جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از مناقشات ناگورنو قره‌باغ تا رویکرد جدید آلمان در قبال هندواقیانوسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: لزوم مبارزه اتحادیه اروپا با از بین رفتن تنوع زیستی، تأثیر راهبرد «چرخه دوگانه» چین بر سرعت رشد این کشور، افزایش اعتراضات ضد قرنطینه‌ای در جهان، مناقشات ناگورنو قره‌باغ، معنای انتخابات آمریکا برای اروپا، تأثیر کرونا بر ساختار اقتصاد جهانی و تضعیف جهان چندقطبی توسط رقابت هند-چین ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

 

کارنگی

اروپا باید بالغ شود و از غر زدن درباره ترامپ دست بردارد: مهم نیست که چه کسی بعد از انتخابات آمریکا در کاخ سفید حضورداشته باشد، درهرصورت، اروپا باید بزرگ شود و مسئولیت بازسازی چندجانبه‌گرایی را به عهده بگیرد، رابطه ترانس‌آتلانتیک را بهبود و به کنترل تسلیحات جانی دوباره ببخشد.

اتحادیه اروپا باید با از بین رفتن تنوع زیستی مبارزه کند: ساختارهای اقتصادی ما در حال ضعیف کردن تنوع اجتماعی و طبیعی ضروری برای سیاره‌ای قوی و اجتماعاتی مقاوم است. اتحادیه اروپا باید در مبارزه‌اش با تغییرات اقلیمی به محرک‌های مشترک تجزیه اکولوژیک و اجتماعی پاسخ بدهد.

آیا راهبرد «چرخه دوگانه» از سرعت رشد چین می‌کاهد؟: بخش عمده بحث‌های عمومی دراین‌باره است که ارتباطات میان دو بازار (داخلی و خارجی) چطور تقویت شود و چطور به محرک‌های داخلی رشد بیشتر تکیه شود.

افزایش جهانی اعترضات ضد قرنطینه‌ای و راهکار آن: تدابیر قرنطینه‌ای به‌ویژه دستورات برای ماندن در خانه‌ها و محدودیت تجمعات، تقریباً در همه‌جای دنیا باعث توقف اعتراضات شد؛ اما حالا که این بیماری همه‌گیر به درازا کشیده شده است، در بسیاری از کشورها رابطه تیره رو به رشد میان دولت‌ها و شهروندان، معترضان را دوباره به خیابان‌ها برگردانده است.

رویکرد جدید آلمان در قبال هندواقیانوسیه: آلمان برای شکل دادن به رویکرد اتحادیه اروپا در قبال هندواقیانوسیه در جایگاهی منحصربه‌فرد قرار دارد.

واشنگتن باید برای یک سیاست خارجی قوی‌تر در اتحادیه اروپا اعمال فشار کند: آمریکا نیاز دارد که اروپا به‌عنوان یک شریکی واقعی اقدام کند که می‌تواند در صورت ضرورت در عرصه جهانی به‌تنهایی گام بردارد. برای این‌که چنین اتفاقی رخ دهد، واشنگتن باید رویکرد سنتی خود در قبال اتحاد ترانس‌آتلانتیک را تغییر دهد.

در صورت برقراری روابط رسمی اسراییل-عربستان چه اتفاقی رخ خواهد داد؟: آمریکا عربستان سعودی را برای عادی‌سازی روابطش با اسرائیل تحت‌فشار گذاشته است اما ممکن است نتایج چنین توافقی آن‌طور که تبلیغ می‌شود، نباشد.

چگونگی رفع چالش‌های دموکراسی دیجیتال اروپا: اتحادیه اروپا قرار است سیاست‌های جدیدی را برای تقویت دموکراسی در عصر دیجیتال اعلام کند. این‌که این سیاست‌ها چقدر خوب پیش برود، به این مسئله بستگی خواهد داشت که اروپا چالش‌های داخلی مربوط به دموکراسی را چطور رفع کند.

مناقشات ناگورنو قره‌باغ نشانه‌ای بد است: درحالی‌که آمریکا از نقش خود به‌عنوان پلیس جهان دست می‌کشد، آیا کسی می‌تواند نزاع سختی که میان ارمنستان و آذربایجان در جریان است را خاتمه دهد؟

بروکینگز

نفوذ چین در طبقه متوسط جهانی: در دهه 50 میلادی بیش از 90 درصد طبقه متوسط جهان در اروپا و آمریکای شمالی ساکن بودند. امروز بیش از 20 درصد در چین زندگی می‌کنند. چین در حال تجربه کردن سریع‌ترین گسترش طبقه متوسط جهان در دوره‌ای است که طبقه متوسط جهان به لطف برخی از همسایگانش مانند هند، با نرخی بی‌سابقه در حال رشد است. برآورد می‌شود که تا سال 2027 حدود 1.2 میلیارد چینی در طبقه متوسط باشند.

بلفر

امید به آینده رهبری آمریکا در حال ازبین رفتن است: تعداد معدودی از کشورها در تاریخ سوم نوامبر به‌اندازه آلمان در معرض خطر قرار دارند. اگر جو بایدن، کاندیدای دموکرات، پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، رابطه بد ترانس‌آتلانتیک می‌تواند بازسازی شود؛ اما اگر دونالد ترامپ برای دومین بار رئیس‌جمهور شود، ممکن است در مقایسه با دور اول ریاست جمهوری خود، رویکردی خصومت‌آمیزتر را در قبال برلین و بروکسل اتخاذ کند.

قره‌باغ؛ وقت آن است که روسیه و دیگر قدرت‌های بزرگ وارد عمل شوند: روسیه باید از اهرم قابل‌توجه خود برای آوردن دیپلمات‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر میز مذاکره استفاده کند.

معنای انتخابات آمریکا برای اروپا: بر اساس نظرسنجی‌های اخیر، اروپایی‌ها رئیس‌جمهور ترامپ را تائید نمی‌کنند. بنابر گزارش مرکز پژوهش پیو، امید بسیاری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها به ترامپ، کمتر از امیدشان به شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین برای اقدامات صحیح در امور جهانی است. بر اساس یک نظرسنجی دیگر اکثریت اروپایی‌ها جو بایدن را به ترامپ ترجیح می‌دهند.

علم، اجتماع و امنیت: سیاست‌زدگی در عصر کووید-19: بیش از شش ماه از زمانی که سازمان بهداشت جهانی بیماری جدید ناشی از کرونا ویروس را یک پاندمی اعلام کرد گذشته و کووید-19 همچنان در حال نابود کردن است.

احتمال ندارد کرونا جهان را تغییر بدهد: پاندمی‌ها همیشه وقایعی دگرگون‌کننده نیستند. اگرچه ممکن است برخی از روندهای نگران‌کننده‌ای که از قبل وجود داشت، تسریع شود اما درست نیست که فکر کنیم کرونا به جهانی‌سازی خاتمه خواهد داد، لیبرال دموکراسی را از بین خواهد برد یا قدرت نرم چین را تقویت خواهد کرد.

بروگل

کرونا ساختار اقتصاد جهانی را بیش از تصور ما تغییر خواهد داد: زمان آن رسیده است که در خصوص بسیاری از اصول بنیادی مدل اقتصادی‌مان بازاندیشی کنیم تا از تأثیرات پاندمی کووید-19 بکاهیم.

رند

دوستان چین کم و غیرقابل اعتماد هستند: چین و آمریکا در بحبوحه تشدید رقابت با یکدیگر، با جدیت در حال تقویت روابط دیپلماتیک خود در هندواقیانوسیه هستند.

شورای روابط خارجی اروپا

چرا آلمان راهش به سوی سیاست اقلیمی را گم کرد: اگر آلمان بخواهد دوباره نقش رهبری در سیاست اقلیمی اروپا را به دست گیرد، انگیزه و برنامه‌های سبزها ضروری خواهد بود.

فارین پالسی این فوکوس

10 چیز که باید برای متوقف کردن کودتا بدانید: تاریخ معاصر به ما می‌آموزد که جنبش‌های اجتماعی باانگیزه، جهانی و غیر خشن می‌تواند کودتاها را پیش از آن‌که آغاز شوند، متوقف کند.

بگین سادات

رقابت هند-چین ظهور جهان چند قطبی را تضعیف می‌کند: هند یک تغییر بزرگ راهبردی را به‌دوراز تعامل فعال با چین و به‌سوی مهار کامل آن آغاز کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *