولت‌ها خواست که به سرعت با اتخاذ تدابیر جدید از فوت مبتلایان به کووید- 19 جلوگیری کنند و مانع فروپاشی خدمات بهداشتی شوند.

خبرگزاری مهر: وزارت خارجه امارات بیانیه ای را در خصوص توافق عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، این وزارتخانه در بیانیه خود از توافق سودان و تل آویو به عنوان یک توافق تاریخی یاد کرده است! وزارت خارجه امارات در این بیانیه ابراز امیدواری کرد که توافق صورت گرفته میان دو طرف به تقویت صلح منجر شود! افزون بر این، وزارت خارجه بحرین نیز بیانیه ای را در حمایت از توافق مذکور منتشر کرد. این وزارتخانه در بیانیه خود مدعی شد که حصول چنین توافقی یک دستاورد محسوب می شود.

خبرگزاری فارس: با افزایش گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال باخت «دونالد ترامپ» در انتخابات پیش روی آمریکا، دولت انگلیس با تیم «جو بایدن» رقیب دموکرات او در حال برقراری ارتباط است. به نوشته نشریه «بیزنس اینسایدر»،‌ از سال گذشته که «بوریس جانسون» به سمت نخست‌وزیری انگلیس دست یافت، روابط خوبی را با دولت ترامپ تجربه کرده است. ترامپ در آستانه انتخابات انگلیس جانسون را «مردی شگفت‌انگیز» و بهترین گزینه برای نخست‌وزیری توصیف کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: چین به تصمیم آمریکا برای افزایش فروش تسلیحات به تایوان واکنش شدیدی نشان داده و تهدید کرده است که احتمالا تلافی خواهد کرد. روز چهارشنبه، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تصمیم فروش تسلیحات به تایوان به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را به کنگره اطلاع داد.

العالم فارسی: «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی از توافق اعضای این اتحاد نظامی برای گسترش ماموریت آموزشی در عراق خبر داد. به گزارش «روداو»، استولتنبرگ روز جمعه بعد از جلسه دو روزه وزرای دفاع ناتو گفت: با توجه به چالشی بودن وضعیت امنیتی، ناتو به افزایش پشتیبانی متعهد می‌ماند. وی مدعی شد: هدف ما کمک به ساختن نیروهای عراقی خودکفاست که قادر به مقابله با تروریسم باشند، بتوانند مانع بازگشت داعش شوند و کشورشان را به ثبات برسانند.

خبرگزاری صدا و سیما: “دونالد ترامپ”،رئیس جمهوری آمریکا در گفتگوی تلفنی با “عبدالله حمدوک”، نخست وزیر سودان اظهار کرد، روند کار در پرونده سد النهضه به گونه ای است که اگر میان سه کشور درگیر در این مناقشه توافقی حاصل نشود ممکن است مصر به فکر منفجر کردن این سد بیفتد.

خبرگزاری تسنیم: «الدر محمدوف» نویسنده وبسایت آمریکایی «رسپوسیپل استیتکرافت» با انتشار مقاله‌ای درباره درخواست اعضای پارلمان اروپا برای تحریم نشست گروه 20 که نوامبر آینده در عربستان برگزار می شود صحبت و تاکید کرد که این موضع سیلی بزرگی به «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان خواهد بود.

خبرگزاری مهر: سخنان اخیر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار تصاویر موهن از پیامبر اسلام در رسانه های فرانسه، موجی از خشم و محکومیت را در جهان اسلام به دنبال داشته است. فعالان عرب زبان در فضای مجازی یک کمپین گسترده علیه محصولات فرانسوی به راه انداخته و از همگان خواستند تا در دفاع از پیامبر اسلام این محصولات را تحریم کنند. برخی کشورهای عربی مانند کویت، پاساژهای تجاری خود را از محصولات فرانسوی خالی کردند.

آناتولی  ترکیه: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دور نخست گفتگوهای آمریکا – اروپا درباره چالش چین و اتخاذ تصمیمات مشترک درباره آن را آغاز کردند. در بیانیه مشترک وزارت امور خارجه آمریکا و سیاست خارجی اتحادیه اروپا دراین زمینه با اشاره به گفتگوی تلفنی پمپئو و بورل آمده که دور جدید گفتگوهای آمریکا و اروپا جهت بررسی تمام موضوعات مربوط به چین آغاز شده است. در گفتگوهایی که توسط وزارت امور خارجه و سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام خواهد شد سوابق چین در نقض حقوق بشر، موضوعات مربوط به امنیت و کثرت گرایی به طور جامع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

الکوثرفارسی:نشریه وال استریت ژورنال اعلام کرد دولت دونالد ترامپ قصد دارد تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با تشدید کمپین تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، امکان رفع آن‌ها را در صورت پیروزی رقیب دموکراتش در انتخابات دشوار کند. وال استریت ژورنال با اشاره به برتری ادامه دار جو بایدن دموکرات در نظرسنجی‌های ملی و ایالت‌های کلیدی در مقایسه با رقیب جمهوری خواه او، به هراس مقامات آمریکایی‌ها می‌پردازد که نگرانند در صورت شکست ترامپ و راهیابی بایدن به کاخ سفید، کارزار فشار حداکثری، که به ظن ترامپ بستری برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است، تغییر کند.

خبرگزاری ایرنا: نخست وزیر رژیم صهیونیستی شب گذشته در جریان گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در راستای اعلام آغاز عادی سازی روابط بین سودان و رژیم صهیونیستی، ادعاهای تازه ای را عنوان کرد. یکی از خبرنگاران از نتانیاهو درباره پیش بینی ترامپ از پیوستن ایران به پروسه صلح منطقه ای پرسید که وی با اندکی تامل با اشاره به سخنرانی سال ۲۰۱۵ خود در کنگره گفت: خوب در کنگره صحبت کردم، من نگفتم با هر توافقی مخالفم، بلکه گفتم با آن توافق (توافق هسته‌ای) مخالفم. وی در ادامه مدعی شد: فکر می‌کنم اگر یک توافق جدید ارائه شود، خوشایند خواهد بود. فکر می‌کنم آن توافق تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که مخالفت شدیدی از جانب شما آقای ترامپ در برابر خصومت ایران صورت گیرد. اگر با ایران نرم برخورد کنید، با ایران به صلح دست نخواهید یافت.

یورونیوز: گروه ویژه اقدام مالی یا FATF در جلسه مجمع عمومی خود که در روزهای چهارشنبه تا جمعه برگزار شد، تصمیم گرفت تا همچنان کره‌شمالی و ایران را در فهرست سیاه خود نگه دارد. مارکوس پلیر، رئیس گروه ویژه اقدام مالی گفت که این دو کشور با وضعیتی بدون تغییر در فهرست سیاه باقی مانده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *